Jump to content
IGNORERAD

The perfect hamburger


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Eller på svenska; Den perfekta hamburgaren.

Otroligt att vi under alla dessa år undvikit detta oerhört aktuella och intressanta ämne, om hur man tillverkar den ultimata hamburgaren.

 

Skall det vara högrevsfärs? Hög fetthalt? I kylen/frysen före tillagning? Grill eller stekpanna? Vilken ost? Grönsaker? Brioche....bra eller bu? Stark ost.....stark dressing? Bröd grillat på en sida....? Bättre med surdegsbröd?

 

Så mycket som bör planeras innan tillagning. Vilket är ditt tips och goda recept?

 

 

Ikväll blev det en burgare med lite Jureskog inspiration.....

 

 

IMG_1105.thumb.jpg.af74d992e1b0494fc50544ad0d13232c.jpg

 

IMG_1107.thumb.jpg.b72160d6d71857a2a72aff439c63c210.jpg

 

 

IMG_1108.thumb.jpg.f68c7b5507e6f9b46d57752dd1f4c9ca.jpg

 

IMG_1112.thumb.jpg.4068ac71e352972fd2cfb0d015fad92b.jpg

 

 

IMG_1116.thumb.jpg.0db40d7dc2d66384474282f6d3516711.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    7

  • Odin

    6

  • LTD

    6

  • Kötthandlarn

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Brioche-bröd går bort, för mej i alla fall...

Om jag önskar extra sött, så tar jag hellre en tallrik Frosties, och väljer ett gott bröd till burgaren.

 

Nötfärs som saltas och peppras, inget jävla Brioche bröd eller de svampiga standard hamburgar-bröden, gärna ett bröd med lite fullkorn och smak med tuggmotstånd.

 

Majonnäs, ketchup eller en bra dressing, och ost som inte kommer färdigskivad som processade "slices", riktig ost, Cheddar funkar!

 

Ett salladsblad underst för att hindra att brödet blir blött, tomatskivor och lökskivor överst... Hur svårt kan det vara?

 

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tommy:

Brioche-bröd går bort, för mej i alla fall...

Om jag önskar extra sött, så tar jag hellre en tallrik Frosties, och väljer ett gott bröd till burgaren.

 

Nötfärs som saltas och peppras, inget jävla Brioche bröd eller de svampiga standard hamburgar-bröden, gärna ett bröd med lite fullkorn och smak med tuggmotstånd.

 

Majonnäs, ketchup eller en bra dressing, och ost som inte kommer färdigskivad som processade "slices", riktig ost, Cheddar funkar!

 

Ett salladsblad underst för att hindra att brödet blir blött, tomatskivor och lökskivor överst... Hur svårt kan det vara?

 

 

MVH

 

 

Saltgurka såklart din hedning!

Men grovt bröd funkar ej.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tycker att hamburgare är överreklamerat men fortfarande populärt i stora delar av befolkningen. Tommy har svårt för Brioche och jag håller med. Har svårare att hitta bröd jag gillar än själva burgaren. Högrev som de maler tillsammans med talg är svårt att misslyckas med. 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

En pannbiff  mellan två vita brödskivor ngt halvsött som ska blandas med en dressing, ost och lök .

Helt klar överreklamerat.

Med det är så jag tycker hamburgare är.

En medioker rätt efter en del tester.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Idag blev det en sk. "Lumberjack burger"

Som vanligt ungefär, fast även med ägg och bacon.

Gött!

 

IMG_1520.thumb.jpg.bcbca1df4eedbd3c8a2fefa52b3939f1.jpg

 

 

IMG_1527.thumb.jpg.96e3180976c50a38af64a987a07270f5.jpg

 

Min app säger att jag inte får äta fler kalorier denna vecka.  :-)   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillad hemgjord burgare, gärna högrev men vill allt ha lite fläskfärs i också.

Lök, ost och Johonnys....inget annat krafs som tillbehör!

