Sakhon Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 17 minuter sedan, skrev Rillex: Källa på det tack! Det var ca 35000 som utvandrade år 2000. Har ökat till ca 48000 år 2019. Med en puckel på ca 55000 det beryktade vansinnesåret 2015. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 5 minuter sedan, skrev bambam: Helt klart en ekonomisk fråga, om jag får svara så finns det nog 5-6 länder jag skulle välja om jag hade ekonomi för det. För medel Svensson är nog Sverige i topp 3 , svarar Rillex här oxå det är ingen hemlighet att välutbildade svenskar även invandrare flyttar utomlands men det gör dom av ekonomiska skäl inte politiska. Det är ganska bra. Vill man inte bo här har vi faktiskt bland den största möjligheten att bara flytta till något som man tycker är ett bättre land. Ingen här är tvungen att stanna. Skyller man sen på ekonomin är man bara feg eller inte tillräckligt angelägen att flytta till ett annat land. Så ser jag på det hela. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 24 minuter sedan, skrev Fredman: Det finns mycket som är åt helvete i Sverige men trots det har jag inte hittat ett land där jag hellre vill bo i så här långt. Det skulle vara intressant om någon som hittat det och om ni har flyttat dit. Jag flyttade till Thailand för 17 år sedan och har inte ångrat mig, men flyttar man som jag gjorde, så kör man all in och sitter inte sedan och jämför och velar - gjorde jag rätt eller..... Båda länderna har sina för och nackdelar och sedan beror det mycket på hur man är som människa, positiv eller negativt ifrågasättande till det mesta. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 12 minuter sedan, skrev Mankan: Intressant. Hur tänker du när du hittar alla fel på vad allt och alla som skriver på MPR? Vet inte om jag skrev nåt var fel bara därför, ni hittar FEL på allt i Sverige, Läs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 6 minutes ago, Fredman said: Gör en Clirre och frågar @Mr atm om vad som var snurrigt? Varför flyttade du till Sverige om det är så jävligt? Är Finland ännu sämre eller gillar du att plåga dig själv. Du frågade inte varför jag flyttade till Finland då? Jag kom hit som 4-åring. Men det spelar ingen större roll för mig att bo i Finland eller Sverige, båda har sina för och nackdelar. Förresten bor jag mesta delen av året i andra länder där det är varmt på vintern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 8 minuter sedan, skrev Sakhon: Det var ca 35000 som utvandrade år 2000. Har ökat till ca 48000 år 2019. Med en puckel på ca 55000 det beryktade vansinnesåret 2015. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/ Vilka utvandandrade, invandrare som ville hem var nog största delen av människorna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 1 minut sedan, skrev Mr atm: Du frågade inte varför jag flyttade till Finland då? Jag kom hit som 4-åring. Men det spelar ingen större roll för mig att bo i Finland eller Sverige, båda har sina för och nackdelar. Förresten bor jag mesta delen av året i andra länder där det är varmt på vintern. Ja och umgås med nobelpristagare och doktorer. 😂😂😂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sakhon Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 1 minut sedan, skrev Rillex: Det är ganska bra. Vill man inte bo här har vi faktiskt bland den största möjligheten att bara flytta till något som man tycker är ett bättre land. Ingen här är tvungen att stanna. Skyller man sen på ekonomin är man bara feg eller inte tillräckligt angelägen att flytta till ett annat land. Så ser jag på det hela. Jo, så ser du på det hela. Men alla kanske inte har dina förutsättningar. Mitt i arbetslivet med en oanvändbar utbildning för arbete utomlands, hus som man "byggt fast sig i", på ort där det är svårt att sälja, familj som sitter fast i sina verksamheter, släkt och vänner, föräldrar som måste ha stöttning osv. osv. Och dessa kallar du fega?!! Så det kanske finns nog ganska många som "ser på det" på ett helt annat vis..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 (ändrad) 33 minuter sedan, skrev Rillex: Källa på det tack! 47 tusen föra året jag googlade svaret. Ändrades November 20, 2020 av Swift 4X4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 Just now, Fredman said: Ja och umgås med nobelpristagare och doktorer. 😂😂😂 Har aldrig skrivit annat än att jag umgås med 1 läkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 1 minut sedan, skrev Mr atm: Du frågade inte varför jag flyttade till Finland då? Jag kom hit som 4-åring. Men det spelar ingen större roll för mig att bo i Finland eller Sverige, båda har sina för och nackdelar. Förresten bor jag mesta delen av året i andra länder där det är varmt på vintern. När flyttade du till Finland, 4 åring till Sverige sen, inget dumt bara nyfiken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 5 minuter sedan, skrev Jive: Jag flyttade till Thailand för 17 år sedan och har inte ångrat mig, men flyttar man som jag gjorde, så kör man all in och sitter inte sedan och jämför och velar - gjorde jag rätt eller..... Båda länderna har sina för och nackdelar och sedan beror det mycket på hur man är som människa, positiv eller negativt ifrågasättande till det mesta. Den tanken är jag med öppen för även att den inte känns lika aktuell just nu men det kan ändra sig. Vill även minnas att du övervägde en flytt tillbaka om jag inte misstolkat dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bambam Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 Eftersom jag skrev jag så gäller detta bara mig inte generellt , Thailand , USA, Frankrike , Italien, Spanien, finns nog några