Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

Det var hugget som stucket om jag skulle lägga denna i "Dagens humorbild" eller här. Nåväl, välkommen att "turista" på Koh Samui :-) 

 

214177739_972277260189950_6550667796321450128_n.thumb.jpg.f58c7a7ae276210e383ff8f55956abad.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

35 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det var hugget som stucket om jag skulle lägga denna i "Dagens humorbild" eller här. Nåväl, välkommen att "turista" på Koh Samui :-) 

 

214177739_972277260189950_6550667796321450128_n.thumb.jpg.f58c7a7ae276210e383ff8f55956abad.jpg

Det är inte så det fungerar på Phuket efter vad jag läst mig till ? dom har alltså olika förordningar för sina sandlådor om jag inte misstar mig förstås ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Jed said:

Det är inte så det fungerar på Phuket efter vad jag läst mig till ? dom har alltså olika förordningar för sina sandlådor om jag inte misstar mig förstås ? 

Den väsentliga skillnaden är väl att man endast får vara på hotellet de första tre dagarna, och därefter endast röra sig utanför hotellet med koppel och fångvaktare till och med dag 7.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-12 at 18:19, skrev lasseiudon:

För dom som planerar att åka till Phukets sandlåda undrar jag om ni tänkt på vad som kan hända, detta har hänt ett antal personer: Du kommer till Phuket och allt är kanon, du har hittat ett billigt hotel som är jättefint, du besöker såväl pool som strand och allt är jättebra. Dag 2, det ringer ifrån receptionen som berättar att bakom dig på planet satt en person som nu testats positivt för Covid varför DU som satt nära nu måste in på ett riktigt karantänhotell. Ridå. Nu får du hjälp att hitta ett karantänhotell vilket inte är lätt eftersom många hotel konverterats till Sandboxhotell. Alla billiga hotell är slut och du tvingas acceptera ett som kostar 60.000 för 14 dagar. Detta är typ dubbelt vad du redan betalat för ditt nuvarande hotell men ser inte ett dugg bättre ut och gissa vem som skall betala hotell nr 2, du så klart.

Plus att du inte får lämna hotellet på 14 dagar, kul semester.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev MaiChai:

https://www.facebook.com/WheelsAndWork

 

Det cirkulerar ju en del "sanningar" på diverse ex-pat forum, kvinnan är en Tyska som heter Stephanie och enligt henne själv så kommer hon att få full. återbetalning för sitt bokade hotell och hennes försäkring verkar täcka kostnaden för vistelsen på ALQ hotellet. Hon har gjort en liten FAQ på sin FB sida om man nu vill läsa om det hela direkt från källan.

 

 

14 dagar inlåst på hotellet e inte kul även om det är gratis

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LTD:

Plus att du inte får lämna hotellet på 14 dagar, kul semester.. 

Men detta sker om du är smittad, eller setat i närheten med någon som är smittad efter vad jag förstår? detta har skett för 6 personer (rätta mig om jag har fel) av 4000 nånting som kommit till Phuket.

 

På Kho Samui var det betydligt strängare om ni läser. 

 

Det intressanta är väl ändå den smittspridning som nu sker drivs av inhemsk spridning, även om den kanske kommit från Burma med gästarbetare som jag läst nånnstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jed:

Men detta sker om du är smittad, eller setat i närheten med någon som är smittad efter vad jag förstår? detta har skett för 6 personer (rätta mig om jag har fel) av 4000 nånting som kommit till Phuket.

 

På Kho Samui var det betydligt strängare om ni läser. 

 

Det intressanta är väl ändå den smittspridning som nu sker drivs av inhemsk spridning, även om den kanske kommit från Burma med gästarbetare som jag läst nånnstans.

Samui verkar inte vilja ha in några turister alls. 

Ang Phuket så vad jag läst så kan ett pcr test ge ett positivt utslag om man varit smittad med covid men blivit frisk och även då är det karantän i 14 dagar som gäller. 

Den e ju lagom rolig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jed:

Det är inte så det fungerar på Phuket efter vad jag läst mig till ? dom har alltså olika förordningar för sina sandlådor om jag inte misstar mig förstås ? 

