Jump to content
IGNORERAD

Bosätta sig i Thailand!


BaBoo

Recommended Posts

Kolla med pensionsmyndigheten så får du besked, jag är också enbart i det nya systemet o jag lovar, det gör en himmla skillnad på summan

bara att ta ut 3 år för tidigt. Om jag går i pension vid 60 istället för 62 som är planen torskar jag nära 5000 i månaden o väntar jag till 65 kommer

nästan lika mycket pluss.

mvh

Jo, men det är inte för att du tjänar in mer pension de sista åren utan endast beroende på att du skall ta ut pengarna under längre tid. Beräkningarna utgår från en tänkt dödsdatum vid ca 84 år. Har du samlat in 2milj och de skall fördelas på 20 år eller 25 år så visst blir det stor skillnad. 20 år=240 månader=2000000/240=8333kr/mån, 25 år=300 månader=6666kr/mån

Normalt sätt så får man maximalt in ca 50000/år till sitt pensionskonto, så de sista 5 åren skulle då endast ge 250000/240=1041kr/mån om man går vid 64års ålder. Om inte tillväxten i landet är alltför svag så kommer värdeökningen på kontot att med råge överstiga de insättningar man gör genom att arbeta.

Så jag kommer om inget väldigt oförutsett inträffar att börja plocka statlig pension vid 61, oavsett om jag behöver pengarna eller ej. Som ni vet så brinner pengarna inne om man avlider, så det är i vilket fall som helst bäst att få ut dem så fort som möjligt, om inte annat så till de efterlevande...

(Jag behöver väl inte säga att beräkningarna är grovt förenklade...)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    52

  • Sek Losos uncle

    18

  • måne

    10

  • andrejsdenruskige

    9

Mest aktiva i denna tråd

Vad får du om du väntar tills du är död?

Inget :suicide:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det är inte för att du tjänar in mer pension de sista åren utan endast beroende på att du skall ta ut pengarna under längre tid. Beräkningarna utgår från en tänkt dödsdatum vid ca 84 år. Har du samlat in 2milj och de skall fördelas på 20 år eller 25 år så visst blir det stor skillnad. 20 år=240 månader=2000000/240=8333kr/mån, 25 år=300 månader=6666kr/mån

Normalt sätt så får man maximalt in ca 50000/år till sitt pensionskonto, så de sista 5 åren skulle då endast ge 250000/240=1041kr/mån om man går vid 64års ålder. Om inte tillväxten i landet är alltför svag så kommer värdeökningen på kontot att med råge överstiga de insättningar man gör genom att arbeta.

Så jag kommer om inget väldigt oförutsett inträffar att börja plocka statlig pension vid 61, oavsett om jag behöver pengarna eller ej. Som ni vet så brinner pengarna inne om man avlider, så det är i vilket fall som helst bäst att få ut dem så fort som möjligt, om inte annat så till de efterlevande...

(Jag behöver väl inte säga att beräkningarna är grovt förenklade...)

/ Joe

Du har kanske rätt, men jag har kollat olika scenarion o då stämmer det inte riktigt, jag har inte satt mej in i hur det funkar (ids inte) men jag har fått uppgifter från pensionsmyndigheten

och personalavdelningen på jobbet och båda visar på ett j***la tapp av stålar om man går för tidigt.Så på trots av ditt resonnemang rekomenderar jag dej att ta kontakt

med myndigheten för att få ett för dej korrekt svar och återkom gärna efter det. Det vore interessant att veta om du har rätt i vad du säger nu eller om det blir ett annat utfall.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kanske rätt, men jag har kollat olika scenarion o då stämmer det inte riktigt, jag har inte satt mej in i hur det funkar (ids inte) men jag har fått uppgifter från pensionsmyndigheten

och personalavdelningen på jobbet och båda visar på ett j***la tapp av stålar om man går för tidigt.Så på trots av ditt resonnemang rekomenderar jag dej att ta kontakt

med myndigheten för att få ett för dej korrekt svar och återkom gärna efter det. Det vore interessant att veta om du har rätt i vad du säger nu eller om det blir ett annat utfall.

mvh

Nu pratar jag endast om den statliga pensionen, inte tjänstepensionen som personalavdelningen kanske svarar på.

Det hela kan ju inte bli mycket enklare än nu efter det nya pensionssystemet! Man har ett konto, där får man in pengar. När man går i pension delar man på den summan som finns på kontot. Extremt enkelt, tycker jag. Summan hittar man i det orange kuvertet eller på Pensionsmyndigheten

Tjänstepensionen kan bli mer komplicerad eftersom den fördelas på en massa olika sätt ITP/ITP2/ITPK osv. Det beror också på om man jobbar på ett företag med eller utan kollektivavtal.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar jag endast om den statliga pensionen / Joe

Jag också,

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag också,

mvh

Ok, jag tänkte att eftersom du skrev om personalavdelningen på jobbet att du även skrev om tjänstepensionen.

Normalt sett så har ju personalavdelningen inget med din statliga pension att göra och de borde ju således inte heller kunna svara på frågor om den.

Nu säger jag inte att du gör det, men många jag pratar med kan inte skilja på statlig pension och tjänstepension.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju även finnas bra möjligheter att bosätta sig där innan man går i pension också, jag misstänker ganska många har länge till pensionen och inte vill vänta så länge :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tänkte att eftersom du skrev om personalavdelningen på jobbet att du även skrev om tjänstepensionen.

Normalt sett så har ju personalavdelningen inget med din statliga pension att göra och de borde ju således inte heller kunna svara på frågor om den.

