Jump to content
IGNORERAD

Bensin, diesel och elbilar


Nicholas

Recommended Posts

Några gasbilar oxå. 

 

Hörde på nyheterna att mer än hälften av nybilarna var elbilar. 

Misstänker att dom skarvade där och räknade in hybrider. 

 

Jag undrar om det kommer ett bakslag på det där eller om vi alla raskt ska gå över till el. 

 

Men laddningen av elbilar. 

 

Finns väl inte en laddstolpe att uppbringa i områden av bostadsrätter och än mindre hos hyreslägenheter. 

 

Och hur ska det gå till i praktiken, mig veterligen finns det inget stöd i lagen för att parkera vissa typer av bilar på vissa platser och ge böter till andra. 

Folk som inte är i behov av att ladda kanske ändå kommer att stå på laddplatser. 

 

Ser framför mig några ämnen för irritation, speciellt i områden där alla parkeringsplatser redan idag är upptagna (utan att vara förhyrda) 

 

Tjänstebilssektorn är som en egen kraft med andra beslutsunderlag än för privatpersoner. 

 

Kommer en massa bilar därifrån inte vilja sugas upp längre på privatmarknaden ifall dom är el/hybrid?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    7

  • Mr Ning Ning

    4

  • Nicholas

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Nicholas:

Några gasbilar oxå. 

 

Hörde på nyheterna att mer än hälften av nybilarna var elbilar. 

Misstänker att dom skarvade där och räknade in hybrider. 

 

Jag undrar om det kommer ett bakslag på det där eller om vi alla raskt ska gå över till el. 

 

Men laddningen av elbilar. 

 

Finns väl inte en laddstolpe att uppbringa i områden av bostadsrätter och än mindre hos hyreslägenheter. 

 

Och hur ska det gå till i praktiken, mig veterligen finns det inget stöd i lagen för att parkera vissa typer av bilar på vissa platser och ge böter till andra. 

Folk som inte är i behov av att ladda kanske ändå kommer att stå på laddplatser. 

 

Ser framför mig några ämnen för irritation, speciellt i områden där alla parkeringsplatser redan idag är upptagna (utan att vara förhyrda) 

 

Tjänstebilssektorn är som en egen kraft med andra beslutsunderlag än för privatpersoner. 

 

Kommer en massa bilar därifrån inte vilja sugas upp längre på privatmarknaden ifall dom är el/hybrid?

Vår bostadsrättsförening i Gröndal har 2 laddplatser (av ca 30 totalt), tror att de installerades för ca 1 år sedan. Villkoret för att få platsen var att man ägde eller hade beställt en elbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag avvaktar med el-bil.

De får först komma ner i pris lite, dessutom gärna lite längre körsträcka, kanske också statligt stöd för el-installationen där hemma och andra förmåner som parkering/tullavgifter/skattesubventioner och dyl. Något av dessa kanske redan finns, är dåligt påläst får jag erkänna.

Sedan är ju dessa batterier riktigt farliga vid kollision. Jag tror en del tänker att el-bilar är gratis att tanka, men el kostar ju också pengar.

Jag betalar idag 470 kr i årsskatt på min bil. Det är lagom tycker jag.  :-)     

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När tillräckligt många har skaffat elbil så kommer skatten på el skena i höjden.

Ska dom då separera el i laddstolpe från t.ex lägenheter i olika skatter?

Om inte så blir det katastrof för många villaägare mm.

 

När elbilar kommit i en hyfsad prisnivå kanske jag köper en sån.

Men inte med dagens priser.

 

 

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Till elbilar med lång körsträcka, så är tillverkningen av batterier en katastrof för miljön.

Klimatavtrycket på tillverkningen av en elbil, är lika stort som att tillverka en vanlig bränslesnål bil som dessutom har körts 20 000 mil. Många bilar körs i dag inte mer än 20 000 mil så den totala miljövinsten är då noll.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

"Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor."

 

https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/

 

(var inte betallänk när jag läste den)

 

Dessutom tar resan till Medelhavet från Stockholm ett dygn längre tid, OM man har snabbladdare...

 

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Tommy:

"Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor."

 

https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/

 

(var inte betallänk när jag läste den)

 

Dessutom tar resan till Medelhavet från Stockholm ett dygn längre tid, OM man har snabbladdare...

 

 

MVH

 

 

Tror inte man tänker på en resa till medelhavet när man köper en direkr el bil

men kör du till jobbet ,som jag gjorde,5 mil per dag, helt ok

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Tror inte man tänker på en resa till medelhavet när man köper en direkr el bil

men kör du till jobbet ,som jag gjorde,5 mil per dag, helt ok

Kul att höra!

Vad fick du för milkostnad, om du räknar allt?

 

Hur funkade din bil i typ 30 minusgrader? Läste att nån Norrlandskommun hade problem med att deras hemtjänst inte kom fram till "brukarna" för att batterierna inte klarade kylan.

 

Men naturligtvis har man råd med en Dieseldriven bil som resebil/extrabil, när man vill åka lite längre, som från Göteborg till Stockholm utan att behöva sitta på en laddstation i en halvtimme varje gång!

Min gamla V70 Diesel klarar en Tur och retur resa till Arlanda, utan att tanka, om jag håller hastighetsbegränsningarna.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Kul att höra!

Vad fick du för milkostnad, om du räknar allt?

 

Hur funkade din bil i typ 30 minusgrader? Läste att nån Norrlandskommun hade problem med att deras hemtjänst inte kom fram till "brukarna" för att batterierna inte klarade kylan.

 

Men naturligtvis har man råd med en Dieseldriven bil som resebil/extrabil, när man vill åka lite längre, som från Göteborg till Stockholm utan att behöva sitta på en laddstation i en halvtimme varje gång!

