Jump to content
IGNORERAD

Temperatur i lastutrymmet.


Fritz

Recommended Posts

Hej. Ska snart få besök i Pattaya av anhörig boende norra Sverige. Har naturligtvis beställt en del delikatesser och undrar om nån vet i ungefär vilken temperatur resväskan befinner sig i lastutrymmet när planet väl kommit upp på sin marchhöjd ?

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    8

  • Poffa

    3

  • Maitan

    2

  • Stickan

    2

Mest aktiva i denna tråd

77. Är det korrekt att bagageutrymmet i planet inte är trycksatt och därför får man inte ha tryckbehållare (hårspray) i bagaget för att det kan explodera?

Flygplanets lastutrymme är trycksatt precis som passagerarkabinen. Däremot har lastutrymmet en något svalare temperatur.

Källa: http://www.fritidsresor.se/inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg-Fragor-och-svar/

Link to comment
Dela på andra sajter

Lastutrymmet håller samma tryck som kabinen men är några grader kallare.

Poffa

OK. men vad häder med laxen och surströmmingen i kofferten i lastutrymmet ? :whistle:

Blir den beslagtagen, avslängd eller genomsläppt ? :dance1:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso krävs det importlicens för att affärsmässigt importera mat till Thailand, men lite mat i bagaget borde slinka igenom utan problem.

Jag har beställt mat/snus från Sverige ett antal gånger. En gång har paket fastnat i tullen och jag åkte på att betala tull + moms (20% + 7%)så det torde vara det värsta som kan hända. Tullen varierar mellan 20-70% på olika varor men efter lite dividerande kom vi fram till att 20% var lagom. Försiktigtvis hade jag bara visat upp mat och inget snus.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz.

Så här har jag för mig att det är,trycket i kabin/lastutrymme kompenseras inte fullt ut, det är därför man får lock i öronen osv.

Därav problemet med tryckbehållare i lasten, husdjur som katter/hundar transporteras i lastutrymmet, men får lugnande spruta först.

Problemet är nog surströmmingen, där har du en behållare som är utsatt för tryck utan att vara klassad som tryckbehållare.

Har för mig att dessa är förbjudna att ta med på flyget därför, läste i somras om en burk som hade exploderar och ägaren av väskan,

fick ersätta skador på medpassagerarnas prylar.

Mitt råd "skit i fisken"

Hälsningar WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Woffe.

Helt riktigt angående kabintryck. Min tillåtet kabintryck i ett flygplan motsvarar ca 3000 m.ö.h. Normalt har dock planen lite högre tryck, motsvarande 2000-2500 m.ö.h.

Det enda jag kan tänka mig som får problem vid denna relativt måttliga trycksänkning skulle vara just en överjäst surströmmingsburk.

Men varför ta med sig surströmming hit. I det här landet finns det gott om rutten fisk som smakar minst lika illa som surströmming ;)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz.

Så här har jag för mig att det är,trycket i kabin/lastutrymme kompenseras inte fullt ut, det är därför man får lock i öronen osv.

Därav problemet med tryckbehållare i lasten, husdjur som katter/hundar transporteras i lastutrymmet, men får lugnande spruta först.

Problemet är nog surströmmingen, där har du en behållare som är utsatt för tryck utan att vara klassad som tryckbehållare.

Har för mig att dessa är förbjudna att ta med på flyget därför, läste i somras om en burk som hade exploderar och ägaren av väskan,

fick ersätta skador på medpassagerarnas prylar.

Mitt råd "skit i fisken"

Hälsningar WOFFE.

Hehe..tack för tipset men surströmming är inte nån av mina delikatesser..fy tusan så vidrigt suicide.gif

Nej det är frågan om renkött som jag väntar på men transporttiden blir över ett dygn från utgångspunkten och hit. En del säger att resväskorna förvaras i ett lastutrymme på flygplanet som det är minusgrader i och då är det ju inga som helst problem. Är det däremot ungefär samma temp som i kabinen så blir det ju besvärligare.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg det i en liten kylväska med isklampar så kanske det klarar sig... eller så får du väl beställa torkat renkött..

Link to comment
Dela på andra sajter

En möjlighet vore att frysa renköttet linda med tidningspapper och alu-folie, kan du sedan få tag i kolsyreis "torris" så ficksar det sig.

