Jump to content
IGNORERAD

Koh Lanta


Esspe

Recommended Posts

Har hört så mycket både positivt och negativt om Koh Lanta så om ett par veckor tänkte jag ta reda på hur det verkligen är. (Något som flertalet medlemmar på forumet borde göra vad det gäller en massa annat också.) Tror väl inte så många Mpr medlemmar varit där men någon har väl fått fel på Gpsen kanske och hamnat där. Så, vilka beacher är att rekommendera? Boende?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    8

  • Esspe

    4

  • JohanR

    4

  • LTD

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan inte hjälpa dig men ska  också bli av med min Koh Lanta  oskuld vid jul. Vi valde Pimalai Resort and Spa som ligger på Kantiang Beach och det lilla jag googlat mig till så ser det schysst ut. Dessutom har några av frugans väninnor rekat hotellet och stranden så jag litar på att det blir bra.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser trevligt ut men passar inte min sillabörs 😇. Inte omöjligt att jag också är där över jul. Vilka datum ska ni åka?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, Esspe said:

Ser trevligt ut men passar inte min sillabörs 😇. Inte omöjligt att jag också är där över jul. Vilka datum ska ni åka?

Glöm inte att ni får upp till 3,000 Baht per natt från Prayut. Det plus det faktum att hotellen ligger på runt 70% rabatt gör att man nu kan bo som en kung för marginellt mer än man betalar för en natt på Scandic i Hässleholm.

 

Vi åker 19 december och hem den 23:e.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller väl bara thai? Måste regga någonstans antar jag? Priset på Agoda var strax under 5k.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Esspe said:

Gäller väl bara thai? Måste regga någonstans antar jag? Priset på Agoda var strax under 5k.

Så länge din fru är med och hon fortfarande har ett thailändskt ID-kort så är det inget problem. Prayut betalar 40% av hotellkostnaden upp till 3,000 Baht natten och i kombination med de gigantiska rabatterna så kommer det aldrig bli ett bättre läge att lyxa till det. 
 

Be din fru att surfa in på nedanstående länk så förklaras det hur ni går tillväga.

 

https://www.xn--12c1bik6bbd8ab6hd1b5jc6jta.com/

 

 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit på Koh Lanta ett par gånger, några gånger under min backpackerperiod och då bodde man i enkla holkar spridda på ön men jag har bott en del på Rawi Warin som är en trevlig och bra resort lite "mitt" på ön.

 

Gjorde en resguide som omfattade Koh Lanta för en 15 år sedan som numera är utgången

 

Finns gott om beacher där att välja på och tumreglen då var ju längre söderut man kom desto mindre folk på stränderna.

 

Ska faktiskt ner på Koh Lanta nu i december och det är nog iallafall en 6-7 år sedan jag var där sist så lite nytt har väl hänt där? Lovar att hålla er lite uppdaterade om läget på Lanta...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på Lanta några gånger och senast i februari var vi där i en dryg vecka. Pimalai som nämns ovan har jag bara passerat förbi, men det är väl det mest exklusiva boendet på ön. Vi gillar Lanta framför allt för lugnet, mycket god mat och många fina stränder. Har bott på både Klong Dao beach och Long beach men åker gärna på utflykter till andra stränder också. Klong Dao och Long Beach är de två första och största stränderna man kommer till på ön. Klong Dao har ganska hårt packad strand och är långgrunt och populär hos barnfamiljer. Några andra teevliga stränder är lilla Relax Bay precis efter Long Beach och Klong nin beach. Rekommenderar en rundtur på ön med stopp på olika stränder och på nationalparken längst söderut. Missa inte heller Lanta Old town som är trevligt att besöka. Dock vet jag inte hur mycket som är öppet/stängt just nu.

 

Några favoritställen att äta på är t ex Issan Restaurant på Long Beach (nära post office). Enkelt ställe utmed gatan som är perfekt för lunch. Riktigt gott käk finns också på Krua Dan Thai på Klong Dao. Snett mitt emot ligger The Kitchen Pan Tam Lueng som också har riktigt bra käk. Senast bodde vi granne med Krua Dan Thai på det lite enklare boender Lanta @ home. 

