Jump to content
IGNORERAD

Regeringen Abhisit minskar yttrandefriheten för utlänningar


Isaan Butterfly

Recommended Posts

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    8

  • noBuzz

    4

  • MaiChai

    3

  • Poffa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Under förra hösten och våren var byggarbetsplatsen rakt över min lägenhet nästan tom på arbetare under både de röda och gulas massdemonstrationer, money talks och bullshit walks...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstig rubrik på detta inlägg, att "Regeringen Abhisit minskar yttrandefriheten för utlänningar", eftersom att både nuvarande författning och "Thaksins" författning från 1997 klart stipulerar att utlänningar inte får blanda sig i thailands politik.

Förbudet lär f.ö. ha funnits med i alla författningar från 1932 och framåt.

Förbudet för inblandning är mycket strikt och gäller inte bara demonstrationer utan allt, t.ex ekonomiska bidrag. Förbudet gäller på alla nivåer, även "byhövding", vilket vissa medlemmar på detta forum inte verkar vara medvetna om när de glatt skriver att de har stöttat någon släkting ekonomiskt i något val. Något som det avslöjats direkt hade medfört att valet ogiltigförklarats.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Poffa Jag blev mycket förvånad över ditt inlägg.

Måste erkänna att jag aldrig läst Thailands författning, men oavsett vad det står där så blev jag uppröed när jag läste artikeln i Bangkok Post.

Suthep, som är vice premiärminister under Abhisit, och inom regeringen ansvarar för polis och säkerhetsfrågor, säger att endast Thailändare har rätt att uttrycka sina politiska åsikter i Thailand.

Hans uttalande för Bangkok Post strider mot FN stadgan om mänskliga rättigheter mm.

Jag har tidigare i TVs nyheter sett utlänningar både i de Gulas och de Rödas politiska möten och demonstrationer, men har aldrig hört att någon arresterats av polis eller militär för detta.

Tycker det är skrämmande att premiärminister Abhisits närmaste man gör ett sådant uttalande 2009.

Deras parti kallas Demokraterna.

Vilka paragrafer i Thailands nuvarande konstitution hänvisar du till?

Läs gärna andra utlänningars kommentarer under artikeln i Bangkok Post!

Nedan ett inlägg som du kan läsa under artikeln i Bangkok Post:

Current provisions in the Thai 2007 Constitution state the following (Note that the Thai Constitution indicates "Persons" NOT Citizens or Nationals):

- "Section 45. A "person" shall enjoy the liberty to express his or her opinion, make speeches,write, print, publicise [sic], and make expression by other means."

- "Section 30. All persons are equal before the law and shall enjoy equal protection under the

law."

- Section 30: "Unjust discrimination against a person on the grounds of the difference in origin, race,language, sex, age, disability, physical or health condition, personal status, economic or social standing, religious belief, education or constitutionally political view, shall not be permitted.

International Standards:

- In 1997, Thailand ratified the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) which clearly states:

1. Everyone shall have the right to hold opinions without interference.

2. Everyone shall have the right to freedom of

expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his choice.

Do we take this as the current administration pulling out of its ratification of the ICCPR???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara att han egentligen menade att han inte tyckte andra än thailändare skall blanda sig in i thailändsk politik men uttryckte sig aningen klantigt eller så kan översättningen blivit lite fel. Får man hoppas i alla fall.

Det är bara extremistiska länder som försöker stoppa utländska besökares rätt till åsikter och dessa länder är aldrig dessutom beroende av en hälsosam turistverksamhet i landet

Att allvarligt försöka regler besökares åsikter är rena självmordet. Speciellt med övervägande delen turister från demokratiska hemländer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Personligen är jag ganska övertygad om att han syftade på att just ”utlänningarna” bör veta sin plats, och att de inte ska uttala sig kritiskt om något som berör Thailand. Att göra så av utländska personer, organisationer, media eller främmande makt brukar av thailändska regeringar oftast bemötas med bittra ord som exempelvis ”This kind of foreign criticism is an unfriendly act towards the Thai kingdom. Such unfair reporting is saddening and insulting for the whole Thai population”. Bla bla bla. . .

