Jump to content
IGNORERAD

Koh Lanta


Esspe

Recommended Posts

40 minuter sedan, skrev Atom:

Resor är nog min största hobby, möjligen i konkurrens med att dricka bärs och vara dryg på MPR 😉, men ändå har jag inte varit runt särskilt mycket i Thailand. Jag har bott här i 22 år och aldrig varit på Koh Lanta, Pii Pii eller Lipe. Jag har aldrig besökt Khao Lak, Chiang Rai, Mae Hong Son eller andra populära turistorter. Jag var på Samui och Koh Chang för drygt 20 år sedan, i Krabi för 15 år sedan och var på Phuket för att dottern vann en resa i en uppsatstävling. För oss innebär alltid "semester" att åka utomlands; oftast Europa men kan också vara Hongkong, Japan eller USA. Ett antal helger i Hua Hin och Pattaya blir det givetvis varje år men det är inte riktigt ställen jag förknippar med exotiska stränder.

 

Kanske är det faktumet att jag inte rest på länge men jag såg verkligen fram emot Koh Lanta-resan. Rummet vi bokade är nog (om man ska tro bilderna och kommentarer om vad det normalt sett kostar i juletid) det lyxigaste jag någonsin bott på och jag hade verkligen sett fram emot att gå ned på den (närmast) privata stranden för en promenad på morgonen, följt av vad som anses vara södra Thailands bästa frukost och sedan bara hänga i vår privata infinity pool hela dagen innan man käkar lite seafood på stranden. Givetvis räckte det med att frugan berättade för några väninnor innan vi fick sällskap av ytterligare tre familjer så nu är vi 5 tonåringar, 2 ungar och ett helt koppel av bortskämda fruar och ölsugna snubbar. Väl så kul kanske, men inte riktigt vad jag önskat mig.....   

Offtopic men se till att ta dig till Phi Phi och Koh Lipe nån gång, där har du vackra stränder.Har du inte varit där så kommer du nog få lite "wow känsla" när du kommer dit, i synnerhet Lipe förstås. Finns givetvis enstaka stränder i Thailand som är ännu vackrare, men både Phi Phi och Lipe är ju ställen där det faktist finns ett utbud av olika saker att göra också (massa restauranger, gym, hyra kajak, båtutflykter mm)så att man inte dör av tristess efter några dagar. Sen kanske man inte uppskattar t ex alla backpackers på Phi Phi eller att det är knökfullt på dagarna med alla dagsturister, men Phi Phi är unikt tycker åtminstone jag, gött att slippa alla bilar och moppar och jestki man är van vid på turistställen. Och Lipe är lugnare och ännu vackrare stränder.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    8

  • Esspe

    4

  • JohanR

    4

  • LTD

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  • 1 månad senare...
1 hour ago, JohanR said:

Är det Pimalai resort? Ha en bra semester!

Stämmer. Inte överdrivet mycket folk på stranden heller.

52B7C1E6-33D8-4F70-AA17-93EF85BAF90A.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Stämmer. Inte överdrivet mycket folk på stranden heller.

52B7C1E6-33D8-4F70-AA17-93EF85BAF90A.jpeg

Har ni brist på sysselsättning så har Harrys på Klong Nin Beach live music och lite drag i kväll. Dom brukar ha det varje lördag.

 

Nu är det förstås alkoförbud i kväll men dom har säkert kaffekoppar där.

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-14 at 17:53, skrev Swippe:

Offtopic men se till att ta dig till Phi Phi och Koh Lipe nån gång, där har du vackra stränder.Har du inte varit där så kommer du nog få lite "wow känsla" när du kommer dit, i synnerhet Lipe förstås. Finns givetvis enstaka stränder i Thailand som är ännu vackrare, men både Phi Phi och Lipe är ju ställen där det faktist finns ett utbud av olika saker att göra också (massa restauranger, gym, hyra kajak, båtutflykter mm)så att man inte dör av tristess efter några dagar. Sen kanske man inte uppskattar t ex alla backpackers på Phi Phi eller att det är knökfullt på dagarna med alla dagsturister, men Phi Phi är unikt tycker åtminstone jag, gött att slippa alla bilar och moppar och jestki man är van vid på turistställen. Och Lipe är lugnare och ännu vackrare stränder.

