Jump to content
IGNORERAD

Dyraste pussikatten i hela Pattis


Vaxet

Recommended Posts

För två år sedan befann jag mig på en resa i Sverige medan familjen var kvar i Thailand, då ringde Fru Vax mig:

-Vi har råttor i innertaket.

-Nä det är inte möjligt, varför tror du det.

-Det piper och låter hela tiden.

-Hur låter det?

-Det låter nästan som katter.

-Det kanske är katter då.

-Nä katter i Thailand låter inte så.

-Nähä, och hur låter katter i Thailand.

-Ehhh, ungefär som det låter i vårt innetak, fast inte riktigt så.

-Ok, och vad kan jag göra från Sverige då?

-Vet inte.

-Varför ringer du och berättar för mig då?

-Ville veta om det är råttor vi har i innertaket?

-Ja men det är ju omöjligt för mig att säga, kan ni inte ta bort en lampa och kolla i innertaket.

-Jo, vi tänkte det men tänk om det är råttor!

-Ja om det nu är råttor så får ni väl sätta ut några fällor.

-Nä det går ju inte, kan ju inte döda något (ni vet karma o.s.v.)

-Nähä, men då får ni vänta tills nästa vecka när jag kommer hem, så fixar jag detta.

-Ok, hej då.

5 minuter senare ringer Fru Vax igen

-Vi har inga råttor i innertaket!

-Nähä vad var det då?

-Det var katter, men de lät minsann som råttor. Nu har vi 3 kattungar som är jättesöta!

-Jaha, men du gillar ju inte katter.

-Nä inte förut, då hade jag ju inga katter, nu har jag 3 och de är jättesöta.

-Ok bra.

Någon katt hade således fött tre kattungar i vårt innertak och sedan övergivet dessa.

Vi blev fosterföräldrar till dessa små liv och det var faktiskt en mycket trevlig upplevelse.

Precis som många andra ”pussis” i Pattaya gillade dock även våra kattor att nattligen dra iväg med främmande katter. Detta innebar att det blev fler kattungar, och ännu fler kattungar.

Som mest hade vi 10 katter, men vänner och grannar hjälpte oss att bli av med 5 stycken.

Oturligt nog för våra kattor så var de rätt ofta tvungna att uträtta sina behov och detta gjordes på vår gräsmatta. Ännu mer oturligt för våra kattor var att Fru Vax hatar bajs på gräsmattan mer än hon älskar katter och nu började våra katter att ligga illa till hos Fru Vax.

Har själv legat illa till hos Fru Vax några gånger och jag lovar, det är minsann inte kul!

Sagt och gjort, nu skulle 4 kattor få flytta till ett Tempel på vad vi kallar bergsvägen, en väg mellan Sukhumwit och motorvägen i Ban Amphoe.

Det är ca 15 kilometer från vårt hus till templet och det tog de bortlämnade 4 kattorna precis en vecka att ta sig hem igen och fortsätta bajsa på Fru Vax gräsmatta.

Nu skulle dock kattorna fraktas så långt bort att det skulle vara omöjligt för dem att återvända.

Dagen kom när de 4 utvalda kattorna lastades in i bilen och Fru Vax backade ut från vår gård.

Vet inte om det var dålig karma, Buddha, Gud eller bara otur, men på väg bakåt ut från gården så backade Fru Vax över den katt som var utvald att få stanna kvar.

Ett jätteskrik från katten, ett ännu större skrik från Fru Vax och vipps så var allt mitt fel då jag ju satt på mitt rum och jobbade istället för att kolla var den utvalda katten befann sig.

Jakjakjak lät det om Fru Vax några minuter innan hon själv insåg att det kanske ändå inte var mitt fel att vår utvalda katt nu låg där, fortfarande vid liv men med ett krossat bakben.

Jag sa att vi nog omgående borde avliva katten då den lider.

Detta var dock inget som Fru Vax tyckte vara en bra ide, att först köra över katten för att sedan avliva den var något som inte ens fanns i Fru Vax tankevärld.

Nä Jag fick sätta mig i bilen med 4 friska katter som skulle ges bort till ett tempel långt långt bort, och med en katt som hade krossat bakben och skrek i högan sky.