På detta vis har man i årtionden slagit ifrån sig istället för att bemöta kritiken sakligt eller rent av ägna lite tid och kraft åt att rätta till påpekade fel eller orättvisor.

Men är man nu en stackars Parlamentsledamot och ändå känner att man inte riktigt har den verbala kraft som krävs för att bemöta framförd kritik så känns det kanske lite tryggare nu när de via ” Interior Ministry's Provincial Administration Department” har fått köpa in nya fräcka pistoler till rabatterade priser. :suicide:

”Pongvej Vejjajiva, a Democrat MP for Chanthaburi said a low-priced handgun was regarded as welfare for government officials”, ”He said the House Affairs Committee was of the opinion that although MPs were not Interior Ministry officials they needed a handgun to protect themselves because they had to work in hazardous areas.”

http://www.bangkokpost.com/news/local/160830/ec-asked-to-probe-mps-gun-purchases

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej har, savitt jag kan komma ihag, aldrig gjort ett endaste inlagg som inte gar ut pa att hylla Thaksin och/eller svartmala sittande regering. Att han lankade till Suthep's inlagg tyder jag darfor som att han tror att Thaksin gillade utlandsk kritik.. Bosse Bosse, antingen ar du totalt ignorant eller sa har du ett mycket utvecklat selektivt minne. Det kan val inte finnas nagon ledare i nagot demokratiskt/kvasidemokratiskt land som i modern tid agnat sa mycket tid och kraft at att ktitisera utlanningar som kritiserade honom an Thaksin. Jag haller helt med att Suthep inte skulle sagt som han gjort men nar det kommer fran dig sa blir det bara sa onodigt ensidigt. Och arligt talat, hur ofta demonstrerar gastarbetare i nagot land mot en regering om det inte galler specifika gastarbetarproblem? Det sager val sig sjalvt att 99.9% av alla eventuella kambodjaner och burmeser som protesterar mot den thailandska regeringen i Thailand gor det for att de far betalt? Thaksin gjorde sig ju inte direkt kand for att hjalpa de svaga i grannlanderna utan tvartom for mutor till dess ledare sa varfor skulle de vilja ha honom tillbaka? Kanske Berlusconi, W Bush eller nagon av de andra semi-fascistoida ledare han dyrkade dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst gar det att lasa en constitution som fan laser bibel.

Rubriken till utdragen om rattigheter lyder

"Rights and Liberties of the Thai People" ,men den kom visst inte med.

Sa de rattigheter som du refererar till galler enbart thailandare!

Jag tror nog Suthep vet vad han talar om.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Atom

Jag hyllar inte Thaksin, men jag kritiserar gärna regeringen Abhisit, eftersom de har makten i Thailand just nu.

Tror att det är viktigt att alla makthavare kritiseras.

Ifrågasättande och kritik är inget problem för dem som har Rent mjöl i påsen.

Jag hoppas verkligen , liksom Tallviking i föregående inlägg, att vice PM Suthep blivit felciterad i Bangkok Post.

Som vice premiärminister får man väl inte uttala sig så klantigt.

Problemet, om han citerats korrekt, är ju att inom militären och polisen finns det säkert många som kommer att agera i Sutheps anda, oavsett vad det står i konstitutionen, eftersom han inom regeringen är ansvarig för Rikets säkerhet.

Atom Vad svamlar du om avseende gästarbetare. Suthep säger enligt Bangkok Post att endast Thailändare har rätt att uttrycka sina politiska åsikter i Thailand.

Även vi Faranger skall alltså enligt vice Premiärministern Veta vår plats i Thailand!

Jag tror att Thaksin och Sondhi är överspelade som politiker, men jag har stor respekt för de milliontals thailändare som

kämpar för att avsätta regeringen Abhisit genom fria val, och därefter decentralisetra demokratin i Thailand.

