Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Såg att någon skrev något om 14 dagars karantän vid resor mellan provinser i Thailand nu på Facebook ? Stämmer det eller var det bara "hörsägen"

Stämmer inte - efter avklarad karantän är man fri att resa överallt i Thailand. Men lämnar man Thailand blir det en runda karantän igen...

 

Lite av idén med den här trippen är att motverka lite av det som sprids på sociala medier och liknande, där någon har "hört" att det är si eller att det är så.

På något ställe såg jag att någon var tvärsäker att man måste han ansiktsmask på sig hela tiden i Thailand... det gäller i så fall inte på soi 20 i Bangkok. Mycket lösa rykten som cirkulerar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Drog ju till Pattaya för ett litet tag sedan. Ligger ju mer än 40 mil hemmifrån. Passerade ju några Provinser på vägen. Hade ju varit skumt om vi hade varit tvugna att vara i karantän i varje Provins på vägen!🤣🤣

Ja jag tyckte också det lät väldigt konstigt men Thailand är ju rätt vana vid att hitta på alla möjliga och omöjliga regler har vi sett den senaste tiden

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja jag tyckte också det lät väldigt konstigt men Thailand är ju rätt vana vid att hitta på alla möjliga och omöjliga regler har vi sett den senaste tiden

I det här fallet är det nog mer fejsbock som "hittat på" där sprids all världens fejknews och hitte på värre än viskleken helt utan källkritik eller nån som helst reflektion över innehållets vederhäftighet.

 

Hett tips, akta dig för fejsbock.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, MaiChai said:

Stämmer inte - efter avklarad karantän är man fri att resa överallt i Thailand. Men lämnar man Thailand blir det en runda karantän igen...

 

Lite av idén med den här trippen är att motverka lite av det som sprids på sociala medier och liknande, där någon har "hört" att det är si eller att det är så.

På något ställe såg jag att någon var tvärsäker att man måste han ansiktsmask på sig hela tiden i Thailand... det gäller i så fall inte på soi 20 i Bangkok. Mycket lösa rykten som cirkulerar...

 

Fritt åkande stämmer väl och inte behöver man ha mask hela tiden heller men försök gå in på en 7-Eleven eller IKEA utan mask och temperaturmätning så får ni se vad som händer.

Har nekats komma in flera gånger då jag glömt masken hemma och har nu en reservpacke i både bilen och under mopedsadeln. 

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Drog ju till Pattaya för ett litet tag sedan. Ligger ju mer än 40 mil hemmifrån. Passerade ju några Provinser på vägen. Hade ju varit skumt om vi hade varit tvugna att vara i karantän i varje Provins på vägen!🤣🤣

Såg nått i någon grupp om karantän i ChangRai och någon stad till, men troligen bara nonsens.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

I det här fallet är det nog mer fejsbock som "hittat på" där sprids all världens fejknews och hitte på värre än viskleken helt utan källkritik eller nån som helst reflektion över innehållets vederhäftighet.

 

Hett tips, akta dig för fejsbock.....

Den som skrev det är normal en ganska vettig person så det var därför jag ville kolla upp här om det fanns någon sanning bakom. Källkritik är väl aldrig fel eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den som skrev det är normal en ganska vettig person så det var därför jag ville kolla upp här om det fanns någon sanning bakom. Källkritik är väl aldrig fel eller ?

Det stod i någon engelskspråkig grupp, troligen hade han också fått det därifrån.

Har letat men hittar det inte igen, så troligt det var nonsens....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att en del som skriver diverse saker om karens mellan provincer inte kan hålla isär Thailand och Filipinerna. 

 

Filipinerna har karantän mellan provincer. Jag är inte helt insatt i reglerna men vill du resa långt så måste du ha diverse intyg från olika myndigheter, läkarintyg inkluderat. Sen vid ankomst till destinationen får du karantän, 1-3 veckor. Har inte förstått hur dom tänker vid mat och sovstopp längs vägen.... Sen har dom öppnat vissa ställen för inhemsk turism dit man kan åka till och från utan karantän och väl där träffa folk från alla provincer i landet. Många säger att man inte förstår Thailands regler, vet inte om Filipinerna har mer lättförstådda. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den som skrev det är normal en ganska vettig person så det var därför jag ville kolla upp här om det fanns någon sanning bakom. Källkritik är väl aldrig fel eller ?

Hemma hos oss (i Trakan Phutphon, Ubon Ratchathani) är det huskarantän som gäller om man kommer från Bangkok, så helt utan substans är inte påståendet. Har en systerson som brukar hälsa på emellanåt, och han blir tillsagd att hålla sig i huset i två veckor varje gång av poo yai ban. Det är ingen stenhård kontroll på detta, så länge han håller sig i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Såg nått i någon grupp om karantän i ChangRai och någon stad till, men troligen bara nonsens.....