Nix, du ska hålla dig på hotellet tills svaret på PCR testet som man gör på flygplatsen är klart. Är resultatet negativt kan du röra dig runt fritt på ön.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Jed:

Men detta sker om du är smittad, eller setat i närheten med någon som är smittad efter vad jag förstår? detta har skett för 6 personer (rätta mig om jag har fel) av 4000 nånting som kommit till Phuket.

 

På Kho Samui var det betydligt strängare om ni läser. 

 

Det intressanta är väl ändå den smittspridning som nu sker drivs av inhemsk spridning, även om den kanske kommit från Burma med gästarbetare som jag läst nånnstans.

Samui har ju en liten flygplats som inte kan ta emot long-haul så det komplicerar det hela. Vet inte hur hög vaccineringsgraden är på Samui heller.

 

Jag flyger in från andra hållet - Singapore - så förhoppningsvis ska dert inte vara knökfullt med folk på planet en tisdagmorgon...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev MaiChai:

Nix, du ska hålla dig på hotellet tills svaret på PCR testet som man gör på flygplatsen är klart. Är resultatet negativt kan du röra dig runt fritt på ön.

Ja förutsatt att du inte registreras att varit nära någon som konstaterats smittad, ser dom ex på din mor chana app att du varit på 7/11 samtidigt som nån smittad så bums in på 14 dagars karantän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett officiellt uttalande :

Government dismisses rumours of Phuket sandbox collapse as “fake news” | Thaiger (thethaiger.com)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått alla. papper i ordning och går allt som de ska landar jag på Phuket på tisdag morgon för 14 dagars arbete kombinerat med lite semester. Ska bli skönt att besöka ön igen utan att behöva trängas med horder av turister! 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev MaiChai:

Nu har jag fått alla. papper i ordning och går allt som de ska landar jag på Phuket på tisdag morgon för 14 dagars arbete kombinerat med lite semester. Ska bli skönt att besöka ön igen utan att behöva trängas med horder av turister! 

Antar att du är vaccinerad hur ställde sig Thailand till vårat vaccin bevis ?

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev matz:

Antar att du är vaccinerad hur ställde sig Thailand till vårat vaccin bevis ?

 

//matz

Ja det är ju en förutsättning att man är fullvaccinerad, bifogade PDF dokumentet man får genom e-hälsomyndigheten i COE ansökan och det funkade utmärkt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nu har jag fått alla. papper i ordning och går allt som de ska landar jag på Phuket på tisdag morgon för 14 dagars arbete kombinerat med lite semester. Ska bli skönt att besöka ön igen utan att behöva trängas med horder av turister! 

Jag och frugan håller tummarna för dig, att allt går som det ska. 

Väldigt bra information du lämnat här. Ser fram emot rapporter från ön och landet i fjärran.

 

Jag och frugan har saknat möjligheten att åka ner till Thailand under senaste vintern. Var ner 19/20 när det utbröt. Hoppas nu på att det lugnar ner sig så vi kan åka ner i vinter. Både jag och frugan har haft covid. Jag i december. Frugan i påsk och har fortfarande sviter efter covid. Är numera hemma med syrgasmaskin och det har gått ofantligt sakta med återhämtningen. Hoppas att hon blivit så pass mycket bättre att vi kan åka ner oktober eller november och vara kvar vinterhalvåret. Men vi tänker inte åka ner om det inte lugnat ner sig betydligt i Thailand. 

 

Vi har ständigt kontakt med släkten upp mot norra Thailand och nu är det definitivt inte läge för oss att åka även om vi skulle kunna. Ska Thailand överhuvudtaget kunna komma ikapp med vaccinationen! En tröst är ju trots allt att phuketregionen har fått till det. Spännande att se hur det kommer att fungera med sandboxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag och frugan håller tummarna för dig, att allt går som det ska. 

Väldigt bra information du lämnat här. Ser fram emot rapporter från ön och landet i fjärran.

 

Jag och frugan har saknat möjligheten att åka ner till Thailand under senaste vintern. Var ner 19/20 när det utbröt. Hoppas nu på att det lugnar ner sig så vi kan åka ner i vinter. Både jag och frugan har haft covid. Jag i december. Frugan i påsk och har fortfarande sviter efter covid. Är numera hemma med syrgasmaskin och det har gått ofantligt sakta med återhämtningen. Hoppas att hon blivit så pass mycket bättre att vi kan åka ner oktober eller november och vara kvar vinterhalvåret. Men vi tänker inte åka ner om det inte lugnat ner sig betydligt i Thailand. 

