Jump to content
IGNORERAD

Om bodelning m m


Advokat i Bangkok

Recommended Posts

det enda jag kan visa konto utdrag på skickade pengar till hennes pappa som är byggledare till huset och bilder som jag har fått nästan varje månad på mail jag vet inte om det räcker till för ta till bodelningen om jag säger vi har byggt det tillsammans och inte att det är hennes hus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Advokat i Bangkok

    9

  • John Khonken

    6

  • Magrood

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Advokat i Bangkok

det enda jag kan visa konto utdrag på skickade pengar till hennes pappa som är byggledare till huset och bilder som jag har fått nästan varje månad på mail jag vet inte om det räcker till för ta till bodelningen om jag säger vi har byggt det tillsammans och inte att det är hennes hus

hmmm... att pappan är byggledare till huset indikerar starkt att det är föräldrarnas hus...

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja då är det väl kört för min del om hon vill vara oärlig det är bara att hoppas på det bästa att hon har nån ryggrad

Link to comment
Dela på andra sajter

ja då är det väl kört för min del om hon vill vara oärlig det är bara att hoppas på det bästa att hon har nån ryggrad

Har "ryggraden" något kapital att dela i Sverige kan Du eventuellt hoppas, annars.. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så ser det nog ut som du har dragit en nitlott , hon tar allt i Thailand samt hälften i sverige .

Men , jag antar att hon kommer att dra till Thailand med ungarna , du slipper då betala underhållsstöd.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Jag skulle ALDRIG BLÅSA min tilltänkta fru. Finns inte. Däremot vill jag försäkra mig att vi stannar hos varandra. Stannar vi hos varandra tills jag dör.Så får hon allt i alla fall. Jag kommer såklart att förklara allt för henne. Sedan är det såklart upp till henne om hon vill skriva på eller inte. Jag tvingar ingen. Kommer också att skriva testamente som garanterar henne friheten. Men den som ärver blir ju våran Maria. Så det löser sig.

Hej John Khonken

Hoppas du inte missförstod mig och trodde att jag trodde att du skulle blåsa henne na kha.

Om du känner mig så förstår du nog att det vara var av välvilja till er båda.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan t o m tänka sig att thailändska myndigheter ogiltigförklarar förvärvet om det skulle visa sig att pengarna för köpet kommer från dig.

Per

Det där är något som "gnager" i min skalle.

Jag undrar hur stor risken är för detta om huset står i min frus namn och pengarna kommer från mej.

Finns det något sätt att, vid min bortgång, säkerställa så att huset tillfaller min fru och ej den thailändska staten.

Jag har skrivit ett testamente i Thailand, men räcker detta?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så ser det nog ut som du har dragit en nitlott , hon tar allt i Thailand samt hälften i sverige .

Men , jag antar att hon kommer att dra till Thailand med ungarna , du slipper då betala underhållsstöd.

Kan ju vara sa att det ar det minsta problemet - betalningen dvs. Att mista kontakten med sina barn ar ofta en tragedi och underhallsstod kanske nagot man vill betala for att ge dem ett dragligare liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte gå närmare in i diskussionen eftersom jag tycker Per ger bra och användbara svar i ämnet.

Eftersom vi haft några skilsmässofall i Thailand under åren kan jag tillägga att det enklaste och billigaste förfarandet vid en skilsmässa i Thailand mellan en thailändsk och en utländsk medborgare är att komma överens via ett upprättat avtal. Då kan kommunen (amphur) utfärda ett skilsmässointyg både snabbt och enkelt utan inblandning av domstolen i frågan.

Att driva skilsmässo- och bodelningsfrågan i en thailändsk domstol via en thailändsk advokat är både kostsamt och tidsödande. Frågan är om kostnaden motsvarar det mervärde man kan tänkas få ut den vägen.

Ett upprättat äktenskapsförord underlättar alltid en kommande separation – något som oftast glöms bort när kärleken spirar och förberedelserna inför äktenskapet pågår.

Vidare kan man redan från början ta med i beräkningen att man ev. kan förlora gjorda investeringar i hus och mark i Thailand. Då kanske det inte känns så betungande när det väl inträffar.

Ytterligare möjligheter finns om man är gift och överens:

Som gift med en thailändsk medborgare:

No Mo 0710/vor 792 den 23 mars 1999, Thai Property Law, om en thailändsk medborgare vars make är utlänning, har ändrats till förmån för en thailändsk medborgare med en utländsk make. Sådana par kan nu lagligen äga mark i Thailand. Men marken måste registreras i den thailändske medborgarens namn.

Utlänningen skall underteckna en försäkran att de medel som används vid köpet av marken är den thailändske medborgarens och att han/hon (utlänningen) avstår från all rätt till ägande av marken.

Ett Habitation Contract (nyttjanderättsavtal) fungerar ungefär så här!

En man som är gift med en thailändsk medborgare kan ges en nyttjanderätt till hus och mark. Han kan ha den rätten tills han dör. Avtalet kan vara livslång och vara registrerat i lagfarten. Han får även tillåtelse att utfärda en "Yellow Book" som är husets registreringsbevis vilken ges till utlänningar. Hans fru ska via egen vilja överlämna nyttjanderätten av marken och huset till honom. (om huset inte redan finns i hans namn). Han får inte driva någon näringsverksamhet på marken och har ingen egen rätt till något ägande av marken om frun dör.

Mvh Roffe

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ingenting i Thailand och har inga planer på att göra det heller, förutom möjligen en lägenhet ägd i eget namn i en ort där det finns en fungerande andrahandsmarknad. Jag har dock roat mig med små hypotetiska funderingar om ett sätt att lösa problemet med husägande i Thailand. En farang kan ju som alla vet vid det här laget äga själva huset men inte marken som huset står på. Vid en separation eller vad som än händer är ett hus i ingenstans utan värde, för det är förutom markproblemet i praktiken osäljbart. Vad händer om huset är byggt enligt modulmetoden. Farangen kan då med en rejäl kranbil och ett par lastbilar hämta hela huset på en förmiddag. Huset kan då flyttas från exempelvis Issan till en nyarrenderade tomt i en turistort. Detta borde vara praktiskt genomförbart, förutom att detta kanske är direkt livsfarligt om släkten är aggresiv och ser huset som sin egendom.

MVH.

Luttrad. Som inte ens funderar på att omsätta iden i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ingenting i Thailand och har inga planer på att göra det heller, förutom möjligen en lägenhet ägd i eget namn i en ort där det finns en fungerande andrahandsmarknad. Jag har dock roat mig med små hypotetiska funderingar om ett sätt att lösa problemet med husägande i Thailand. En farang kan ju som alla vet vid det här laget äga själva huset men inte marken som huset står på. Vid en separation eller vad som än händer är ett hus i ingenstans utan värde, för det är förutom markproblemet i praktiken osäljbart. Vad händer om huset är byggt enligt modulmetoden. Farangen kan då med en rejäl kranbil och ett par lastbilar hämta hela huset på en förmiddag. Huset kan då flyttas från exempelvis Issan till en nyarrenderade tomt i en turistort. Detta borde vara praktiskt genomförbart, förutom att detta kanske är direkt livsfarligt om släkten är aggresiv och ser huset som sin egendom.

MVH.

Luttrad. Som inte ens funderar på att omsätta iden i verkligheten.

Om huset står i ens namn kan man möjligen vid separation helt enkelt med hjälp av inhyrd Caterpillar jämna huset med marken.

Det kanske känns bättre då, vad vet jag? Inget jag skulle våga mig på dock. Viss risk för lynchning av lokala befolkningen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Jag tackar dig för att du bryr dig. Inga problem. Hoppas allt är bra och fortsätt gärna att bry dig. För jag gillar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Om huset står i ens namn kan man möjligen vid separation helt enkelt med hjälp av inhyrd Caterpillar jämna huset med marken.

Det kanske känns bättre då, vad vet jag? Inget jag skulle våga mig på dock. Viss risk för lynchning av lokala befolkningen...

Herr Chang har talat.

Nä jag tror man måste vara beredd att allt som införskaffas i Thailand till och tillsammans med eventuell fru. Det är borta vid en skilsmässa. Sen kan man väl försöka styra det hela bättre i Sverige med äktenskapsförord osv. :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bond1

Jag tror nämligen samma som du. Allt i Thailand är frugans i alla lägen. Utgår man från det blir det mindre problem . I den frågan har man givit upp från början

Link to comment
Dela på andra sajter

Bond1

Jag tror nämligen samma som du. Allt i Thailand är frugans i alla lägen. Utgår man från det blir det mindre problem . I den frågan har man givit upp från början

Ja, det är för sorgligt att det skall behöva vara så, men ni har säkert rätt. Man kan alltså inte ens som gifta skapa sig ett liv 'riktigt' tillsammans, på lika villkor.

Detta speglar väl ett betydligt djupare problem antar jag, Thailändarna vill egentligen inte ha oss där alls!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe

Dom vill visst ha oss där. Alltså dom flesta av oss. Men på deras villkor. Vilket jag kan tycka är lite underligt. För alla som inte tänker med fel kroppsdel. Så investerar man inte gärna i Thailand p.g.a detta. Men har man pengar i byrålådan så varför inte. Men som alla skriver. Var beredd att förlora allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe

Dom vill visst ha oss där. Alltså dom flesta av oss. Men på deras villkor. Vilket jag kan tycka är lite underligt. För alla som inte tänker med fel kroppsdel.

Det är ju precis så vi svenskar tycker om om de danskar, tyskar, norrmän o holländare, som kommer till vårt vackra land och köper upp våra bästa lägen!

Jag förstår fullständigt att de vill att vi ska acceptera deras regler! Det är ju så vi vill när andra köper fast egendom i vårt land!

mvh

drinks.gif Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...