Min gamla V70 Diesel klarar en Tur och retur resa till Arlanda, utan att tanka, om jag håller hastighetsbegränsningarna.

 

 

MVH

Var fick du ifrån att jag hade en el bil. Jag var bl,a bil ansvarig för soc i <umeå

räknade på skillnaden, el, disel,,bensin. Dom bilar som bara gick ca 10mil per dag

3-4 resor per dag. åka komma tillbakas laddas innan nästa tur skulle varit ekonomiskt

försvarbart även för 3 år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Var fick du ifrån att jag hade en el bil. Jag var bl,a bil ansvarig för soc i <umeå

räknade på skillnaden, el, disel,,bensin. Dom bilar som bara gick ca 10mil per dag

3-4 resor per dag. åka komma tillbakas laddas innan nästa tur skulle varit ekonomiskt

försvarbart även för 3 år sen

Sorry jag trodde du skrev av erfarenhet när du påstod:

"när man köper en direkr el bil

men kör du till jobbet ,som jag gjorde,5 mil per dag, helt ok"

 

Men du menar alltså att det borde funka?

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Sorry jag trodde du skrev av erfarenhet när du påstod:

"när man köper en direkr el bil

men kör du till jobbet ,som jag gjorde,5 mil per dag, helt ok"

 

Men du menar alltså att det borde funka?

 

MVH

Snälla hitta nån som läser åt dej, var skrev jag borde funka, Tror inte du är Ok ikväll

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Snälla hitta nån som läser åt dej, var skrev jag borde funka, Tror inte du är Ok ikväll

Ingen påstod att du skrev det.

Du fick en fråga om det borde funka.

Så skaffa läshjälp själv istället för att bara gnälla på allt om allt.

Som du gnäller kan man tro att du inte fick nåt Bom bom senast.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ingen påstod att du skrev det.

Du fick en fråga om det borde funka.

Så skaffa läshjälp själv istället för att bara gnälla på allt om allt.

Som du gnäller kan man tro att du inte fick nåt Bom bom senast.

Men du menar alltså att det borde funka, det är ingen fråga utan ett påstående

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Men du menar alltså att det borde funka, det är ingen fråga utan ett påstående

Lär dig läsa!

Det är klart och tydligt ett frågetecket efter frågan.

Titta riktigt noga så ser nog även du det.

Återkom gärna om jag har fel.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla hitta nån som läser åt dej, var skrev jag borde funka, Tror inte du är Ok ikväll

OK du har ingen elbil?

Det visar att du i alla fall har ett rätt!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Lär dig läsa!

Det är klart och tydligt ett frågetecket efter frågan.

Titta riktigt noga så ser nog även du det.

Återkom gärna om jag har fel.

Boa trodde nog att det bara var en spegelbild, han är ju som ett levande frågetecken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Garantin på batteripaketet ligger oftast på 5 till 8 år...m.a.o man får ett nytt paket om det blir nått fel.

 

Men hörde en Reanault ägare som garantin gått ut för, att det skulle kosta 85,000 sek för ett nytt paket.

 

Så beg marknaden lär ju bli gigantiskt stor efterhand.🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minutes ago, Tommy said:

Kul att höra!

Vad fick du för milkostnad, om du räknar allt?

 

Hur funkade din bil i typ 30 minusgrader? Läste att nån Norrlandskommun hade problem med att deras hemtjänst inte kom fram till "brukarna" för att batterierna inte klarade kylan.

 

Men naturligtvis har man råd med en Dieseldriven bil som resebil/extrabil, när man vill åka lite längre, som från Göteborg till Stockholm utan att behöva sitta på en laddstation i en halvtimme varje gång!

Min gamla V70 Diesel klarar en Tur och retur resa till Arlanda, utan att tanka, om jag håller hastighetsbegränsningarna.

 

 

MVH

Arlanda Göteborg. 

511km * 2 = 102 mil

 

Själv kommer jag bara 100mil på min 80 liters tank. 

 

Hur stor tank på V70? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Naam jai said:

Garantin på batteripaketet ligger oftast på 5 till 8 år...m.a.o man får ett nytt paket om det blir nått fel.

 

Men hörde en Reanault ägare som garantin gått ut för, att det skulle kosta 85,000 sek för ett nytt paket.

 

Så beg marknaden lär ju bli gigantiskt stor efterhand.🤔

Efter 3-6 år ska tjänstebilen säljas. 

 

Inte mycket garantitid kvar då. 

 

Det kommer avspeglas i priset. 

Kanske blir fleet-bolagen lite negativt översakade då dom ska sälja av bilarna. 

Eller så är det beräknat i kalkylen. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

Arlanda Göteborg. 

511km * 2 = 102 mil

 

Själv kommer jag bara 100mil på min 80 liters tank. 

 

Hur stor tank på V70? 

 

Jag kommer drygt 90mil på 45 liter med min bil om jag kör lagligt på motorväg.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

men kör du till jobbet ,som jag gjorde,5 mil per dag

Körde inte herrn 5 mil per dag?🤯

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite tidigt i utvecklingen men helt klart jobbas det för fullt med att ta fram nya drivmedel.Vi får väl se om några år var det bär 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 3 st dieselbilar alla med handicap låda.

2st var miljöbilar när dom såldes, men inte längre.

Får se hur länge man får köra dom.

 

   FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Arlanda Göteborg. 

511km * 2 = 102 mil

 

Själv kommer jag bara 100mil på min 80 liters tank. 

 

Hur stor tank på V70? 

 

Det är en Diesel och drar 0,6 l/mil (knappt) på landsväg.

Har nog aldrig tankat mer är 65 liter, så 70-75 liter kanske?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...