Jump to content
IGNORERAD

non immigrant visa o


heavymiles

Recommended Posts

Hej..

Jag och min Thailändska fru kommer att resa till Thailand nån gång under nästa år. Visumet som jag kommer att söka är ett "non immigrant visa O", multiple entry.

Stäcker sig det visumet över ett helt år, och ifrån när räknas tiden, räknas den från att jag fått mitt visum beviljat, eller när jag passerar passkontrollen i Bangkok, hur långt i förväg bör man ansöka om visum?

Hur gör man med flygbiljett. Köper man en flygbiljett som sträcker sig över hela året, eller en biljett som man kan boka om? För man måste väl visa upp biljetten när man ansöker om visum?

vänligen,

/jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Heavymiles,

På det visumet du ska söka tror jag att du kan stanna i Thailand 15 månader och det kostar 1000 kronor. Visumet börjar gälla från den dag du stämplar in i Thailand Men det bästa är väl om du tar kontakt med Thailändska ambassaden i Stockholm eller Thailändska konsulatet i Göteborg och frågar dom vad som gäller.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar...Jag har besökt Thai ambassadens hemsida, tycker dock att den är ganska usel. I de flesta fall tycker jag man verkar få bättre svar här.

/jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Visumet gäller 12 månader efter första inresan, men man får ju som bekant bara 90 dagar efter varje inresa inklusive de visarun som Du måste göra var 90:e dag.

Att det blir 15 månader beror på att man kan "lura" systemet genom att resa ut dagarna innan 12 månaderperoden går ut, och då får man 90 dagar till, alltså 12 månader visa som gäller i 15 månader.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visumet gäller 12 månader efter första inresan, men man får ju som bekant bara 90 dagar efter varje inresa inklusive de visarun som Du måste göra var 90:e dag.

Att det blir 15 månader beror på att man kan "lura" systemet genom att resa ut dagarna innan 12 månaderperoden går ut, och då får man 90 dagar till, alltså 12 månader visa som gäller i 15 månader.

Visumet gäller i 12 månader efter att det utfärdats, inte efter första inresan. I övrigt är det som Baa säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det gäller 12 månader från det att det utfärdas, hur lyckas man då vara i Thailand ett år. Då måste man ju söka visumet precis innan man ska åka. Lite framförhållning vill man ju ha.

/jens

Link to comment
Dela på andra sajter

NON – IMMIGRANT VISA “O”

Multiple Entry (flera 90-dagars inresor under ett år). Inresa till Thailand måste ske inom 1 år efter viseringen. Datumet för viseringen (issue date) börjar när du lämnar in din ansökan.

(Med Multiple entry får du stanna i max 90 dagar varje gång du kommer in i landet, räknat från stämpeln vid inresa i Thailand) och du måste lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar innan du återvänder på nytt till Thailand.

Om du gör en ny 90-dagars inresa precis före ditt visum löper ut, kommer du få en extra 3 månader "bonus", så den totala giltigheten kan då bli längre än 1 år om du inte slarvar bort visumdagar.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

NON – IMMIGRANT VISA “O”

Multiple Entry (flera 90-dagars inresor under ett år). Inresa till Thailand måste ske inom 1 år efter viseringen. Datumet för viseringen (issue date) börjar när du lämnar in din ansökan.

(Med Multiple entry får du stanna i max 90 dagar varje gång du kommer in i landet, räknat från stämpeln vid inresa i Thailand) och du måste lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar innan du återvänder på nytt till Thailand.

Om du gör en ny 90-dagars inresa precis före ditt visum löper ut, kommer du få en extra 3 månader "bonus", så den totala giltigheten kan då bli längre än 1 år om du inte slarvar bort visumdagar.

Mvh Thaikonsult

Tack så mycket för det klara svaret...

/jens

Link to comment
Dela på andra sajter

... och vara borta minst 24 timmar innan du återvänder på nytt till Thailand. ...

