Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

spooncreek
12 minutes ago, Fantomen said:

Alltså.... Nu ska vi göra en sak klar: TATs anställningsregister innefattar några av de absolut mest korkade stollar som har något att säga till om över huvud taget (nåja) i detta landet.
Jag betvivlar inte alls att det hela kommer skita sig kapitalt liksom alla deras eminenta idéer gör- och har gjort.

Men! Jag vill ändå vara positiv och hoppas verkligen som fan att det kommer funka! Ska givetvis inte sticka under stol med att det isf kan gagna- och underlätta för oss här hemma på ett personligt plan beträffande en eventuell Sverigesemester alternativt få besök från nära och kära därifrån. :)

 

När det kommer ner till sju dagar endast av övervakning,rapportering och återkommande tester, så blir det såklart mer intressant för de som brukar stanna 1 månad eller mer, kontra inlåsning på hotellrum i Bangkok i 14 dagar.

 

Men att det oavsett karantäntid på ön skulle innebära att folk i allmänhet skulle stå och "hänga på  låset"  som TAT:s begåvningsreserv verkar tro, ja där är vi säkert helt överens.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev soi covboy:

Hej Mai chai. kan man boka valfritt hotel i phuket ?? mitt karentärn hotell i pattis kostar 39000 bath och det kanske  läge att byta till phuket.??  tack för all info   du gör ett kanon jobb 

Nästan, hotellet måste vara SHA plus certifierat. Plus får hotellen när minst 70% av personalen är vaccinerad.

 

Tittade lite snabbt på de sista två veckorna i juli på Club Bamboo Resort i Patong och det kostade 1657 sek för 14 dagar. Finns förmodligen både dyrare och billigare alternativ. Finns 882 hotel på Phuket som är SHA plus certifierade just nu och de blir fler för varje dag då vaccineringen fortskrider.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Fantomen said:

Det var fan till att vara positiv då! Käkat för mycket rött kött på sistone? ;)

Så du tycker alltså att det är bättre att sitta inlåst på ett hotellrum i 14 dagar än att fritt få röra sig på en ö som är nästan lika stor som Singapore?

Fantastiskt! 😂

Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+.
 

För övrigt sade TAT idag (se länk nedan) att om det inte är några C19-utbrott på Phuket under juli månad kommer de 14 dagarna att minskas till sju och det låter ju bra!

Ja jag vet att det är 14 dagar som gäller för tillfället så det är väl bara att vänta till juli då så får vi se.
Bara att hålla tummarna för alla som det berör!


Man kan tycka vad man vill om Richard Barrow men han har bra- och dagsfärsk info om det hela här:

 

 

 

 

 

Edit:
"Prismässigt är det helt säkert (ja jag gissar nu) också stor skillnad på ASQ och SHA+"

 

Ser nu på HHs länk där att det ju faktiskt är stor skillnad. De som redan signat upp sig har ju rum för $35/natt!
Avsevärd skillnad mot ASQ och således ännu ett argument för Phuket Sandbox-modellen. ;)

 

För mig om jag vore unkis, vore helt okej.

Kan jobba remote och gott om semester. 

För frugan som väger varje dag på guldvåg så funkar det inte. 

Hon lägger gärna en vecka på sol, pool och bad, men inte 2 veckor. 

 

Men jag måste säga att man får ganska lite betalt för att vara fullvacinnerad.

 

Paniken i Thailand är ju total. 

Om dom lägger energi på att kunna verifiera intyget på vaccination så skulle dom kunna släppa vaccinerade fria. 

 

Uppenbarligen litar dom inte på intygen, eller på sinovac, men dom skulle kunna stryka det skräpet från listan isåfall.

 

Nej, det där kommer inte flyga. 

Vilka intyg gäller tex? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

Nästan, hotellet måste vara SHA plus certifierat. Plus får hotellen när minst 70% av personalen är vaccinerad.

 

Tittade lite snabbt på de sista två veckorna i juli på Club Bamboo Resort i Patong och det kostade 1657 sek för 14 dagar. Finns förmodligen både dyrare och billigare alternativ. Finns 882 hotel på Phuket som är SHA plus certifierade just nu och de blir fler för varje dag då vaccineringen fortskrider.

