Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Precis nyss, skrev MaiChai:

Det är ju bara mat från hotellets eget kök som tillåts under karantänen så man får ju hoppas att den är tillagad på rätt sätt.

Är du säker på att den är från hotellets egnet kök? 

 

På min ASQ så är det catering som gäller för frukost lunch och middag. Jag har min balkong så jag har full uppsikt över vad som händer i repan, poolen trädgården och grinden ut mot gatan. Ca 1 h innan kommer en Toyota med ett gäng stora frigolit lådor däri ligger de väl  inplatsade plastlådorna med käket. Frigolitlådorna körs in på hotellet och tillbaka kommer personal körandes med matlådorna på vagnar vilka ställs av vid rummen.

 

En kväll kom inte middagen, jag ringde ner och frågade om det var problem? Yes accident! Dinner come later? Yes! Efter ca 2 h svänger det in 5-6 båge taxi med stora frigolitlådor bak på sadeln, det blev dinner den kvällen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev apknug:

Är du säker på att den är från hotellets egnet kök? 

 

På min ASQ så är det catering som gäller för frukost lunch och middag. Jag har min balkong så jag har full uppsikt över vad som händer i repan, poolen trädgården och grinden ut mot gatan. Ca 1 h innan kommer en Toyota med ett gäng stora frigolit lådor däri ligger de väl  inplatsade plastlådorna med käket. Frigolitlådorna körs in på hotellet och tillbaka kommer personal körandes med matlådorna på vagnar vilka ställs av vid rummen.

 

En kväll kom inte middagen, jag ringde ner och frågade om det var problem? Yes accident! Dinner come later? Yes! Efter ca 2 h svänger det in 5-6 båge taxi med stora frigolitlådor bak på sadeln, det blev dinner den kvällen också.

Kanske har jag inte bara fel, kanske till och med mat som åter värms upp, eller inte förvarats rätt 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Bike:

Kanske har jag inte bara fel, kanske till och med mat som åter värms upp, eller inte förvarats rätt 

Fast käket är över förväntan bra faktiskt, ljummet som thailändare gillar dock. Jag har kök och micro så jag äter när jag vill.

 

Med tanke på att alla ASQ verkar servera maten i samma svarta plastlådor med jordens inplastastning så torde government satt upp rutiner för det hela. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev apknug:

Med tanke på att alla ASQ verkar servera maten i samma svarta plastlådor

Fick bara plastlåda 4 första dagarna, sen porslin.

Maten tillagades på hotellet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Är du säker på att den är från hotellets egnet kök? 

 

På min ASQ så är det catering som gäller för frukost lunch och middag. Jag har min balkong så jag har full uppsikt över vad som händer i repan, poolen trädgården och grinden ut mot gatan. Ca 1 h innan kommer en Toyota med ett gäng stora frigolit lådor däri ligger de väl  inplatsade plastlådorna med käket. Frigolitlådorna körs in på hotellet och tillbaka kommer personal körandes med matlådorna på vagnar vilka ställs av vid rummen.

 

En kväll kom inte middagen, jag ringde ner och frågade om det var problem? Yes accident! Dinner come later? Yes! Efter ca 2 h svänger det in 5-6 båge taxi med stora frigolitlådor bak på sadeln, det blev dinner den kvällen också.

Nä det kan jag ju inte vara men det är ju den enda maten jag får in hit så det är ju inte mycket att välja på. Sen kan jag ju beställa ala carte från rumsservice menyn och då är det i princip samma rätter som ASQ menyn - känns inte som om jag skulle vara sugen att vänta 2 timmar på beställningen för att det ska lagas till i något storkök ute vid Suvvan och sedan köras till mig.

 

Så jag är rätt säker på att maten tillagas här på i hotellet.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Fast käket är över förväntan bra faktiskt, ljummet som thailändare gillar dock. Jag har kök och micro så jag äter när jag vill.