Lycka till WOFFE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Embalera surströmmingen så det omöjligt kan läcka.

Det ät just om det gör det du kan bli ersättningsskyldig.

Burken som sådan är inte förbjuden att ta ombord på ett flygplan men kanske in i Thailand.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

lastrum 1, närmast nosen på planet har samma kabintryck som för er i kabin, där är det tempererat, där fraktas så kallade Avi, alltså levande djur.

i övriga lastrum så är det betydligt svalare, ett tips är att frysa in det som går och linda in matvaror i tidningspapper så håller kylan längre

alternativ 2 är att flörta med kabinpersonalen, kan gå att få lägga in i deras kyl om det inte e för mycke

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Hej vissa flygbolag tillåter inte surströmming Min länk

Så det är ju tur att ni inte ska plocka med det. Jag hade frusit in köttet och sen packat ner det tills du kommer fram. Det är ju inte fruset när du är framme men då har du inte haft det så varmt så länge att det behöver bli dåligt :unsure: .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan hade jag med mig 2 kilo frysta kräftor till Thailand.

Jag var orolig att dom skulle tinat men efter 24 timmar resa i en mjuk kylbag i resväskan var dom fortfarande djupfrysta när vi kom fram.

Vi fick tina dom i kylen till dagen efter innan vi kunde äta dom.

OBS. Detta betyder inte att det är kallt i lastrummet utan att maten klarar sig bra i rätt embalage.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg det i en liten kylväska med isklampar så kanske det klarar sig... eller så får du väl beställa torkat renkött..

Tack för tipsen Knasen drinks.gif

Men när det gäller renkött tycker jag faktiskt att en Stockholmare som du ska ligga lite lågt dance1.gif

Jag tror också att det fixar sig med en kylväska med isklampar men det kan ju bli problem vid invägningen med en massa isklampar i bagaget drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Knasen drinks.gif

Men när det gäller renkött tycker jag faktiskt att en Stockholmare som du ska ligga lite lågt dance1.gif

Jag tror också att det fixar sig med en kylväska med isklampar men det kan ju bli problem vid invägningen med en massa isklampar i bagaget drinks.gif

Mvh Fritz...

Ja men Fritte, vill du ha ner godsaker från svedala till Thailand, så får du ju lätta på lädret

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Knasen drinks.gif

Men när det gäller renkött tycker jag faktiskt att en Stockholmare som du ska ligga lite lågt dance1.gif

Jag tror också att det fixar sig med en kylväska med isklampar men det kan ju bli problem vid invägningen med en massa isklampar i bagaget drinks.gif

Mvh Fritz...

Hehe, eftersom jag bor där renarna inte springer omkring :tuxout: så vet jag också att ett par isklampar inte väger så mycket... :dance:

Så packa ner fryst renkött i en kylväska med att par isklampar och fyll ut tomrummet med tidningspapper så ska du nog se att du ändå måste tina köttet när det kommer fram.. Viktproblemet beror nog mera på hur mycket ren du ska ha ner :pilot:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor faktiskt inte i 08 området längre och är inte född och uppväxt där heller.. Bor ute i bushen 13-14 mil från hufvudstaden... :na:

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor faktiskt inte i 08 området längre och är inte född och uppväxt där heller.. Bor ute i bushen 13-14 mil från hufvudstaden... na.gif

Hmm..hade för mig att du var en 08 beroende på antingen mitt dåliga minne eller att jag sett att du höll på nåt lag från den regionen i en tidigare tråd och drog felaktiga slutsatser.

Hur som helst så är jag inte tyken.drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänare Fritzen,kanske du behöver kylas ner hahahahahaha drinks.gifgreat.gifwhistle.gif

Mvh Maitan drinks.gif

Tjenare Maitan. Rentransporten har ordnat sig och jag har dessutom fått ett PM från en MPR-medlem som erbjuder sig ta med sig varor när han kommer ner strax före jul. Dessutom sitter jag just nu med en iskall Vodka-Cola så jag är coolare än coolastna.gifdrinks.gif

Mvh Fritz.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med ganska många minusgrader, har själv försökt ta hem varor i glasförpackningar, dessa har naturligtvis frusit sönder. Tempen utanför planet ligger ju inte alltför sällan på runt minus 70 grader, så runt 20 till 40 grader kallt kan det nog vara på sina ställen, framförallt för bagage som ligger utsatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...