Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

2 hours ago, LTD said:

Hur ska karantäner anpassas menar du? Om inte karantänen är lika lång som inkubationstiden så är den ju helt meningslös. 

Mitt antagande var inte baserat på att det finns någon slags mening eller logik  i alla de beslut som fattas på grund av coronapaniken, inte alls.

 

Minskad karantän har redan diskuterats i Thailand, en del länder har väl kortare eller är på väg att införa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev LTD:

Hur ska karantäner anpassas menar du? Om inte karantänen är lika lång som inkubationstiden så är den ju helt meningslös. 

Kanske även Thai kan uppdatera sina kunskaper ? finns väl inte många forskare idag som anser att tiden mellan smitta till symptom är två veckor (14 dagar ) , 90 %  får symptom  mellan dag 3 till 5, resterande fram till max dag 10. 14 dagar är endast undantagsfall.  Men förstår att Thai kommer att hålla fast vid detta så länge möjligheten finns. Tycker att det är märkligt att så få som påstår sig vara pålästa inte har bättre koll på vad forskningen kommer fram till under pandemin

 Inkubationstiden, det vill säga perioden från smittotillfället till dess att en person uppvisar symtom, bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar. De flesta insjuknar cirka 5 dagar efter att man smittats, även om enstaka fall kan avvika från dessa mönster.16 nov. 2020  Källa FHM 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Bike:

Kanske även Thai kan uppdatera sina kunskaper ? finns väl inte många forskare idag som anser att tiden mellan smitta till symptom är två veckor (14 dagar ) , 90 %  får symptom  mellan dag 3 till 5, resterande fram till max dag 10. 14 dagar är endast undantagsfall.  Men förstår att Thai kommer att hålla fast vid detta så länge möjligheten finns. Tycker att det är märkligt att så få som påstår sig vara pålästa inte har bättre koll på vad forskningen kommer fram till under pandemin

 Inkubationstiden, det vill säga perioden från smittotillfället till dess att en person uppvisar symtom, bedöms vanligtvis vara 2–14 dagar. De flesta insjuknar cirka 5 dagar efter att man smittats, även om enstaka fall kan avvika från dessa mönster.16 nov. 2020  Källa FHM 

En effektiv karantän ska ju helst vara något längre än inkubationstiden så Thailand gör väl hyfsat rätt med sina 15 dagar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev LTD:

En effektiv karantän ska ju helst vara något längre än inkubationstiden så Thailand gör väl hyfsat rätt med sina 15 dagar. 

OK, tycker du det så 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, MaiChai said:

6,1 miljoner doser delades ut och enligt en länk som jag publicerat tidigare från Socialstyrelsen (orkar inte leta efter den just nu) så kom man fram till att maximalt 400 personer i Sverige kan anses ha fått Narkolepsi av Pandremix - Svininfluensa sprutan.

 

Hos de som var ovaccinerade förekom Narkolepsi i 0,97 fall per 100 000 och i de som vaccinerats i 3,97(Kommer ej ihåg exat decimal) av 100 000 vaccinerade och det gör 30 personer på en miljon och således 183 på 6,1 miljoner.

 

Givetvis tråkigt för de som drabbats men lite perspektiv får man ha.

Min förra arbetskamrat dotter fick narkolepsi.

 

Känns statistiskt osannolikt att jag skulle känna till 1 av dom 400.

 

Inte omöjligt dock. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nicholas:

Min förra arbetskamrat dotter fick narkolepsi.

 

Känns statistiskt osannolikt att jag skulle känna till 1 av dom 400.

 

Inte omöjligt dock. 

 

Så galet är det inte. 1/400 motsvarar 25.000 av den svenska befolkningen. 

 

Du känner ju såklart inte 25.000 personer, men de finns nog inom din "skvallerzon" för inte kände du dottern till fd. kollegan. 

 

Å skvaller sprider sig snabbt. Så helt otroligt är det inte. Bor man i ett mindre samhälle, säg max 5.000 så får nog alla veta om någon fått narkolepsi, de i sin tur har kollegor, vänner och bekanta de skvallrar till... 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, samet said:

Så galet är det inte. 1/400 motsvarar 25.000 av den svenska befolkningen. 

 

Du känner ju såklart inte 25.000 personer, men de finns nog inom din "skvallerzon" för inte kände du dottern till fd. kollegan. 

 

Å skvaller sprider sig snabbt. Så helt otroligt är det inte. Bor man i ett mindre samhälle, säg max 5.000 så får nog alla veta om någon fått narkolepsi, de i sin tur har kollegor, vänner och bekanta de skvallrar till... 

Exakt. 

 

Nu var detta uppgifter i andra led, och inte fjärde. 

 

Men kan inte uteslutas att det var 400.

 

Men som foliegeneral tillåter jag mig att tvivla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, Nicholas said:

Exakt. 

 

Nu var detta uppgifter i andra led, och inte fjärde. 

 

Men kan inte uteslutas att det var 400.

