Jump to content
IGNORERAD

Varmvattendusch = Genomströmningsvärmare


lillamannen

Recommended Posts

Varmvattendusch = Genomströmningsvärmare

Vad ska jag tänka på innan jag köper varmvattenvärmare till duschen.

Volt?

Ampere?

Watt?

Vattentryck?

Vad mera…….?

Ska jag köpa genomströmningsvärmaren på storvaruhuset eller ska jag ringa elektrikern som ändå ska skruva upp varmvattenvärmaren?

Storvaruhuset priset är mellan C:a 2.500bath för den enklaste, upp till 7000bath för lyxmodellen, vad är de stora skillnaderna på dessa förutom priset?

Ska bli en julklapp till familjen utanför Korat, vet ej säkert om de uppskattar en sådan av tomten från Rovaniemi.

Själv är jag ju en viking från Norden, så det har gått bra att tvätta sig med skopa och C:a +20C, men jag föredrar ju sauna värmen C:a +140C och sjön att svalka sig i C:a +5-+20C.

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • stefan5300

    5

  • Baa

    3

  • Poffa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag köpte en Sharp WH 551 på 4500 watt för några år sen för 4500 bath och den fungerar kanonbra

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen större ide att slänga stålar på en "lyxvariant" men var noga med att inte snåla på effekten, har Du lite halvtaskigt tryck i ledningen kan det bli lite si o så med värmen, dessutom riskerar Du att termostaten bränns/överhettas. Bästa effekten erhåller Du om Ni har egen pump som ger ett något så när stabilt ledningstryck, då kan Du nöja dig med en ganska enkel apparat.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en enkel och billig, har köpt både dyrt och billigt, håller ungerfär lika länge och värmer lika bra.

En pump som pumpar ut vattnet i rören är dock nästan ett krav, annars blir vattnet inte vamt och du kommer säkerligen att bränna upp värmaren.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tillägga att jag har egen pumpautomat och den första genomströmningsberedaren jag köpte kostade 1500-2000 bath, men den hann inte med att värma vattnet. Den var bara på 450 watt

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tillägga att jag har egen pumpautomat och den första genomströmningsberedaren jag köpte kostade 1500-2000 bath, men den hann inte med att värma vattnet. Den var bara på 450 watt

Har själv en Panasonik har ej modellbeteckningen i huvudet, är på 3000w inköpt för ca:3,5 år sen funkar hur bra som helst betalade då 1800:- Baht.

Den känner av när vattnet har för dåligt flöde= ger inge ström till värmaren kanske det som gjort att den funkar klock rent efter alla dessa år används dagligen ( varmt är skönt )

Mvh:Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en Panasonik har ej modellbeteckningen i huvudet, är på 3000w inköpt för ca:3,5 år sen funkar hur bra som helst betalade då 1800:- Baht.

Den känner av när vattnet har för dåligt flöde= ger inge ström till värmaren kanske det som gjort att den funkar klock rent efter alla dessa år används dagligen ( varmt är skönt )

Mvh:Plätt

Alldeles riktigt, överhettningsskydd är en bra detalj, finns några märken förutom Panasonic, t.ex. AEG. Effekt under 3000 är inte att rekommendera, drar mer ström än de genererar varmvatten. Fråga efter vilka fabrikat som har överhettningsskydd och välj bland dessa.

Baa ( har haft AEG i 5 år, nema problema trots ibland obefintligt tryck första åren, nu med pump.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Se till att JORDA den jordmärkta anslutningen PE (Protection Earth) i värmaren i en separat jord som är ansluten till ett jordspett (finns på byggvaruhusen) nerdunkat i marken, där det normalt är lite fuktigt t.ex intill septic-betong-ringarna.

OBS!!! "Jorda" ABSOLUT INTE till nollan (neutralen), vad än installatören påstår.

Kunskapsnivån är tyvärr mycket låg när det gäller elektriker och det verkar inte finnas några krav på certifiering..unsure.gif ...så kolla även installationen själv, om det ser OK ut.

