Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

19 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Vad händer om du har feber samma dag/natt som utcheckningen? Blir du kvar på hotellet eller kör dom dig till ett sjukhus mot en extra kostnad?

Ingen aning faktiskt - man kan ju bli sjuk med annat än Covid också och därför är det bra med en reseförsäkring.

 

Jagbhar legat mellan 36-37 grader hela tiden så jag tror inte jag skulle åka på något. Det är ju deb svala säsongen nu så man kör utan AC nattetid på rummet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

31 minuter sedan, skrev LTD:

Äsch inte värt besväret att komma hit. Så här ser det ut i Hua Hin en helt vanlig måndag, här sitter vi vid vårat tråkiga stenbord å kollar vem som har fräckast rullator. 

30 dec spelar Carabao och 31 Sek Loso, bara rullator rocknroll så en covertrubadur på lokala pizzahaket i Korpolombolo e nog bättre. 

 

Ser inte en enda rullator 🤔 men du kanske parkerade den bland mopparna ute på gatan 😁

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev MaiChai:

Ingen aning faktiskt - man kan ju bli sjuk med annat än Covid också och därför är det bra med en reseförsäkring.

 

Jagbhar legat mellan 36-37 grader hela tiden så jag tror inte jag skulle åka på något. Det är ju deb svala säsongen nu så man kör utan AC nattetid på rummet...

Jag frågar för det är inte helt ovanligt att man blir sjuk efter ett par dagar med AC. Har nog hänt alla både i en taxi och på hotellet, men nu är spelreglerna lite annorlunda, så en tiffy kanske inte hjälper om man sitter i karantän och blir kollad två gånger per dag. Smart att stänga av den!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag frågar för det är inte helt ovanligt att man blir sjuk efter ett par dagar med AC. Har nog hänt alla både i en taxi och på hotellet, men nu är spelreglerna lite annorlunda, så en tiffy kanske inte hjälper om man sitter i karantän och blir kollad två gånger per dag. Smart att stänga av den!

Vad blir man sjuk av ? Har alltid funderat på vad det är för bakterier, vet du det ? har hört talas om AC bakterier men aldrig sett dem flyga runt, var kommer de från ?

Många frågor jag vet 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Bike:

Vad blir man sjuk av ? Har alltid funderat på vad det är för bakterier, vet du det ? har hört talas om AC bakterier men aldrig sett dem flyga runt, var kommer de från ?

Många frågor jag vet 

 

@MaiChai har redan svarat på grund frågan att han inte vet, vilket är relevant då jag antar att reseförsäkringen tar över vid eventuell feber eller liknande symptom. Hotellets ansvar slutar  i samband med att betalningen upphör vilket är logiskt, men det löser knappast problemen om man blir sjuk under hotell vistelsen. Ny karantän om man inte fullföljer alla 15 dagar, pengar tillbaka om man måste lämna innan karantänen är slut eller kan man "avsluta" på ett sjukhus med bara feber?

 

Många frågor och tiden lär utvisa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Risifrutti:

@MaiChai har redan svarat på grund frågan att han inte vet, vilket är relevant då jag antar att reseförsäkringen tar över vid eventuell feber eller liknande symptom. Hotellets ansvar slutar  i samband med att betalningen upphör vilket är logiskt, men det löser knappast problemen om man blir sjuk under hotell vistelsen. Ny karantän om man inte fullföljer alla 15 dagar, pengar tillbaka om man måste lämna innan karantänen är slut eller kan man "avsluta" på ett sjukhus med bara feber?

 

Många frågor och tiden lär utvisa det.

Får du feber eller halsont så har du åkt på en virus eller bakterie, och inte från AC , med det avser jag att skitsamma om man stänger av AC eller inte, blir du smittad så blir du, och då av en människa. 

Så håll avstånd, risken är nog djäkligt minimal 

 

 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Ingen aning faktiskt - man kan ju bli sjuk med annat än Covid också och därför är det bra med en reseförsäkring.

 

Jagbhar legat mellan 36-37 grader hela tiden så jag tror inte jag skulle åka på något. Det är ju deb svala säsongen nu så man kör utan AC nattetid på rummet...

