Jump to content
IGNORERAD

Att åka till Thailand nu - vad krävs?


MaiChai

Recommended Posts

21 minutes ago, frogfish said:

Undrar om även de (de thailändska smittskyddsläkarna) har Västerås/Örebro-dialekt (på thailändska) och ett russinansikte som skriker "det här går aldrig bra".........🙉

Nja, men av dem har en kammad lugg som tyder på att han aldrig riktigt lämnat 70-talet,  vilket också (jeans?) skjortan och kulspetspennan i skjortfickan bekräftar...

 

image.png.84d67fc5b05fdbe51716d1b528868634.png

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    183

  • Nicholas

    83

  • frogfish

    68

  • spooncreek

    60

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev apknug:

Jo att Thailand för ett bra tag sedan fattade att det blir inga 30 dagar i Thailand om man skall sitta 16 dagar i Karantän och la till den till de som reser utan visa, visa exempt, var nödvändigt. 

 

Jag har dock missat att det skulle blir 15 dagar extra även på visum, så att ett turistvisum skulle bli 60+15+30 dagar max. Var har du den informationen ifrån? 

 

Sedan, tyvärr, din länkade artikel i the Nation från 15 december 2020. Det verkar bara var egendomliga skrivbords förslag som kommer för att "hjälpa" folk komma till Thailand. Det är inte visumet eller "arbetstillstånd" som hindrar, det är karantän!

 

Idag "ska" det utvärderas om karantänen kan sänkas i antal dagar (enligt tidigare media uppgifter).... Inget kommer att hända......

Korrektion, det är på short stay visa som man får +15 dagar. Har klubbats igenom men hittar inte den länken nu.

 

https://thethaiger.com/hot-news/visa/Thailand-extends-short-stay-visas-by-15-days-to-allow-for-quarantine-period

 

Så du menar att om du har möjlighet att jobba i Thailand på "distans" från ditt svenska företag i upp till iallafall 1 år utan visumproblem och workpermit så är det en initial 15 dagars karantän som hindrar det?

 

Det går hur bra som helst att jobba inifrån ett karantänshotell, jag har ju själv testat det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev MaiChai:

Korrektion, det är på short stay visa som man får +15 dagar. Har klubbats igenom men hittar inte den länken nu.

 

https://thethaiger.com/hot-news/visa/Thailand-extends-short-stay-visas-by-15-days-to-allow-for-quarantine-period

 

Så du menar att om du har möjlighet att jobba i Thailand på "distans" från ditt svenska företag i upp till iallafall 1 år utan visumproblem och workpermit så är det en initial 15 dagars karantän som hindrar det?

 

Det går hur bra som helst att jobba inifrån ett karantänshotell, jag har ju själv testat det.

Ah det var bara exempt som fick 15 dagar plus misstänkte det. Bra att det rättas så ingen tror att det. 

 

Jag jobbar från Thailand nu, först från karantän sedan nu från min condo. Det går som sagt väl bra. Hade jag velat / kunnat stanna 1 år så finns det vanliga visum som funkar. BOI visa är ett spel för galleriet.

 

Det är inte de som kan stanna länge som hindras av 16 dagars karantän de är de som måste tillbaka

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Ah det var bara exempt som fick 15 dagar plus misstänkte det. Bra att det rättas så ingen tror att det. 

 

Jag jobbar från Thailand nu, först från karantän sedan nu från min condo. Det går som sagt väl bra. Hade jag velat / kunnat stanna 1 år så finns det vanliga visum som funkar. BOI visa är ett spel för galleriet.

 

Det är inte de som kan stanna länge som hindras av 16 dagars karantän de är de som måste tillbaka

 

 

Men då jobbar du alltså utan ett wp? För jobbar man i Thailand - även om man gör det online utan någon verksamhet i Thailand ska man ha ett workpermit.

 

Det här med covid tillägget för smart visa systemet till att omfatta  de förmodligen miljontals människor runt världen som jobbar hemifrån på order från sina företag gör ju att Thailand kan få in välbehövlig inkomst. Kan ju bli en öl efter arbetet och kanske en lokal utflykt under helgen som gynnar den lokala ekonomin.