En jordfelsbrytare RCB, RCBO (Residual Current Circuit Breaker) är ju inte fel att också ha, när det är starkström kopplat till duschslangen...suicide.gif

JohanB,

nu i Thailand

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm. 1500bath - 4500bath, 450Watt - 4500Watt, Pump

Tack för alla tips, speciellt tack till JohanB,

Vad kostar elen per/kw och fasta avgifter (20 ampere) i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade för min el förra månaden 4,1 Bath/kwh totalt.

En 5-min dusch med en 3 kw beredare kommer alltså att kosta ca 1 bath, och det kan det vara värt för att få lite varmvatten.

Jag valde själv en lite annorlunda lösning för att få varmvatten. Jag installerade en genomströmmningsberedare dolt (under handfatet) och drog sedan dubbla rör kallt resp varmt till både handfat och dusch där jag sedan monterade blandare.

Fördelen är att jag slipper ha el indragen i duschen och jag får varmvatten både i dusch och handfat.

Nackdelen, lite högre installationskostnad och att jag får vänta på varmvattnet i duschen några sekunder.

Obs. Du kan inte använda samma typ av beredare för den här typen av installation, utan måste ha en som är avsedd att stå under tryck. Beredaren kostar ungefär lika mycket, men kostnaderna för blandare, varmvattenrör (måste vara kopparrör) tillkommer.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade för min el förra månaden 4,1 Bath/kwh totalt.

En 5-min dusch med en 3 kw beredare kommer alltså att kosta ca 1 bath, och det kan det vara värt för att få lite varmvatten.

Jag valde själv en lite annorlunda lösning för att få varmvatten. Jag installerade en genomströmmningsberedare dolt (under handfatet) och drog sedan dubbla rör kallt resp varmt till både handfat och dusch där jag sedan monterade blandare.

Fördelen är att jag slipper ha el indragen i duschen och jag får varmvatten både i dusch och handfat.

Nackdelen, lite högre installationskostnad och att jag får vänta på varmvattnet i duschen några sekunder.

Obs. Du kan inte använda samma typ av beredare för den här typen av installation, utan måste ha en som är avsedd att stå under tryck. Beredaren kostar ungefär lika mycket, men kostnaderna för blandare, varmvattenrör (måste vara kopparrör) tillkommer.

Poffa

Hej POFFA

du har inte en bild på den för de låter som ett säkrare allternativ vill hellre ha en sån än den vanliga

mvh micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kolla effekten innan du köper. Många av de billigare modellerna har låg effekt och värmer inte tillräckligt.

Rekommenderar minst 4,5 kW. Då klarar den även att värma bra under den kalla tiden i Thailand.

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla effekten innan du köper. Många av de billigare modellerna har låg effekt och värmer inte tillräckligt.

Rekommenderar minst 4,5 kW. Då klarar den även att värma bra under den kalla tiden i Thailand.

Med viss reservation för några saker.

Blir det under 15 grader så klarar ingen av dessa mackapärer att värma vattnet med tillräcklig genomförsel.

Inte ens nu tycker jag att vår 5kW:are funkar sådär toppenbra. Och det är runt 18-20 grader på nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni med problemet för att slippa legionella bakterier?

Klorchockar ni ledningar o värmare med jämna intervaller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna kranen lite mindre, längre genomströmningstid=varmare vatten!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Legionellabakterier tror jag man inte behöver tänka på, då man oftast har en ganska stor omsättning på vattnet

om man varit borta en längere tid så får man öppna kranarna och spola ur systemet

Har en Sharp på 3,5 kW som de dragit en egen jordkabel till + att om inget flöde finns så startar den inte, felkod E1

den har också en injusterinsvred för flöde

Det finns också något som heter ELB som jag tror är en jordfelsbrytare, men jag har köpt en jordfelsbrytare i Sverige som

jag tänker sätta in i elcentralen

post-3485-126070396915_thumb.jpg

post-3485-126070396915_thumb.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar följande prylar:

Genomströmningsvärmare Siemens DHT 12100

400 V 3-fas ger 12 KW

230 V 6 KW

Pump:

Grundfos

Q: 3000 l/h

Arbetstryck: 4,5-4,8 kg

Med detta kan du duscha varmt med fullt ös även om det är "kallt" ute.