 

Med tanke på att alla ASQ verkar servera maten i samma svarta plastlådor med jordens inplastastning så torde government satt upp rutiner för det hela. 

 

Bra med Micro, laddar man på ett par minuter så är det lite bättre, ljummen mat inte så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev matz:

Ser inte en enda rullator 🤔 men du kanske parkerade den bland mopparna ute på gatan 😁

 

//matz

Färdtjänst vettladu 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nä det kan jag ju inte vara men det är ju den enda maten jag får in hit så det är ju inte mycket att välja på. Sen kan jag ju beställa ala carte från rumsservice menyn och då är det i princip samma rätter som ASQ menyn - känns inte som om jag skulle vara sugen att vänta 2 timmar på beställningen för att det ska lagas till i något storkök ute vid Suvvan och sedan köras till mig.

 

Så jag är rätt säker på att maten tillagas här på i hotellet.

Hos är det helt andra rätter på room service menyn, enklare rätter, så jag är rätt säker på att maten på room service menyn tillagas här på hotellet.

 

Sen har jag sett att de kommer springande med mat från restaurangdelen till rummen och det har inte varit lådorna. Läste en recension om detta stället där nån skrev att "maten har blivit bättre efter massiv kritik" kanske då de la ut ordinarie maten på entreprenad.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag hade besök, ca 10.00 och 14.00, verkar vara olika på hotellen.

Jag trodde inte att dambesök var tillåtet.

Och två fasta tider varje dag.

Bra jobbat!

😘

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Pluddi:

Jag trodde inte att dambesök var tillåtet.

Och två fasta tider varje dag.

Bra jobbat!

😘

Var står det att Soengsan hade DAM besök?

 

De flesta ASQ hotell har nog lite olika rutiner för detta, mitt hotell har inga andra gäster boende här förutom ASQ gäster av vad jag förstår så personalstyrkan är rätt slimmad. 

 

De hotell som också tar emot "vanliga" gäster har ju klart mer personal tillgänglig.

 

4 dygn kvar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Var står det att Soengsang hade DAM besök?

Sjuksköterskorna var faktiskt damer, men inte mycket till besök, tog typ 20sek och ta tempen ju :)

1 timme sedan, skrev MaiChai:

mitt hotell har inga andra gäster boende här förutom ASQ gäster

Det var samma där jag bodde, verkar som det är så på många av hotellen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sjuksköterskorna var faktiskt damer, men inte mycket till besök, tog typ 20sek och ta tempen ju :)

Det var samma där jag bodde, verkar som det är så på många av hotellen.

Det tar nu bara "fyra sekunder" så du hann med mycket....

 

Såg en intervju med GM på Park Plaza ang ASQ och han fick då frågan om andra vanliga gäster och svaret var att det gick inte, såvida inte hotellet har flera separat åtskilda huskroppar.

 

Nere på Shangri-La Hotel verkar de köra ASQ i en del och vanliga icke dödliga i en annan del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag kan rekommendera starkt är att utnyttja den timme man får vara ute efter de 6 första dagarna i karantän, den timmen känns oerhört viktig. Tar med mig en kopp kaffe ut på hotellets Sky Terrace och sitter ner medan jag njuter av ljuden av Bangkok nedanför.

 

Skulle jag göra det här igen någon mer gång skulle jag allvarligt överväga att välja ett rum med en balkong - men nu får jag nöja mig med en timmes "frigång" per dag på terassen istället.

 

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev MaiChai:

Skulle jag göra det här igen någon mer gång skulle jag allvarligt överväga att välja ett rum med en balkong

Balkong är prio 1, hjälpte mig massor, åt i stort sett alla måltider utomhus.

Absolut att det blir balkong igen om några månader, men troligen att annat hotell, inte för det förra var dåligt, men omväxling förnöjer.

Kommit ett par ASQ i Pattaya nu med rum och balkong mot stranden, siktar nog på det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_20201128_083556.thumb.jpg.ee22a43e220de7588eda1af343c3de7d.jpg

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Balkong är prio 1, hjälpte mig massor, åt i stort sett alla måltider utomhus.