 

Vi har ständigt kontakt med släkten upp mot norra Thailand och nu är det definitivt inte läge för oss att åka även om vi skulle kunna. Ska Thailand överhuvudtaget kunna komma ikapp med vaccinationen! En tröst är ju trots allt att phuketregionen har fått till det. Spännande att se hur det kommer att fungera med sandboxen.

Får dom bara hem vaccinet så lär det säker gå fort, men finns det inget hemma så lär det ta tid frun å hennes dotter väntar på vaccinet, står i kö

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-15 at 10:50, skrev Wangthong:

Jag och frugan håller tummarna för dig, att allt går som det ska. 

Väldigt bra information du lämnat här. Ser fram emot rapporter från ön och landet i fjärran.

 

Jag och frugan har saknat möjligheten att åka ner till Thailand under senaste vintern. Var ner 19/20 när det utbröt. Hoppas nu på att det lugnar ner sig så vi kan åka ner i vinter. Både jag och frugan har haft covid. Jag i december. Frugan i påsk och har fortfarande sviter efter covid. Är numera hemma med syrgasmaskin och det har gått ofantligt sakta med återhämtningen. Hoppas att hon blivit så pass mycket bättre att vi kan åka ner oktober eller november och vara kvar vinterhalvåret. Men vi tänker inte åka ner om det inte lugnat ner sig betydligt i Thailand. 

 

Vi har ständigt kontakt med släkten upp mot norra Thailand och nu är det definitivt inte läge för oss att åka även om vi skulle kunna. Ska Thailand överhuvudtaget kunna komma ikapp med vaccinationen! En tröst är ju trots allt att phuketregionen har fått till det. Spännande att se hur det kommer att fungera med sandboxen.

Jag hade först tänkt att ta mig till Bangkok och KK efter mina 2 veckor på Phuket men de planerna skrotade jag snabbt då det inte såg så bra ut då och verkar vara ännu värre än jag befarade nu.

 

Kommer att starta en separat tråd här om själva resan och hur det funkar och hoppas väl att det ska kunna inspirera någon att ta chansen trots att det inte är eller blir som "förr"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, MaiChai said:

Jag hade först tänkt att ta mig till Bangkok och KK efter mina 2 veckor på Phuket men de planerna skrotade jag snabbt då det inte såg så bra ut då och verkar vara ännu värre än jag befarade nu.

 

Kommer att starta en separat tråd här om själva resan och hur det funkar och hoppas väl att det ska kunna inspirera någon att ta chansen trots att det inte är eller blir som "förr"

Jag har tänkt att använda mig av Sandbox i september eller oktober, om den fortfarande finns kvar. Vad man dock ska tänka på är att Sandbox numera är väldigt politiskt laddat, då det ses som ett projekt som framförallt finns till för att rika thailändare ska slippa hotellkarantän. Många av de internationella skolorna i Bangkok har skickat ut mail om att inte publicera bilder från Sandbox på sociala medier för att inte spä på bilden av ett projekt skapat av de rika för de rika på den allmänna befolkningens bekostnad. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag har tänkt att använda mig av Sandbox i september eller oktober, om den fortfarande finns kvar. Vad man dock ska tänka på är att Sandbox numera är väldigt politiskt laddat, då det ses som ett projekt som framförallt finns till för att rika thailändare ska slippa hotellkarantän. Många av de internationella skolorna i Bangkok har skickat ut mail om att inte publicera bilder från Sandbox på sociala medier för att inte spä på bilden av ett projekt skapat av de rika för de rika på den allmänna befolkningens bekostnad. 

Du får dela reseberättelsen här på mpr istället - här är det garanterat hi-so fritt...

 

Thailand måste få fart på vaccineringarna och får man inte ordning på smittspridningen snart så kan det sluta riktigt illa för de som håller i trådarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, MaiChai said:

Du får dela reseberättelsen här på mpr istället - här är det garanterat hi-so fritt...

 

Thailand måste få fart på vaccineringarna och får man inte ordning på smittspridningen snart så kan det sluta riktigt illa för de som håller i trådarna.

