Jump to content
IGNORERAD

Varför är resor på max 30 dagar billigare än längre resor?


frogfish

Recommended Posts

Hittade ingen bra tråd för min fråga, så jag skapar en ny tråd istället.

Ni storfräsare som fnyser åt oss apklassare får ha lite tålamod här.

 

Jag vet inte om jag är rätt ute, men min känsla är att när jag bokat billiga resor med bla Thai tidigare, så har de en gräns på 30 dagar mellan ut- och hemresa. Därefter blir de helt enkelt dyrare. Varför är det så? Finns det nåt enkelt svar på det? Eller är jag helt fel ute?

 

Så ni flygproffs, upplys gärna en flygamatör. Jag har flugit mkt, men säkert 90% är kortare än 30 dgr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inget inget flygproffs så du får ta mina spekulationer med en nypa salt. 

 

Det du beskriver är väl något som just Thai har anammat. Speciellt på kampanjbiljetter brukar det ju vara en gräns på 30 dagar. Sedan fanns det ju i alla fall förut 1 månads och 3 månaders och då var den senare lite dyrare. Några andra exempel än Thai har jag personligen inte märkt av.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger väl lite ihop med att det finns 1, 3, 6(?) och 12 månaders biljetter där 1-månads ofta brukar vara kampanjbiljetter som är väldigt oflexibla men billiga.

 

Jag brukar köra en kombo, spikad ditresa och flexibel hemresa. Man får betala för att kunna ändra men man kan iallafall ändra hemresan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev MaiChai:

Hänger väl lite ihop med att det finns 1, 3, 6(?) och 12 månaders biljetter där 1-månads ofta brukar vara kampanjbiljetter som är väldigt oflexibla men billiga.

 

Jag brukar köra en kombo, spikad ditresa och flexibel hemresa. Man får betala för att kunna ändra men man kan iallafall ändra hemresan.

Misstänker att det är nåt sånt.

Men frågan kvarstår, varför begränsas kampanjbiljetterna till 30 dagar? Kan man inte ha tex 60 dagar, men med samma oflexibilitet (och samma låga pris)? Eller nån annan siffra?

Vore kul att veta om det finns nån rimlig förklaring till just den siffran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Thai har alltid satt specifika datum med max 30 dagar på sina billigare kampanjbiljetter. Varför vet jag inte, men misstänker att dom inte ska "överlappa" med högsäsongspriserna då datumen är väldigt specificerade och det är aldrig runt jan- mitten på mars, april, juli och början på december så dom försöker väl fylla luckorna så gott det går.

 

Förr fick man alltid 2 hotellnätter gratis under låg säsong, men det har jag inte sätt på väldigt länge. Synd då det var ett mycket bra erbjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Hittade ingen bra tråd för min fråga, så jag skapar en ny tråd istället.

Ni storfräsare som fnyser åt oss apklassare får ha lite tålamod här.

 

Jag vet inte om jag är rätt ute, men min känsla är att när jag bokat billiga resor med bla Thai tidigare, så har de en gräns på 30 dagar mellan ut- och hemresa. Därefter blir de helt enkelt dyrare. Varför är det så? Finns det nåt enkelt svar på det? Eller är jag helt fel ute?

 

Så ni flygproffs, upplys gärna en flygamatör. Jag har flugit mkt, men säkert 90% är kortare än 30 dgr. 

Kan tänka mig att det har med visat att göra...?
Vi som har fri visering är ju det en månad (30 dagar) direkt vid gränsen utan några visa ansökningar vid någon ambassad.

Thai är ju statligt och då enkelt att få dit turister och staten riskerar inte en massa onödig overstays turister. 
De andra bolagen har samma förutsättningar från thailändska staten.

Låter inte det som en rimlig förklaring..

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Hittade ingen bra tråd för min fråga, så jag skapar en ny tråd istället.

Ni storfräsare som fnyser åt oss apklassare får ha lite tålamod här.

 

Jag vet inte om jag är rätt ute, men min känsla är att när jag bokat billiga resor med bla Thai tidigare, så har de en gräns på 30 dagar mellan ut- och hemresa. Därefter blir de helt enkelt dyrare. Varför är det så? Finns det nåt enkelt svar på det? Eller är jag helt fel ute?

 

Så ni flygproffs, upplys gärna en flygamatör. Jag har flugit mkt, men säkert 90% är kortare än 30 dgr. 

Den dagen någon på riktigt kan förklara flygbolagens revenue management så står nobelpriset på tur.

 

Någon har haft en teori och tanke så har det blivit så. Lockpriser för de som inte annars skulle åkt, å de åker ändå kort tid. Att ge bra priser på långa resor är ju meningslöst, de som reser längre perioder gör det ändå, oavsett lockpriser. 

 

Så syftet är nog att locka 2-veckors turister som står och väljer mellan olika destinationer. 

 

Många länder har speciella skatteregler som handlar om att stanna över lördagsnatten. Därför weekendresor är betydligt billigare är mån-fre. 

