Jump to content
IGNORERAD

Bensin, diesel och elbilar


Nicholas

Recommended Posts

Skulle faktiskt inte komma på tanken att köpa en ren elbil idag.

Tror att det aldrig kommer att fungera med laddning av fast batteri pack, iaf inget vettigt inom 15-20 år.

Gissar att det i framtiden blir som så att man helt enkelt byter batteri pack då man behöver mer energi?

Däremot har jag sneglat på hybrider.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    7

  • Mr Ning Ning

    4

  • Nicholas

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vill nog själv vänta med elbil i det längsta. 

Energi politiken som regeringen för. Den går helt enkelt, inte ihop ekonomiskt. 

Man satsar på en massa osäkra energikällor. Samtidigt som man avvecklar kärnkraft. Det säger sig självt. Att man kan inte öka uttaget. Samtidigt som man begränsar tillgången. Men natiturigtvis. Så ligger detta i linje med miljöpartiets agenda. Att minska bilåkande, oavsett energislag. Vi har energibrist i landet. Vilket bara kommer att öka. Vilket blir stora problem. Inte bara för elbilar. Utan framför allt för uppvärmning av hushåll. Samt industri som, nu ej kan etablera sig på många håll. På grund av kapacitets brist. 

Införandet av elbilar. Handlar ju om att förflytta makten från opec länderna. 

Där knappast, sista bladet om oljan är skriven än. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Kluven  gick i fundering på en ny Hilux skatten ligger  på ca 24 000 första året. Det är jag nog inte bered att bidra till Maggan med. Min Hilux är nu  uppe i 22 000 mil  på 4 år.   Så skulle det finnas ett diesel hybrid alternativ skulle det ev vara intressant om skatten åkte ner.  Men det blir att köra på med Hiluxen  2 år till sedan är det nog pension, sedan är jag lite nyfiken på hur länge till jag kan köra med innan den börjar jävlas. so far so good. Så här tre på morgonen så skulle självkörande med sovmöjlighet kännas helt rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har av misstag och idi*ti faktiskt haft en dieselbil får många år sedan.

I övrigt har det varit bensinare och faktiskt en hybrid med bensin.

Sällan har jag haft motorer under 3l och den hittills tråkigaste bilen är nog en Volvo V70 2.4T. 

Volvon och diesel Audin är nog det tråkigaste jag har ägt.

 

Skulle kunna tänka mig en en elbil. Porsche Taycan är rätt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöorganisation varnar för laddhybrider: ”Ny dieselgate”

 

Laddhybrider kan släppa ut upp till 12 gånger mer koldioxid än vad tillverkarna själva anger. Det uppger miljöorganisationen Transport & Environment i en ny rapport.

 

Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.Foto:Volvo Cars

 

”Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte för verklig körning”, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E, till Brussel Times.

”Is Europe heading for a new Dieselgate?” heter rapporten. När T&E testade tre olika plugin-modeller – BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander – släppte bilarna ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna själva angett. Upp till 89 procent högre utsläpp, enligt T&E.

När bilarna körde i så kallat batteriladdarläge, alltså när bilens batterier laddas under drift, var utsläppen mellan tre och tolv gånger så höga som de som angetts av tillverkare. 

T&E anser att regeringar måste upphöra med inköpsstödet och generösa skattebefrielser för dessa modeller. 

”Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi gör en total översyn kring hur vi gynnar dem i EU:s koldioxidtest och i EU:s regler,” säger Poliscanova och fortsätter:

”Annars kommer laddhybriderna snart att följa med dieseln ner i historiens soptunna.”

 

Läs hela rapporten här:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_11_Plug-in_hybrids_report_final.pdf

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Dolle:

Ska man få uppleva klimatförändringarna så är det bara att köra med fosil driven bil

Så här års känns det som att lite varmare väder skulle vara skönt!

 

Visste ni förresten att Sverige som land skulle tjäna rätt mycket på ett varmare klimat?

Längre odlingssäsonger och minskade uppvärmningskostnader tex!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Miljöorganisation varnar för laddhybrider: ”Ny dieselgate”

 

Laddhybrider kan släppa ut upp till 12 gånger mer koldioxid än vad tillverkarna själva anger. Det uppger miljöorganisationen Transport & Environment i en ny rapport.