Jo du slipper kanske moppar å bilar på Lipe men istället är stränderna knökfulla med longtails utan ljuddämpare och diesel stanken är tung i luften. Fina stränder absolut men vill man uppleva det som ett paradis ska man nog skynda sig dit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LTD:

Jo du slipper kanske moppar å bilar på Lipe men istället är stränderna knökfulla med longtails utan ljuddämpare och diesel stanken är tung i luften. Fina stränder absolut men vill man uppleva det som ett paradis ska man nog skynda sig dit. 

Så är det så klart, men stinkande longtailbåtar är nog ofrånkomligt på alla större turistställen med stränder. Kan inte påstå att just Lipe utmärker sig med extra mycket båtar jämfört med t ex Phi Phi och andra populära öar. Finns allt gott om yta att bada vid utan att störa sig på båtarna, de tillfällen jag varit där åtminstone. Du slipper åtminstone jetskis och parasailing med dånande speedboats 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev LTD:

stränderna knökfulla med longtails utan ljuddämpare och diesel stanken är tung i luften. 

På dyra Phuket blir det mer och mer turbomotorer på longtailbåtarna. Väsnas bara som en damfis ungefär.

Lite dieselparfym finns dock kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att säga adjö till Koh Lanta. Tveklöst det bästa hotell jag någonsin bott på och den bästa semester jag haft i Thailand; kanske återkommer med lite fler bilder till helgen.

 

Nu gäller det att ta sig hem till Bangkok och snabbt vidare till byn, räknar kallt med en lock-down i Bangkok vilken dag som helst. Kanske blir en jul här 2021 också, inte mig emot i så fall; slår ju +1 grad och vågrätt attackregn i Tibro 8 dagar i veckan 😉

FB3E45C9-8A12-4019-9A4C-6AAAB4379446.jpeg

EE6132D9-1709-4F1A-A3E7-20A43B466330.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Dags att säga adjö till Koh Lanta. Tveklöst det bästa hotell jag någonsin bott på och den bästa semester jag haft i Thailand; kanske återkommer med lite fler bilder till helgen.

 

Nu gäller det att ta sig hem till Bangkok och snabbt vidare till byn, räknar kallt med en lock-down i Bangkok vilken dag som helst. Kanske blir en jul här 2021 också, inte mig emot i så fall; slår ju +1 grad och vågrätt attackregn i Tibro 8 dagar i veckan 😉

FB3E45C9-8A12-4019-9A4C-6AAAB4379446.jpeg

EE6132D9-1709-4F1A-A3E7-20A43B466330.jpeg

Fint 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det Atom, släpps ni igenom i vägspärrarna? 

7 timmar sedan, skrev Atom:

Dags att säga adjö till Koh Lanta. Tveklöst det bästa hotell jag någonsin bott på och den bästa semester jag haft i Thailand; kanske återkommer med lite fler bilder till helgen.

 

Nu gäller det att ta sig hem till Bangkok och snabbt vidare till byn, räknar kallt med en lock-down i Bangkok vilken dag som helst. Kanske blir en jul här 2021 också, inte mig emot i så fall; slår ju +1 grad och vågrätt attackregn i Tibro 8 dagar i veckan 😉

FB3E45C9-8A12-4019-9A4C-6AAAB4379446.jpeg

EE6132D9-1709-4F1A-A3E7-20A43B466330.jpeg

Hur går det Atom, släpps ni igenom i vägspärrarna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LTD said:

Hur går det Atom, släpps ni igenom i vägspärrarna? 

Hur går det Atom, släpps ni igenom i vägspärrarna? 

Kom precis hem från Suvvan, så långt allting gott. Regeringen har möte 9:30 imorgon angående lock-down men samtidigt kan jag ju inte köpa mina craftbeer innan klockan 11 så det blir en tuff avvägning jag måste sova på.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Atom said:

Kom precis hem från Suvvan, så långt allting gott. Regeringen har möte 9:30 imorgon angående lock-down men samtidigt kan jag ju inte köpa mina craftbeer innan klockan 11 så det blir en tuff avvägning jag måste sova på.

Jag sätter min förhoppning till att i alla fall få äta julbord på Harrys i morgon kväll, samt att jag hinner hamstra för kommande inlåsning innan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Kom precis hem från Suvvan, så långt allting gott. Regeringen har möte 9:30 imorgon angående lock-down men samtidigt kan jag ju inte köpa mina craftbeer innan klockan 11 så det blir en tuff avvägning jag måste sova på.

Blir det lockdown så träder den väl inte i kraft på minuten, satsar på att vi hinner fira julafton först. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...