Som jag ser det handlar mycket av Thailands politiska problem om att de priviligierade i Bangkok äter för mycket av den gemensamma kakan i förhållande till de opriviligierade i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ni som vet så himla mycket om Thailändsk politik. Vilket parti är bäst för Thailand

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Atom

Jag hyllar inte Thaksin, men jag kritiserar gärna regeringen Abhisit, eftersom de har makten i Thailand just nu.

Tror att det är viktigt att alla makthavare kritiseras.

Ifrågasättande och kritik är inget problem för dem som har Rent mjöl i påsen.

Jag hoppas verkligen , liksom Tallviking i föregående inlägg, att vice PM Suthep blivit felciterad i Bangkok Post.

Som vice premiärminister får man väl inte uttala sig så klantigt.

Problemet, om han citerats korrekt, är ju att inom militären och polisen finns det säkert många som kommer att agera i Sutheps anda, oavsett vad det står i konstitutionen, eftersom han inom regeringen är ansvarig för Rikets säkerhet.

Atom Vad svamlar du om avseende gästarbetare. Suthep säger enligt Bangkok Post att endast Thailändare har rätt att uttrycka sina politiska åsikter i Thailand.

Även vi Faranger skall alltså enligt vice Premiärministern Veta vår plats i Thailand!

Jag tror att Thaksin och Sondhi är överspelade som politiker, men jag har stor respekt för de milliontals thailändare som

kämpar för att avsätta regeringen Abhisit genom fria val, och därefter decentralisetra demokratin i Thailand.

Som jag ser det handlar mycket av Thailands politiska problem om att de priviligierade i Bangkok äter för mycket av den gemensamma kakan i förhållande till de opriviligierade i landet.

Det finns ganska manga exempel pa att du hyllat Thaksin och vagrat inse att han snodde at sig mer av den thailandska staten an nagon tidigare varit i narheten av, du sag ju inte ens nagon anledning till varfor han skulle sitta i fangelse.

Jag kan inte se nagonstanns att jag svammlat och jag tror inte Suthep blivit felciterad, dock kommer han sakert saga att det var klantigt skrivet da han uttalar sig specifikt om kommande demonstration men att det latt kan utlasas som ett generellt forbud for utlanningar att uttala sig om thailands politik. Du ar nog inte den ende med begransade engelskakunskaper som har last det pa det sattet. Jag har for ovrigt inget positivt att saga om Suthep, han ar en typisk thailandsk politiker av den gammla sorten som bara ar dar for att sno pengar, precis som de flesta galningar Thaksin omgav/omger sig med (Chavalit, Chalerm, Snoh, Banharn mm).

Det kommer bli val inom sinom tid och de blir val ungefar sa ofria och odemokratiska som de brukar bli. Jag skulle mycket garna se att ett "ljusrott" parti vann men sa lange de roda varken har rad, formaga eller vilja att bryta med Thaksin sa ser jag hellre att Abhisit vinner. Att han sitter vid makten nu tycker jag ar fel, delvis pga diverse utomparlamentariska papryckningar men framforallt for att det strategiskt sett hade varit battre att sitta kvar i opposition och lata Thaksins croonies fa visa alla vad de verkligen gick for, de hade nog varit ganska ovalbara efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Poffa Jag hade en fråga till dig.

Vilka paragrafer i Thailands nuvarande författning hänvisar du till?

Författningarna från 1932 till 1996 , som du nämner, tycker jag är mindre intressanta idag

Link to comment
Dela på andra sajter

"unjust discrimination"

Att uttrycka en politisk åsikt är inte detsamma som att försöka störta en regering.

ÄR det orimlig diskriminering att inte tillåta utländska grupper att delta i politiska manifestationer som syftar till att bringa en inhemsk regering på fall?

Det är i sådana fall lika orimligt som att inte tillåta dem delta i politiska val.

Något inget land i hela världen tillåter.