Pommes är inte nödvändigt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar en extra köttbit i och skippar pommesen sen ska burgaren serveras i ett wrap papper så inte allt ramlar ut när man äter. Kniv å gaffel är tabu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med två hemgjord burgare på högrev gärna med lite bacon i färsen, lök ost och sötstark senap. Hade också svårt för brioche men Garants är riktigt bra.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Asch hamburgare söt geggig mat klart överreklamerad om man äter den ute på lokal.

En hamburgare med allt vad alla säger lägg upp den med tillbehör utefter smak inte som en sörja mellan 2 ofta söta bröd.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Rillex:

Asch hamburgare söt geggig mat klart överreklamerad om man äter den ute på lokal.

En hamburgare med allt vad alla säger lägg upp den med tillbehör utefter smak inte som en sörja mellan 2 ofta söta bröd.

Vid 23 snåret när man e lite fuller finns det inte mycke som slår en smaskig burgare, fi satan va gott 🤪😋😋

Men som med allt annat e det som Stenis säger, de går int å förkla för den som int begrip. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så är det de ifrån en holk där burgarna är klämd i grillen tillsammans med K & S, sallad, inlagd gurka, rostad lök och extra dressing samt salt och svartpeppar. (fördelaktig från Sibyllas kök)

 

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Rillex:

Asch hamburgare söt geggig mat klart överreklamerad

Nä, nu har du redan hunnit klaga två gånger på burgare i tråden. Nu får du allt hålla dig till Sticky Rice!

 

 

:ironi:  🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Nä, nu har du redan hunnit klaga två gånger på burgare i tråden. Nu får du allt hålla dig till Sticky Rice!

 

 

:ironi:  🤣

Minnet är bra men kort ! Väntar bara att få lite julledigt och smaska i sig översalt mat 🤣🤣🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Chrille Columbus

Konstaterar att man har blivit kräsen.  För bara sådär en 15 år sen gick man å köpte frysta puckar och nöjde sig med det , nu kan man inte tänka sig dessa slafspressade ting med en massa stärkelse bindmedel och annat jox i . Fuskar fortfarande med brödet kör med rostbröd och riktig ost ingen plastig processad skit.

Det händer att jag köper hamburgare ute nu senast i tisdags faktiskt. 

Men lagar mest själv bara rent nötkött och sen lite salt peppar och riven vitlök på ytan mums mellan två rostbröd. 😋

20200625_210820.jpg

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

Konstaterar att man har blivit kräsen.  För bara sådär en 15 år sen gick man å köpte frysta puckar och nöjde sig med det , nu kan man inte tänka sig dessa slafspressade ting med en massa stärkelse bindmedel och annat jox i . Fuskar fortfarande med brödet kör med rostbröd och riktig ost ingen plastig processad skit.

Det händer att jag köper hamburgare ute nu senast i tisdags faktiskt. 

Men lagar mest själv bara rent nötkött och sen lite salt peppar och riven vitlök på ytan mums mellan två rostbröd. 😋

20200625_210820.jpg

Burgarna på plattan här i HH består av antingen en fettfri fläskstek eller kyckling, testa vetja, riktigt gott. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Osötad brioche, karamelliserad lök som man gör själv(Smör, skivad lök, låg värme, salt, peppar, aning vinäger och en aning socker får gå i minst en timme på spisen) Gruyereost, Nymald högrev som blandas försiktigt med flingsalt och svartpeppar, min egna tolkning av wretmans remoulade(extra chilisting och cognac är ett måste), picklad silverlök (2 2 3 lag)

Gör så här: Briochebröd är ganska svårt att få till bra, (annars kan ni baka ett klassiskt hamburgerbröd med extra smör i) Forma färsen  löst till ganska höga puckar utan att pressa den för hårt när du formar den.  Stek på hög värme, låt vila medans ni gör ren pannan, lägg på en rejäl skiva gruyere och smält den under i ugnen med endast grillfunktionen. Värm brödet i panna på båda sidorna. Montera i denna ordning, bottenbröd, wretmans remoulade, mycket karamelliserad lök, burgare med ost, picklad lök, toppbröd. Stekgrad enligt mig mediumrare men det är viktigt att den får vila en stund. Bon apetit!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Men om man serverar med lite potatischips - likt hur dem gör på Subway....

