Jump to content
IGNORERAD

Till fots i Mindanao

Guest wille
 Dela

Recommended Posts

I veckan var jag en svang till Mindanao i Filippinerna och resan gjorde ett ordentligt intryck pa mig som jag tankte forsoka dela med mig lite av.

Till en borjan gnallde jag en hel del over att jag var tvugen att aka dit. Sakerhetsklassad zon med rejala problem, usel infrastruktur och uppdraget verkade allt annat an spannande.

Jag och min filippinske kollega tog oss via Manilla till Mindanao och landade pa sen-eftermiddagen i Cagayan de Oro. En mkt lite men ack sa charmig flygplats.

IMG_9884.jpg

Solen dok och det blev snabbt becksvart samtidigt som jag satte mig tillratta i Landcruisern som jag kom att tillbringa mkt tid i.

IMG_9892.jpg

IMG_9897.jpg

IMG_9905.jpg

Det tog oss ca 2 timmar att aka till var destination som vara Malay Balay. Resan borde tagit ca 3 timmar men var kare korde efter devisen - hellre snabbt an bra.

Hotellet lamnade val en hel del att onska men de hade iaf fungerande Wifi - man far vara glad over det lilla. Nedan foljer dels utsikten fran rummet samt gatan utanfor som aven agerar citycenter.

IMG_9922.jpg

IMG_9969.jpg

Andra dagen var lite seg da den spenderades i mote. Dock var det ett gang ungar som livade upp pauserna med lite sang och dans - det var uppskattat.

IMG_9942.jpg

Dela på andra sajter

• Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Broskan

3

• Skibi

2

• jolin

2

• erik-sson

2

Mest aktiva i denna tråd

I veckan var jag en svang till Mindanao i Filippinerna och resan gjorde ett ordentligt intryck pa mig som jag tankte forsoka dela med mig lite av.

Bra början, kör på wille!

Fram med mera pix! whistle.gif

Mvh

Kimmo

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

nyfikne clion vad hade du för bländare på kvällsfotona och inte körde du väll på auto?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

nyfikne clion vad hade du för bländare på kvällsfotona och inte körde du väll på auto?

Hej Clion,

Du vet väl att det kan finnas en hel del information inbäddad i bilder? Detta är vad jag får fram från bild 4 med programmet Preview som medföljer Mac OS X:

Picture76.jpg

Tackar wille för bilderna, och hoppas han inte tycker jag tar mig friheter nu.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Du kan mkt riktigt se info i HC's inlagg. Jag ar som sagt en glad amator vilket innebar att jag testar mig fram. Aven om jag tycker mig borja fa lite koll pa manga sitationer sa dyker det anda alltid upp nagon variation som gor att man far testa sig fram. Vanligtvis kor jag alltid med skarpedjups-prioritering och later darmed blandaren ga pa automatik. Dock sa fungerar ju inte detta i en rad situationer. Tex. pa kvallsbilder eller under hela denna resa da det var extremt daligt ljus mest hela tiden pga av daligt vader och dimma. Sa da gar jag over till helt manuella installningar ganska ofta.

Kort svar 1/60 slutare, f 4.0 samt ISO 3200

Hej Clion,

Du vet väl att det kan finnas en hel del information inbäddad i bilder? Detta är vad jag får fram från bild 4 med programmet Preview som medföljer Mac OS X:

Tackar wille för bilderna, och hoppas han inte tycker jag tar mig friheter nu.

Herr Chang har talat.

Nej da - jag har ju struntat i att ta bort Exif info.

Dela på andra sajter

Riktigt nice o se dessa bilder.Gillar Phil skarpt från en turists ögon och det finns så mycket att fota i vardagen som skiljer sig från "det vanliga" jag ser i Thailand.Tex i Barrio Barretto så var det som att komma 50 år tillbaka i tiden med sletna pastellfärgade hus och goa bilar... nästan lite Cuba över det hela...