Är folk helt puckade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Atom

Jag kan inte minnas att jag hyllat Thaksin som du påstår.

Däremot hyllar jag de svenska rättsprinciperna ´´ Hellre fria än fälla`` och

`Ingen skall dömas ohörd'

dvs jag betraktar inte Thaksin som massmördare, motståndare till Kungahuset, mm

förrän han är dömd till dessa brott.

Kupp Generalerna och de Gula ultranationalisterna med Sondhi i spetsen borde enligt min mening

ha bekämpat Thaksin genom lagliga och demokratiska metoder istället för en militärkupp.

Han var trots allt vald till premiärminister.

Om Thaksin är en sådan skurk som de påstår vore militärkuppen onödig eftersom han skulle ha tvingats avgå om han dömts för något grövre brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite naivt att hoppas på att han skulle avsättas innan han hunnit åsamka landet väldigt stor skada.

Med sitt sätt att kontrollera allt och alla genom mutor och hot var han värre än vilken militärdiktatur som helst

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking

Jag tror att den skada för Thaialnd som militärkuppen och det som hänt i dess spår 2006-2009,

är betydligt större än den skada som Thaksin skulle gjort för Thailandt om han var kvar som PM tills han förlorade i val eller blev avsatt av domstol pga brott.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Atom

Jag kan inte minnas att jag hyllat Thaksin som du påstår.

Däremot hyllar jag de svenska rättsprinciperna ´´ Hellre fria än fälla`` och

`Ingen skall dömas ohörd'

dvs jag betraktar inte Thaksin som massmördare, motståndare till Kungahuset, mm

förrän han är dömd till dessa brott.

Kupp Generalerna och de Gula ultranationalisterna med Sondhi i spetsen borde enligt min mening

ha bekämpat Thaksin genom lagliga och demokratiska metoder istället för en militärkupp.

Han var trots allt vald till premiärminister.

Om Thaksin är en sådan skurk som de påstår vore militärkuppen onödig eftersom han skulle ha tvingats avgå om han dömts för något grövre brott.

Jag har varken tid, ork eller lust att leta upp dina hyllningstal till Thaksin men det kanske nagon annan har.

Jag, precis som Amnesty, FN och diverse NGO's, betraktar Thaksin som skyldig till massmord da han som landets ledare gav order och satte normerna for hur kriget mot drogerna skulle skotas. Tror du nagon ledare i ett riktigt demokratiskt land skulle komma undan med att doda den oerhorda mangden oskyldiga medborgare?

Motstandare till kungahuset ar jag ocksa sa det har jag inget emot.

Hans storsta brott ar dock givetvis de ekonomiska kopplat till de konstitutionella brott som gjorde att manga av de ekonomiska brotten helt plotsligt inte var brott. Moraliska brott var de dock lika forbannat men det kanske inte ar viktigt for dig.

Dock haller jag helt med om att det aldrig skulle varit nagon militarkupp och att han skulle fallit ganska snart anda och da hade vi formodligen sluppit den har martyriseringen. Det hade formodligen kostat en valdig massa manniskoliv och pengar att vanta pa en folklig resning mot Thaksin men i slutandan kommer denna kostnad komma anda sa det hade varit battre att ta den da. Jag hoppas att du inte ar sa naiv att du tror att han kunde blivit domd medan han fortfarande var premiarminister, det vore lika absurt som att tro att Thaksin eller Demokraterna bryr sig om folket i Isaan eller andra fattiga.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Atom Jag hyllar inte Thaksin, men jag måste försvara honom när du och några andra här på forumet påstår att han är Massmördare pga att han var premiärminister när den thailändska regeringen beslutade att starta ´War on drugs´

Detta beslut togs av regeringen. Thailand hade då enorma problem med narkotika smugling från framförallt Burma, och det är en regeringes ansvar att försöka lösa detta problem.

Tyvärr är det så att oskyldiga ibland drabbas, av misstag liksom vid trafikolyckor.