Fortsättning kommer:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom är underbara dom små liven, fruarna alltså. Väntar med spänning på fortsättningen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ni skulle kanske ha kastrerat katterna så hade ni ju sluppit denna population i hemmet. Att avliva katten pga av fysiska defekter tror jag inte du kan övertala fru Vax till att göra. Det formligen vimlar ju av katter och hundar som bara har 3 fungerande ben i Thailand. Så vill du ligga på +karma hos frugan så får du nog överge dina humana åsikter och komma in i thai tänkandet i denna fråga. Lycka till hur du än väljer att göra, ser fram mot fortsättningen :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt underhållande läsning med bra berättarteknik. :great:

Kan se mellan raderna hur din frustration balanserar på gränsen och känner igen den.

Det kan bli en hel del huvudskakningar när man har med de små liven att göra men samtidigt så blir det också något att le åt vid ett senare tillfälle. Som det här.

Möcke bra! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättning:

Väl framme vid djursjukhuset så var både Fru vax och jag överens om att hon skulle ta in katten, detta för att undvika eventuella extra kostnader som kunde uppstå om katten visade sig vara en farangkatt.

Själv tog jag de övriga 4 katterna och for till ett tempel som förhoppningsvis skulle ligga tillräckligt långt bort för att de inte skulle ta sig hem igen.

Jag kom fram till templet, pratade med några munkar och de tog hand om katterna, hej då.

Efter 2 timmar ringde Fru vax och bad mig hämta upp henne på djursjukhuset.

Hämtade henne och fick veta att röntgen och sedermera operation stod på schemat.

Benet var så skadat så man måste operera in stålskenor som sedan skall sitta i 4 månader innan dessa kan avlägsnas. Initialt var priset 7 000 baht och vad det skulle sluta på det kunde de inte säga.

2 dagar senare besökte vi katten som då var helt omtöcknad av alla painkillers.

På vänstra bakbenet satt ett paket som var enormt stort, ett fyrkantigt bandage innehållande mängder med ståltråd och annat som skall hjälpa benet att läka i rätt läge.

Slutnota 1, operation med tillbehör samt 4 nätters övernattning 10 200 baht.

Undrar om vår familjeförsäkring gäller för husdjuren också, måste ringa europeiska och fråga. :unsure:

Anledningen till att vi i första läget behöll katterna var egentligen att vi fått veta att katter är ett effektivt medel mot ormar, och ormar det har vi haft på gården till och från.

Inte så kul när minsta flickan är 2,5 år och älskar att springa omkring på gården.

Efter att vi blev med katter har vi inte sett en enda orm, så detta tycks alltså fungera.

Nu hade vi dock en katt kvar, en stackare som inte skulle kunna fånga en död råtta om den så låg 10 centimeter framför nosen på den.

En dyr misse, men tillsvidare fullständigt värdelös som ormjägare/ormskrämmare.

Och vad händer tror ni?

Jo självklart, femte kvällen efter att de friska katterna är bortkörda och vår älsklingskatt fortfarande är hög på, ja vad det nu är man ger katter som gör dom höga.

Då, ja då dyker det upp en orm i tvättstugan, en lång rälig sak som dessutom rent symboliskt tog ett varv runt den bur där högamisse låg i sitt rus.

Precis som att ormen ville säga,” I am back and now I am the king”

Nåväl vår katt märkte varken vår maids skrik, mina försöka att fånga ormen med en golfklubba eller att ormen slutligen kröp in i kattburen för att sedan glida ner i ett litet avloppshål som fanns under buren.

Dagen efter åkte Fru vax och hämtade tillbaka katterna i templet, hon hittade dock bara en så i stället för 5 friska ormjägare har vi nu en gravt handikappad och en mycket upptagen men ensam katt.

Har dock inte sett några ormar sista veckan, peppar peppar.

Fortsättningen kommer.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, kul story det här! :great:

Men jag undrar, en katt klarar väl inte av att fånga en orm eller?