Ös på med bilder, Mindanao är väl ett gammalt klassiskt ställe med massa oroligheter om jag inte är ute o cyklar helt...!?

Mvh. Historie-experten L64 :bag:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Dag 2 startade tidigt och avfarden gick vid 04:00.

Jag satte mig tillratta i Landcruisern for att avverka ytterligare 3 timmar i bil. Denna gang pa sma, snirkliga grusvagar over bergen vilket gjorde det hela lite mer spannande.

Dock sporegnade det och var allmant taskigt vader vilket inte vara sa kul nar jag skulle fota.

Lite bilder fran vagen:

IMG_0003.jpg

IMG_0009.jpg

IMG_9728.jpg

IMG_9706.jpg

IMG_9730.jpg

IMG_9737.jpg

Runt 6-7 tiden sa borjade vagarna fyllas av gaende - mestadels barn.

IMG_0015.jpg

IMG_0027.jpg

IMG_0028.jpg

IMG_9990.jpg

Vagen var sadar pa sina stallen och broar var helt klart inte prioriterat

IMG_0031.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_9698.jpg

Sista biten blev det till att ga.

IMG_9518.jpg

Dela på andra sajter

Jag vet inte vad Changen svammlar om.. Men har du mac så blir det minus :kort::suicide::diablo:

Skämtar bara och hoppas på flera fina foton... Plus till dig...

Dela på andra sajter

Tack för bilderna Wille. Jag har själv varit till Mindanao ett par ggr men nere i South Cutabato (södra delen = oroliga muslimområdena)

men Cagayan är ju säkert område. Skoj att folket kan engelska vart man än kommer det är man inte bortskämd med på landsbygden i

Thailand direkt. Kör på med mer bilder när du har tid. Cagayan de Oro har ju en skapligt stor båthamn men du kanske mest rörde dig på landet.

Får man fråga vad du hade för uppdrag där?

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

Tack för bilderna Wille. Jag har själv varit till Mindanao ett par ggr men nere i South Cutabato (södra delen = oroliga muslimområdena) men

du bör väl vara säker i Cagayan. Skoj att folket kan engelska vart man än kommer det är man inte bortskämd med på landsbygden i Thailand direkt.

Kör på med mer bilder när du har tid. Cagayan de Oro har ju en skapligt stor båthamn men du kanske mest rör dig på landet.

Får man fråga vad du har för uppdrag där?

//Broskan

Norra delen ar relativt saker just nu men har anda sina problem. Flera gerillagrupperingar som tex. National People's Army (NPA) haller vissa omraden och dess invanare som gisslan i sin kamp for "utveckling"??. Sodra delen ar ocksa ganska ok numera. Det ar val framst sydvastra kustremsan som ar orolig. Det ar ju en mkt liten andel muslimer pa Mindanao och detsamma galler ju faktiskt gerillan. 9/10 separatistgrupperna bestar av blandat folk fran olika stammar med kommunistiska inslag snarare an religiosa.

Jag var dar for att utvardera ett langre pagaende utvecklingsbistandsprojekt. Varfor vi valde att aka dit var for projektet pavisat mkt positiva resultat med extremt sma medel.

Visst ar de generella engelskakunskaperna betydligt mkt battre an i Thailand, men i byn vi besokte pratade ingen varken engelska eller tagalo utan det var det lokala lingua franca som gallde tillsammans med det, for byn specifika, spraket.

Hamnen ar ganska imponerande!

IMG_9787.jpg

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Nastan framme - 2 larare och tva sma illbattingar agerade guider.

IMG_9666.jpg

IMG_9669-1.jpg

IMG_9693.jpg

IMG_9673.jpg

IMG_9631-1.jpg

Byns livslina!

IMG_9687-1.jpg

Tva av totalt 14 bostadshus i byn som huserade totalt 194 personer

IMG_9701.jpg

IMG_9521.jpg

Dela på andra sajter

Mkt intressant och informativt, Wille.

