Jump to content
IGNORERAD

Process för jul i Thailand


UglyFarang

Recommended Posts

Jepp, som titel anger så är tanken att tillbringa julen eller åtminstone delar av vintern i Thailand men hur fan gör man?

Jag har precis hjälpt sambon med hennes process och det var inte direkt en dans på rosor.

 

Vad behöver jag från ambassaden?

Tanken är ett 60 dagars visum.

Är det bara en thailändsk covidförsäkring som gäller eller är den som Emirates bjuder på ok?

Flera frågor kommer garanterat senare och likaså hur det har fungerat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    7

  • apknug

    6

  • Soengsang

    5

  • S m i l e 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jepp, som titel anger så är tanken att tillbringa julen eller åtminstone delar av vintern i Thailand men hur fan gör man?

Jag har precis hjälpt sambon med hennes process och det var inte direkt en dans på rosor.

 

Vad behöver jag från ambassaden?

Tanken är ett 60 dagars visum.

Är det bara en thailändsk covidförsäkring som gäller eller är den som Emirates bjuder på ok?

Flera frågor kommer garanterat senare och likaså hur det har fungerat.

Du måste nog ha Nonim O(wife eller barn)

Försäkringen ska täcka 100000usd covid, det ska tydligt stå.

Du måste börja med att söka CoE, sen visum, men det är en enkel sak.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du måste nog ha Nonim O(wife eller barn)

Försäkringen ska täcka 100000usd covid, det ska tydligt stå.

Du måste börja med att söka CoE, sen visum, men det är en enkel sak.

Vad jag förstått så ska det räcka med ett 60 dagars turistvisum och kontoutdrag som visar att jag har haft minst 155 000 SEK på kontot i minst 6 månader, gift eller barn skulle inte behövas men detta kan givetvis vara fel.

Jag skapade denna tråd för att reda ut sådant.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu får inte svenskar visum, då det tillhör högrisk gruppen.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vad jag förstått så ska det räcka med ett 60 dagars turistvisum och kontoutdrag som visar att jag har haft minst 155 000 SEK på kontot i minst 6 månader, gift eller barn skulle inte behövas men detta kan givetvis vara fel.

Jag skapade denna tråd för att reda ut sådant.

Turistvisum funkar fortfarande. Var själv på ambassaden igår lämnade in, hämtar visa på onsdag.

 

Man med tanke på att Sverige mycket riktigt ses som högriskland, STV special tourist visa är stoppat, så kan det vara läge att sno sig på för att fixa visa och COE.

 

Ambassaden uppdaterar infon på hemsida 1 och 15 de.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Turistvisum funkar fortfarande. Var själv på ambassaden igår lämnade in, hämtar visa på onsdag.

 

Man med tanke på att Sverige mycket riktigt ses som högriskland, STV special tourist visa är stoppat, så kan det vara läge att sno sig på för att fixa visa och COE.

 

Ambassaden uppdaterar infon på hemsida 1 och 15 de.

Problemet är att jag just nu inte är färdig för snabb avresa, jag bytte arbete förra året och blev "tillbakaköpt" i våras och vi är just nu i en tillväxtfas som jag hoppas vara ok om några veckor.

Nya maskiner och ny personal. 

Måste jag personligen åka till ambassaden?

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Problemet är att jag just nu inte är färdig för snabb avresa, jag bytte arbete förra året och blev "tillbakaköpt" i våras och vi är just nu i en tillväxtfas som jag hoppas vara ok om några veckor.

Nya maskiner och ny personal. 

Måste jag personligen åka till ambassaden?

Du kan ju boka allt o fixa visa o CeO för avresa i.e 15 december. Då måste Thailand vägra låta de som har rätt att komma in (CeO) att komma in vilket blir lite krystat men det kan hända helt klart.

 

Ombud ska funka fint på ambassaden. Men post funkar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Just nu får inte svenskar visum, då det tillhör högrisk gruppen.

Jo de får man, men inte turistvisum, eller det nya turistvisumet på 270 dagar, det är stoppat.

Nonim O ”familj” får man. Efter man fått CoE, om man uppfyller kraven för det.

De har i oktober vart rätt givmilda, gett CoE trots den man söker för att återförenad med, maka eller barn befinner sig i Sverige.

De kan ju ha stramat åt där nu?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jo de får man, men inte turistvisum, eller det nya turistvisumet på 270 dagar, det är stoppat.

Nonim O ”familj” får man. Efter man fått CoE, om man uppfyller kraven för det.

De har i oktober vart rätt givmilda, gett CoE trots den man söker för att återförenad med, maka eller barn befinner sig i Sverige.

De kan ju ha stramat åt där nu?

Vad har du infon att TR, turist visum, skulle vara stoppat ifrån? Min ansökan om TR och COE togs emot igår och skall hämtas på onsdag den 11/11.