Jag har inte börjat kolla än men tydligen måste man boka hotell då.

Och så får man röra sig fritt på ön så då kan jag ju bo hemma i alla fall såvida man inte har anmälningsplikt på hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har inte börjat kolla än men tydligen måste man boka hotell då.

Och så får man röra sig fritt på ön så då kan jag ju bo hemma i alla fall såvida man inte har anmälningsplikt på hotellet.

Vad jag har förstått ska man kunna bo på andra ställen än hotell också, typ om du äger en condo eller liknande. Hur det ska kunna verifieras är dock oklart ännu så länge. Anmälningsplikt har man inte, det räcker med Thailand plus appen som man ska ladda ner.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-06-05 at 21:09, skrev rolba:

Jag har inte börjat kolla än men tydligen måste man boka hotell då.

Och så får man röra sig fritt på ön så då kan jag ju bo hemma i alla fall såvida man inte har anmälningsplikt på hotellet.

Har kommit lite mer info idag, du kan bo "hemma" om ditt hem är SHA+ certifierat...

 

Även hotellen du bokat måste föra någon sorts "närvarokontroll" på gästerna så jag antar att en bortamatch  long time är uteslutet.

 

Ska försöka uppdatera ikväll eller under morgondagen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket reopening greenlighted by government

 

The government has given the green light to a July 1 opening of Phuket to international arrivals of vaccinated tourists coming from low to moderate risk countries. They will be required to stay 14 days on the island before being able to travel on to other destinations but will not need to undergo quarantine. Local tourists will also be allowed to visit Phuket if they have been fully vaccinated. Children aged under six who come with their fully vaccinated parents will be allowed into Phuket while children between six and 18 years old will have to undergo Covid-19 testing upon arrival at Phuket airport. They will also need to install a contact tracing app and have vaccination certificates.

 

The reopening of Koh Samui and Krabi has been put on hold for two months until the government can assess the effects of the Phuket reopening. Bangkok, Phetchaburi (Cha-am district), Prachuap Khiri Khan (Hua Hin district), Chiang Mai, Chon Buri (Pattaya) and Buri Ram have been approved for an October 1 opening to vaccinated tourists.

 

//peea

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte längre några pukor och trumpeter direkt över öppningen av Phuket. Sedan tidigare är det aviserat att t.ex barer och nattklubbar  INTE kommer att att öppna från 1a juli, och nu låter det såhär från stackars TAT, en organisation som ändå måste ha rekryterat Thailands alla tillgängliga optimistjollar:

 

"We should accept an influx of tourists is unlikely in the third quarter. This sandbox scheme was established as a test run, which means it is a gradual process where we determine the best practices to allow other destinations to follow suit," said Mr Yuthasak.

"It is better to be selective in the beginning rather than risk losing our reputation if tourists acquire the virus while here or at their origin country."

 

Fullt vaccinerad vid ankomst, 14 dagar på ön och tre coronatester under tiden gäller, samt ett okänt antal ytterligare restriktioner som blir klara först veckan innan "öppning". Att man kommer att vara utsatt för övervakning i princip 24/7 verkar dock väldigt troligt.

 

I Pattaya har TAT gått ihop med borgmästarens gäng och planerar för vad som kallas för en "öppning" 1a oktober. Då ska man endast kunna bo på utvalda hotell, och bara få lämna hotellet på planerade resmål och utflykter som Nong Nooch Garden, fina tempel och stranden. Alternativt så får man spendera sina första två veckor på Koh Larn, som är ett annat förslag som ligger på bordet. Vissa vill tidigarelägga den planen och då skulle det se ut såhär för semesterfirare från augusti:

 

Under the sealed routes plan, foreign tourists who have completely taken two doses of an approved Covid-19 vaccine will be allowed to check into SHA+ approved hotels (Basically a hotel with 70% of their staff vaccinated and having passed safety standards) and do activities inside the hotel or resort for the first three to five days. This could include hotel restaurants, pools, private hotel beaches, gyms, and other attractions at participating hotels if they have the proper Covid-19 protective measures in place.” Tanet added.