Men hur ni kan påstå att landets premiärminister Thaksin mördade över 1000 människor, är för mig obegripligt.

Nu har Thaksin varit borta från makten i Thailand i tre år, och så vitt jag vet är det fortfarande ingen som i domstol anklagat honom för mord.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/2009/09/21/opinion/opinion_30112666.php

Det här att begränsa yttrandefriheten för utlänningar är ju inget nytt i Thailand som Demokraterna har kommit på...

Suthep, som inte är guds bästa barn precis, referera nog till planer från de röda att hyra in "budgetdemonstranter" från exempelvis Thaksins nye bäste kompis i Kambodja.

Du får ju dubbelt så många demonstranter för samma pengar, i och med att thailändarnas minimilöner ligger på strax över 200 baht i Bangkok medan Kambodjaner, Laotier och Burmeser jobbar för 80-100 baht om dagen.

Ett lite desperat grepp som kan tolkas på två sätt, Thaksins pengar börjar ta slut eller så är det helt enkelt så att hans "folkliga" stöd börjar ta slut? De demonstrationer som skulle samla hundratusentals tidigare i höst har samlat en bråkdel av vad de röda har förutspått.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt vad ni kan om dom politiska vibbarna i landet Thailand. själv har jag varken tid eller ork att hålla på att lusläsa allt vad som sker o inte sker i los :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Atom Jag hyllar inte Thaksin, men jag måste försvara honom när du och några andra här på forumet påstår att han är Massmördare pga att han var premiärminister när den thailändska regeringen beslutade att starta ´War on drugs´

Detta beslut togs av regeringen. Thailand hade då enorma problem med narkotika smugling från framförallt Burma, och det är en regeringes ansvar att försöka lösa detta problem.

Tyvärr är det så att oskyldiga ibland drabbas, av misstag liksom vid trafikolyckor.

Men hur ni kan påstå att landets premiärminister Thaksin mördade över 1000 människor, är för mig obegripligt.

Nu har Thaksin varit borta från makten i Thailand i tre år, och så vitt jag vet är det fortfarande ingen som i domstol anklagat honom för mord.

Snälla Bossej,

Läs på lite. "war on drugs" var helt och hållet Thaksins grej. Det är inget vi eller andra hittar på.

Läs hans tal han höll dagen han startade kriget.

http://pioneer.netserv.chula.ac.th/~ppasuk/t2/thaksinspeechondrugwar14january2003.pdf

Några av hans uttalanden:

“Because drug traders are ruthless to our children, so being ruthless back to them is not a bad thing,’’

“It may be necessary to have casualties...If there are deaths among traders, it’s normal,’’

“Drug dealers and traffickers are heartless and wicked. All of them must be sent to meet the guardian of hell, so that there will not be any drugs in the country.”

Förstår du att det finns en anledning till Amnesty Internationals starka kritik?

Det finns säkert 1000 artiklar som fördömmer just honom för vad han gjorde. Alllt du behöver göra är att googla.

Men du försvarar honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om jag nu kommer ihåg det rätt så var det väl så att Thaksin först efter Kungens tal "om knarkets farliga utbredning i landet" beslöt sig för att verkligen "ta i för Kung och fosterland". Thaksin beordrade då polisen att ta i med hårdhanskarna mot landets knarkare och knarklangare, och polisen gavs då mer eller mindre fria tyglar att göra det som de tyckte var passande. De gavs en sk "carte blanche".

När sedan dödstalen steg i rask takt och kritiska röster hördes internationellt så förstod snart hovet att faktiskt även de skulle kunna få skit för att Thaksin hade "missförstått" kungens önskemål om vad det gäller "lämpliga" knark-bekäpningsmetoder.

Kungen smällde då Thaksin lite verbalt på fingrarna och kungen sa då att det inte hjälper så mycket om bara småhandlarna städas bort. Även de stora skurkarna och gränssmugglarna bör sättas dit tyckte kungen. Men den storstädningen blev det av olika orsaker inte så mycket med. Och sedan fick ju Thaksin andra bekymmer att tänka på.