Nu säger jag inte att du gör det, men många jag pratar med kan inte skilja på statlig pension och tjänstepension.

/ Joe

Förstår vad du menar, :great: jag arbetar på ett hyffsat stort företag och har kunnig o insatt personal på HR därför har jag frågat dom (fast det inte är deras problem)

på samma sätt som jag frågar jurister på jobbet om jag har dylika frågor

mvh

.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju även finnas bra möjligheter att bosätta sig där innan man går i pension också, jag misstänker ganska många har länge till pensionen och inte vill vänta så länge :)

Finns säkert massor av möjligheter. Problemet är väl "bara" försörjningen. Många fastboende vittnar om att det går en ansenlig summa per månad för att leva bra. Personligen vet jag att det är lätt att bränna extrapengar om man saknar fasta rutiner. Jag har ingen aning hur de som bor där idag ordnar sin försörjning men det borde väl varen något av dessa: 1: arbeta, 2: sjukbidrag, 3: pension?

Glömde jag nått?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert massor av möjligheter. Problemet är väl "bara" försörjningen. Många fastboende vittnar om att det går en ansenlig summa per månad för att leva bra. Personligen vet jag att det är lätt att bränna extrapengar om man saknar fasta rutiner. Jag har ingen aning hur de som bor där idag ordnar sin försörjning men det borde väl varen något av dessa: 1: arbeta, 2: sjukbidrag, 3: pension?

Glömde jag nått?

Ja, du glömde nåt!

Sparade pengar!

Jag räknar med en budget på ca 250000 sek/år, detta borde man kunna leva bra på. Så sparar jag ihop en halv mille så kan jag leva två bra år och sen plocka ut pension.

Jag räknar med att bo 'gratis' eftersom jag kommer att köpa en lägenhet först innan vi flyttar.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert massor av möjligheter. Problemet är väl "bara" försörjningen. Många fastboende vittnar om att det går en ansenlig summa per månad för att leva bra. Personligen vet jag att det är lätt att bränna extrapengar om man saknar fasta rutiner. Jag har ingen aning hur de som bor där idag ordnar sin försörjning men det borde väl varen något av dessa: 1: arbeta, 2: sjukbidrag, 3: pension?

Glömde jag nått?

Ja, det kan nog bli dyrt om man inte är försiktig. Vad alternativ finns det gällande arbete? Det verkar otroligt svårt att starta eget företag inom hotell och bar iaf. Kanske man kan göra någon med IT och online arbete?

Det verkar ju finnas många som vill flytta till Thailand, men inte kan hitta någon ordentlig försörjning.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Baboo,jag tror du kommer att gilla det.Jag har varit ute på plattformar i nordsjön ett år nu och hittils det bästa jobb jag haft,tidigare jobbade jag rotation på land men det här är bättre.God tur Bajen

Jepp gillar alla redan :)

Nu gäller det bara att bita sig fast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp gillar alla redan :)

Nu gäller det bara att bita sig fast!

Ja visst fan är det bra där ute.Jag själv fick ändrade resplaner så jag åker till Bergen på tisdag,1 hotellnatt där sen ut på Gullfaks onsdagmorgon.Fick du nån julegåva?Förra året fick vi fick vi lägga alla klappar i speciella väskor när vi skulle hem pga övervikt.kostaboda kristall väger en del.Mvh bajen (håll dej kvar på norsk sockel,engelsk och dansk är skit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du glömde nåt!

Sparade pengar!

Jag räknar med en budget på ca 250000 sek/år, detta borde man kunna leva bra på. Så sparar jag ihop en halv mille så kan jag leva två bra år och sen plocka ut pension.

Jag räknar med att bo 'gratis' eftersom jag kommer att köpa en lägenhet först innan vi flyttar.

/ Joe

Ja det glömde jag. Kanske mest för att det behövs så mycket för att leva en längre tid. Men att snabba på pensionen som du säger låter som en bra ide´.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan nog bli dyrt om man inte är försiktig. Vad alternativ finns det gällande arbete? Det verkar otroligt svårt att starta eget företag inom hotell och bar iaf. Kanske man kan göra någon med IT och online arbete?

Det verkar ju finnas många som vill flytta till Thailand, men inte kan hitta någon ordentlig försörjning.

Bar eller hotell är nog väldigt svårt. Bäst måste väl vara att jobba mot Sverige eller i alla fall väst. Alternativt att man kan jobba på distans. Skribent, support, telemarketing eller nåt liknande. Online/it som du säger.

Ni som jobbar i Thailand. Vad gör ni?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pension är en salig röra. Man kan säga vad man vill om det gamla 30/15 systemet, men det var i alla fall enklare!

Får jag rekomendera ett besök på följande sida!

https://www.minpension.se/

Denna sida täcker alla de tre delar som framtidens pension består av, förutom privata besparingar mm.

Jag hoppas att den ger förhoppningar, och inte mardrömmar om er framtid som pensionärer!

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst fan är det bra där ute.Jag själv fick ändrade resplaner så jag åker till Bergen på tisdag,1 hotellnatt där sen ut på Gullfaks onsdagmorgon.Fick du nån julegåva?Förra året fick vi fick vi lägga alla klappar i speciella väskor när vi skulle hem pga övervikt.kostaboda kristall väger en del.Mvh bajen (håll dej kvar på norsk sockel,engelsk och dansk är skit)

Jodå fått en del julgåvor här, även nåt dyrt glasverk och ikväll blir det konsert :) igår var det nåt julespel men jag kollade aldrig på det och tidigare idag var det en präst här och läste och lirade trumpet :)

Finns så mycket aktiviteter här så jag hinner knappt med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...