Då blir det kanske fulländat?

 

IMG_2141.thumb.jpg.b5e581c5b7e65514698f0c0ffc2c5f3e.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kötthandlarn

Jag vill väl inte på ngt sätt påstå att detta är den perfekta burgaren men isbiten ville ju att jag skulle lägga in det färdiga resultatet här och då får man väl bara lyda, då en Moderator ställer krav.......😉😉😉😂😂😂

Burgaren/burgarna blev dock jäkligt goda...👏😋

IMG_20210313_202014.thumb.jpg.5dae8e29321b0dec051293272a957caf.jpg

 

Dalsjöfors burgare på högrev, bringa och talg, tillsammans med rågbröd från Dahls bageri samt bacon från Helmut Walch, karamelliserad rödlök, isbergssallad, inlagd gurka och chilikryddad smältost samt skivad tomat.....

Det var väl bara de olika dressingsvalen som skilde dem åt men orkade bara äta den ena.....😉

 

 

 

 

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Jag vill väl inte på ngt sätt påstå att detta är den perfekta burgaren men isbiten ville ju att jag skulle lägga in det färdiga resultatet här och då får man väl bara lyda, då en Moderator ställer krav.......😉😉😉😂😂😂

Burgaren/burgarna blev dock jäkligt goda...👏😋

IMG_20210313_202014.thumb.jpg.5dae8e29321b0dec051293272a957caf.jpg

 

Dalsjöfors burgare på högrev, bringa och talg, tillsammans med rågbröd från Dahls bageri samt bacon från Helmut Walch, karamelliserad rödlök, isbergssallad, inlagd gurka och chilikryddad smältost samt skivad tomat.....

Det var väl bara de olika dressingsvalen som skilde dem åt men orkade bara äta den ena.....😉

 

 

 

 

Aningens svår att greppa kanske .... men världsklass! 👏   :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Jag vill väl inte på ngt sätt påstå att detta är den perfekta burgaren men isbiten ville ju att jag skulle lägga in det färdiga resultatet här och då får man väl bara lyda, då en Moderator ställer krav.......😉😉😉😂😂😂

Burgaren/burgarna blev dock jäkligt goda...👏😋

IMG_20210313_202014.thumb.jpg.5dae8e29321b0dec051293272a957caf.jpg

 

Dalsjöfors burgare på högrev, bringa och talg, tillsammans med rågbröd från Dahls bageri samt bacon från Helmut Walch, karamelliserad rödlök, isbergssallad, inlagd gurka och chilikryddad smältost samt skivad tomat.....

Det var väl bara de olika dressingsvalen som skilde dem åt men orkade bara äta den ena.....😉

 

 

 

 

Jävlar gosse! Så ska en slipsten dras! Som att vila ögonen på en Ferrari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en sökning efter bästa burgaren i Bangkok med storgrabben för några månader sedan. På W blev det en "Tipping Cow-burger". Ingen gick hungrig från bordet :-)

 

W11.thumb.jpg.77a706e746aed3f50716cf966c8c02a9.jpg

 

W9.thumb.jpg.81e9347776c0762be8a1ccf385572a69.jpg

 

W12.thumb.jpg.5f7773a7fb175c189c9da1673abcba7c.jpg

 

 

W8.thumb.jpg.9f4bbbf3c3766f7a1b73430a362e9cb9.jpg

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar hamburgare som inte är fyllda med allsköns grejer. Enkelt skall det va.

AB4E7A06-F126-4414-9A6D-1EC08A54A361.thumb.jpeg.952232b35a42fc4d490b62e1efe9e7b3.jpeg

 

Bröd, dressing, rå lök, wagyfärs, ost o bröd.

 

C;D

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...