Jump to content
IGNORERAD

Varmvattendusch = Genomströmningsvärmare


lillamannen

Recommended Posts

Denne behörige instalatör har förmodligen blivit "nollad" genom att bli släppt med huvudet först ner i betongen när han skulle börja sin yrkesskola. (Det förekommer tyvär i Thailand att man gör så.)

Förutom att placera skarven där han gjort verkar även ha glömt att jorda värmaren. Eller syns bara inte den kabeln?

Verkar som om jag får kolla lite närmare vad det gäller jordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • stefan5300

    5

  • Baa

    3

  • Poffa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om jag skulle bygga nytt hus i dag skulle jag nog satsa på ett tvårörssystem i huset och en modern solfångare med tank på taket.

Dessa finns att köpa från 25 000 Baht. Sedan blir det gratis varmvatten.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk på att använda kopparror vid användning av

solfångare å ww-beredare

Jag har förstått att det är svårt att hitta kunnigt folk som kan dra kopparrör i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burke skrev

"Jag har förstått att det är svårt att hitta kunnigt folk som kan dra kopparrör i Thailand."

Tja.

Byggjobbarna som vanligtvis bara jobbar med kallvatten (plaströr) är kanske inte så bra på hårdlödning av kopparrör, men killarna som installerar aircon brukar vara duktiga på hårdlödning och kan lätt fixa till rördragningen.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Burke skrev

Tja.

Byggjobbarna som vanligtvis bara jobbar med kallvatten (plaströr) är kanske inte så bra på hårdlödning av kopparrör, men killarna som installerar aircon brukar vara duktiga på hårdlödning och kan lätt fixa till rördragningen.

Poffa

Stämmer bra!

Jag hade förra veckan airconkillar som gjorde ca 10 m rördragning i huset med kopparrör och lödningar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle bygga nytt hus i dag skulle jag nog satsa på ett tvårörssystem i huset och en modern solfångare med tank på taket.

Dessa finns att köpa från 25 000 Baht. Sedan blir det gratis varmvatten.

Jag har nyligen dragit ett tvårörssystem med en stor varmvattenveredare fast så efteråt så ångrar jag mig av flera olika skäl. Till vårt badrum i andra ändan av huset tar det 1,5 MINUTER innan varmvattnet kommer fram, det är en lång väntan. Vidare var det en väldig massa krångel med rördragningarna, varmvattnet skulle gå i stålrör som byggaren inte kunde hantera själv utan han fick först springa och mäta överallt och sen iväg till en firma som kapade till och gängade allt. Skulle jag göra om detta skulle jag istället satsa på att sätta en liten genomströmningsvärmare i varje rum där jag ville ha varmvatten, frågan är om inte det blir billigare i längden, såväl installation som drift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet med enbart varmvattenberedare som ändå värms med el är ju inte så meningsfullt.

Jag pratar om solenergi. Vidare måste det ju gå att köpa kopparrör av den böjliga sorten som man använder till aircon.

Det hade nog blivit mycket smidigare och billigare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar följande prylar:

Genomströmningsvärmare Siemens DHT 12100

400 V 3-fas ger 12 KW

230 V 6 KW

Pump:

Grundfos

Q: 3000 l/h

Arbetstryck: 4,5-4,8 kg

Med detta kan du duscha varmt med fullt ös även om det är "kallt" ute.

Det är viktigt för värmarens funktion att ha bra kapacitet i pumpen så du kan hålla ett jämnt tryck (vattenflöde).

Det fungerar säkert med ett pumparbetstryck på 4-5 kilo om man har galvade rör eller hårdlödda kopparrör. Men det vore mycket intressant att se detta pumptryck på dom ihoplimmade blå plaströren som används på landsbygden. Det skulle nog bli mycket sprinkler.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar säkert med ett pumparbetstryck på 4-5 kilo om man har galvade rör eller hårdlödda kopparrör. Men det vore mycket intressant att se detta pumptryck på dom ihoplimmade blå plaströren som används på landsbygden. Det skulle nog bli mycket sprinkler.

Du får gärna komma och kolla på mina blå plaströr. Ingen sprinkler här iaf.

Kanske det är fel på mätaren som visar trycket, men jag har ett satans tryck i trädgårdsslangen och alla andra tappställen för övrigt - mer än jag hade i Svedala med 3,5 kg.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna komma och kolla på mina blå plaströr. Ingen sprinkler här iaf.

Kanske det är fel på mätaren som visar trycket, men jag har ett satans tryck i trädgårdsslangen och alla andra tappställen för övrigt - mer än jag hade i Svedala med 3,5 kg.

Hejsan Jive,

Vad har du för adress?

Skämt å sido, då är det säkert riktigt yrkesfolk "rörmokare" som fixat rörjobbet i ditt hus och inte som här i byn, där du lejer en byinvånare som tror att han kan allt, men ändå ingenting.

Förresten är du från Sven-Ingvarsland?

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Jive,

Vad har du för adress?

Skämt å sido, då är det säkert riktigt yrkesfolk "rörmokare" som fixat rörjobbet i ditt hus och inte som här i byn, där du lejer en byinvånare som tror att han kan allt, men ändå ingenting.

Förresten är du från Sven-Ingvarsland?

Hej Stefan!

Den tidigare ägaren, en kvalitetsmedveten tysk med god ekonomi, har helrenoverat huset och han har inte sparat på krutet någonstans och detta var en stor anledning till att jag köpte just detta hus.

Nej, jag är inte från Sven-Ingvarsland, men jag har snubblat runt till hans musik en hel del.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan!

Den tidigare ägaren, en kvalitetsmedveten tysk med god ekonomi, har helrenoverat huset och han har inte sparat på krutet någonstans och detta var en stor anledning till att jag köpte just detta hus.

Nej, jag är inte från Sven-Ingvarsland, men jag har snubblat runt till hans musik en hel del.

Hej Jive,

Bra, då blev de utrett.

Jo du till Sven-Ingvars har man både vrålat, skrålat och snubblat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...