************************************************************

Här är en artikel i ämnet som har några år på nacken.

Thailand’s War on Drugs

According to Thai military officials, the foremost threat to Thailand's national security -- greater than any since the communist insurgency of the 1970s and early 1980s -- lies along the northern border. It consists of a mass of highly addictive methamphetamine pills, (known locally as ya ba, which translates to “crazy medicine”) produced in Myanmar for the Thai market by the United Wa State Army (UWSA), minority insurgents at present in a cease-fire agreement with Yangon.

In January 2000, both then Royal Thai Army (RTA) commander General Surayud Chulanont and Thai Armed Forces Supreme Commander General Mongkol Ampornpisit inspected troops along the northern border. They were followed in early February by General Boonlert Kaewprasit, head of the RTA's Narcotics Suppression Committee, who, after a three day tour of the (northern) Third Army Region stated that: "The situation is now quite critical and decisive action inevitable."

The impact of methamphetamine abuse in Thai society over the past several years has reached crisis proportions. From an early user-base among sugar cane workers and long distance truck-drivers, Myanmar- produced methamphetamine has spread to infiltrate homes, schools, offices and factories throughout the country. The pandemic of ‘ya ba' has left in its wake a widening swathe of organized crime, official corruption, street violence and broken families. The impact among youths and students has been most severe. A September 1999 survey of 32 of Thailand's 76 provinces, including Bangkok, found that 12.4 per cent of youth in secondary and tertiary education were either using or dealing drugs and nearly 55 per cent of that group were using methamphetamines.

A variety of insurgent groups inside Myanmar are involved in various drug production and trafficking activities. However, it is believed that all of the methamphetamine tablets smuggled into Thailand last year were produced in areas controlled by the UWSA. RTA. Some reports have stated that up to a billion tablets were smuggled into Thailand in 2003 from UWSA labs in Myanmar.

The government estimates that three million Thais, or five percent of the population are methamphetamine users. Prime Minister Thaksin’s war against drugs produced some results. Between February and August 2003, over 51,000 arrests and 2000 extra-judicial deaths have occurred, causing worry among human rights watchers. Thaksin is still unsatisfied with the results and has threatened harsh action against Wa drug traffickers if Burma does not act. In addition, scandals have also brought police corruption to the public forefront; an issue in which Thaksin must contend. After five months of closure, borders reopened with Burma, but differences remain over boundary alignment and the handling of ethnic rebels, refugees, and illegal cross-border activities, especially illicit transfer of drugs.

Thailand’s War on Drugs “victory” is temporary. PM Thaksin’s campaign has decimated the drug market at the local drug trafficker and street-user level, but it has not reduced cross-border trafficking or attacked the drug trade’s higher elements. Additionally, his battle against “Dark Influences” has been ineffective, with few arrests of note. Thailand’s King has even tactfully admonished PM Thaksin for his ebullient trumpeting of a victory, when in fact the war is far from over. Burma and Laos are still major contributors to Thailand’s drug problem, and most major Thai druglords remain free. In fact, traffickers have simply changed routes or are storing their product in border areas awaiting a time for safe shipment. While Thaksin’s “war” has had a major impact on Thailand’s drug problem, it should be viewed as a relatively successful campaign in a long war, and not as a victorious end to the war itself.

Thailand’s King Bhumibol Adulyadej, while highly praising the prime minister, also called him to task during the King’s birthday speech. The King requested a full inquiry into all drug related deaths – a request celebrated by Human Rights and Health agencies. However the investigation is not going to be conducted by an independent source, so it is widely believed that the police and government agencies will be exonerated. The King also tactfully attempted to tell the PM that, while victory may be claimed, the drug war is far from over. PM Thaksin accepted the admonishment as a learning tool and promised to execute the King’s wishes. Prime Minister Thaksin has initiated talks with Burma and Laos to discuss more stringent border control measures.