 

Som sagt, åk runt lite på ön, ät gott och drick gott. De som absolut inte gillar Lanta brukar säga att det beror på att det är för mycket svenskar, men just nu är det väl inte jättemycket turister överhuvud taget.

Ändrades av JohanR
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jag har varit på Koh Lanta ett par gånger, några gånger under min backpackerperiod och då bodde man i enkla holkar spridda på ön men jag har bott en del på Rawi Warin som är en trevlig och bra resort lite "mitt" på ön.

 

Gjorde en resguide som omfattade Koh Lanta för en 15 år sedan som numera är utgången

 

Finns gott om beacher där att välja på och tumreglen då var ju längre söderut man kom desto mindre folk på stränderna.

 

Ska faktiskt ner på Koh Lanta nu i december och det är nog iallafall en 6-7 år sedan jag var där sist så lite nytt har väl hänt där? Lovar att hålla er lite uppdaterade om läget på Lanta...

Det var snällt i gengäld kan jag hålla dig uppdaterad om läget i allsvenskan där du om jag inte minns fel har haft ett stort intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är roliga i en tråd om Koh Lanta, En ska uppdatera hur det går i Allsvenskan, en har 

inte varit där på 10 år ?? vad har hänt under den tiden, En gjort en rese guide för 15 år

sen okej varit där för 6 år sen. Jag var till Phuket för 5 år sen, jag är expert

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ni är roliga i en tråd om Koh Lanta, En ska uppdatera hur det går i Allsvenskan, en har 

inte varit där på 10 år ?? vad har hänt under den tiden, En gjort en rese guide för 15 år

sen okej varit där för 6 år sen. Jag var till Phuket för 5 år sen, jag är expert

Delge dina erfarenheter då.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev berlitz:

Delge dina erfarenheter då.

Erfarenherter från vart, Kho lanta har jag aldrig varit till och som jag skrev, Phuket

Patong, Karoen beach är det som jag skrev 5 år sen. Mycket har hänt sen dess

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på Koh Lanta 2002 dvs för 18år sedan. Körde dit på bågen från Phuket, kommer ihåg att vi "färjade" över bågarna på Long tall båtar mitt i natten, var lite skumt att köra upp dem i båtarna på några rangliga plank. 

 

Bodde sedan i billiga bambu hyddor utan AC, polarn sa att "det här är ju inget ställe man åker till med tjejen precis" det var en konstig felaktig kommentar redan då....

 

Sen boomade Koh Lanta och blev thaim out heaven för svenska barnfamiljer. 

 

Känner några gays dock som brukar åka dit o bo på lyx resorts i modern tid, de brukar ha bra smak vad gäller sånt i alla fall. 

 

Det var mitt icke bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Boa52:

Erfarenherter från vart, Kho lanta har jag aldrig varit till och som jag skrev, Phuket

Patong, Karoen beach är det som jag skrev 5 år sen. Mycket har hänt sen dess

Du brukar ju citera dig själv.

Gör gärna det nu också och visa var du skrev att du aldrig varit (vart) på Koh Lanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Ni är roliga i en tråd om Koh Lanta, En ska uppdatera hur det går i Allsvenskan, en har 

inte varit där på 10 år ?? vad har hänt under den tiden, En gjort en rese guide för 15 år

sen okej varit där för 6 år sen. Jag var till Phuket för 5 år sen, jag är expert

Det var bara ett erbjudande om en gentjänst, man ska vara snäll eller hur ?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev conservator:

Det var snällt i gengäld kan jag hålla dig uppdaterad om läget i allsvenskan där du om jag inte minns fel har haft ett stort intresse.

Denna bilden är från ett tidigare besök på Koh Lanta - nu ska denna älskade tröja gravsättas till havs utanför ön...