 

Har en bekant som jobbar åt banverket, han har beordrats jobba hemifrån sedan maj månad 2020, nyss fick han besked att fortsätta jobba hemifrån tills åtminstone 29 augusti 2021. Han skulle lika gärna kunna sitta i Thailand och jobba, ha konferensmöten via zoom och teams, ringa via skype och maila från en strandstol med sin svenska lön i behåll. Förutsatt att det finns en laglig väg att göra så.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, MaiChai said:

Men då jobbar du alltså utan ett wp? För jobbar man i Thailand - även om man gör det online utan någon verksamhet i Thailand ska man ha ett workpermit.

 

Det här med covid tillägget för smart visa systemet till att omfatta  de förmodligen miljontals människor runt världen som jobbar hemifrån på order från sina företag gör ju att Thailand kan få in välbehövlig inkomst. Kan ju bli en öl efter arbetet och kanske en lokal utflykt under helgen som gynnar den lokala ekonomin.

 

Har en bekant som jobbar åt banverket, han har beordrats jobba hemifrån sedan maj månad 2020, nyss fick han besked att fortsätta jobba hemifrån tills åtminstone 29 augusti 2021. Han skulle lika gärna kunna sitta i Thailand och jobba, ha konferensmöten via zoom och teams, ringa via skype och maila från en strandstol med sin svenska lön i behåll. Förutsatt att det finns en laglig väg att göra så.

Här löste du det på din senaste jobbresa,  WP knutet till ditt turistvisum?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev MaiChai:

Men då jobbar du alltså utan ett wp? För jobbar man i Thailand - även om man gör det online utan någon verksamhet i Thailand ska man ha ett workpermit.

 

Hur gjorde duför att fixa work permit när du jobbade i karantän hotellet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev MaiChai:

Han skulle lika gärna kunna sitta i Thailand och jobba, ha konferensmöten via zoom och teams, ringa via skype och maila från en strandstol med sin svenska lön i behåll. Förutsatt att det finns en laglig väg att göra så.

Om svenska arbetsgivaren tittar åt andra hållet, hur skulle detta nånsin kunna kontrolleras?

 

Enda problemet som jag kan se det är försäkringsfrågan för arbetsgivaren. Den är svårlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev frogfish:

Om svenska arbetsgivaren tittar åt andra hållet, hur skulle detta nånsin kunna kontrolleras?

 

Enda problemet som jag kan se det är försäkringsfrågan för arbetsgivaren. Den är svårlöst.

Intressant. 

 

Vilka försäkringsfrågor skiljer sig från när den anställda jobbar hemifrån i Eslöv, Köpenhamn, Bryssel eller Bangkok.

 

Från ett arbetsgivare perspektiv alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Intressant. 

 

Vilka försäkringsfrågor skiljer sig från när den anställda jobbar hemifrån i Eslöv, Köpenhamn, Bryssel eller Bangkok.

 

Från ett arbetsgivare perspektiv alltså.

Jag vet inte hur det är för dig, men min arbetsgivare har försäkringsansvar för mig under arbetstid. I Sverige är det inga större problem, men utomlands kan det bli dyrt. Och om man dessutom jobbar i ett land där man inte får jobba utan arbetstillstånd, kan det bli en hel massa frågor angående detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Jag vet inte hur det är för dig, men min arbetsgivare har försäkringsansvar för mig under arbetstid. I Sverige är det inga större problem, men utomlands kan det bli dyrt. Och om man dessutom jobbar i ett land där man inte får jobba utan arbetstillstånd, kan det bli en hel massa frågor angående detta.

Alla gånger jag jobbat utomlands ett längre tag (Ryssland, Estland, Tyskland till och med Norge) Har arbetsgivaren löst en separat försäkring och pensions tillägg. Sen kan skatte frågan bli intressant, om det inte finns ett gränsavtal skall egentligen jobbet beskattas där man utför det?  

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag vet inte hur det är för dig, men min arbetsgivare har försäkringsansvar för mig under arbetstid. I Sverige är det inga större problem, men utomlands kan det bli dyrt. Och om man dessutom jobbar i ett land där man inte får jobba utan arbetstillstånd, kan det bli en hel massa frågor angående detta.

Låt bli att svar på ett mail på semestern så är problemet för din arbetsgivare löst. Sen måste du låta bli att svara i telefonen också 

 

I detta exempel är du inte på arbetsresa utomlands.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jed:

Alla gånger jag jobbat utomlands ett längre tag (Ryssland, Estland, Tyskland till och med Norge) Har arbetsgivaren löst en separat försäkring och pensions tillägg. Sen kan skatte frågan bli intressant, om det inte finns ett gränsavtal skall egentligen jobbet beskattas där man utför det?  