Surt det där! diablo.gif

Hade, för min del, räckt med en vända till taxfree-shoppen på andra sidan Mekongfloden; inget större intresse av att övernatta i Laos. angry.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Surt det där! diablo.gif

Hade, för min del, räckt med en vända till taxfree-shoppen på andra sidan Mekongfloden; inget större intresse av att övernatta i Laos. angry.gif

jap.gif

Tja. Vilket visum behöver man för att kunna stämpla om inne i Thailand på migration? / mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du O-A visa så kan du stämpla om i Thai var 90:e dag samt meddela dig till Sverige att du fortfarande lever om du har pension.Och då måste du vara 55+ tror jag det är, har redan passerat så denna bit håller jag inte reda på numera.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

24 timmarsregeln är det säkert inte så noga med vid gränserna enligt erfarenheterna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns även Non O-A med 90 dagars rapportering i Thailand.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOAswe.pdf

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året tog jag båt från Nakhon Phanom till Thakhek för att förlänga visumet och det tog ju bara cirka 1,5 timma att göra

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns även Non O-A med 90 dagars rapportering i Thailand.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOAswe.pdf

Mvh Thaikonsult

Man måste tydligen ha 3 pass?

Pass i original eller reserdokoment, samt 3 exemplar av passet

Inte för att vara otacksam, men jag tycker att ambassaden kunde anlita någon som kan svenska om dom nu ska översätta, det finns risk för diverse misstolkningar när man läser det där dokumentet. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Surt det där! diablo.gif

Hade, för min del, räckt med en vända till taxfree-shoppen på andra sidan Mekongfloden; inget större intresse av att övernatta i Laos. angry.gif

jap.gif

Du har rätt för Dig, visserligen finns ett regelverk men det struntar man totalt i.

Har i 5 års tid aldrig blivit nekad återinträde i konungariket efter mina hejdlösa shoppingturer (även kallade visaruns)över bron i NongKhai.

Senaste resan i november år.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt svar på ursprungsfrågan är att ett non immigrant O visa (multiple entry) gäller i ett år från utfärdandedatumet. Och under den tidsperioden får man göra hur många inresor som helst till Thailand där man varenda gång får ett 90 dgrs tillstånd instämplat.

Man måste alltså ut ur landet minst var 90:onde dag trots "1-årsvisat". Har själv haft detta visa dom senaste 3-4 åren, gjort många gränspasseringar över dagen och i alla fall ännu aldrig behövt vara borta 24 tim för att få 90 nya dgr. Nästa månad är det dags igen, men eftersom jag har cykelavstånd till gränsövergången så känns det inte som någon större börda.

Och åker man ut- och in den sista dagen på visats giltighetstid så får man också 90 dgrs tillstånd vilket gör att man i praktiken kan stanna 15 mån i Thailand med detta visa innan man måste skaffa nytt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt svar på ursprungsfrågan är att ett non immigrant O visa (multiple entry) gäller i ett år från utfärdandedatumet. Och under den tidsperioden får man göra hur många inresor som helst till Thailand där man varenda gång får ett 90 dgrs tillstånd instämplat.

Man måste alltså ut ur landet minst var 90:onde dag trots "1-årsvisat". Har själv haft detta visa dom senaste 3-4 åren, gjort många gränspasseringar över dagen och i alla fall ännu aldrig behövt vara borta 24 tim för att få 90 nya dgr. Nästa månad är det dags igen, men eftersom jag har cykelavstånd till gränsövergången så känns det inte som någon större börda.

Och åker man ut- och in den sista dagen på visats giltighetstid så får man också 90 dgrs tillstånd vilket gör att man i praktiken kan stanna 15 mån i Thailand med detta visa innan man måste skaffa nytt.

Kim, det där med "giltighetstid" går ju att tolka på lika många sätt som fan läser bibeln.

Giltighetstiden 12 månader=den tid man har på sig får att göra sin 1:a inresa.?

Visat räknas väl som giltigt upphållsdokument i 90 dagar vid varje inresa inom 12 månader räknat från den första inresedagen, inte från utfärdandet? I annat fall har jag nog legat risigt till några gånger!

Kollade i mitt pass och visat säger "enter before 19 juli 2010." vilket ger mig rätt till 12 månaders vistelse från inresa före det datumet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, det där med "giltighetstid" går ju att tolka på lika många sätt som fan läser bibeln.

Giltighetstiden 12 månader=den tid man har på sig får att göra sin 1:a inresa.?