En vanlig förkylning har inte en inkubationstid på fjorton dagar, är du verkligen i karantän ? Då ingen kan heller smitta dig på hotellet så är ju frågan en "icke fråga" 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Bike:

Får du feber eller halsont så har du åkt på en virus eller bakterie, och inte från AC , med det avser jag att skitsamma om man stänger av AC eller inte, blir du smittad så blir du, och då av en människa. 

Så håll avstånd, risken är nog djäkligt minimal 

Det syns dock inte på dom två feber tester som görs varje dag. Behövs nog ett läkarbesök för att utreda saken vidare, vilket jag tror att hotellet inte har kapacitet till om du blir riktigt sjuk.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Bike:

En vanlig förkylning har inte en inkubationstid på fjorton dagar, är du verkligen i karantän ? Då ingen kan heller smitta dig på hotellet så är ju frågan en "icke fråga" 

Jag har blivit sjuk i samband med miljöombyte och det kan bero på många faktorer. Betalar du 50,000 bath för att bevisa att du är frisk så uppstår många frågor om man blir sjuk pga yttre påverkan och inte viruset som man sitter i karantän för.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag har blivit sjuk i samband med miljöombyte och det kan bero på många faktorer. Betalar du 50,000 bath för att bevisa att du är frisk så uppstår många frågor om man blir sjuk pga yttre påverkan och inte viruset som man sitter i karantän för.

Förstår precis din tanke , jag skulle i din situation i stället ifrågasätta den som besöker dig på rummet under vistelsen, de kan ev. smitta dig inte din AC Är man infekterad så kan en nerkylning göra att du insjuknar, men inte utan bakterie eller virus . 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle tillex hända om du blir matförgiftad under vistelsen ? Det är en mmer trolig risk du löper , så tänk på maten du bli serverad 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Det syns dock inte på dom två feber tester som görs varje dag. Behövs nog ett läkarbesök för att utreda saken vidare, vilket jag tror att hotellet inte har kapacitet till om du blir riktigt sjuk.

 

 

Så är det absolut , och feber kan du få av en magbakterie , lukta och kolla maten noga, Du vet säkert själv att Thai inte alltid har så bra koll på kökshygien , Campylobacter i salladen när de hackar sin kyckling inte byter skärbräda till grönsaker  är en variant , Se till att äggen är vändstekta så du inte drabbas av Salmonella, mycket vanligt i Thailand , själv drabbats 2 ggr 

Absolut kan det hända, men inte AC 🤔 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bike:

Vad skulle tillex hända om du blir matförgiftad under vistelsen ? Det är en mmer trolig risk du löper , så tänk på maten du bli serverad 

Jo, men då har fortfarande hotellet ansvar för dig. Min hypotetiska fråga från början var vad hotellet gör om du blir sjuk sista dagen när hotelldagarna är förbrukade och du måste åka vidare?

 

Vem tar ansvar för karantän då? Ett par tiffy senare och du kan bli utsläppt.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Bike:

Vad skulle tillex hända om du blir matförgiftad under vistelsen ? Det är en mmer trolig risk du löper , så tänk på maten du bli serverad 

 

14 minuter sedan, skrev Bike:

Så är det absolut , och feber kan du få av en magbakterie , lukta och kolla maten noga, Du vet säkert själv att Thai inte alltid har så bra koll på kökshygien , Campylobacter i salladen när de hackar sin kyckling inte byter skärbräda till grönsaker  är en variant , Se till att äggen är vändstekta så du inte drabbas av Salmonella, mycket vanligt i Thailand , själv drabbats 2 ggr 

Absolut kan det hända, men inte AC 🤔 

Matförgiftning är nog det största problemet om man besöker nya kulturer, men tror nog att dom symptomen skiljer sig ganska mycket ifrån vanliga influensa symptom.

 

Man känner ganska fort om det är en matförgiftning eller en feber attack som angriper kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kan Covid visa sig just som en maginfluensa, efter vad jag läst på en del ställen. Jag skulle passa mig för icke kokta grönsaker samt mat som inte har stekts eller kokts ordentligt. Blir man magsjuk så kan det ställa till det, finns ju antibiotica du kan äta i preventivt syfte, iofs inte kul att äta detta i onödan. Som du skriver, fn inte kul att bli sjuk tex. sista dagen på hotellet 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev matz:

@MaiChaiskulle du kunna förtydliga lite angående coe registrering, man ska tydligen ange vilket flyg man kommer med när gör coe registrering så jag antar att man måste ha köpt en flyg biljett innan och sen får man hoppas på att coe går igenom eller hur funkar det?