Ja, det går säkert att lösa. Men då måste arbetsgivaren vara beredd att betala. Och med förutsättningarna att man ska jobba utan arbetstillstånd i ett land som kräver arbetstillstånd, där tror jag många arbetsgivare drar öronen åt sig.

 

Jag har diskuterat detta med jobbet, och våra jurister säger fetnej.

Dock är det lösbart beroende på hur mkt du och din chef litar på varandra. Ett tips jag fick från juristerna är att man tar semester. Men om inget händer och man kommer hem ok, så behöver ingen semester bokföras. Man kan göra så, men det är inte rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Här löste du det på din senaste jobbresa,  WP knutet till ditt turistvisum?

 

1 timme sedan, skrev apknug:

Hur gjorde duför att fixa work permit när du jobbade i karantän hotellet?

 

Hade redan ett WP på mitt non-immigrant M visum som gick ut under tiden det var inreseförbud:fick en extension på mitt wp till årsskiftet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
17 minutes ago, Jed said:

Alla gånger jag jobbat utomlands ett längre tag (Ryssland, Estland, Tyskland till och med Norge) Har arbetsgivaren löst en separat försäkring och pensions tillägg. Sen kan skatte frågan bli intressant, om det inte finns ett gränsavtal skall egentligen jobbet beskattas där man utför det?  

Om ett projekt utomlands varar i mer än 6 månader anses det vara ett "fast driftställe" och då ska egentligen alla som jobbar i projektet, även bara en vecka, i det landet betala inkomstskatt där. Så har det varit i många år men de flesta företag och myndigheter struntar i det. Man räknar ifrån det att första gubben börjar jobba på site.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Om ett projekt utomlands varar i mer än 6 månader anses det vara ett "fast driftställe" och då ska egentligen alla som jobbar i projektet, även bara en vecka, i det landet betala inkomstskatt där. Så har det varit i många år men de flesta företag och myndigheter struntar i det. Man räknar ifrån det att första gubben börjar jobba på site.

Fast det fasta driftsället styr om bolaget, eventuellt, ska betala skatt. Inte de anställda primärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 minutes ago, apknug said:

Fast det fasta driftsället styr om bolaget, eventuellt, ska betala skatt. Inte de anställda primärt.

Båda ska betala skatt, inkomstskatten för den anställdas arbetade tid ska dras av i Sverige.

Det är så jag har uppfattade det under de sista åren jag jobbade i globala projekt. Innan 2014 brydde sig ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Båda ska betala skatt, inkomstskatten för den anställdas arbetade tid ska dras av i Sverige.

Det är så jag har uppfattade det under de sista åren jag jobbade i globala projekt. Innan 2014 brydde sig ingen.

Fast det beror nu på om den skattskyldige är just skattskyldig i Sverige.

 

Att svara på mail i Thailand gör varken bolaget eller den anställda anställda skattskyldig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
25 minutes ago, apknug said:

Fast det beror nu på om den skattskyldige är just skattskyldig i Sverige.

 

Att svara på mail i Thailand gör varken bolaget eller den anställda anställda skattskyldig där.

Fast driftställe gäller för den som normalt bor och skattar i Sverige men jobbar tillfälligt i ett utlandsprojekt på plats utomlands. 

6-månads regeln och ett-års regeln gäller i övriga fall.

Men om man, som jag, skriver ut sig från fosterlandet så gäller inte heller dessa regler utan man är helt fri, inga skyldigheter och inga rättigheter.

 

Att bara svara på mail från Thailand innebär inte att man ska betala skatt i Thailand, det är något helt annat.
 

Ändrades av Captain Morgan
Dålig stavning efter 3 burkar 6.5% Trapper..
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-31 at 13:09, skrev MaiChai:

Men då jobbar du alltså utan ett wp? För jobbar man i Thailand - även om man gör det online utan någon verksamhet i Thailand ska man ha ett workpermit.

 

Det här med covid tillägget för smart visa systemet till att omfatta  de förmodligen miljontals människor runt världen som jobbar hemifrån på order från sina företag gör ju att Thailand kan få in välbehövlig inkomst. Kan ju bli en öl efter arbetet och kanske en lokal utflykt under helgen som gynnar den lokala ekonomin.

 

Har en bekant som jobbar åt banverket, han har beordrats jobba hemifrån sedan maj månad 2020, nyss fick han besked att fortsätta jobba hemifrån tills åtminstone 29 augusti 2021. Han skulle lika gärna kunna sitta i Thailand och jobba, ha konferensmöten via zoom och teams, ringa via skype och maila från en strandstol med sin svenska lön i behåll. Förutsatt att det finns en laglig väg att göra så.