 

Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.Foto:Volvo Cars

 

”Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte för verklig körning”, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E, till Brussel Times.

”Is Europe heading for a new Dieselgate?” heter rapporten. När T&E testade tre olika plugin-modeller – BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander – släppte bilarna ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna själva angett. Upp till 89 procent högre utsläpp, enligt T&E.

När bilarna körde i så kallat batteriladdarläge, alltså när bilens batterier laddas under drift, var utsläppen mellan tre och tolv gånger så höga som de som angetts av tillverkare. 

T&E anser att regeringar måste upphöra med inköpsstödet och generösa skattebefrielser för dessa modeller. 

”Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi gör en total översyn kring hur vi gynnar dem i EU:s koldioxidtest och i EU:s regler,” säger Poliscanova och fortsätter:

”Annars kommer laddhybriderna snart att följa med dieseln ner i historiens soptunna.”

 

Läs hela rapporten här:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_11_Plug-in_hybrids_report_final.pdf

Japp, äntligen en artikel som visar verkligheten som den är!

Jag orkade inte läsa hela PDFn, men en del.

 

En bekant köpte en Hybrid, jag blev imponerad av 2 saker:

1. Den drog bara 0.45l/10Km, bra för en bensinare i "Golf-klassen"!

2. Vägskatten var bara lite drygt 400 spänn.

 

En av våra stammisar har en firma som anlitas av bland annat Göteborgs kommun, hans egna Hybrid räknas inte som "Miljöbil" av Göteborg, men väl av Sverige...

Han var tvungen att köpa Laddhybrider för att få fortsätta leverera tjänster åt kommunen...

Han ryckte på axlarna när han sa, som det är "Kommunen har ingen aning om hur mycket dessa bilarna drar eller släpper ut eller hur ofta de laddas på elnätet, men det ser bra ut på upphandlingen..."

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror absolut att elbilarna är framtiden även om all form av transport aldrig kan vara miljövänlig. 

 

Så snart elbilarna blir tillräckligt populära kommer dock staten att se till att beskatta elen så att det blir minst lika dyrt som bensin eller dieselbil. Syns redan nu tydligt i förordningen för att få bidrag för att installera "laddbox" hemma där det krävs att den är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad...... 

 

Förutsättningar för bidrag

3 §   Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
   1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
   2. installeras efter den 1 januari 2018,
   3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
   4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

 

Tyvärr finns många förvirrade storstadspolitiker som åker gratis taxi och tåg och tror att alla andra bara har bilen för nöjes skull.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Tallviking said:

Miljöorganisation varnar för laddhybrider: ”Ny dieselgate”

 

Laddhybrider kan släppa ut upp till 12 gånger mer koldioxid än vad tillverkarna själva anger. Det uppger miljöorganisationen Transport & Environment i en ny rapport.

 

Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.Foto:Volvo Cars

 

”Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte för verklig körning”, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E, till Brussel Times.

”Is Europe heading for a new Dieselgate?” heter rapporten. När T&E testade tre olika plugin-modeller – BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander – släppte bilarna ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna själva angett. Upp till 89 procent högre utsläpp, enligt T&E.

När bilarna körde i så kallat batteriladdarläge, alltså när bilens batterier laddas under drift, var utsläppen mellan tre och tolv gånger så höga som de som angetts av tillverkare. 

T&E anser att regeringar måste upphöra med inköpsstödet och generösa skattebefrielser för dessa modeller. 

”Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi gör en total översyn kring hur vi gynnar dem i EU:s koldioxidtest och i EU:s regler,” säger Poliscanova och fortsätter:

”Annars kommer laddhybriderna snart att följa med dieseln ner i historiens soptunna.”

 

Läs hela rapporten här:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_11_Plug-in_hybrids_report_final.pdf

Vi är överens. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Krille:

Jag tror absolut att elbilarna är framtiden även om all form av transport aldrig kan vara miljövänlig. 

 

Så snart elbilarna blir tillräckligt populära kommer dock staten att se till att beskatta elen så att det blir minst lika dyrt som bensin eller dieselbil. Syns redan nu tydligt i förordningen för att få bidrag för att installera "laddbox" hemma där det krävs att den är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad...... 

 

Förutsättningar för bidrag

3 §   Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
   1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
   2. installeras efter den 1 januari 2018,
   3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
   4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

 

Tyvärr finns många förvirrade storstadspolitiker som åker gratis taxi och tåg och tror att alla andra bara har bilen för nöjes skull.

 

/Krille

Glöm inte dom som åker med flyg till Bryssel varje vecka och tror att dom gör skillnad. MP´s toppskift satt väl själv med feta Suvvar som drivs av fossila bränslen.

 

Svårt att uppfostra barn om man inte gör som man säger, utan bara tänker på sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Glöm inte dom som åker med flyg till Bryssel varje vecka och tror att dom gör skillnad. MP´s toppskift satt väl själv med feta Suvvar som drivs av fossila bränslen.

 

Svårt att uppfostra barn om man inte gör som man säger, utan bara tänker på sig själv.

Men Isabellas man jobbar ju faktiskt med väldigt väldigt tunga stenar 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Krille:

Men Isabellas man jobbar ju faktiskt med väldigt väldigt tunga stenar 🙂

 

/Krille

Nu gällde det ju inte bara Isabellas man, så hoppas att hyckleriet kan genomskådas någon gång.

 

MP har förstört så mycket för Sverige, så elbilar känns inte så prioriterat då dom inte verkar tro på det själva.

 

Dom är under sträcket just nu, och det känns som en stor framgång i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte mer än konstatera att det blir totalt kaos när politiker ska vara med och styra marknader.

 

Det ser bra ut på ytan och på pappret. 

Och det mest otrevliga är att kuggarna snurrar så långsamt att en vändning är i de flesta fall omöjlig. 

 

Kör diesel sen runt 1990.

Helst flera samtidigt. :D

Ibland med tunga stenar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få bränna lite spik i natt. En 2016 diesel med dubb checkar snart ut.

Tack MP för alla fina cykelbanor som underlättar vårt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Tommy:

Visste ni förresten att Sverige som land skulle tjäna rätt mycket på ett varmare klimat?

MVH

Är inte så säker på det. Med ett förändrat klimat så får växter o djur andra förutsättningar.

Hur mycket ohyra får vi in som trivs och hur går det med nederbörden som behövs för att odla?

Får vi in orkaner som ödelägger, typ philiphinerna? Vill vi gå miste om årstidernas växlingar?Vi trivs med värmen som kontrast till vintern, vårens spirande grönska kommer många att sakna.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

För många år sedan hade jag en äldre kompis som var allergisk mot att betala skatt, all form av skatt.

Han såg som sin livsuppgift att inte betala skatt och var extremt kreativ på det området.

Skattmasen var alltid efter honom och han hade endast en postbox som permanent adress,
vilket de svenska myndigheterna naturligtvis inte accepterade men det brydde han sig inte om.

 

Allt han ägde var skrivet på andra och han var omöjlig för masen att komma åt. Inte nog med att han drev företag som inte fanns,
han tjuvkopplade också el och ringde gratis genom att koppla in sig med en mojäng direkt i televerkets kopplingsskåp.

Han var helt enkelt världsmästare i fusk trots att han alltid hade gott om pengar. Han ansågs nog vara lite av en halvskurk.

 

Minns en gång då han ringde och ville att jag skulle hänga med ut och fiska. Jag var alltid lite orolig i hans närvaro för han saknade helt spärrar och

vad som helst kunde hända men han kom i alla fall och hämtade upp mig i sin nya diesel Merca (skriven på hans kusin). 
Vi drog iväg och hamnade så småningom vid en båtbrygga. Efter att ha parkerat tog han fiskegrejorna och gick ut på bryggan med mig i hasorna.

Han hoppade i en liten båt som hade både snurra och trycktank och jag hoppade efter.
På väg ut på sjön satt vi och småpratade lite.

- Jag visste inte att du hade båt, sa jag. 

- Det har jag inte heller, blev svaret.

- Vems är den här då? frågade jag.

- Ingen aning, svarade han och det var typiskt honom. 

Efter några timmar på sjön åkte vi i alla fall tillbaka in till bryggan och förtöjde men innan vi klev iland
la han ett par tior under trycktanken som tack för lånet och därefter satte vi oss i bilen för att köra tillbaka.
 

Vad har det här med bilar att göra?
Jo, på den tiden fanns det plomberade kilometerräknare monterade i alla privata dieselbilar eftersom dieselskatten togs ut för privat körning men 

inte för traktorer, grävmaskiner och andra nyttofordon. Diesel var billig att köpa och skatten betalades först efter att kilometerräknaren lästs av
men även det skatteproblemet hade han löst. På vägen tillbaka satt jag i främre passagerarsätet och såg att det hängde en liten sytråd på sidan av
kilometerräknaren och böjde mig fram för att ta bort den men då skrek han till.
- Dra för fan inte i tråden! 

Det visade sig att han hade borrat ett litet, litet hål på ett specifikt ställe på mätaren och tryckt in en liten synål i hålet och på så  vis

särat två kugghjul inuti mätaren så att den inte längre räknade. Därefter hade han fört in en sytråd i nålsögat och det var den jag hade fått syn på.

Han kunde alltså undvika dieselskatten med nålen i och klara en inspektion genom att dra i sytråden och lägga nålen i fickan.

 

I när framtid kan det mycket väl bli så att alla elbilar är uppkopplade på nätet för att överhuvudtaget kunna startas och att man betalar skatt

i form av en fast avgift beroende på typ av bil samt en kilometeravgift beroende på hur mycket man kör istället för att separera elanvändning vid laddning.

Har vi dessutom e-krona så kan skatten dras automatiskt från e-kontot för varje körd kilometer.

Där hade han nog gått bet om han hade varit vid liv.

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-22 at 19:33, skrev Nicholas:

Arlanda Göteborg. 

511km * 2 = 102 mil

 

Själv kommer jag bara 100mil på min 80 liters tank. 

 

Hur stor tank på V70? 

 

jag kommer lätt över 100 mil med min passat som har 70 liters tank

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Mankan said:

jag kommer lätt över 100 mil med min passat som har 70 liters tank

Det gör jag inte med min Mustang. 😀

Ser till att resan blir lite roligare istället. 😎

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Mankan said:

jag kommer lätt över 100 mil med min passat som har 70 liters tank

Tror jag kom lite längre t.om .

Hade en pickup-jänkare för många år sedan, med en v8 diesel.

I den satt det 2 stycken 80 liters tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De nya elbilsladdarna som man måste installera för att kunna ladda hemma är redan förberedda för en framtida digital  avläsning.

Dessutom ENDAST installeras av behörig installatör, speciellt certifikat för just detta + PLOMBERING.

Information jag läst mig till

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Med tanke på elbil och elnätet....

Hur fan ska det bli när Thailand ska ha en massa jävla laddstolpar här och där, med tanke på hur alla jävla kablar hänger och slänger idag. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-22 at 16:43, skrev Nicholas:

Några gasbilar oxå. 

 

Hörde på nyheterna att mer än hälften av nybilarna var elbilar. 

Misstänker att dom skarvade där och räknade in hybrider. 

 

Jag undrar om det kommer ett bakslag på det där eller om vi alla raskt ska gå över till el. 

 

Men laddningen av elbilar. 

 

Finns väl inte en laddstolpe att uppbringa i områden av bostadsrätter och än mindre hos hyreslägenheter. 

 

Och hur ska det gå till i praktiken, mig veterligen finns det inget stöd i lagen för att parkera vissa typer av bilar på vissa platser och ge böter till andra. 

Folk som inte är i behov av att ladda kanske ändå kommer att stå på laddplatser. 

 

Ser framför mig några ämnen för irritation, speciellt i områden där alla parkeringsplatser redan idag är upptagna (utan att vara förhyrda) 

 

Tjänstebilssektorn är som en egen kraft med andra beslutsunderlag än för privatpersoner. 

 

Kommer en massa bilar därifrån inte vilja sugas upp längre på privatmarknaden ifall dom är el/hybrid?

Helsingborgs kommun lät för några år sedan ägare till miljöklassade bilar köpa ett årligt parkeringstillstånd som tillät dem att parkera "gratis" i 3 timmar på kommunens egna parkeringsplatser men de fick upphöra med detta då svensk lag inte tillät detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...