Du såg säkert PanPans inlägg att barnens skola sagt 14 dagar hemstudier om de varit i Chiang Mai eller Chiang Rai. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

Hemma hos oss (i Trakan Phutphon, Ubon Ratchathani) är det huskarantän som gäller om man kommer från Bangkok, så helt utan substans är inte påståendet. Har en systerson som brukar hälsa på emellanåt, och han blir tillsagd att hålla sig i huset i två veckor varje gång av poo yai ban. Det är ingen stenhård kontroll på detta, så länge han håller sig i byn.

Det finns nog en del "regler" som inte är sanktionerade från regeringshåll, men ändock tillämpas.

Ett exempel, frugan jobbar på Seagate, Korat. Det är en hyfsat stor arbetsplats, ca. 15000 anställda.

Jag vet inte om det fortfarande gäller, men tidigare i år så måste anställd som reste till annan provins, vid hemkomst

stanna i hemmakarantän i 14 dagar. Därefter var man välkommen till jobbet på Seagate igen.

Först missuppfattade jag detta, och trodde att karantän 14 dagar gällde vid resa till annan provins för alla.

Men det var ju ett exempel på lokala hittepå regler.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Fritt åkande stämmer väl och inte behöver man ha mask hela tiden heller men försök gå in på en 7-Eleven eller IKEA utan mask och temperaturmätning så får ni se vad som händer.

Har nekats komma in flera gånger då jag glömt masken hemma och har nu en reservpacke i både bilen och under mopedsadeln. 

 

Var en månad i Tyskland i somras och det är samma sak där, gå in i en butik eller försök åka kollektivt utan en mask så kommer snart någon och talar om för dig att ta på masken annars...

 

De är vana vid att beordra folk i Tyskland.

 

Men det är ju så, man får ta seden dit man kommer. Har själv en liten tygmask nedstoppad i bröstfickan som är smidiga att ta på och av.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

No traveling to 10 provinces  Source of COVID-19 infection
 As stated in the table

    1. Chiang Rai / all districts
    2. Chiang Mai / all districts
    3. Mae Hong Son Province
         1. Mueang
         2. Pang Mapha District
         3. Mae Sariang District
         4. Sop Moei
         5. Mae La Noi
         6. Pai
         7. Khun Yuam
    4. Tak Province
         1. Tha Song Yang District
         2. Mae Ramat District
         3. Mae Sot District
         4. Phop Phra
          5. Umphang District
    5. Kanchanaburi Province
          1. Mueang
          2. Sangkara
          3. Achan Sai Yoke
          4. Thong Pha Phum
    6. Ratchaburi
           1. Suan Phueng
           2. Baan Kha
    7. Phetchaburi Province
           1. Nongya Pong District
           2. Kaeng Krachan District
    8. Prachuap Khiri Khan Province
           1. Mueang
           2. Pranburi
           3. Hua Hin District
           4. Sam Roi Yot
           5. Thap Sakae District
           6. Bang Saphan District
           7. Bang Saphan Noi
           8. Kuiburi
    9. Chumphon
           1. Tha Sae
  10. Ranong
           1. Mueang
           2. La-un
           3. Kra Buri District

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

No traveling to 10 provinces  Source of COVID-19 infection
 As stated in the table

    1. Chiang Rai / all districts
    2. Chiang Mai / all districts
    3. Mae Hong Son Province
         1. Mueang
         2. Pang Mapha District
         3. Mae Sariang District
         4. Sop Moei
         5. Mae La Noi
         6. Pai
         7. Khun Yuam
    4. Tak Province
         1. Tha Song Yang District
         2. Mae Ramat District
         3. Mae Sot District
         4. Phop Phra
          5. Umphang District
    5. Kanchanaburi Province
          1. Mueang
          2. Sangkara
          3. Achan Sai Yoke
          4. Thong Pha Phum
    6. Ratchaburi
           1. Suan Phueng
           2. Baan Kha
    7. Phetchaburi Province
           1. Nongya Pong District
           2. Kaeng Krachan District
    8. Prachuap Khiri Khan Province
           1. Mueang
           2. Pranburi
           3. Hua Hin District
           4. Sam Roi Yot
           5. Thap Sakae District
           6. Bang Saphan District
           7. Bang Saphan Noi
           8. Kuiburi
    9. Chumphon
           1. Tha Sae
  10. Ranong
           1. Mueang
           2. La-un
           3. Kra Buri District

Vart hittade du detta?

Länk?

Såg nått liknade på FB, men hittar det inte igen......