 

Men som foliegeneral tillåter jag mig att tvivla. 

 

Det här skrev Socialstyrelsen tidigare år.

 

Den exakta förekomsten är inte känd, men i internationell litteratur anges att upp till 50 personer per 100 000 invånare har narkolepsi i någon form. Det skulle motsvara ungefär 4 500 personer i Sverige.

De närmaste åren efter vaccineringen med Pandemrix insjuknade minst 350 barn och unga vuxna i narkolepsi i Sverige.

 

P.S Det finns närmare 10,5 miljoner människor i Sverige idag. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst denna tråden så informerade jag idag på morgonen min sambo som befinner sej i karantän i Bkk att jag inte avser att komma ner till Thailand så länge det är krav på 15 nätters karantän och det kunde hon acceptera utan klagomål.

När jag sedan informerade henne att jag hade köpt den tidigare bensinmacken med tillhörande verkstad och bostadshus inne i byn så blev det däremot lite annat ljud i skällan, jag hörde något liknande "baa tissout" flera gånger.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

The eagle has landed...

 

Kommit fram till Phuket och idag blir det en hel del att åka runt på ön men tänkte lägga in lite bilder från gårdagen

 

PC060038.thumb.JPG.9a56d8c04c72995552833cc1cc3afaaa.JPG

 

Suvvan ser ut som en gigantisk parkeringsplats - framförallt Thai Airways brokiga flotta står avställd här.

 

PC060040.thumb.JPG.7bec7564b3d95fd21976ebee5560cbec.JPG

 

Myt två krossad - man får både mat och dryck på flygningarna - och ja, man får ta av sig munskyddet då man äter.

 

PC060045.thumb.JPG.2002b3da40ac1261c60bea1a310ab5da.JPG

 

The eagle has landed!

 

Tog drygt 2 timmar att ta sig till Kata så trafiken verkar finnas kvar i motsvarande omfattning - nu ska vi ser hur det står till med de pittoreska fiskebyarna längs västkusten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Efter att ha läst denna tråden så informerade jag idag på morgonen min sambo som befinner sej i karantän i Bkk att jag inte avser att komma ner till Thailand så länge det är krav på 15 nätters karantän och det kunde hon acceptera utan klagomål.

När jag sedan informerade henne att jag hade köpt den tidigare bensinmacken med tillhörande verkstad och bostadshus inne i byn så blev det däremot lite annat ljud i skällan, jag hörde något liknande "baa tissout" flera gånger.....

Vad gäller för Thai som åker ner , Hotell , flygpass, covidtester  mm , Funderar på att skicka ner min gumma . Kostnader för en Thai inkl tester och karantän. har du möjlighet att klargöra detta så vore det mycket vänligt 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Bike:

Vad gäller för Thai som åker ner , Hotell , flygpass, covidtester  mm , Funderar på att skicka ner min gumma . Kostnader för en Thai inkl tester och karantän. har du möjlighet att klargöra detta så vore det mycket vänligt 

PCR + Fit to fly kostade 2450SEK, paketpris hos iDr-kliniken( https://idr-medical.se/ ) finns även i Peking,  ASQ kostade 25650THB sedan så är det upp till var och en med försäkring men det kostade ca 3000SEK för nästan 3 månader hos Gouda.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

PCR + Fit to fly kostade 2450SEK, paketpris hos iDr-kliniken( https://idr-medical.se/ ) finns även i Peking,  ASQ kostade 25650THB sedan så är det upp till var och en med försäkring men det kostade ca 3000SEK för nästan 3 månader hos Gouda.

Betalar Thai för ASQ ? Trodde det var fritt för dem, men hon kanske ville ha ett bättre 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Bike:

Betalar Thai för ASQ ? Trodde det var fritt för dem, men hon kanske ville ha ett bättre 

Ska man ha gratis(statlig) karantän så måste man åka med ett så kallat repatrieringsflyg genom ambassadens försorg och om vi inte missuppfattat saken så var det endast enkel biljett till BKK med Thai som ingick och dessutom var rejält dyr och det var dessutom 90 dagars kö när hon började prata om att åka ner före mej.

ASQ är ju Alternative State Quarantaine.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ska man ha gratis(statlig) karantän så måste man åka med ett så kallat repatrieringsflyg genom ambassadens försorg och om vi inte missuppfattat saken så var det endast enkel biljett till BKK med Thai som ingick och dessutom var rejält dyr och det var dessutom 90 dagars kö när hon började prata om att åka ner före mej.

ASQ är ju Alternative State Quarantaine.

OK , kanon , tack för bra info 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev MaiChai:

The eagle has landed...

 

Kommit fram till Phuket och idag blir det en hel del att åka runt på ön men tänkte lägga in lite bilder från gårdagen

 

PC060038.thumb.JPG.9a56d8c04c72995552833cc1cc3afaaa.JPG

 

Suvvan ser ut som en gigantisk parkeringsplats - framförallt Thai Airways brokiga flotta står avställd här.