Banverket slutade att existera 2010. Numera heter det Trafikverket. Jobbar han åt Trafikverket som konsult så är det troligen så att han i dagsläget inte ens får jobba från Thailand och definitivt inte som anställd.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Banverket slutade att existera 2010. Numera heter det Trafikverket. Jobbar han åt Trafikverket som konsult så är det troligen så att han i dagsläget inte ens får jobba från Thailand och definitivt inte som anställd.

Håller inte koll på hans arbetsgivares olika namnförändringar och omorganisationer - han gör samma jobb idag som han gjorde när det hette banverket. Han är anställd och inte någon konsult.

 

Men tog bara det som ett exempel, folk som beordras att inte jobba från sin normala arbetsplats borde ju lika gärna kunna göra det från Thailand. Vilket skulle gynna turistnäringen i landet något enormt ifall man nu ser till att det går och göra på ett lagligt vis.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev MaiChai:

Håller inte koll på hans arbetsgivares olika namnförändringar och omorganisationer - han gör samma jobb idag som han gjorde när det hette banverket. Han är anställd och inte någon konsult.

 

Men tog bara det som ett exempel, folk som beordras att inte jobba från sin normala arbetsplats borde ju lika gärna kunna göra det från Thailand. Vilket skulle gynna turistnäringen i landet något enormt ifall man nu ser till att det går och göra på ett lagligt vis.

Problemet är att de statliga anställningsavtalen inte är möjliga att jobba utomlands ifrån eftersom arbetsgivarens försäkringar via Kammarkolleget bara gäller inom Sverige

 

Skall man jobba utomlands ifrån i statlig tjänst krävs speciellt URA-avtal som är avsevärt mer komplicerat och dyrt för arbetsgivaren

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Tallviking:

Problemet är att de statliga anställningsavtalen inte är möjliga att jobba utomlands ifrån eftersom arbetsgivarens försäkringar via Kammarkolleget bara gäller inom Sverige

 

Skall man jobba utomlands ifrån i statlig tjänst krävs speciellt URA-avtal som är avsevärt mer komplicerat och dyrt för arbetsgivaren

Man kan vara kreativ Chef och medarbetare på Banverkstiden 😉 är preskriberat nu.... 

 

Förlängd "semester" utan att det syns på saldot och jobba ett par timmar om dagen fast man har semester.

 

PS... på den tiden var det inte heller förbjudet att bli bjuden på redig mat av man i Armanikostym heller, nu får man ju inte en ta emot en bricklunch

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Enis:

Man kan vara kreativ Chef och medarbetare på Banverkstiden 😉 är preskriberat nu.... 

 

Förlängd "semester" utan att det syns på saldot och jobba ett par timmar om dagen fast man har semester.

 

PS... på den tiden var det inte heller förbjudet att bli bjuden på redig mat av man i Armanikostym heller, nu får man ju inte en ta emot en bricklunch

 

Enis

Ja det har väl hänt att man gjort en och annan insats samt svarat på jobbmail från Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:

Man kan vara kreativ Chef och medarbetare på Banverkstiden 😉 är preskriberat nu.... 

 

Förlängd "semester" utan att det syns på saldot och jobba ett par timmar om dagen fast man har semester.

 

PS... på den tiden var det inte heller förbjudet att bli bjuden på redig mat av man i Armanikostym heller, nu får man ju inte en ta emot en bricklunch

 

Enis

Apropå statligt jobb och hemarbete.....

 

MSB har tydligen en policy att man får jobba hemifrån nere på Kanarieöarna,från bögklubb dessutom. Undrar hur försäkringsfrågan löstes där, där finns garanterat virus mycket farligare än covid-19....

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-04 at 10:52, skrev apknug:

Apropå statligt jobb och hemarbete.....

 

MSB har tydligen en policy att man får jobba hemifrån nere på Kanarieöarna,från bögklubb dessutom. Undrar hur försäkringsfrågan löstes där, där finns garanterat virus mycket farligare än covid-19....

Var det ingen av experterna på forumet som visste hur försäkrings, och semestefrågan för den delen, löstes för en statliga myndigheten MSB's hemarbete nere på bögklubben på Kanarieöarna?

 

Enligt uppgift ovan så är det tydligen näst intill omöjligt att lösa? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...