En sak som slog mig speciellt, på en av de första bilderna, den över gatumiljön uppfattade jag nägonting som vid första anblicken såg ut som en vägskylt, men texten säger något annat " GIVE PEACE A CHANCE".

Stor kontrast med tanke på den verksamhet Du beskriver i Din text med gerillaverksamhet e.t.c..

Hoppas på att De som satt upp skylten avgår som vinnare i den bataljen.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Mkt intressant och informativt, Wille.

En sak som slog mig speciellt, på en av de första bilderna, den över gatumiljön uppfattade jag nägonting som vid första anblicken såg ut som en vägskylt, men texten säger något annat " GIVE PEACE A CHANCE".

Stor kontrast med tanke på den verksamhet Du beskriver i Din text med gerillaverksamhet e.t.c..

Hoppas på att De som satt upp skylten avgår som vinnare i den bataljen.

Baa

Overallt ar det sadana skyltar - satte ihop ett collage till dig Baa!

Untitled-1.jpg

Sen finns det mindre positiva skyltar ocksa!

IMG_9799.jpg

Dela på andra sajter

Superbra Wille.tack för info från en "annan värld",

som många av oss aldrig kommer i närheten av. :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Innan nagonting kunde goras behovdes lite cermonier avklaras for att skydda mot eventuella missoden:

IMG_9457.jpg

IMG_9501.jpg

IMG_9513.jpg

Nyfikna askadare

IMG_9515.jpg

Mindre nyfikna askadare

IMG_9505.jpg

Byns stolthet - skolan

IMG_9562.jpg

Lite trist att dessa uppmaningar behovs kring en skolbyggnad

IMG_9569.jpg

IMG_9544.jpg

IMG_9530.jpg

IMG_9529.jpg

Dela på andra sajter

Byhovdingen eller Datu som han kallas (precis som i Malaysia dvs). Skon snubbe som tuggade blad for kung och fosterland. Jag testade och det var lite halvbeskt och inte sa varst gott.

IMG_9646-1.jpg

Lunchen serverades

IMG_9632.jpg

IMG_9587.jpg

IMG_9622.jpg

IMG_9629-1.jpg

IMG_9602.jpg

IMG_9574.jpg

IMG_9592.jpg

IMG_9573.jpg

IMG_9582.jpg

IMG_9596.jpg

IMG_9560.jpg

IMG_9590.jpg

Dela på andra sajter

Hallåj, wille!

Grymt bra bild på lilla grabben i inläg #17! jap.gif

Du utvecklas som fotograf!

+ på dig!

Mvh

Kimmo hi.gif

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Superbra Wille.tack för info från en "annan värld",

som många av oss aldrig kommer i närheten av. :great:

Tjena Lars, Varför inte flyga över till Filippinerna när du är i Thailand och ta dig till Mindanao, det är en upplevelse.

Jag var på Mindanao 1990 när en kompis gifte sig, och det hände både ett och annat. Vi blev förhörda av både militären från regeringen och muslimska gerillan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Tjena Lars, Varför inte flyga över till Filippinerna när du är i Thailand och ta dig till Mindanao, det är en upplevelse.

Jag var på Mindanao 1990 när en kompis gifte sig, och det hände både ett och annat. Vi blev förhörda av både militären från regeringen och muslimska gerillan.

Tjena Stefan,

Man ska aldrig säga aldrig.kanske en gång så!

Det vore intressant. :yes:

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Usch En blodig attack rapporteradas alldeles nyss på Mindanao av TT. 36 döda kvinnor o pressfolk.

kommer säkert upp på nätsidorna snart.

Dela på andra sajter

Usch En blodig attack rapporteradas alldeles nyss på Mindanao av TT. 36 döda kvinnor o pressfolk.

kommer säkert upp på nätsidorna snart.

Nja alldeles nyss då är TT sena för norska avisen hade den ute 10 i morse

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=584836

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...