Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

15 minutes ago, Soengsang said:

Nu säger ju Prayut att först o främst ska Thailändare vaccineras före öppna gränser kommer på talan, han har inte nämnt att besökarna ska vara vaccinerade.

Och det lär ta åtminstone 1-2 år innan större delen av befolkningen i Thailand är vaccinerade?

Men är helt med på att troligen är -21 kört för normala inresor, bara att hoppas på att det kan fungera som nu och inte det stoppas.

Räknar personligen med minst 2 karantäner nästa år.....7-10 dagar, nja....men vore ju skönt, men tror inte på det.

Japp, alla Thailändare ska vaccineras men dessutom tror jag de flesta är överens om att närmast hela världen dessutom kommer kräva att besökare ska kunna bevisa att de är vaccinerade. Thailand säger att de hoppas kunna starta vaccineringen i juni/juli och att det tar ett år (juni/juli 2022 alltså) men rimligtvis får man nog lägga på 3 månader på både start och slutdatum och då är vi i början på 2023....

 

I mitt fall krävs dessutom karantän både på vägen ut och på vägen hem och i Kina dessutom provinsiella karantäner; en business trip till Kina och hem till Thailand igen skulle därför resultera i 5-6 veckors karantän och det känns liksom inte möjligt. Kinesisk media säger dessutom att de inte kommer acceptera Pfizer, Moderna eller Astra Zeneca utan att man måste ta ett kinesiskt vaccin när man anländer för att slippa karantän. Kan bara tänka hur många lovsånger till Kejsare Xi jag kommer skriva på MPR efter det vaccinet 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

29 minuter sedan, skrev Atom:

Du kan givetvis åka till Bangkok om 2 månader och det finns nog en liten chans att karantänen minskat från 15 till 10 dagar.

 

Den dagen du kan flyga från Europa till Thailand utan någon som helst karantän ligger nog två år bort, minst. Om man följt paniken här senaste veckan som kommer sig av att 10 Corona-smittade tagit sig över gränsen från Burma så förstår man att en vaccin som ger dig 95% skydd inte kommer övertyga många thailändare. Har för mig att det under 2019 anlände i snitt 120,000 personer om dagen. Med 95% skydd så innebär det 6,000 potentiella Covid-spridare varje dag och kommer de från Europa är det ju inte osannolikt att 1% av dem faktiskt har Covid; alltså 60 personer varje dag. Inte en chans att det skulle accepteras. 

 

Sen höst 2021 så har nog alla Europeer vaccinerats och då kan jag tänka mig att Thailand hittar ett system där man visar ett vaccinationskort samt ett Covidtest som är typ max 48 timmar gammalt. Då kan man nog släppas in och få ta ytterligare ett Covid-test när man landar, 48/72 timmar på ett "Covid-hotell", ett sista Covid-test och kanske 24h till på "Covid-hotellet" medans testet analyseras innan man släpps fri.  

 

Ovanstående är inte rena fantasier från min sida utan hur de flesta multinationella företagen i Asien resonerar; inte bara angående Thailand utan de flesta Asiatiska länderna.

 

 

Nu verkar det ju som att vaccin inte skyddar mot smitta, bara gör att man får mildare symptom. Så för smittspridningen har vaccinet ingen effekt alls. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Atom:

Kinesisk media säger dessutom att de inte kommer acceptera Pfizer, Moderna eller Astra Zeneca

Jisses, då kommer Kina att bli tomt på utländska besökare.......

Gissar de måste ändra ståndpunkt där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Atom:

Japp, alla Thailändare ska vaccineras men dessutom tror jag de flesta är överens om att närmast hela världen dessutom kommer kräva att besökare ska kunna bevisa att de är vaccinerade. Thailand säger att de hoppas kunna starta vaccineringen i juni/juli och att det tar ett år (juni/juli 2022 alltså) men rimligtvis får man nog lägga på 3 månader på både start och slutdatum och då är vi i början på 2023....

 

I mitt fall krävs dessutom karantän både på vägen ut och på vägen hem och i Kina dessutom provinsiella karantäner; en business trip till Kina och hem till Thailand igen skulle därför resultera i 5-6 veckors karantän och det känns liksom inte möjligt. Kinesisk media säger dessutom att de inte kommer acceptera Pfizer, Moderna eller Astra Zeneca utan att man måste ta ett kinesiskt vaccin när man anländer för att slippa karantän. Kan bara tänka hur många lovsånger till Kejsare Xi jag kommer skriva på MPR efter det vaccinet 😉

SKA alla thailändare vaccineras?