Nja, problemet är snarare det motsatta. Thailands hi-so är de som nyttjar sandlådan, det är snarare de som inte har råd att åka utomlands för vaccin eller har ungar på brittiska internatskolor som kan bli irriterade då de tycker att vaccin som borde gått till Bangkoks fattiga och andra mörkröda områden gavs till Phuket för att rika Bangkokians skulle kunna flyga hem via sandlådan.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Atom:

Nja, problemet är snarare det motsatta. Thailands hi-so är de som nyttjar sandlådan, det är snarare de som inte har råd att åka utomlands för vaccin eller har ungar på brittiska internatskolor som kan bli irriterade då de tycker att vaccin som borde gått till Bangkoks fattiga och andra mörkröda områden gavs till Phuket för att rika Bangkokians skulle kunna flyga hem via sandlådan.

Finns väl också risk att det spricker upp mera. Är ett syfte att hiso ska kunna ha sandboxen för utomlandsresor, finns väl chansen att de även anser att de ska ha mera privilegier. Varför ska dessa viktiga personer behöva stanna så länge på Phuket för att vänta på flera provsvar? Speciellt när det inte är dom som sprider smitta utan det är ju falangerna.  

 

Blir det så blir sandboxen ingen succe. Fast det kommer naturligtvis att mörkas. 

 

Jag tror på sandboxen, men bara under förutsättning att de strikt följer rutinerna för alla. Nu har väl Thailand så mycket covid redan i landet att det kanske inte märks så mycket om några fler fall slinker igenom. Men isåfall är ju sandboxen ganska onödig annat än för att hålla Phuket friare från smitta, och  hi-so utlandsresor så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

allt är ok med alla bokningar tester och flyg.och planen var att åka hem till huset i buriram men just för tillfället ser det riktigt mörkt ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Reseavrådan till Thailand återinförs

 

Avrådan från icke-nödvändiga resor till Thailand återinförs, meddelar UD. Anledningen är ökad smittspridning i landet, där undantagstillstånd numera råder.

UD hänvisar till ett beslut från EU om att ta bort Thailand från listan över länder som undantas från unionens inreseförbud.

Förutom Thailand tas även Rwanda bort från listan. Samtidigt hävs reseavrådan till Ukraina, ett beslut som inte omfattar Krim eller regionerna Donetsk och Luhansk. Besluten gäller med omedelbar verkan.

 

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/reseavradan-till-Thailand-aterinfors

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai Airways börjar med direktflyg från Sverige igen

 

Ressugna svenskar kan snart packa väskan till Thailand. Efter drygt ett års uppehåll meddelar flygbolaget Thai Airways att de öppnar flyglinjen mellan Stockholm och Bangkok igen.

 

Svenskarna må älska Thailand, men att resa till semesterdestinationen har blivit svårare de senaste åren.

Hösten 2019 meddelade Thai Airways att de ställde in alla direktflyg mellan Stockholm och Phuket den följande säsongen. Kort därpå meddelade Norwegian, som var det enda andra flygbolaget med direktflyg till Thailand, att de skulle sluta med långdistansflyg. Sedan drygt ett år tillbaka har Thai Airways även ställt in direktflygen mellan Stockholm och Bangkok , på grund av pandemin.

Men nu väntar en vändning. Om två månader lyfter bolagets flygplan återigen från Arlanda med siktet inställt på den Thailändska huvudstaden. Resenärerna kommer kunna välja mellan fyra olika avgångar i oktober. Därefter avgår flygen tre gånger i veckan.

Bolaget, som till nästan hälften ägs av den thailändska staten, har haft det svårt ekonomiskt. Förra året redovisade bolaget en rekordförlust på 141 miljarder baht, motsvarande 37 miljarder kronor. Bolaget var dock skuldtyngt redan innan. Enligt Reuters har bokningarna sjunkit nästan varje år sedan 2012. Med färre anställda och minskad flygplansflotta hoppas nu flygjätten få rätsida på sina kostnader. Huruvida svenskarnas reslust kan bidra till ökade intäkter återstår dock att se.

 

Då avgår de första direktflygen till Bangkok

Thai Airways börjar flyga direkt mellan Stockholm Arlanda och Bangkok 2 oktober. Första månaden avgår planet fyra gånger. Därefter flyger bolaget mellan huvudstäderna tre gånger i veckan, på tisdagar, torsdagar och lördagar, till och med juni 2022. Thai Airways uppger att bokningen öppnar inom kort.

Källa: Thai Airways

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...