Jump to content
IGNORERAD

Faan, när jag får pension är ju frugan bara 43 (och jag som vill bo vid havet)

Nisse Hult

Recommended Posts

Sitter och grunnar lite angående pensionen om ett antal år.

Själv slulle jag ju gärna vilja flytta till havet. Åtminstone ett antal månader över vintern. Problemet blir ju kanske då att frugan vill jobba på i Svedala, för att så klart också kunna skrapa ihop till en vettig pension. Hur är det. Har ni också tänkt i samma banor som jag. Och hur har ni tänkt om den saken.

Skulle nog kanske inte vara så populärt om man bodde vid havet och gumman var kvar här och jobbade.

Hur faan ska vi jämka ihop viljorna så att båda parter blir nöjda.

Några förslag?blink.gif

Dela på andra sajter

Det är en av dom smällarna vi får ta här i livet genom att ingå äktenskap med en yngre fru,

bara du inte gubbar ner dig så köper hon nog paketet

Dela på andra sajter

Inga problem. se till att ha tillräckligt med pengar så att om du dör så ärver frugan mycket deg. Då flyttar hon gärna till havet.

Dela på andra sajter

Det här är en jättebra tråd som vi borde tänka till om. Man kan lägga till exemplet att man har egna barn och/eller särkullbarn. Då blir det ännu svårare. Har man en bra pension borde man kunna försörja frun och 1-2 barn i Thailand med lätthet. Och även skaffa någon slags rörelse till damen. Barnen får gå på internationell skola. Men om frun väl har lyckats få jobb i Sverige är det rimligt att man gör en skiss över hur stor hennes pension är i dagsläget och hur stor den är om x antal år. Jag ska kolla lite o återkomma.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Pensionsspara! mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

2 barn på internationell skola + övriga kostnader. Räcker en pension till det?

Phuket18.5 :wai:

Glöm inte resorna hem till Sverige!

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Glöm inte resorna hem till Sverige!

Hälsning

Svarten

...och sjukförsäkringen ... /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sitter och grunnar lite angående pensionen om ett antal år.

Själv slulle jag ju gärna vilja flytta till havet. Åtminstone ett antal månader över vintern. Problemet blir ju kanske då att frugan vill jobba på i Svedala, för att så klart också kunna skrapa ihop till en vettig pension. Hur är det. Har ni också tänkt i samma banor som jag. Och hur har ni tänkt om den saken.

Skulle nog kanske inte vara så populärt om man bodde vid havet och gumman var kvar här och jobbade.

Hur faan ska vi jämka ihop viljorna så att båda parter blir nöjda.

Några förslag?blink.gif

går i samma tankar jag e 60 å frugan 40 jag hoppas kunna sluta vid 63 och flytta till bangsare.man får väll försöka hitta nåt

som hon kan jobba med.men vad?försökte tidigare med en fiskebåt men eftersom man inte är där själv å tar hand om det så blir

det inte som man tänkt sig men nåt får de bli så man inte super ner sig :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

2 barn på internationell skola + övriga kostnader. Räcker en pension till det?

phuket måste barnen gå i internationell skola?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Dela på andra sajter

Det här är en jättebra tråd som vi borde tänka till om. Man kan lägga till exemplet att man har egna barn och/eller särkullbarn. Då blir det ännu svårare. Har man en bra pension borde man kunna försörja frun och 1-2 barn i Thailand med lätthet. Och även skaffa någon slags rörelse till damen. Barnen får gå på internationell skola. Men om frun väl har lyckats få jobb i Sverige är det rimligt att man gör en skiss över hur stor hennes pension är i dagsläget och hur stor den är om x antal år. Jag ska kolla lite o återkomma.

Pele

Jag har bara barn som är vuxna. Behöver inte tänka på dom. Ja, man måste ju räkna in åtminstone två resor per år. Frugan har en dotter som går i skolan och då kommer det in ytterligare en faktor. T.ex om hon inte vill bo i Thailand över vinter eller inte kan p.g.a jobb o.s.v. Frugan tjänar naturligtvis bäst på att jobba i Sverige så mycket som möjligt för pensionens skull.

går i samma tankar jag e 60 å frugan 40 jag hoppas kunna sluta vid 63 och flytta till bangsare.man får väll försöka hitta nåt

som hon kan jobba med.men vad?försökte tidigare med en fiskebåt men eftersom man inte är där själv å tar hand om det så blir

det inte som man tänkt sig men nåt får de bli så man inte super ner sig blink.gif

Kanske är det svårt för våra fruar att kunna ställa om och jobba igen i Thailand. Dålig lön, kanske inte så bra utbildning. Företag är ju en idé men, men

Fiskebåt. Hm, låter jättekul. Men att försörja sig på. huh.gif

Dela på andra sajter

Clion, måste barnen gå i internationell skola?

Det kanske inte alltid är nödvändigt men det är vad jag funderar på.

Dela på andra sajter

Hej Clion,

vi skall oxo dra oss mot Thailand om ett par år,till Rayong.Vår dotter är 7 så hon skall gå i skola där var det tänkt.I Bang Chang finns en engelsk skola för Thai och icke Thai

som vi har vidtalat,och deras läroplan är likt den internationella skolans, men med klart lägre terminavgifter.Internationella ligger på runt 20.000thb/mån och den engelska runt 7.000thb/mån.Nackdelen är om man vill åka till Sverige på sommaren så ligger deras sk.sommarlov april-maj.Försöker lägga in länken till skolan http://www.repsrayong.com

Dela på andra sajter

Man kan ju kanske se det som hustruns problem mer än Ditt, om Du går i pension i förtid så har Du förmodligen samlat på Dig tillräckligt för ett drägligt liv i Thailand.

Om Din hustru vill skaffa egen pension så är nog det bästa en ganska riklig insättning på privatpensionsförsäkring, alt, kapitalförsäkring som hon kan använda sig av i ett senare skede.

Det är trots allt bra mycket billigare att leva här.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Ja det måste de.

De kan ju lagligt sett givetvis gå i thailändsk skola men då får de slåss om 10,000 Bahts jobb om ni blir kvar i Thailand eller ta ett städjobb om ni flyttar tillbaka till Sverige, det är inte något jag onskar min dotter iaf.

Det finns givetvis undantag, oerhort begåvade barn kan naturligtvis lyckas oavsett vilken skola de går i och om man som forälder kan hjälpa till så okar de chanserna. Mojligheterna att på gammalt hederligt svenskt sätt "jobba sig upp" är dock minimala i Thailand.

Att ha råd med en bra internationell skola på enbart svensk folkpension kan man dock glomma, har man två barn är det en bra bit over en miljon Baht om året.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har jobbat sen jag var 16år och har väl samlat på mig en del poäng.har ej pensionssparat privat däremot har ju facket ordnat

en del på volvo (39år)avtalspensioner 60årsfond mm mm.så enligt fkassans pensionsprognos som jag har på bokmärke så skulle

jag få ut 20000kr minus skatt dom första fem åren sen sjunker summan till 16000.och skatt på det så blir det inga thairesor

om jag bor i sverige.men om jag bosätter mig i bangsale där vi har kåken så blir ju det helt annat. 20000kr minus sinkskatt

20%?blir16000krggr 4.80bath 76800bath i månaden 16000kr minus 20%skatt 12800kr ggr4.80bath 61440bath ingen hyra endast lite

vattenkostnader elkostnader.sen tillkommer ju försäkringar mm mm.så det tål å tänka på :blink::preved:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...