Inget eget val där?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

SKA alla thailändare vaccineras?

Inget eget val där?

Anti-vaccin lobbyn har inte något större fäste i Thailand och blir det bara så att de kan få vaccinet inom sjukförsäkringen kommer nog de absolut flesta vaccinera sig. 

 

Det blir värre för de svenskar som inte vill vaccinera sig men ändå vill åka till Thailand...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, MaiChai said:

Anti-vaccin lobbyn har inte något större fäste i Thailand och blir det bara så att de kan få vaccinet inom sjukförsäkringen kommer nog de absolut flesta vaccinera sig. 

 

Det blir värre för de svenskar som inte vill vaccinera sig men ändå vill åka till Thailand...

Ja för där finns inga foliehattar.

 

IMG-20201015-WA0002.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Du kan givetvis åka till Bangkok om 2 månader och det finns nog en liten chans att karantänen minskat från 15 till 10 dagar.

 

Den dagen du kan flyga från Europa till Thailand utan någon som helst karantän ligger nog två år bort, minst. Om man följt paniken här senaste veckan som kommer sig av att 10 Corona-smittade tagit sig över gränsen från Burma så förstår man att en vaccin som ger dig 95% skydd inte kommer övertyga många thailändare. Har för mig att det under 2019 anlände i snitt 120,000 personer om dagen. Med 95% skydd så innebär det 6,000 potentiella Covid-spridare varje dag och kommer de från Europa är det ju inte osannolikt att 1% av dem faktiskt har Covid; alltså 60 personer varje dag. Inte en chans att det skulle accepteras. 

 

Sen höst 2021 så har nog alla Europeer vaccinerats och då kan jag tänka mig att Thailand hittar ett system där man visar ett vaccinationskort samt ett Covidtest som är typ max 48 timmar gammalt. Då kan man nog släppas in och få ta ytterligare ett Covid-test när man landar, 48/72 timmar på ett "Covid-hotell", ett sista Covid-test och kanske 24h till på "Covid-hotellet" medans testet analyseras innan man släpps fri.  

 

Ovanstående är inte rena fantasier från min sida utan hur de flesta multinationella företagen i Asien resonerar; inte bara angående Thailand utan de flesta Asiatiska länderna.

 

 

Covid spridare från Europa är ju givetvis helt oacceptabelt medans samma spridare från Kina och thai tanter som springer över gränsen till Burma inte nåt problem alls. 

 

Dubbelmoral. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Soengsang said:

Jisses, då kommer Kina att bli tomt på utländska besökare.......

Gissar de måste ändra ståndpunkt där.

Moderna verkar ju bra. 

Astra zeneka, inte så bra, vore bra om du kunde ta den, så moderna räcker till mig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Nu verkar det ju som att vaccin inte skyddar mot smitta, bara gör att man får mildare symptom. Så för smittspridningen har vaccinet ingen effekt alls. 

Nu skriver du någonting som inte på något sätt har en stabil grund , man VET inte om det förhindrar smitta eller inte, än så länge så har de väl ändock inte något exempel på helt symptomfri vaccinerad person som  bevisligen bär på smitta, rätta mig gärna om jag har fel., och då med källhänvisning

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Japp, alla Thailändare ska vaccineras men dessutom tror jag de flesta är överens om att närmast hela världen dessutom kommer kräva att besökare ska kunna bevisa att de är vaccinerade. Thailand säger att de hoppas kunna starta vaccineringen i juni/juli och att det tar ett år (juni/juli 2022 alltså) men rimligtvis får man nog lägga på 3 månader på både start och slutdatum och då är vi i början på 2023....

 

I mitt fall krävs dessutom karantän både på vägen ut och på vägen hem och i Kina dessutom provinsiella karantäner; en business trip till Kina och hem till Thailand igen skulle därför resultera i 5-6 veckors karantän och det känns liksom inte möjligt. Kinesisk media säger dessutom att de inte kommer acceptera Pfizer, Moderna eller Astra Zeneca utan att man måste ta ett kinesiskt vaccin när man anländer för att slippa karantän. Kan bara tänka hur många lovsånger till Kejsare Xi jag kommer skriva på MPR efter det vaccinet 😉

Då får det bli ett kinesiskt vaccin för mig med. Jag tror jag tar en hel cocktail med allt som erbjuds i vaccinväg om det innebär att det går att resa över gränser  igen. Den 26 december blir det ett år sedan jag äntrade Land of smiles från Vietnam för att fram till dags dato sitta fast i här. Så länge har jag nog inte varit i ett och samma land på 30 år eller mer. Nog för att det kunde varit värre, ett år i Sverige t.ex skulle troligen inneburit att jag skjutit mig själv, men det börjar ändå bli lätt rastlöst liksom rätt ansträngade för affärerna och försörjningen.

 

Karantäner..jag kanske är lite mer optimistisk än du där, inte i att de försvinner helt under nästa år, men anpassas så att man faktiskt  kan resa melllan länder i lite kortare intervaller utan att kasta bort typ 2+2 veckor i karantän. Kanske kommer förslagen om resbubblor åter, t.ex valda delar av KinaJapan, Korea och  Sydostasien utifall att man fortsatt vill stänga Europeerna ute.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Moderna verkar ju bra. 

Astra zeneka, inte så bra, vore bra om du kunde ta den, så moderna räcker till mig.

 

Har inte en aning om vad som är bra, begriper inte riktigt det med vaccin...... men gissar att det finns experter här på mpr :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Har inte en aning om vad som är bra, begriper inte riktigt det med vaccin...... men gissar att det finns experter här på mpr :)

Gör som jag tänker, helgardera och ta allt du kan komma över. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Gör som jag tänker, helgardera och ta allt du kan komma över. 😉

Ja, bara o köra på....

Sputnik verkar ju bra, helt klart fränaste namnet!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Bike:

Nu skriver du någonting som inte på något sätt har en stabil grund

Men herregud....... Har du ingen spegel hemma.....🙈

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Soengsang said:

Ja, bara o köra på....

Sputnik verkar ju bra, helt klart fränaste namnet!

Och tänk alla "add-ons" man verkar få: prata flytande ryska, bli lojal mot kinesiska staten, och injiceras med något chip som håller koll på var man är.  Undrar om man kan beställa ett med evigt liv också, eller om t.ex AstraZececa kan injiera Unitedspelarna med någon hemlig "kick" som gör att de vinner ligan igen.  :party:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Då får det bli ett kinesiskt vaccin för mig med. Jag tror jag tar en hel cocktail med allt som erbjuds i vaccinväg om det innebär att det går att resa över gränser  igen. Den 26 december blir det ett år sedan jag äntrade Land of smiles från Vietnam för att fram till dags dato sitta fast i här. Så länge har jag nog inte varit i ett och samma land på 30 år eller mer. Nog för att det kunde varit värre, ett år i Sverige t.ex skulle troligen inneburit att jag skjutit mig själv, men det börjar ändå bli lätt rastlöst liksom rätt ansträngade för affärerna och försörjningen.

 

Karantäner..jag kanske är lite mer optimistisk än du där, inte i att de försvinner helt under nästa år, men anpassas så att man faktiskt  kan resa melllan länder i lite kortare intervaller utan att kasta bort typ 2+2 veckor i karantän. Kanske kommer förslagen om resbubblor åter, t.ex valda delar av KinaJapan, Korea och  Sydostasien utifall att man fortsatt vill stänga Europeerna ute.

Jag är också beredd att ta vad fan som helst; bara jag kan börja resa igen. Behöver jag injiceras med en halva Maotai och en dl fladdermusblod för att komma in i Kina, en dos Blowfishgift för att komma in i Japan och en tallrik kimchi för Korea så tar jag det. Aldrig varit i Thailand längre än 4 veckor i sträck och det var för 15 år sedan då dottern föddes; nu har jag varit hör sedan första mars. Visst trivs jag här och jag har min lön så egentligen ska jag givetvis inte klaga men samtidigt känner jag att jag inte bidrar så mycket som jag borde oavsett hur mycket jag försöker. Lite saknar jag nog även alla märkliga möten i Kina, skumma restauranger i Japan och Shochu-fester i Korea.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Atom said:

Jag är också beredd att ta vad fan som helst; bara jag kan börja resa igen. Behöver jag injiceras med en halva Maotai och en dl fladdermusblod för att komma in i Kina, en dos Blowfishgift för att komma in i Japan och en tallrik kimchi för Korea så tar jag det. Aldrig varit i Thailand längre än 4 veckor i sträck och det var för 15 år sedan då dottern föddes; nu har jag varit hör sedan första mars. Visst trivs jag här och jag har min lön så egentligen ska jag givetvis inte klaga men samtidigt känner jag att jag inte bidrar så mycket som jag borde oavsett hur mycket jag försöker. Lite saknar jag nog även alla märkliga möten i Kina, skumma restauranger i Japan och Shochu-fester i Korea.

Alla har en gräns någonstans. Fladdermusblod kommer att gå bra för min del, men att behöva äta en tallrik kimchi? Där tar det stopp.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller narkolepsi kopplat till vaccineringen mot svininfluensen så gjorde medicinalstyrelsen 2011 en utredning och kom fram till att det var 150 personer/barn som fått narkolepsi. På 6 100 000 utdelade doser.

 

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Nog för att det kunde varit värre, ett år i Sverige t.ex skulle troligen inneburit att jag skjutit mig själv

Jo det är ett helvete att leva i ett öppet land!

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, MaiChai said:

När det gäller narkolepsi kopplat till vaccineringen mot svininfluensen så gjorde medicinalstyrelsen 2011 en utredning och kom fram till att det var 150 personer/barn som fått narkolepsi. På 6 100 000 utdelade doser.

 

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Nu över 4000 personer om man räknar med mörkertal.

 

https://newsvoice.se/2016/04/folkhalsomyndigheten-koper-ny-narkolepsiskandal-fran-grovt-kriminellt-foretag/

Texten som sagt från 2016

Och slutar med detta.

"Dessa fakta och omständigheter verkar inte Folkhälsomyndigheten ta hänsyn till. Utan nödvändigt säkerhetstänkande beslutar istället Anders Tegnell och hans stab att fortsätta göra miljardaffärer med tung kriminella och misstänkta bolag."

 

https://www.svd.se/nytt-svininfluensavaccin-kostar-hundratals-skattemiljoner--aven-utan-vaccinering

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, MaiChai said:

När det gäller narkolepsi kopplat till vaccineringen mot svininfluensen så gjorde medicinalstyrelsen 2011 en utredning och kom fram till att det var 150 personer/barn som fått narkolepsi. På 6 100 000 utdelade doser.

 

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Har verkligen 60% av alla människor i Sverige blivit vaccinerade mot svininfluensa?

Skulle vara intressant att veta hur många % av medlemmarna här som vaccinerats.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mr atm:

Har verkligen 60% av alla människor i Sverige blivit vaccinerade mot svininfluensa?

Skulle vara intressant att veta hur många % av medlemmarna här som vaccinerats.

6,1 miljoner doser delades ut och enligt en länk som jag publicerat tidigare från Socialstyrelsen (orkar inte leta efter den just nu) så kom man fram till att maximalt 400 personer i Sverige kan anses ha fått Narkolepsi av Pandremix - Svininfluensa sprutan.

 

Hos de som var ovaccinerade förekom Narkolepsi i 0,97 fall per 100 000 och i de som vaccinerats i 3,97(Kommer ej ihåg exat decimal) av 100 000 vaccinerade och det gör 30 personer på en miljon och således 183 på 6,1 miljoner.

 

Givetvis tråkigt för de som drabbats men lite perspektiv får man ha.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev spooncreek:

Då får det bli ett kinesiskt vaccin för mig med. Jag tror jag tar en hel cocktail med allt som erbjuds i vaccinväg om det innebär att det går att resa över gränser  igen. Den 26 december blir det ett år sedan jag äntrade Land of smiles från Vietnam för att fram till dags dato sitta fast i här. Så länge har jag nog inte varit i ett och samma land på 30 år eller mer. Nog för att det kunde varit värre, ett år i Sverige t.ex skulle troligen inneburit att jag skjutit mig själv, men det börjar ändå bli lätt rastlöst liksom rätt ansträngade för affärerna och försörjningen.

 

Karantäner..jag kanske är lite mer optimistisk än du där, inte i att de försvinner helt under nästa år, men anpassas så att man faktiskt  kan resa melllan länder i lite kortare intervaller utan att kasta bort typ 2+2 veckor i karantän. Kanske kommer förslagen om resbubblor åter, t.ex valda delar av KinaJapan, Korea och  Sydostasien utifall att man fortsatt vill stänga Europeerna ute.

Hur ska karantäner anpassas menar du? Om inte karantänen är lika lång som inkubationstiden så är den ju helt meningslös. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev MaiChai:

Så vitt jag vet är du inte en myndighet i Thailand så fram tills dess så får du placeras i facket osäkra källor.

Taskmört ☹️

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...