Det är viktigt för värmarens funktion att ha bra kapacitet i pumpen så du kan hålla ett jämnt tryck (vattenflöde).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar följande prylar:

Genomströmningsvärmare Siemens DHT 12100

400 V 3-fas ger 12 KW

230 V 6 KW

Pump:

Grundfos

Q: 3000 l/h

Arbetstryck: 4,5-4,8 kg

Med detta kan du duscha varmt med fullt ös även om det är "kallt" ute.

Det är viktigt för värmarens funktion att ha bra kapacitet i pumpen så du kan hålla ett jämnt tryck (vattenflöde).

och VAR i LOS kan jag inhandla denna värmare och vad är priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

och VAR i LOS kan jag inhandla denna värmare och vad är priset?

Vet ej.

Den fanns i huset, som jag nyligen köpte.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna Panasonic DH-3DL3 som är på 3500w och har ELB för 4000 bath för några veckor sedan. Kostar 3000 bath på Tesco Lotus.

Den fungerar alldeles utmärkt och det är inga problem med värmen trots att det är lite kyligt på morgonen(16-17° ibland) och sent på kvällen.

Jag fick installationen med i priset av "behörig installatör" Kolla kopplingen på ovansidan :D

post-6118-126077439202_thumb.jpg

post-6118-126077439202_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missade att jag blev ombedd att skicka in bilder på min variant av varmvatten men när nu tråden har vaknat till liv igen så kommer några bilder.

Jag har alltså min beredare monterat dolt under badrumsbänken och har istället satt in vanliga blandare. I mitt tycke snyggare och det ger mig varmvatten även i handfatet och jag slipper el inne i duschen.

Beredaren utan yttre inställningsmöjlighet valde byggaren till dom badrum som ingick i huset. Beredaren med yttre valmöjlighet av effekt valde jag till en tillbyggnad, och den typen är nog att föredra eftersom att inkommande vattentemperatur varierar över årstiderna.

Poffa

post-5577-126078064997_thumb.jpg

post-5577-126078066736_thumb.jpg

post-5577-126078068112_thumb.jpg

post-5577-126078070052_thumb.jpg

post-5577-126078064997_thumb.jpg

post-5577-126078066736_thumb.jpg

post-5577-126078068112_thumb.jpg

post-5577-126078070052_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna Panasonic DH-3DL3 som är på 3500w och har ELB för 4000 bath för några veckor sedan. Kostar 3000 bath på Tesco Lotus.

Den fungerar alldeles utmärkt och det är inga problem med värmen trots att det är lite kyligt på morgonen(16-17° ibland) och sent på kvällen.

Jag fick installationen med i priset av "behörig installatör" Kolla kopplingen på ovansidan :D

Samma apparat har jag med haft i mer än 3,5 år betalade då 1800:- Baht då, men har inga bekymmer bara bytt dusch hantag pga. spruckit när man har tappat den ner i kaklet.

Mycket bra värme vid kyliga tider oxå, måste själv duscha varmt (är nog mer fryssen än Thai)

Mvh.

Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna Panasonic DH-3DL3 som är på 3500w och har ELB för 4000 bath för några veckor sedan. Kostar 3000 bath på Tesco Lotus.

Den fungerar alldeles utmärkt och det är inga problem med värmen trots att det är lite kyligt på morgonen(16-17° ibland) och sent på kvällen.

Jag fick installationen med i priset av "behörig installatör" Kolla kopplingen på ovansidan :D

Denne behörige instalatör har förmodligen blivit "nollad" genom att bli släppt med huvudet först ner i betongen när han skulle börja sin yrkesskola. (Det förekommer tyvär i Thailand att man gör så.)

Förutom att placera skarven där han gjort verkar även ha glömt att jorda värmaren. Eller syns bara inte den kabeln?

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som kör varmvattenberedare i TL?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...