Får väl vara en sjusärdeles katt i så fall (och en liten orm) :unsure:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Katter är väldigt snabba i tassarna med vassa klor och har goda jakt instinkter.. Men visst, råkar den på fel sorts orm är den nog chanslös.. Det bästa skulle ju vara att ha en mungo på tomten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan intyga detta om Kattens nytta i Thailand som tyvärr verkar dåligt spridd bland Thailändare

Har man katter i och runt huset slipper man problem med råttor, ödlor och ormar

Normalt håller sig dessa djur borta bara dom känner lukten av en katt och dom som inte fattat detta blir snabbt dödade av av katterna. Dom är skrämmande effektiva där

Ibland kan det hända att ormen hinner bita men det kan man nog få leva med och katter är dessutm både extremt sällskapliga med rätt behandling och håller sig till skillnad från alla hundar rena och fräscha

Hundar och katter går normalt bra ihop och hundarna sköter periferiskyddet/larmandet så dom fyller sin funktion också

Här hemma i Sverige gäller samma fördelar med katterna

Har du råttor i sommarstugan t.ex räcker det med att en katt är med er på sommaren för att råttorna skall hålla sig borta hela året p.g.a lukten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

underbart vaxet :preved:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde trådtiteln syftade på en annan sorts katter :bag: Men håller med om att katter håller råttor och dyl. borta+att det är trevliga och personliga djur :yes: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon story, Vaxet! clapping.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar berättelse!

Själv är jag en stor djurvän, men ibland känns det som om en del har tappat proportionerna beträffande husdjuren. Jag hade aldrig reparerat en katt för 7000, personligen hade jag nog låtit veterinären söva ner den för evigt och dragit en vals hemma, om att sjukhuset tyvärr inte kunde göra något då skadorna var så svåra - en ny katt är väl gratis. icon_baggirl.gif

När jag var barn så sköt man ut kattbestånden i byarna med jämna mellanrum - under den jakten så gällde det att sätta ett väl synligt halsband på katten. Idag är väl de flesta lösspringande kastrerade så problemet är absolut mindre idag.

Kommer definitivt, för egen del, att ha en (kastrerad) katt i Thailand - ormar och ödlor skall hållas kort.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

He he, kul story det här! :great:

Men jag undrar, en katt klarar väl inte av att fånga en orm eller?

Får väl vara en sjusärdeles katt i så fall (och en liten orm) :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Katter är mycket smarta och elaka djur, dom leker med och tröttar ut sina motståndare.

Har sett i Sverige en katt ta en huggorm på 60-70 cm, katten lekte säkert med ormen i 15 minuter innan ormen gav upp.

Sedan tål en katt ett huggormsbett mycket bättre än vad till exempel en hund gör. Men sen är ju ormarna mycket giftigare i Thailand så där kanske katten dör om den blir biten.

Förövrigt tycker jag att ormar är häftiga djur, detta är mitt lilla trädgårdsdjur i Isaan

post-3132-126016804152_thumb.jpg

post-3132-126016804152_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underhållande berättelse! Den säger en hel del om hur våra Thailändska vänner tänker och resonerar. Kanske är det inte bara skillnader i Thai/Svensk här utan även vissa grundläggande skillnader mellan män och kvinnor. Hustrun fick en katt i USA för länge sedan. Hon tyckte så mycket om den så hon var bara "tvungen" att ta med den hem till Sverige. Det fungerade, men det kostade henne nästan 15 000. Skulle jag diskutera priset med henne skulle hon förstås hävda att man inte kan värdera kärlek, eller "det är väl inga pengar om man ser till vilken tacksamhet katten sedan visar" eller liknande..

Jag hade säkert gjort som tidigare talare var inne på, att göra processen kort. Katter finns det ju gott om och har man inte hunnit fästa sig vid djuret så...men å andra sidan skulle jag ju inte avliva grannen om jag råkade köra över hans fot så..det kanske inte är helt enkelt i alla fall. (var tvungen att lägga till det sista eftersom jag inte önskar bli mailbombad av Djurrättsaktivister resten av livet).

Kan man inte ormsäkra fastigheten? Finns det galler att montera i vattenrör, avloppsrör och så vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...