Absolut att det blir balkong igen om några månader, men troligen att annat hotell, inte för det förra var dåligt, men omväxling förnöjer.

Kommit ett par ASQ i Pattaya nu med rum och balkong mot stranden, siktar nog på det.

Balkong och separat sovrum var mitt mål och för att det inte skall dra iväg för mycket i pris så kikade jag inte på suites på finare hotel utan mer serviced apartment ställen.

 

Här bild på från mitt sovum samt när kontoret är öppet. 60kvm fönster från golv till tak med myggnät så bara att ha öppet för genomdrag.

 

En bra sida som listar ASQ med balkong är; https://thaiest.com/blog/balcony-Thailand-asq-quarantine-hotels

 

IMG_20201128_121905.thumb.jpg.75d1b63ad7432d194c54d368fa094439.jpg

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-26 at 15:21, skrev Enis:

Feedback: Den fonten, färgen, och tjockleken på bokstäverna var inte snäll mot ögat på en Win 10 dator med en 30" skärm och upplösning 2160x1440. Omöjligt för mig att läsa.

 

Lite bättre på en Iphone SE

 

Synskadas riksförening skulle nog ha ett och annat att säga.

 

/ENis

 

http://destinationasien.se/2020/12/02/tempel-utan-trangsel-koh-ker/

 

Ser det bättre ut nu?

 

Har justerat storlek på fonten och färgen och nu syns det iallafall bättre på min 13 tums skärm. Pelar man runt för mycket med fonter och storlekar pajar redigeringen av tidigare upplagt material så det får bero tills man gör en större ombyggnad på siten.

 

63 timmar kvar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

http://destinationasien.se/2020/12/02/tempel-utan-trangsel-koh-ker/

 

Ser det bättre ut nu?

 

Har justerat storlek på fonten och färgen och nu syns det iallafall bättre på min 13 tums skärm. Pelar man runt för mycket med fonter och storlekar pajar redigeringen av tidigare upplagt material så det får bero tills man gör en större ombyggnad på siten.

 

63 timmar kvar...

Syns bättre hos mig med.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-02 at 03:47, skrev MaiChai:

Var står det att Soengsan hade DAM besök?

 

De flesta ASQ hotell har nog lite olika rutiner för detta, mitt hotell har inga andra gäster boende här förutom ASQ gäster av vad jag förstår så personalstyrkan är rätt slimmad. 

 

De hotell som också tar emot "vanliga" gäster har ju klart mer personal tillgänglig.

 

4 dygn kvar...

Du har rätt.

Det står ingenstans.

Jag försökte bara vara rolig.

Lovar att inte göra om det.

Förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker synd om polaren. Han har en riktigt fin kvinna som väntar på han. Hon skickade bilder nyligen till honom om hennes nya nassar som hade kostat 40.000 baht.

Hans plan gick till Thailand idag utan honom eftersom han avbokade den tack vare  karantänen.

Så istället för golf, Chang och hanky panky, så ska han hjälpta till i ett storkök imorgon.

Stackars sate!!

 

IMG-20200830-WA0000.jpg

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har man svaret från det tredje Covid testet - det var negativt vilket i det här fallet ska tolkas som positivt. På söndag släpps jag ut i det fria och 10:30 avgår bilen mot Suvvan för Bangkok Airways flighten till Phuket. Ska bo i Kata men kommer att åka över stora delar av ön för att kunna uppdatera hur det ser ut. 

 

Sen upp till Khao Lak och några dagar där för att se mig omkring innan det blir åter till Bangkok och en liten avstickare till Hua Hin.

 

Noterade att det numera finns karantänshotell på Phuket och i Khao Lak också, en aning dyrare men de flesta har balkong och en del privat pool så det kan ju vara ett alternativ om man vill börja semestern tidigare. Qatar och Emirates(?) flyger direkt till Phuket från sina hubbar så man slipper krånglet med att passera Bangkok.