 

“After three to five days and a negative Covid-19 test tourists can go out to travel via SHA approved private transportation at specific places that have a SHA+ (Amazing Thailand Safety Health Administration Plus) certificate or places with HA (Hospital Accreditation) as part of the sealed route.  These could be popular tourist attractions like Koh Larn, Big Buddha, Wat Yansangwararam, Khao Khiao Open Zoo, Koh Si Chang, Jomtien Beach, Buddha Mountain, Nong Nooch Gardens, and other similar locations that are popular but also easy to social distance and utilize Covid-19 safety measures.” Tanet said.

 

Ibland undrar man man det inte vore både hederligare bättre och mindre risk för förlorat ansikte, att  helt enkelt göra som grannländerna och hålla stängt tillsvidare. 

 

Ni som planerar för semester gör nog klokt att rikta in er på tidigast januari 2022.

 

 

https://www.bangkokpost.com/business/2131143/lower-hopes-for-phuket

https://thepattayanews.com/2021/06/10/Pattaya-city-still-planning-to-welcome-vaccinated-foreign-tourists-in-october-koh-larn-proposed-to-be-a-sandbox/

https://thepattayanews.com/2021/06/11/Pattaya-business-owners-pushing-for-Pattaya-soft-opening-to-vaccinated-foreign-tourists-in-august-under-a-sealed-routes-plan/

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, spooncreek said:

Ibland undrar man man det inte vore både hederligare bättre och mindre risk för förlorat ansikte, att  helt enkelt göra som grannländerna och hålla stängt tillsvidare. 

 

Ni som planerar för semester gör nog klokt att rikta in er på tidigast januari 2022.

Håller helt med. Är man, som Thailands regering, så ofantligt rädd att få in virus från vaccinerade turister så är det väl bättre att köra på med 2 veckors karantän? Även för turismnäringen är det bättre; den lokala turismen, med hjälp av statens subventioner, höll ju i alla fall några hotell och restauranger vid liv tidigare. Nu blir det varken hackat eller malet då ingen kan, vill, eller vågar resa någonstans. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

18 dagar kvar till sandlådan ska öppnas så har jag återigen försökt bena ut vad som gäller, en del saker har klarnat medan en del nya frågetecken tillkommit.

 

http://destinationasien.se/2021/06/12/phuket-sandbox/

 

Nu viskas det i kulisserna om att det hela skjuts fram en månad till den 1 augusti. Känns som om även de värsta optimisterna nu börjar ge upp...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

18 dagar kvar till sandlådan ska öppnas så har jag återigen försökt bena ut vad som gäller, en del saker har klarnat medan en del nya frågetecken tillkommit.

 

http://destinationasien.se/2021/06/12/phuket-sandbox/

 

Nu viskas det i kulisserna om att det hela skjuts fram en månad till den 1 augusti. Känns som om även de värsta optimisterna nu börjar ge upp...

GooKväll

 

Ser ut som om det går på röven för en annan som har fått Pfizers vaccin. Kan inte hitta den i listan för godkända vaccin för Phuket sand box.

 

Trevlig kväll/NorLyx9D106F84-7A6F-41C9-B7EB-610395BD23DA.thumb.png.5e60467915f9d17ac0c906ac51c41bcb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, NorLyx said:

GooKväll

 

Ser ut som om det går på röven för en annan som har fått Pfizers vaccin. Kan inte hitta den i listan för godkända vaccin för Phuket sand box.

 

Trevlig kväll/NorLyx9D106F84-7A6F-41C9-B7EB-610395BD23DA.thumb.png.5e60467915f9d17ac0c906ac51c41bcb.png

Normal thai-logic att inte godkänna det bästa, men däremot det sämsta.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pfizer/Biontech är godkända av WHO och alla vaccin som är godkända där är också godkända för resa till Thailand

 

"All vaccinated international arrivals must be fully vaccinated against COVID-19 with a vaccine registered with the MoPH or approved by the World Health Organisation (WHO)"

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On topic. 

14 nätter i karantän inlåst på hotell enligt Thailands svenska ambassad ( i detta nu) 

Inte ens om dom öppnar sin sandlåda hinner någon dit tills 1st of July. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Nicholas said:

On topic. 