 

//matz

 

8 timmar sedan, skrev MaiChai:

Japp, du måste ha en confimed biljett för att kunna söka COE.

 

Men exempelvis Qatar Airways erbjuder gratis ombokning/avbokning i samtliga bokningsklasser fram tills årsskiftet så skiter det sig med COE kan man ju få pengarna tillbaka.

 

Samma med karantänshotellen, vistelsen måste vara betald för att du ska få COE men de flesta hotell erbjuder sig att boka om din vistelse till senare om det skulle strula till sig.

 

 

Processen för att söka COE har ändrats lite sedan 13 november, numera görs ansöka om CEO helt digitalt man lämnar alltså inte in ansökan på ambassaden.

 

Processen är också uppdelad i två steg;

 

Först söker man ett förhandsbesked och ser om kan få ett CEO, i detta skede behöver inte flygbiljett eller ASQ bokning finnas. Det tar 3 dagar att få förhandsbesked.

 

När förhandsbesked är beviljat har man 15 dagar på sig att bekräfta sin ansökan om CEO genom att skicka in flyg/ASQ/försäkring. CEO fås sedan inom 3 dagar.

 

Välkommen ner!

 

Vi kan ske ses på rastgården! Efter dag 7, eller om det är (6)....

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Bike:

Förstår precis din tanke , jag skulle i din situation i stället ifrågasätta den som besöker dig på rummet under vistelsen, de kan ev. smitta dig inte din AC Är man infekterad så kan en nerkylning göra att du insjuknar, men inte utan bakterie eller virus . 

 

Kanske ska klargöra att ingen besöker mig på rummet för att ta temperaturen - det gör jag själv och fotar resultatet som jag sen skickar till hotellet via Line.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev MaiChai:

Kanske ska klargöra att ingen besöker mig på rummet för att ta temperaturen - det gör jag själv och fotar resultatet som jag sen skickar till hotellet via Line.

Jag hade besök, ca 10.00 och 14.00, verkar vara olika på hotellen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Två medlemmar som verkligen vet hur det fungerar och här spekulerar vi bara:)

 

MPR  i ett nötskal.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

Kanske ska klargöra att ingen besöker mig på rummet för att ta temperaturen - det gör jag själv och fotar resultatet som jag sen skickar till hotellet via Line.

Låter väldigt bra, annars så är det tydligen personal som springer runt, då finns det viss risk, sen maten givetvis som jag ser som den största faran 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Bike:

Låter väldigt bra, annars så är det tydligen personal som springer runt, då finns det viss risk, sen maten givetvis som jag ser som den största faran 

Ja fy sjutton, personal som springer runt och så den thailändska maten som är den största faran.

Det vågar man ju inte åka till Thailand. ☹️

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Bike:

Låter väldigt bra, annars så är det tydligen personal som springer runt, då finns det viss risk, sen maten givetvis som jag ser som den största faran 

Det är ju bara mat från hotellets eget kök som tillåts under karantänen så man får ju hoppas att den är tillagad på rätt sätt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev biker:

Ja fy sjutton, personal som springer runt och så den thailändska maten som är den största faran.

Det vågar man ju inte åka till Thailand. ☹️

 

mvh

biker

 

Kanske  du missförstod , det handlade inte om att det som du uppenbarligen menar i ditt ironiska inlägg. De var frågan om att absolut inte bli smittad under karantänen, Tänker inte ge mig in på maten eller allmänt om  smitta ute i samhället då det inte hör till frågeställningen  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MaiChai:

Det är ju bara mat från hotellets eget kök som tillåts under karantänen så man får ju hoppas att den är tillagad på rätt sätt.

Ja det kan man ju hoppas på, sjuk på restaurang blir man ju aldrig, Inte i Sverige eller Thailand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit sjuk av frugans mat i Thailand  lagad i vårt kök hemma i Isaan , men ett flertal ggr då jag ätit ute, och då speciellt på restaurang ställen där beläggningen varit låg, tillex hotellkök.  Men självklart målar jag nu fn på väggen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...