Visat räknas väl som giltigt upphållsdokument i 90 dagar vid varje inresa inom 12 månader räknat från den första inresedagen, inte från utfärdandet? I annat fall har jag nog legat risigt till några gånger!

Kollade i mitt pass och visat säger "enter before 19 juli 2010." vilket ger mig rätt till 12 månaders vistelse från inresa före det datumet.

Baa

Läser i mitt eget utfärdat den 25 aug 2009 ... "Valid for multiple journey(s) to Thailand. This visa must be utilized before 24 aug 2010".

Alltså... den 24 aug nästa år upphör visat att gälla. Har inget med första inresedatum att gälla. Jag får hur många 90 dgrs tillstånd som helst mellan 25 aug 2009 och 24 aug 2010 men enbart 30 dgr om jag reser in den 25 aug 2010.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser i mitt eget utfärdat den 25 aug 2009 ... "Valid for multiple journey(s) to Thailand. This visa must be utilized before 24 aug 2010".

Alltså... den 24 aug nästa år upphör visat att gälla. Har inget med första inresedatum att gälla. Jag får hur många 90 dgrs tillstånd som helst mellan 25 aug 2009 och 24 aug 2010 men enbart 30 dgr om jag reser in den 25 aug 2010.

Hej igen Kim.

Va f-n är detta för konstigt.

Så här står det i mitt visa

Type of visa: Non-Immigrant. Category O. No of entry M. Fee 1000 SEK

Issued in Stockholm. 20 juli 2009 Enter before 19 juli 2010 passeport nr number xxxxxx Remarke employment prohibited.

Allt som står i mitt visa, inget om "utilized before"

Har Du samma isa Multi O med anna text?

Har själv haft exakt lika dana i 7 år nu, och som jag skrev tidigare redan gjort min första visarun och nya 90 som vanligt.

Med det sätt Du beskriver det skulle ju mitt visa vara odugligt om jag valt att stanna i Sverige i 11,5 månader.

Skulle vara kul att få veta exakt vad som gäller, för det lär väl knappast finna 2 olika O visa?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Kim.

Va f-n är detta för konstigt.

Så här står det i mitt visa

Type of visa: Non-Immigrant. Category O. No of entry M. Fee 1000 SEK

Issued in Stockholm. 20 juli 2009 Enter before 19 juli 2010 passeport nr number xxxxxx Remarke employment prohibited.

Allt som står i mitt visa, inget om "utilized before"

Har Du samma isa Multi O med anna text?

Har själv haft exakt lika dana i 7 år nu, och som jag skrev tidigare redan gjort min första visarun och nya 90 som vanligt.

Med det sätt Du beskriver det skulle ju mitt visa vara odugligt om jag valt att stanna i Sverige i 11,5 månader.

Skulle vara kul att få veta exakt vad som gäller, för det lär väl knappast finna 2 olika O visa?

Baa

Jag har några O visan med precis samma text som dig, utfärdade i Sthlm. Den sista, utfärdad i Gbg (sthlm slutade ju utfärda per post) ser lite annorlunda ut, förmodligen är det därför det skiljer lite i texten.

Men det spelar nog ingen roll hur stämpeln/klisterlappen ser ut. Som jag har förstått det så gäller ett sådant visa för fria inresor med 90 dgrs giltighet, hur många som helst, under tidsperioden visat gäller, dvs från utfärdandedatumet och 1 år framåt.

Så vill man få ut så mycket tid som möjligt för kostnaden så bör man alltså inte ansöka för tidigt.

Men som påpekats tidigare så kan man ju resa in på den absolut sista giltighetsdagen och ändå få 90 tillåtna dgr i landet så ska man se det som ett ettårsvisa så har man ju faktiskt 3 mån på sig att resa in i landet efter utfärdandet och ändå få 1 år. Men som sagt, maximal tid man kan stanna i landet på ett 1 årsvisa är 1 år och 3 mån. Men då gäller det att resa in strax efter utfärdandedatum.

När det gäller vanliga 60 dgrs turistvisa så är det dock som du skriver, inresedatumet som gäller och 60 dgr framåt. Jag tror jag har dussinet gamla turistvisan i passet och där står klart och tydligt att man har tre månader på sig att åka in i landet från utfärdandedatumet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...