 

IMG_4443.thumb.jpeg.545abe2fe68efcb9fe58d2a9c32e5468.jpeg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit på Koh Lanta två gånger, första gången för typ 15 år sen och andra gången för bara ett par år sen och jag gillar inte Koh Lanta. Visst finns det bra saker, det är trevlig stämning,alla är glada och trevliga och man ser aldrig nån form av tjaffs. Märks att de som bor där trivs med varandra oavsett om de är faranger eller Thai och oavsett vilken religion de har. Åker man dit med sina barn så kommer de lätt hitta kompisar för finns massor med Svenska barnfamiljer där och de rör sig på samma ställen= de svenskägda restauranger osv som finns.

 

Men jag tycker inte att stränderna är nån höjdare, de är ok men ingen "wow känsla" och det finns inte så mycket att göra på ön, det är lugnt och trist där helt enkelt. Jag blir uttråkad väldigt snabbt när jag är där. Nog för att jag kan uppskatta att det är lugnt och skönt, men då har jag det hellre på nån fin paradisstrand. 

 

Så för MIG så är Koh Lanta ingen höjdare, men jag kan verkligen förstå att många gillar ön. Klart som korvspad att åker man dit varje år och lär känna folk så blir man ju en del av gemenskapen som finns där, den känslan får du aldrig på t ex Phuket även om det finns massor med Svenskar där. Koh Lanta är så mycket mindre exploaterat och inte alls lika "stressigt" så där pratar faktist folk med varandra när de märker att de är ifrån Sverige.

 

Första gången jag var där så var jag väl typ 28 bast och tänkte att jag kanske skulle uppskatta Koh Lanta mer när jag blev äldre, men jag var 42 bast sist jag var där och det var fortfarande lika tråkigt, ha ha ha 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Swippe said:

Har varit på Koh Lanta två gånger, första gången för typ 15 år sen och andra gången för bara ett par år sen och jag gillar inte Koh Lanta. Visst finns det bra saker, det är trevlig stämning,alla är glada och trevliga och man ser aldrig nån form av tjaffs. Märks att de som bor där trivs med varandra oavsett om de är faranger eller Thai och oavsett vilken religion de har. Åker man dit med sina barn så kommer de lätt hitta kompisar för finns massor med Svenska barnfamiljer där och de rör sig på samma ställen= de svenskägda restauranger osv som finns.

 

Men jag tycker inte att stränderna är nån höjdare, de är ok men ingen "wow känsla" och det finns inte så mycket att göra på ön, det är lugnt och trist där helt enkelt. Jag blir uttråkad väldigt snabbt när jag är där. Nog för att jag kan uppskatta att det är lugnt och skönt, men då har jag det hellre på nån fin paradisstrand. 

 

Så för MIG så är Koh Lanta ingen höjdare, men jag kan verkligen förstå att många gillar ön. Klart som korvspad att åker man dit varje år och lär känna folk så blir man ju en del av gemenskapen som finns där, den känslan får du aldrig på t ex Phuket även om det finns massor med Svenskar där. Koh Lanta är så mycket mindre exploaterat och inte alls lika "stressigt" så där pratar faktist folk med varandra när de märker att de är ifrån Sverige.

 

Första gången jag var där så var jag väl typ 28 bast och tänkte att jag kanske skulle uppskatta Koh Lanta mer när jag blev äldre, men jag var 42 bast sist jag var där och det var fortfarande lika tråkigt, ha ha ha 😉 

Exakt samma känsla.
Var där för 2 år sedan.

För trist, en bred grusväg med stora hål typ är mainroad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-08 at 21:21, skrev Atom:

Så länge din fru är med och hon fortfarande har ett thailändskt ID-kort så är det inget problem. Prayut betalar 40% av hotellkostnaden upp till 3,000 Baht natten och i kombination med de gigantiska rabatterna så kommer det aldrig bli ett bättre läge att lyxa till det. 
 

Be din fru att surfa in på nedanstående länk så förklaras det hur ni går tillväga.

 

https://www.xn--12c1bik6bbd8ab6hd1b5jc6jta.com/

 

 

 

 

Tack för länken. Den kommer till nytta omkring årsskiftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Exakt samma känsla.
Var där för 2 år sedan.

För trist, en bred grusväg med stora hål typ är mainroad.