 

STV, special tourist visa 270 dagar, verkar dock helt klart vara stoppat.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

STV, special tourist visa 270 dagar, verkar dock helt klart vara stoppat.

Det var det jag var ute efter.....STV 270 dagar.

 

Hade faktiskt ingen aning om att vanligt TR gick att få nu, har inte nämnts mycket i div grupper, så bara att gratulera att det går igenom.

Det gör ju det mycket enklare för många, men något underligt att de skiljer på STV och TR.....Sverige har ju lika många smittade i vilket fall, gissar att det med STV snart kommer att försvinna helt.

 

För övrigt ser jag att ambassaden äntligen har gett ordentligt med information på sin hemsida, många brukar klaga lite på ambassaden men nu har de vart väldigt smidiga o vänliga med processen för de flesta som det verkar, gick väldigt smidigt för min del.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det var det jag var ute efter.....STV 270 dagar.

 

Hade faktiskt ingen aning om att vanligt TR gick att få nu, har inte nämnts mycket i div grupper, så bara att gratulera att det går igenom.

Det gör ju det mycket enklare för många, men något underligt att de skiljer på STV och TR.....Sverige har ju lika många smittade i vilket fall, gissar att det med STV snart kommer att försvinna helt.

 

För övrigt ser jag att ambassaden äntligen har gett ordentligt med information på sin hemsida, många brukar klaga lite på ambassaden men nu har de vart väldigt smidiga o vänliga med processen för de flesta som det verkar, gick väldigt smidigt för min del.

Jag blev faktiskt också förvånad när jag såg att turist visum hade dykt upp. Tänkte att här är bäst att köra innan nåt ändras! Och det verkar det ju kunna göra snabbare än kvickt, det är inte klart förens man är utsläppt från karantänen!

 

Men ambassadens hemsida, som du nämnde, förtjänar beröm! Det går faktiskt att fatta hur man ska göra för att komma till Thailand! 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

En text tagen ur ett mail från Emirates:

 

"Global försäkring för COVID-19
Kostnadsfri försäkring på upp till 150 000 EUR för sjukvårdsavgifter och 100 EUR dagligen i 14 dagar för karantänkostnader."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev UglyFarang:

En text tagen ur ett mail från Emirates:

 

"Global försäkring för COVID-19
Kostnadsfri försäkring på upp till 150 000 EUR för sjukvårdsavgifter och 100 EUR dagligen i 14 dagar för karantänkostnader."

14 dagar, lite underligt undrar om det räcker då karantänstiden är 15 nätter/16 dagar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Soengsang said:

14 dagar, lite underligt undrar om det räcker då karantänstiden är 15 nätter/16 dagar?

Var det inte 14 nätter o dom prata om att det skulle ändras till 10 nätter/11 dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

Var det inte 14 nätter o dom prata om att det skulle ändras till 10 nätter/11 dagar?

Enl frugan som sitter i karantän just nu så släpps koreaner och kineser från vissa regioner ut efter tio dygn i karantän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

14 dagar, lite underligt undrar om det räcker då karantänstiden är 15 nätter/16 dagar?

Jag tolkar detta som att om man blir sjuk på resmålet och tvingas till karantän så utgår denna 14 dagars ersättning.

Jag har mailat Emirates och frågat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev rolba:

Enl frugan som sitter i karantän just nu så släpps koreaner och kineser från vissa regioner ut efter tio dygn i karantän. 

 

Man skall inte tro på allt man "hör" på facebook. 

 

Vore det som hon påstår är det skandal.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev samet:

 

Man skall inte tro på allt man "hör" på facebook. 

 

Vore det som hon påstår är det skandal.

Det var enligt sköterskan som tog covidprov. För övrigt var hon livrädd för frugan eftersom hon anlänt från Sverige 

Inget vidare rykte vi har.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev rolba:

Det var enligt sköterskan som tog covidprov. För övrigt var hon livrädd för frugan eftersom hon anlänt från Sverige 

Inget vidare rykte vi har.

Snarare okunnig sköterska....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

Snarare okunnig sköterska....

Sånt här tycker jag man stöter på ofta i Thailand, men även i andra länder. Allmänbildningen är katastrofal. Oerhört intelligenta och kompetenta människor, som kan fungera som läkare, sjuksköterska, ingenjör eller vad som helst, som kan komma med vilken foliehattsteori som helst utan nån typ av källkritik. Ser det även från USA dessa dagar, där högpresterande människor kan vräka ur sig vad som helst.

 

Som svensk kan det bli ganska märkligt. Jag skulle säga att allmänbildningen i Sverige (iaf under min uppväxt) är en av de bästa i världen. Tom ganska korkade svennar (som jag) kan bli helt förbluffade när man stöter på högpresterande "utlänningar" (utomlands) som uppträder och säger saker som om de aldrig gått i skolan. Ett exempel är väl svastikans betydelse i världen (ffa i Thailand). Jag begär inte att "vår" betydelse, baserad på nazismen, ska vara dominerande i Asien, men de flesta har ju aldrig hört talas om Hitler eller nazismen. Det är ju ändå en ganska stor händelse i världshistorien. Och innan våra hiso-medlemmar här på MPR börjar protestera, jag upplever även detta bland utbildade människor. Att det förekommer hos analfabeter tycker jag inte är märkligt, och är inte min poäng.

 

Jaja, kulturskillnader är ju en av de saker jag uppskattar när man reser runt i världen. Men man (jag) slutar aldrig förvånas över "konstiga" saker, detta är en sån.

 

Sen just det här med allmänbildning tycker jag ställer till det ibland i länder med stark hierarki. En läkare i tex Thailand är ju högt skattad i samhället, inte nån man säger emot även i andra frågor än medicinska. Brist på allmänbildning kan då ge märkliga möten. I början ställde det till det en del för mig, då jag i svennestil tyckte det var viktigt att korrigera såna saker. Nu har jag ju lärt mig att sånt här inte ger några fördelar i Thailand, varken hos frugan som är marinerad i Thaistajl, eller hos personer man är beroende av (ex myndigheter).

En av de viktigaste lärdomar jag gjort i Thailand är att åtminstone till viss del förstå det här med att "förlora ansiktet", det är inte alltid så produktivt att "ha rätt". Så även om det fortfarande skaver, så låter jag mestadels saker vara numera, förutom när det gäller barnen, de bör lära sig. 

 

 

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev M33:

 

8 timmar sedan, skrev rolba:

Det var enligt sköterskan som tog covidprov. För övrigt var hon livrädd för frugan eftersom hon anlänt från Sverige 

Inget vidare rykte vi har.

The proposal will be sent to the CCSA, which will have the final say on the issue.

 

Finns många som vill saker och har "förslag" det är inte samma sak som att det kommer bli så. 

 

Visserligen har de länge skissat på olika lösningar för att få in turister och det har ju talats om att kapa till 10 dagar för alla. 

 

Men innan det kommer från paljettmannen i Bkk är det bara drömmar, förhoppningar och "förslag".

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

The proposal will be sent to the CCSA, which will have the final say on the issue.

 

Finns många som vill saker och har "förslag" det är inte samma sak som att det kommer bli så. 

 

Visserligen har de länge skissat på olika lösningar för att få in turister och det har ju talats om att kapa till 10 dagar för alla. 

 

Men innan det kommer från paljettmannen i Bkk är det bara drömmar, förhoppningar och "förslag".

Jag sa inte att det var ett faktum, hänvisade bara till en länk där det skrevs om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev M33:

Jag sa inte att det var ett faktum, hänvisade bara till en länk där det skrevs om det.

Sant. 

 

Läst massor av artiklar om resdbubblor, kortare karantän, lågriskländer osv osv... 

 

Men oavsett 14 eller 10 dagar så kommer inte de kinesiska, koreanska, japanska turisterna komma. Deras semesterresor är för korta och även de kan läsa på internet och se att många av deras turistaktiviteter i Thailand nu är stängda. 

 

Skall man återställa turismen krävs det betydligt mer... t.ex. negativt test innan boarding, snabbtest vid ankomst sedan är du fri. Det hade satt fart på turismen, jag och många med mig på detta forum hade åkt redan imorgon. 

 

Men hur skall man kunna motivera sådana förändringar? Tror tyvärr vi kommer få leva med karantän en lång tid, kanske kortas den till 10 dagar. Men tror vi kommer se den långt in i 2021 om inte hela året. 

 

Ett vaccin som så många väntar på är ju tyvärr inte en 100% lösning så även med vaccin skulle en viss karantän behövas för att behålla sitt corona"fria" land. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag håller som sagt på med planerna för att komma ner till Thailand och i helgen så hade vi ett litet knytkalas här på gården med diverse vänner och diskuterade möjligheterna att som utlänning komma in i Thailand just nu och då fick jag lite konstiga sanningar serverade och jag har mailat ambassaden i Stockholm för att få deras svar.

 

De konstiga sanningarna nedan.

 

1. Man måste inställa sej personligen på ambassaden i Stockholm för att få ett 60dgr turistvisum idag.
Kommentarer/erfarenheter önskas.


2. Den thailändska ambassaden i Köpenhamn hanterar inga visumansökningar från svenskar i nuläget.
Jag har inte hittat någon användbar information på deras sida heller.
Kommentarer/erfarenheter önskas.

 

Jag har läst på denna länken:


http://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-Thailand-during-covid-19-situation/

 

 och då klickat mej vidare till denna länken:


http://thaiembassy.se/en/4027-2/   
Där jag under:
"Tourist Visa (TR)
Required Document in detail"


Inte hittar något som säjer att jag måste inställa mej personligen ej heller att det finns något hinder för mej att få detta visa, där emot så verkar STV vara stoppat för svenskar pga Sverige efter 201101 anses vara ett högriskland.
 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...