While these country’s leaders are publicly accepting many of the plans for stemming drug flow from their countries, very little implementation has actually occurred. This has caused the PM to vacillate between rage at Burma and full support for Burma’s junta, much to the dismay of the United States. Additionally, drug production in these countries did not stop for Thailand’s war on drugs, though cross border trafficking was severely curtailed. According to some sources this resulted in around 800 million yaba tablets being stored along the Thai/Burma border waiting for the anti-drug pressure to subside. PM Thaksin has also begun a second war, this one a war on dark influences, aimed at eliminating the high level drug traffickers and the government personnel protecting or backing them. This war has had very few published successes as the financial and political backing of these influential people is deeply intertwined with Thaksin’s own government. His second war will take much longer and show no clear, quantifiable victory, but, if successful, will do more to defeat drug use in the long run, than his war on drugs did. he PRC has suffered an explosion of heroin abuse (and AIDS) as a result of high-grade heroin smuggled from Kokang and the Wa Hills, through southwest China to Hong Kong, Taiwan and North America. In early 1994, UWSA Chief Pao You-chang was reportedly summoned to Kunming, Yunnan's provincial capital, for a stern warning from Chinese security officials on keeping narcotics out of the PRC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till NoBuzz

Jag tycker nog att Thailands regering ledd av Thaksin hade rätt att starta War on drugs.

Tycker även som du att det är mycket tråkigt när oskyldiga dödas.

Detta gäller även de tusentals som dödas varje år i Thailand pga narkotika.

Mitt försvar av Thaksin i denna tråd gäller att du och några andra andra här på forumet påstår att han är massmördare.

Vid så grova anklagelser mot en person anser jag att man bör följa principen ´hellre fria än fälla`, tills de aktuella domstolarna fattat något annat beslut.

Så vitt jag känner till är Thaksin inte dömd för något mord, och jag har inte läst att någon domstol tagit upp någon anklagelse om mord eller massmord.

Det finns många frågetecken kring personer som försvann under War on drugs. Hur många av dessa som var oskyldiga

vet vi inte.

Man kan spekulera över hur många som dödades pga misstag, pga privata uppgörelser med poliser, pga narkotikabossarnas rädsla för att bli angivna, etc.

Detta är polisens sak att utreda.

Men att utan bevis peka ut en person som massmördare för alla de försvunna ??

Att det sedan finns många artiklar på Google om dessa saknade personer

är väl bra, men det är fortfarande domstolarna som avgör vem som är mördare.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man anta att det thailändska rättsväsendet är bra när de inte åtalar Thaksin och dåliga när de dömmer honom? Jag trodde inte det gick att lita på dem?

När det gäller war on drugs så anser jag att det mesta skrämmande är det stora stödet som fanns hos befolkningen. Den totala bristen av intresset för mänskliga rättigheter och allt som hör däromkring borgar för den situation vi har idag och troligen kommer det att dröja väldigt länge om någonsin innan vi får se en någorlunda demokratiskt fungerande stat. Att skapa demokrati handlar om mer än antalet röster i ett val, något som tom. en del skribenter från det demokratiska Norden ännu inte upptäckt eller förstått.

Kör en repris på ett paper som jag anser beskriver war on drugs på ett vis som få andra lyckats med. Skrämmande läsning.

http://sovereignmyth.blogspot.com/2009/09/ambivalent-about-rights.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints,

Det där är en jättebra artikel.

Tyvärr får den mig att må illa och gör mig jätteförbannad men det är ju sakens natur.

Något jag tyckte var spännande var hans kommentar att nuvarande maktkamp är den bäst drivande faktorn för utveckling av mänskliga rättigheter.

(och annan social utveckling tycker jag)

Det är något jag också tror väldigt starkt på och vill gärna läsa hela avhandlingen när den släpps.

Författaren hann inte elaborera i detta i den nu postade versionen så det kommer väl sen.

Snälla posta en länk här om du ser att hela blir tillgänglig. Jag lär har glömt den tills dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...