 

Det är ingen grusväg som går från norr till söder på ön. I februari var det dock grusväg en liten bit från Old Town då de höll på med vägarbete. Däremot är det ganska dålig kvalitet på vägen, främst när man kommer lite längre söderut på ön.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev JohanR:

Det är ingen grusväg som går från norr till söder på ön. I februari var det dock grusväg en liten bit från Old Town då de höll på med vägarbete. Däremot är det ganska dålig kvalitet på vägen, främst när man kommer lite längre söderut på ön.

Ursäkta jag gnäller men du och Nikolaus klagar på vägen, kör ni bil där eller varför

är vägen så viktig. har som jag skrivit aldrig varit där man verkar vara en lungn plats

OK lite för mycket falanger som ni skriver men klaga på vägen. Sörlänningar, allt ska

vara asfalterat fram till erat hotell om inte kan ni inte gå ut

 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Boa52:

Ursäkta jag gnäller men du och Nikolaus klagar på vägen, kör ni bil där eller varför

är vägen så viktig. har som jag skrivit aldrig varit där man verkar vara en lungn plats

OK lite för mycket falanger som ni skriver men klaga på vägen. Sörlänningar, allt ska

vara asfalterat fram till erat hotell om inte kan ni inte gå ut

 

Jag har inte klagat på vägen. Snarare så rättade jag Nikolaus som gnällde på vägen. Läs även mitt tidigare inlägg ovan som handlar om vad jag tycker om Lanta. 

Ändrades av JohanR
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Boa52:

Ursäkta jag gnäller men du och Nikolaus klagar på vägen, kör ni bil där eller varför

är vägen så viktig. har som jag skrivit aldrig varit där man verkar vara en lungn plats

OK lite för mycket falanger som ni skriver men klaga på vägen. Sörlänningar, allt ska

vara asfalterat fram till erat hotell om inte kan ni inte gå ut

 

Nu är det länge sen jag var där, men det var då en riktig skitväg. Det var den enda stora vägen på ön, och gick hela vägen från norr till syd (eller tvärtom).

Och stora bilar (bl a lastbilar) körde som idi*ter där barnfamiljer gick för att ta sig till storbyn etc. Det kanske är bättre nu.

 

Själva ön var det inget fel på, lugn och avslappnad med barnvänliga stränder. Och mycket svenskar för den som gillar det, det lät som vilken dag på Böda sand som helst där på stranden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resor är nog min största hobby, möjligen i konkurrens med att dricka bärs och vara dryg på MPR 😉, men ändå har jag inte varit runt särskilt mycket i Thailand. Jag har bott här i 22 år och aldrig varit på Koh Lanta, Pii Pii eller Lipe. Jag har aldrig besökt Khao Lak, Chiang Rai, Mae Hong Son eller andra populära turistorter. Jag var på Samui och Koh Chang för drygt 20 år sedan, i Krabi för 15 år sedan och var på Phuket för att dottern vann en resa i en uppsatstävling. För oss innebär alltid "semester" att åka utomlands; oftast Europa men kan också vara Hongkong, Japan eller USA. Ett antal helger i Hua Hin och Pattaya blir det givetvis varje år men det är inte riktigt ställen jag förknippar med exotiska stränder.

 

Kanske är det faktumet att jag inte rest på länge men jag såg verkligen fram emot Koh Lanta-resan. Rummet vi bokade är nog (om man ska tro bilderna och kommentarer om vad det normalt sett kostar i juletid) det lyxigaste jag någonsin bott på och jag hade verkligen sett fram emot att gå ned på den (närmast) privata stranden för en promenad på morgonen, följt av vad som anses vara södra Thailands bästa frukost och sedan bara hänga i vår privata infinity pool hela dagen innan man käkar lite seafood på stranden. Givetvis räckte det med att frugan berättade för några väninnor innan vi fick sällskap av ytterligare tre familjer så nu är vi 5 tonåringar, 2 ungar och ett helt koppel av bortskämda fruar och ölsugna snubbar. Väl så kul kanske, men inte riktigt vad jag önskat mig.....   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...