 

Men som sagt, bolagens revenue management är en ogenomtränglig djungel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Rillex:

Kan tänka mig att det har med visat att göra...?
Vi som har fri visering är ju det en månad (30 dagar) direkt vid gränsen utan några visa ansökningar vid någon ambassad.

Thai är ju statligt och då enkelt att få dit turister och staten riskerar inte en massa onödig overstays turister. 
De andra bolagen har samma förutsättningar från thailändska staten.

Låter inte det som en rimlig förklaring..

Har aldrig sett Thai bry sig om visa. Skulle dom göra det så skulle dom kolla det redan vid incheckningen.

 

Qatar gjorde det faktiskt i december på alla resenärer vad jag vet,  så din tanke är inte helt fel ändå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbud och efterfrågan. 

7-30 dagar är det mest efterfrågan på. 

7-, 30+ "not so much".

 

Förr i tiden (innan lågprisflygen) så var man tvungen att vara borta 7+ för att få en eko biljett long haul. För en eko biljett i Europa så var man tvungen att vara borta över en lördag, då var det många som köpte två t.o.r. och fick ändå ett lägre pris. "Good" old times....

 

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Thai gått ner ca 20% i pris även på högsäsong så hade dom tagit lika många många kunder i % från sandpyjamasarna, men dom har konstant legat fast i sin statiska prissättning vilket bara har gynnat dom under några få månader per år pga extremt trogna företagskunder(bonusar) som aldrig reser mer än en gång per år, och tyvärr så verkar dom helt ha glömt bort den vanliga resenären.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Har aldrig sett Thai bry sig om visa. Skulle dom göra det så skulle dom kolla det redan vid incheckningen.

 

Qatar gjorde det faktiskt i december på alla resenärer vad jag vet,  så din tanke är inte helt fel ändå.

 

Alla senaste gånger då jag åkt med Thai så har de kontrollerat mitt visum.

 

Förvisso slutade jag åka Thai för ca 3 år sen, förutom i höstas och nu den 25:e tillbaka till slavskeppet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Alla senaste gånger då jag åkt med Thai så har de kontrollerat mitt visum.

 

Förvisso slutade jag åka Thai för ca 3 år sen, förutom i höstas och nu den 25:e tillbaka till slavskeppet.

Har flugit med dom sedan 1996. 2-3 ggr per år och har aldrig behövt "visa mitt visa" någon gång. Bara economy class varje gång.

 

Kontrollerade dom vid incheckningen då, och hur?. Qatar hade en smart box som dom scannade allting med, så det verkar ganska genomtänkt innan man checkade in, redan i kön.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Risifrutti said:

Har aldrig sett Thai bry sig om visa. Skulle dom göra det så skulle dom kolla det redan vid incheckningen.

 

Qatar gjorde det faktiskt i december på alla resenärer vad jag vet,  så din tanke är inte helt fel ändå.

 

Möjligt att du inte sett det. 

Men alla gånger som jag åkt till Thailand. Vilket normalt är 2 ggr år. Så har inchecknings personalen, bläddrat i passet. För att se visum stämpeln. Som då matchar den längd jag har på resan. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Kontrollerade dom vid incheckningen då, och hur?.

När de ser att biljetten överstiger 30 dagar så har de i princip alltid kontrollerat visum.

Samma med Qatar vilka jag rest med på slutet.

De flesta resorna från Arlanda.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

När de ser att biljetten överstiger 30 dagar så har de i princip alltid kontrollerat visum.

Samma med Qatar vilka jag rest med på slutet.

De flesta resorna från Arlanda.

Mycket möjligt att det är så. Dock inget jag har märkt av då mina senaste resor har varit inom limit. Tidigare räckte det med 90+30 och om dom kollade passet mot biljetten har jag ingen aning om.

 

Däremot Qatars digitala system (säkert flera) gör det så klart svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Möjligt att du inte sett det. 

Men alla gånger som jag åkt till Thailand. Vilket normalt är 2 ggr år. Så har inchecknings personalen, bläddrat i passet. För att se visum stämpeln. Som då matchar den längd jag har på resan. 

Jag har nog inte tänkt på det då det varit analogt. I dag så har dom möjligheten att scanna alla passagerare, vilket dom inte kunde göra på min tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev samet:

Den dagen någon på riktigt kan förklara flygbolagens revenue management så står nobelpriset på tur.

 

Någon har haft en teori och tanke så har det blivit så. Lockpriser för de som inte annars skulle åkt, å de åker ändå kort tid. Att ge bra priser på långa resor är ju meningslöst, de som reser längre perioder gör det ändå, oavsett lockpriser. 

 

Så syftet är nog att locka 2-veckors turister som står och väljer mellan olika destinationer. 

 

Många länder har speciella skatteregler som handlar om att stanna över lördagsnatten. Därför weekendresor är betydligt billigare är mån-fre. 

 

Men som sagt, bolagens revenue management är en ogenomtränglig djungel. 

Kan de sen förklara Thai Airways revenue management så är Nobelpriset säkrat för en överskådlig framtid...

 

Sen får man ju ta med i beräkningarna att de flestas semestrar inte är längre än 30 dagar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...