 

Vet faktiskt inte om det går att ansluta över Bangkok för då faller ju hela konceptet med att hålla smittade utifrån i karantän om man blandas med andra på en inrikesflight? Bäst att flyga direkt till Phuket i så fall...

 

Nu kan jag börja packa efter en tid som "fånge" i en gyllene bur...

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev MaiChai:

Då har man svaret från det tredje Covid testet - det var negativt vilket i det här fallet ska tolkas som positivt. På söndag släpps jag ut i det fria och 10:30 avgår bilen mot Suvvan för Bangkok Airways flighten till Phuket. Ska bo i Kata men kommer att åka över stora delar av ön för att kunna uppdatera hur det ser ut. 

 

Sen upp till Khao Lak och några dagar där för att se mig omkring innan det blir åter till Bangkok och en liten avstickare till Hua Hin.

 

Noterade att det numera finns karantänshotell på Phuket och i Khao Lak också, en aning dyrare men de flesta har balkong och en del privat pool så det kan ju vara ett alternativ om man vill börja semestern tidigare. Qatar och Emirates(?) flyger direkt till Phuket från sina hubbar så man slipper krånglet med att passera Bangkok.

 

Vet faktiskt inte om det går att ansluta över Bangkok för då faller ju hela konceptet med att hålla smittade utifrån i karantän om man blandas med andra på en inrikesflight? Bäst att flyga direkt till Phuket i så fall...

 

Nu kan jag börja packa efter en tid som "fånge" i en gyllene bur...

 

 

 

Har hört från flera håll att det är i princip helt öde i Patong, Kata och Karon. 

Enligt frugan är det i alla fall någorlunda med folk i Rawai men hon har inte mycket kunder i massagen.

Ser fram mot din rapport. 

Och naturligtvis är du välkommen att besöka Pinky's massage & spa i Rawai. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev MaiChai:

Då har man svaret från det tredje Covid testet - det var negativt vilket i det här fallet ska tolkas som positivt. På söndag släpps jag ut i det fria och 10:30 avgår bilen mot Suvvan för Bangkok Airways flighten till Phuket. Ska bo i Kata men kommer att åka över stora delar av ön för att kunna uppdatera hur det ser ut. 

 

Sen upp till Khao Lak och några dagar där för att se mig omkring innan det blir åter till Bangkok och en liten avstickare till Hua Hin.

 

Noterade att det numera finns karantänshotell på Phuket och i Khao Lak också, en aning dyrare men de flesta har balkong och en del privat pool så det kan ju vara ett alternativ om man vill börja semestern tidigare. Qatar och Emirates(?) flyger direkt till Phuket från sina hubbar så man slipper krånglet med att passera Bangkok.

 

Vet faktiskt inte om det går att ansluta över Bangkok för då faller ju hela konceptet med att hålla smittade utifrån i karantän om man blandas med andra på en inrikesflight? Bäst att flyga direkt till Phuket i så fall...

 

Nu kan jag börja packa efter en tid som "fånge" i en gyllene bur...

 

 

 

Du nämner HH , där skall det tydligen finnas lite folk vad jag hört av bekanta på plats . Grattis till frigången 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att någon skrev något om 14 dagars karantän vid resor mellan provinser i Thailand nu på Facebook ? Stämmer det eller var det bara "hörsägen"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Såg att någon skrev något om 14 dagars karantän vid resor mellan provinser i Thailand nu på Facebook ? Stämmer det eller var det bara "hörsägen"

Det stämmer inte!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tallviking said:

Såg att någon skrev något om 14 dagars karantän vid resor mellan provinser i Thailand nu på Facebook ? Stämmer det eller var det bara "hörsägen"

Drog ju till Pattaya för ett litet tag sedan. Ligger ju mer än 40 mil hemmifrån. Passerade ju några Provinser på vägen. Hade ju varit skumt om vi hade varit tvugna att vara i karantän i varje Provins på vägen!🤣🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...