 

PC060040.thumb.JPG.7bec7564b3d95fd21976ebee5560cbec.JPG

 

Myt två krossad - man får både mat och dryck på flygningarna - och ja, man får ta av sig munskyddet då man äter.

 

PC060045.thumb.JPG.2002b3da40ac1261c60bea1a310ab5da.JPG

 

The eagle has landed!

 

Tog drygt 2 timmar att ta sig till Kata så trafiken verkar finnas kvar i motsvarande omfattning - nu ska vi ser hur det står till med de pittoreska fiskebyarna längs västkusten...

Oj, 2 timmar till Kata.

Min sämsta notering till Rawai är runt 1.45

Bästa är klart under timmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev rolba:

Oj, 2 timmar till Kata.

Min sämsta notering till Rawai är runt 1.45

Bästa är klart under timmen.

ja 2 timmar !   min bästa tid till Karon rondellen 45 min,det var i juli

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite solbränd hann jag bli igår...

 

IMG_1608.thumb.JPG.e117b5017ae8516ac90a8ae2e8f5b93d.JPG

 

Lugnt på Kata beach

 

IMG_1623.thumb.JPG.3bc4e694474be98fb8ff0e1d2fd29a4f.JPG

 

Inga problem att bre ut sin badhandduk

 

IMG_1614.thumb.JPG.7b427f9924b983b4e9a3c351d40e9652.JPG

 

Till och med polisen tyckte det var värt en bild

 

IMG_1654.thumb.JPG.d31e99e0e8d3962a0f66e4c49a49b609.JPG

 

Än mindre folk på Karon beach

 

PC070091.thumb.JPG.9614f17e2022422c87aa4ff5d573d246.JPG

 

Patong beach var det mest folk på utan att vara trångt alls

 

PC070081.thumb.JPG.be61ba97e7f9025a8ff6d1d6985cf3c9.JPG

 

Stängt och bommat som i september och oktober med massor av arbete som pågår  inför säsongen - om det blir någon...

 

PC070074.thumb.JPG.6bec5bc3fd2e727d9ee4f019518f7004.JPG

 

Bangla vid 11-tiden på förmiddagen brukar vara lugn, nu var den förutom  byggnadsarbetarna helt öde.

 

IMG_1706.thumb.JPG.01ab473f5a38917debc4d3fe91a04eda.JPG

 

Solen sken över Surin beach, drygt 28 grader var det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förflyttat mig till Khao lak och skulle egentligen postat en liten rapport om min tripp till phi phi islands igår men mitt internet är lite shaky här så det får bero till IT supporten checkat min router imorgon.

 

tills dess, solen går ner vid Khao Lak...

 

IMG_1883.thumb.JPG.53954d5d915d1c009051255d5c5909ca.JPG

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2020-12-06 at 16:07, skrev Nicholas:

Min förra arbetskamrat dotter fick narkolepsi.

 

Känns statistiskt osannolikt att jag skulle känna till 1 av dom 400.

 

Inte omöjligt dock. 

 

Det är å andra sidan statistiskt osannolikt att någon skulle känna till en av dessa 400 i så fall.  
Vad gör du som person mer sannolik än mig som person, eller tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
44 minuter sedan, skrev MaiChai:

Har förflyttat mig till Khao lak och skulle egentligen postat en liten rapport om min tripp till phi phi islands igår men mitt internet är lite shaky här så det får bero till IT supporten checkat min router imorgon.

 

tills dess, solen går ner vid Khao Lak...

 

IMG_1883.thumb.JPG.53954d5d915d1c009051255d5c5909ca.JPG

Hade jag varit ner som planerat så kunde jag bjudit på en öl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev navion hispania:

Hade jag varit ner som planerat så kunde jag bjudit på en öl. 

Finns ju få saker som förhindrar en resa?

 

Ölen kostar 60 battingar i hotellbaren så priset är helt rätt just nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Finns ju få saker som förhindrar en resa?

 

Ölen kostar 60 battingar i hotellbaren så priset är helt rätt just nu...

Inte så mycket pengarna men 14- 15 dagar i karantän med frugan har man varit 20 då har det varit kannon. Men nu har vi varit tillsammans  i över 30 år.Men ful sketen med jobb i sverige  Blir det inte mer än 14 dagar  över till R&R.  Har jag suttit över 30 år till sjöss "inlåst"  dock med betalning  så är jag är jag inte redo för det. Men har det gott i khao lak och kommer du förbi nån mer gång så här du välkommen  till BMP bungalow. Är du kvar ta en sväng förbi min kompis Jompa på lucky sea food.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att åka till Thailand nu vad krävs?

Ja förmodligen ett jävlar tålamod å en helvetes massa pengar... men det är väl så det dom vill ha det dom $$$$$ kåta thaiarna men om vi turister kommer så lär det ju inte bli några $$$$$ 😁😁😁😁

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...