till. Det är en klimatfråga för mig och passar mina fritidssysselsättningar, hatar att det är mörkt när du stiger upp och mörkt när du kommer hem. beträffande arbetsfrågan så faller ju Thailand bort och dom andra länderna ja jag tror inte jag haft större inkomst där så jag stannar i kolsvarta Sverige. Som jag skrev hade jag haft ekonomin hade jag dragit direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sakhon Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 3 minuter sedan, skrev Boa52: Vilka utvandandrade, invandrare som ville hem var nog största delen av människorna Rillex efterfrågade länken, jag letade upp en sådan. Menar du att jag skall behöva läsa den åt dig och översätta till vad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 2 minuter sedan, skrev Fredman: Den tanken är jag med öppen för även att den inte känns lika aktuell just nu men det kan ändra sig. Vill även minnas att du övervägde en flytt tillbaka om jag inte misstolkat dig. Ja, men den svackan fick jag hjälp med av en kompis att komma ur. 🙂 Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 3 minuter sedan, skrev Mr atm: Har aldrig skrivit annat än att jag umgås med 1 läkare. Du kunde väl gott bjuda på åtminstone en bild per land som du besöker. Det vore ju inspirerande för oss vanliga att se hur guld- och bit coinmagnaterna lever. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 2 minutes ago, Boa52 said: När flyttade du till Finland, 4 åring till Sverige sen, inget dumt bara nyfiken Självklart! Född i Finland och kom hit när jag var 4år. Men kan fortfarande inte kalla mig som svensk även fast jag har åkt tunnelbana. Senare som vuxen bott kanske mer eller mindre 10 år där åter. Men som jag tidigare skrev så har jag mest varit i varma länder sen jag var 20 år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 6 minuter sedan, skrev bambam: Eftersom jag skrev jag så gäller detta bara mig inte generellt , Thailand , USA, Frankrike , Italien, Spanien, finns nog några till. Det är en klimatfråga för mig och passar mina fritidssysselsättningar, hatar att det är mörkt när du stiger upp och mörkt när du kommer hem. beträffande arbetsfrågan så faller ju Thailand bort och dom andra länderna ja jag tror inte jag haft större inkomst där så jag stannar i kolsvarta Sverige. Som jag skrev hade jag haft ekonomin hade jag dragit direkt. Ser ju ut som det är klimatet och mörkret på ditt svar. Trodde i min enfald att det var andra variabler. Ja klimatet kunde vara bättre där är vi helt överens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 1 minute ago, Fredman said: Du kunde väl gott bjuda på åtminstone en bild per land som du besöker. Det vore ju inspirerande för oss vanliga att se hur guld- och bit coinmagnaterna lever. Tappade lusten att ta foton efter att min dotter drog ut rullen på min kamera efter en 6 månaders resa från New York-Venezuela. Åkte igenom alla länderna där. Tog inte så jättemånga foton utan bara på det jag tyckte var speciellt. Typ Manhattan, stenhögarna i Centralamerika, Panamakanalen, öarna i Belize o Honduras. Bergen vi klättrade i Sydamerika med spikskor o rubbet osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bambam Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 2 minuter sedan, skrev Fredman: Ser ju ut som det är klimatet och mörkret på ditt svar. Trodde i min enfald att det var andra variabler. Ja klimatet kunde vara bättre där är vi helt överens. Om du menar politiska ? nej bryr mig inte om politik så mycket och måste erkänna att jag har lite av politikerförakt och det gäller alla partier , verklighetsfrånvarande människor . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 16 minuter sedan, skrev Sakhon: Rillex efterfrågade länken, jag letade upp en sådan. Menar du att jag skall behöva läsa den åt dig och översätta till vad? Behöver du inte läste och det var som jag skrev, invandrare flyttade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 14 minuter sedan, skrev Mr atm: Tappade lusten att ta foton efter att min dotter drog ut rullen på min kamera efter en 6 månaders resa från New York-Venezuela. Åkte igenom alla länderna där. Tog inte så jättemånga foton utan bara på det jag tyckte var speciellt. Typ Manhattan, stenhögarna i Centralamerika, Panamakanalen, öarna i Belize o Honduras. Bergen vi klättrade i Sydamerika med spikskor o rubbet osv. En rulle på 6 månader, nä nu skojar du? BTT är det du? Hört talats om digitalkamera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 13 minutes ago, Fredman said: En rulle på 6 månader, nä nu skojar du? BTT är det du? Hört talats om digitalkamera? Inte på den tiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 36 minuter sedan, skrev Sakhon: Jo, så ser du på det hela. Men alla kanske inte har dina förutsättningar. Mitt i arbetslivet med en oanvändbar utbildning för arbete utomlands, hus som man "byggt fast sig i", på ort där det är svårt att sälja, familj som sitter fast i sina verksamheter, släkt och vänner, föräldrar som måste ha stöttning osv. osv. Och dessa kallar du fega?!! Så det kanske finns nog ganska många som "ser på det" på ett helt annat vis..... Men där missuppfatta du nog det hela. Jag har möjligheten precis som du att flytta till var vi vill ( nästan) inget tvingar oss att vara kvar. Tvånget att stanna här i Sverige finns inte, men visst det är bekvämast. Sen har jag inte påstått att det ska vara en räkmacka att flytta. Eller gjorde jag det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 20, 2020 Dela Inlagd November 20, 2020 6 minuter sedan, skrev Mr atm: Inte på den tiden. Slutade du att resa då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu