Jump to content
IGNORED

Grattis Sverige ! Etta på "The good country index"

Tallviking

Recommended Posts

Jag håller med Boa när det gäller att åka Taxi i Bangkok, många tjejer jag har pratat med i Thailand säger att de aldrig åker taxi ensamma i Bangkok på kvällar och nätter för att de är rädda för att bli våldtagna eller rånade.

// mrco

• Ge karma 6
  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Boa52

37

• Krille

29

• SatanG

27

• Bike

26

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag flyttade inte pga det politiska klimatet men jag skrev ut mig pga det. Droppen var när jag betalade mer i skatt på svenska båtar än mina rumänska kollegor. Dessutom fick de barnbidrag trots att

Sverige är nog ett ganska bra land ändå.  Thailand kan ju tyckas vara paradiset för en månads turist. Men bor man här, så vet man att paradiset har en baksida.  Yttrande frihet som många kla

The good country index rankar Sverige som #1 i världen. Good County Index (GCI) är en årlig undersökning som mäter hur världens länder bidrar till en positiv global utveckling för planeten och

Posted Images

3 minuter sedan, skrev Fredman:

Jag frågade just frun och fick följande svar om taxi i Bkk Hon har bott i Bkk i 20 år innan hon flyttade hit. Hon bodde hos sin syster i Ekamai som man får se som ett bra område. När hon tog en taxi ensam så ringde hon alltid sin syster och angav registreringsnummer på taxin samt var hon var så att chauffören hörde det. Som hon själv sa så var det inte för skojs skull. 

Med andra ord har ja tyvärr rätt men några som bor där tycker inte det, undrar om

dom pratar med sina fruar

• Ge karma 2
  • Pannslag 1

Har under dom över 40 år jag åkt till/bott i Thailand aldrig drabbats av någon form av kriminalitet. Aldrig. Då har jag ändå vistats en del på mindre lämpliga ställen och också varit något mer än salongsberusad ett flertal gånger. Uppträder man städat och med omdömet intakt så tror jag risken fortfarande är väldigt liten. Men aldrig att jag skulle sätta min fot i Rosengård, Holma eller nåt annat av dom otaliga problemområden det finns i Malmö, på kvällstid. Knappt ens på dagtid. 

I Thailand finns det en ekonomisk anledning till att man blir rånad. I Sverige räcker det med att du ser svensk ut och är på "deras" gata.

• Ge karma 6
  • Fint 3

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Soengsang
6 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag frågade just frun och fick följande svar om taxi i Bkk Hon har bott i Bkk i 20 år innan hon flyttade hit. Hon bodde hos sin syster i Ekamai som man får se som ett bra område. När hon tog en taxi ensam så ringde hon alltid sin syster och angav registreringsnummer på taxin samt var hon var så att chauffören hörde det. Som hon själv sa så var det inte för skojs skull. 

Och idag åker man Grab, om man behöver åka taxi.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

13 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag menar ensam thai dam åka

taxi i Bangkok

Frugan åker ogärna taxi ensam i Bkk på sent på kvällen/natten, men att det gäller generellt för alla thaidamer har jag svårt att tro.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

45 minuter sedan, skrev hamnoi:

Frugan åker ogärna taxi ensam i Bkk på sent på kvällen/natten, men att det gäller generellt för alla thaidamer har jag svårt att tro.

Om din fru inte vill åka Taxi ensam i Bangkok varför tror du inte att andra Thaidamer

tycker likadant. Några svar här beror på att dom pratat med sina fruar, läs dom. En har fortfarande inte frågat sin fru och hennes vänner utan hänvisar till ett specielt taxi

bolag. vist är det Thaigubbar som kör dom bilarna också

Soengsang
12 minuter sedan, skrev Boa52:

Om din fru inte vill åka Taxi ensam i Bangkok varför tror du inte att andra Thaidamer

tycker likadant. Några svar här beror på att dom pratat med sina fruar, läs dom. En har fortfarande inte frågat sin fru och hennes vänner utan hänvisar till ett specielt taxi

bolag. vist är det Thaigubbar som kör dom bilarna också

Du e snurrig.

För det första är inte Grab något taxibolag i den bemärkelsen, det är en typ av bokningstjänst som många taxibilar i tex Bkk är anslutna till idag.

Eftersom vi inte är i Bkk ofta, tydligen tom mindre än dig, så är det inte särskilt vanligt att hon åker taxi där, men hon har inte klagat då hon åkt.

Sist åkte hon taxi, var via Grab uppe i Nan, det har nog även hänt ett par gånger i Korat, Chantaburri och Pattya, men som sagt inte klagat.

Fattar inte vad du surrar om, vad är så svårt att förstå?

Mitt ex. däremot vet jag var rädd för taxi, tom rädd då jag åkte själv i dem, men hon var äldre och mer Isaan stukad/skadad.

Edited by Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Du e snurrig.

För det första är inte Grab något taxibolag i den bemärkelsen, det är en typ av bokningstjänst som många taxibilar i tex Bkk är snslutna till idag.

Eftersom vi inte är i Bkk ofta, tydligen tom mindre än dig, så är det inte särskilt vanligt att hon åker taxi där, men hon har inte klagat då hon åkt.

Sist åkte hon taxi via Grab uppe i Nan, det har nog även hänt ett par gånger i Korat, Chantaburri och Pattya, men som sagt inte klagat.

Fattar inte vad du surrar om, vad är så svårt att förstå?

Mitt ex. däremot vet jag var rädd för taxi, tom rädd då jag åkte själv i dem, men hon var äldre och mer Isaan stukad.

Aha en bokningstjänst helt klart säkert då, Läs vad några andra som pratat med sina

fruar vad dom skriver

Soengsang
1 timme sedan, skrev Boa52:

Aha en bokningstjänst helt klart säkert då, Läs vad några andra som pratat med sina

fruar vad dom skriver

Jag är väl inte intresserad av vad andra säger, jag säger hur det är för mig.

Detta är ingen stor sak som jag diskuterar med min fru, vi har viktigare saker än det, jag litar helt på att hon själv vet vad hon ska och inte ska göra!

Vad är det du inte förstår?

Men bara för din skull @Boa52 så frågade jag nu...

127227998_803020950262664_7491176496050073559_n.thumb.jpg.0ba659e0ace3685148bbb196f81fb936.jpg

• Ge karma 4
  • Haha 1

2 timmar sedan, skrev Boa52:

varför tror du inte att andra Thaidamer

tycker likadant

Tror inte +30 miljoner tycker exakt lika om allt helt enkelt😊

• Haha 4

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

1 hour ago, hamnoi said:

Tror inte +30 miljoner tycker exakt lika om allt helt enkelt😊

Ja skulle det vara så. Så skulle ju taxi näringen mångt och mycket få stänga. Eftersom det är väldigt många Thai damer, som åker taxi. Denna diskussion börjar ju nästan likna Isaan Lover,s påstående om att endast taxi chaufförer från isaan var pålitliga att åka med. Resten var tydligen tjuvar och banditer (enligt hans fru). 🤣

• Ge karma 1
  • Haha 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

20 timmar sedan, skrev SatanG:

Bra början iaf :-)

Visst är statistiken sannolikt inte på Thailands sida men som sagt det är ju inte det viktigaste utan beror ju bl.a. även på i vilken miljö man vistas i. Det rör sig alltid folk, där jag håller mig iaf, och som svensk i Bangkok så ingår du inte riktigt i den statistiken som flera av er vill göra till sanningen över allt annat. Statistik är inte alltid rättvis och drabbar alla lika, det begriper du nog?

Kan även tillägga att upplevd trygghet är nog så viktigt också och att hävda att Din daeng eller bangkoks förorter är farligare för mig än Rinkeby är som sagt trams, hoppas inte du satte groggen i fel strupe nu 😉

/ SatanG

Det är möjligt att jag från vänner och släktingar uppfattat områden i Bangkok som osäkrare än de är - det är möjligt att det inte ens finns områden som är lika osäkra i Bangkok som Rinkeby. Samtidigt är jag rätt övertygad om att det finns områden som är tillräckligt farliga för att man ska undvika dem i nattetid (och kanske även dagtid) i Bangkok?  Jag har lytt de råd jag fått från de som bott hela sitt liv i Bangkok om vilka områden jag ska undvika på natten - i och med att det inte är så många har jag aldrig känt något intresse av att göra en empirisk studie t ex i hamnkvarteren sent en natt 🙂Bangkokområdet har dock ca 15 (?) milj invånare (varav många väldigt fattiga) så ärligt talat skulle jag bli mycket förvånad om det inte finns otrygga områden som i alla fall nästan hamnar i klass med Rinkeby 😉

Även du verkar ju hålla dig till områden där det alltid rör sig folk. Diskussionen började i att jag uppfattade det som att du anser att Sverige är farligare än Thailand p g a brottsligheten. Det är möjligt att jag missförstod det då du inte riktigt verkar tycka det i inlägget ovan?

Sen är det naturligtvis som du skriver att det helt beror på de miljöer man rör sig i - lever man som höginkomsttagare i Thailand har man mycket större möjlighet att undvika riskfyllda miljöer än som låginkomsttagare. Precis på samma sätt i Sverige - det är ju ganska få höginkomsttagare i Stockholm som tillbringar helgerna på krogrundor i Rinkeby. Så för en höginkomsttagare i Stockholm är inte heller "statistiken rättvis". Min bror bor på Kungsholmen sedan 15 år (dessutom med småbarn) och upplever aldrig att han känner sig otrygg att t ex ta en promenad med barnvagnen även sent på kvällarna. Det gör man ju definitivt inte i Rinkeby. Så om man har tillräckligt bra ekonomi har man naturligtvis större möjligheter "undvika brotten" i både Bangkok och Stockholm.

Fördelen med Thailand är ju också att man direkt blir "höginkomsttagare" om man får en "internationell lön". Sitter man med en lön på 50 KSEK i Stockholms innerstad har man nog en "meddellön" men om du har 50 KSEK och bor i Bangkok så har du nog en bra bit över medellönen.

Så visst har Thailand många fördelar men det har även Sverige - jag tror bara inte att just brottsligheten talar till Thailands fördel. 

/Krille

• Ge karma 4
  • Fint 1
4 timmar sedan, skrev Boa52:

fruar vad dom skriver

Varken min fru eller några av hennes kvinnliga släktingar eller vänner har någonsin sagt att de inte vågar åka "vanlig taxi" ensamma i Bangkok. Däremot är de vaksamma när de åker "vanlig taxi" och känns t ex taxichauffören "fel" så åker de inte med honom. Det tror jag inte är något specifikt för just taxiåkande utan de flesta thaiändskor har nog större "riskmedvetenhet" än svenskor. 

På samma sätt som Fredman beskriver ovan så uppfattar jag det som att de nästan alltid ringer från taxin (eller i alla fall låtsas ringa...) och högt säger registreringsnumret på bilen samt chaufförens id. 

/Krille

• Ge karma 3
33 minuter sedan, skrev SatanG:

Bra inlägg.

Håller också med om att båda länderna har sina fördelar och det finns inga perfekta länder åtminstone som jag känner till. Självklart finns det områden även i Bkk som man bör tänka tre gånger på innan man ger sig in i nattetid men spontant kommer jag inte på något jag skulle välja Rinkeby framför. Jag har varit på långt värre ställen i karibien (Jamaica, Trinidad) och sydamerika (Venezuela, Colombia, Mexico) för att tycka Bkk är särskilt otäckt men två ställen jag undvikit, nattetid, är Khlong toei samt Lumpiniparken. 

Kanske det rensats upp nu, håller inte reda på det särskilt noga då jag som farsa mest har ett mål vart jag/vi är på väg och dom målen finns inte på dessa ställen. Utan att tveka skulle jag dock hellre ge mig in i dessa framför t.ex. Rinkeby då man som vit, och sköter sig, sannolikt löser de flesta situationer alt. får hjälp av en förstående omgivning. Just samma sak är vad som sätter dig i klistret i svenska ghetton och är inte lika lätta att snacka sig ur där.

Som du säger, det går att komma undan mycket om man inte är fattig. Det är just därför statistik inte alltid spelar så stor roll som man kan tro. 

Jag kan förstå att en del anser att jag gnäller mycket på Sverige, den dagen jag ger upp på mitt modersland och svenskarna kommer jag sluta. Det är en grov feluppfattning att tro att man inte bryr sig om detta pga man gnäller, hade jag skitit i Sverige och svenskarna hade jag hållit truten istället.     

/ SatanG

Bra inläg men du skriver om dej själv inte Thai damer. vi pratar just nu med en av

mina "flickor" systerdöttrar till min fru. Bor mellan Bangkok Pattaya. skulle

aldrig åka Taxi ensam på natten. 25 åriga flickor

Gjorde en precis en koll och nix de jag känner åker ogärna taxi i Bangkok på kvällen ensamma. Men hur hamlade den här diskussionen här? Det som började med att Sverige är en av världens bästa länder. Något vi svenskar borde glädjas över.

• Ge karma 9