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

No traveling to 10 provinces  Source of COVID-19 infection
 As stated in the table

    1. Chiang Rai / all districts
    2. Chiang Mai / all districts
    3. Mae Hong Son Province
         1. Mueang
         2. Pang Mapha District
         3. Mae Sariang District
         4. Sop Moei
         5. Mae La Noi
         6. Pai
         7. Khun Yuam
    4. Tak Province
         1. Tha Song Yang District
         2. Mae Ramat District
         3. Mae Sot District
         4. Phop Phra
          5. Umphang District
    5. Kanchanaburi Province
          1. Mueang
          2. Sangkara
          3. Achan Sai Yoke
          4. Thong Pha Phum
    6. Ratchaburi
           1. Suan Phueng
           2. Baan Kha
    7. Phetchaburi Province
           1. Nongya Pong District
           2. Kaeng Krachan District
    8. Prachuap Khiri Khan Province
           1. Mueang
           2. Pranburi
           3. Hua Hin District
           4. Sam Roi Yot
           5. Thap Sakae District
           6. Bang Saphan District
           7. Bang Saphan Noi
           8. Kuiburi
    9. Chumphon
           1. Tha Sae
  10. Ranong
           1. Mueang
           2. La-un
           3. Kra Buri District

Har du någon länk till detta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev LTD:

Är inte jag en tillförlitlig källa? 🙃🙃

Så vitt jag vet är du inte en myndighet i Thailand så fram tills dess så får du placeras i facket osäkra källor.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

No traveling to 10 provinces  Source of COVID-19 infection
 As stated in the table

    1. Chiang Rai / all districts
    2. Chiang Mai / all districts
    3. Mae Hong Son Province
         1. Mueang
         2. Pang Mapha District
         3. Mae Sariang District
         4. Sop Moei
         5. Mae La Noi
         6. Pai
         7. Khun Yuam
    4. Tak Province
         1. Tha Song Yang District
         2. Mae Ramat District
         3. Mae Sot District
         4. Phop Phra
          5. Umphang District
    5. Kanchanaburi Province
          1. Mueang
          2. Sangkara
          3. Achan Sai Yoke
          4. Thong Pha Phum
    6. Ratchaburi
           1. Suan Phueng
           2. Baan Kha
    7. Phetchaburi Province
           1. Nongya Pong District
           2. Kaeng Krachan District
    8. Prachuap Khiri Khan Province
           1. Mueang
           2. Pranburi
           3. Hua Hin District
           4. Sam Roi Yot
           5. Thap Sakae District
           6. Bang Saphan District
           7. Bang Saphan Noi
           8. Kuiburi
    9. Chumphon
           1. Tha Sae
  10. Ranong
           1. Mueang
           2. La-un
           3. Kra Buri District

Finns det nån länk på det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har inte jag sett några officiella restriktioner på inrikesresor men det räcker nog med ett par fall till av lokalt överförd smitta innan det blir hårdare tag igen; lokala provinsnedstängningar, stängning av alla pubar etc är nog en reell risk framförallt när det börjar närma sig nyår med allt resande och festande. Dotterns skola uppmanade alla elever att fräscha upp sina kunskaper angående distansundervisning och här i byn har de åkt runt med högtalarbilar under dagen och uppmanat folk att inte åka till Chiang Mai och Chiang Rai under december. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Om två månader idag är det meningen att jag ska åka till Bangkok. Känns inte särskilt troligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Abercrombie said:

Om två månader idag är det meningen att jag ska åka till Bangkok. Känns inte särskilt troligt...

Du kan givetvis åka till Bangkok om 2 månader och det finns nog en liten chans att karantänen minskat från 15 till 10 dagar.

 

Den dagen du kan flyga från Europa till Thailand utan någon som helst karantän ligger nog två år bort, minst. Om man följt paniken här senaste veckan som kommer sig av att 10 Corona-smittade tagit sig över gränsen från Burma så förstår man att en vaccin som ger dig 95% skydd inte kommer övertyga många thailändare. Har för mig att det under 2019 anlände i snitt 120,000 personer om dagen. Med 95% skydd så innebär det 6,000 potentiella Covid-spridare varje dag och kommer de från Europa är det ju inte osannolikt att 1% av dem faktiskt har Covid; alltså 60 personer varje dag. Inte en chans att det skulle accepteras. 

 

Sen höst 2021 så har nog alla Europeer vaccinerats och då kan jag tänka mig att Thailand hittar ett system där man visar ett vaccinationskort samt ett Covidtest som är typ max 48 timmar gammalt. Då kan man nog släppas in och få ta ytterligare ett Covid-test när man landar, 48/72 timmar på ett "Covid-hotell", ett sista Covid-test och kanske 24h till på "Covid-hotellet" medans testet analyseras innan man släpps fri.  

 

Ovanstående är inte rena fantasier från min sida utan hur de flesta multinationella företagen i Asien resonerar; inte bara angående Thailand utan de flesta Asiatiska länderna.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Sen höst 2021 så har nog alla Europeer vaccinerats och då kan jag tänka mig att Thailand hittar ett system där man visar ett vaccinationskort samt ett Covidtest som är typ max 48 timmar gammalt.

Nu säger ju Prayut att först o främst ska Thailändare vaccineras före öppna gränser kommer på talan, han har inte nämnt att besökarna ska vara vaccinerade.

Och det lär ta åtminstone 1-2 år innan större delen av befolkningen i Thailand är vaccinerade?

Men är helt med på att troligen är -21 kört för normala inresor, bara att hoppas på att det kan fungera som nu och inte det stoppas.

Räknar personligen med minst 2 karantäner nästa år.....7-10 dagar, nja....men vore ju skönt, men tror inte på det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...