14 nätter i karantän inlåst på hotell enligt Thailands svenska ambassad ( i detta nu) 

Inte ens om dom öppnar sin sandlåda hinner någon dit tills 1st of July. 

 

De lär skrapa ihop lite bilder på små grupper "for show". Man minns den här bilden på kineserna som sades vara de första som kom in på 270-dagars visum, och där anstormningen bara väntade runt hörnet 😷😎

 

image.png.d3e517771221edd2fa12ff125a7795b3.png

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Nicholas:

On topic. 

14 nätter i karantän inlåst på hotell enligt Thailands svenska ambassad ( i detta nu) 

Inte ens om dom öppnar sin sandlåda hinner någon dit tills 1st of July. 

 

Sidan där man ansöker om COE är inte uppdaterad med en speciell "Phuket" väg ännu. Men man bokar ett (eller flera) SHA+ hotell för perioden om 14 dagar på Phuket genom hotellen eller någon bokningssite, sen ställer hotellet ut en bokningsbekräftelse som man ska bifoga sim COE..

 

14 dagar karantän INLÅST kommer ju fortsatt att gälla resten av Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag avbokad biljetten med finnair pga att dom ändrade tidigare flyg dag. Skulle sitta inlåst i pattis i 14 dagar. Nu köpte jag biljett med qatar till phuket. Skönt att vistas ute. Och eftersom allt ändras ofta så kanske det blir 7 dagar till slut i karentärn i augusti. Man lever på hoppet. Kommer att förboka 1-2 hotell med betalning samma vecka som jag åker 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev soi covboy:

Nu har jag avbokad biljetten med finnair pga att dom ändrade tidigare flyg dag. Skulle sitta inlåst i pattis i 14 dagar. Nu köpte jag biljett med qatar till phuket. Skönt att vistas ute. Och eftersom allt ändras ofta så kanske det blir 7 dagar till slut i karentärn i augusti. Man lever på hoppet. Kommer att förboka 1-2 hotell med betalning samma vecka som jag åker 

Tja senast idag så läste jag att rörligheten gäller bara förutbestämda och godkända resmål.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev soi covboy:

Nu har jag avbokad biljetten med finnair pga att dom ändrade tidigare flyg dag. Skulle sitta inlåst i pattis i 14 dagar. Nu köpte jag biljett med qatar till phuket. Skönt att vistas ute. Och eftersom allt ändras ofta så kanske det blir 7 dagar till slut i karentärn i augusti. Man lever på hoppet. Kommer att förboka 1-2 hotell med betalning samma vecka som jag åker 

Det är lite så jag resonerar också, det är bättre att få röra sig utomhus och göra "nästan" allt man vill än att sitta inlåst på ett hotellrum i 14 dagar. Kommer jag iväg ska jag boka 2-3 hotell på min 14 dagars period för variationens skull.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.livemint.com/news/world/Thailand-to-fully-reopen-in-120-days-to-ease-suffering-of-people-amid-covid-11623848017947.html

 

Det verkar ju onekligen som om Thailand har bestämt sig, det ska öppnas den 1 juli. Räknar inte med någon rusning de första dagarna men framåt månadsskiftet  så kommer nog takten att öka. Kommer jag iväg - vilket hänger på helt andra saker än Thailand - så lovar jag att rapportera "live" från Phuket...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den här från Richard Barrow, den är från den 1 juni och då är Sverige rött och kan inte vi få ett COE. En ny ska publiceras idag och frågasn är om Sverige har klättrat ut or den röda zonen då...

 

Dessa listor uppdateras var 14 dag.

 

201628425_352063902946546_5983414697384978424_n.jpg.22996ffda91c0fddd7a935b2d23e188a.jpg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visitors to Phuket under the ‘Phuket Sandbox’ scheme will be required to wear a wristband that will track their location, officials confirmed on Tuesday.

Lycka till 555

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt till en lista på vilka hotell på Phuket som är SHA+ godkända och vilka priser de erbjuder för 14 dagars paketen.

 

http://destinationasien.se/2021/06/12/phuket-sandbox/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...