Jump to content
IGNORERAD

När Kungen dör


woffe2

Recommended Posts

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • glimten66

    5

  • korp

    3

  • BanFang

    2

  • woffe2

    2

Mest aktiva i denna tråd

inbördeskrig ser ju ut som en möjlighet...

Bra trådstart btw, jag ser framemot as läsa vad folk anser om detta :clapping:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent själviskt hoppas jag att jag inte är där när det inträffar, för det i mina ögon oundvikliga kaoset vill man inte uppleva på plats.

Håller med Korp att inbördeskrig är ett tänkbart scenario...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gigantisk landssorg som kommer att påverka hela infrastrukturen och marknaden förmodligen, KÄNSLIG TRÅD!

Känlsig tråd ja onekligen - jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om detta tagits upp på ett internetforum i Thailand..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ens någon efterträdare som är såpass mycket älskad och respekterad än kungen själv?

Om inte lär det bli kaos.

När kungen väl går bort får man hoppas på att det framträder en ny person som blir lika älskad och respekterad av folket som nuvarande kungen.

Och att denna person har samma värderingar som kungen nu gällande turism och landet och dess invånare.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent själviskt hoppas jag att jag inte är där när det inträffar, för det i mina ögon oundvikliga kaoset vill man inte uppleva på plats.

Håller med Korp att inbördeskrig är ett tänkbart scenario...

Där håller ja me di Korp vill inte cara där då de kommer att gå åt helvete där nere då

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ens någon efterträdare som är såpass mycket älskad och respekterad än kungen själv?

Om inte lär det bli kaos.

När kungen väl går bort får man hoppas på att det framträder en ny person som blir lika älskad och respekterad av folket som nuvarande kungen.

Och att denna person har samma värderingar som kungen nu gällande turism och landet och dess invånare.

som de ser ut nu finns de inte de har pratat me tanten min förut om de här o prinsen ligger inte på hennes eller släktens önske lista direkt

:diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lugnaste lösningen är om kungen redan nu abdikerar och utser sin efterträdare medan han fortfarande är i livet. Det tror jag är enda sättet att undvika det kaos och den gigantiska maktkamp som kommer att bli om han avlider med så många frågor ännu obesvarade.

Kronprinsen sitter ju bäst till men hans affärer med Thaksin ligger ju inte på pluskontot hos alla i hovet precis. Det finns ju x-antal politiker både inom och utom landet som kommer att göra allt för att roffa åt sig av det maktvakuum som uppstår när kungen dör och ryktesspridningen tidigare i höst angående kungens hälsa ger väl en liten indikation på vad som komma skall...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lugnaste lösningen är om kungen redan nu abdikerar och utser sin efterträdare medan han fortfarande är i livet. Det tror jag är enda sättet att undvika det kaos och den gigantiska maktkamp som kommer att bli om han avlider med så många frågor ännu obesvarade.

Kronprinsen sitter ju bäst till men hans affärer med Thaksin ligger ju inte på pluskontot hos alla i hovet precis. Det finns ju x-antal politiker både inom och utom landet som kommer att göra allt för att roffa åt sig av det maktvakuum som uppstår när kungen dör och ryktesspridningen tidigare i höst angående kungens hälsa ger väl en liten indikation på vad som komma skall...

ja du prinsen lär inte bli lång varig på den tjänsten av va ja hört av familj o vänner :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något alternativ i Kungafamiljen idag.

Någon av döttrarna skulle kanske vara mer respekterad av folket som tronarving.men sonen är hetlevrad sägs det så den lösningen är nog inte gångbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det tänkas att militären går in och bestämmer vem som ska vara tronarvinge/galjonsfigur.

För militären lär väl ändå gå in för att stärka sin makt när nuvarande kungen dör?

Kanske lite väl naiva frågeställningar, men..

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att alla är så överens om att prinsen inte skulle accepteras. Det är samma sak som jag har hört (av de som är beredda att diskutera kungafamiljen :)) När jag var där i sommaras började jag också fundera på varför all propaganda fortfarande fokuserar till 100% på kungen. Eftersom jag undervisa i marknadsföring så tyckte jag det var märkligt att de inte börjat förbereda folket genom att blanda upp med bilder på prinsen men det verkar ju vara genomtänkt. Kungafamiljens framtid (i alla fall som maktfaktor) hänger väl rätt mycket på att efterträdaren får samma status hos folket som den nuvarande och om det blir prinsen verkar ju inte så sannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

phra thep kan inte bli kung.då måste tydligen kungen ändra på grundlagen.

Grundlagen behöver inte ändras, i sin helhet, det är redan möjligt med kvinnlig tronföljd, men dock om ingen manlig tronföljare finns. Nu finns det ju (fortfarande) en kronprins

men som alla vet, en inte särskilt populär person och mystiska frånfälle har inträffat förut inom kungafamiljen. En annan aspekt är att phra thep är avspeciella skäl, som ej kan disskuteras i Thailand, ensamstående och umgås iförsta hand med "sällskapsdamer" men trots detta så skulle hon definitift vara folkets val, om den möjligheten kunnde ges.

Det finns också i Thailand en gammal legend att, shakridynastin skall endast se 9 kungar på tronen, nu är inte jag vidskeplig, men thaifolket är det och många tror faktiskt

på att det kommer att slå in, vilket fall som helst så är det en spännande framtid både för thai och inte minst för alla oss som vistas permanent i landet, hoppas vi slipper se någon större blodsspillan, men tyvärr finns nog den risken.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan aspekt är att phra thep är avspeciella skäl, som ej kan disskuteras i Thailand, ensamstående och umgås iförsta hand med "sällskapsdamer" men trots detta så skulle hon definitift vara folkets val, om den möjligheten kunnde ges.

Det finns också i Thailand en gammal legend att, shakridynastin skall endast se 9 kungar på tronen, nu är inte jag vidskeplig, men thaifolket är det och många tror faktiskt

på att det kommer att slå in,

Så den pragmatiska lösningen skulle då vara att hon tar över och senare skickar makten vidare till någon lämplig manlig släkting. Då uppfylls legenden utan att familjen behöver tappa makten eller uppröra folket. Om jag tolkar dig rätt så risken för egna tronföljare vara väldigt liten om hon fick makten.

Min rekommendation är dock att de hämtar tronföljaren från Frankrike, det har ju funkat bra förut om ett land vill ha en kung utan verklig makt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag tror att det blir en lång period med landsorg under vilken det är mycket riskbelt för alla politiker då alla som eventuellt har uttryckt en avvikande uppfattning från Kungen kan råka illa ut.

Sedan beror mycket på hur och vem som sitter på informationen om vem Kungen har utsett till sin efterträdare, om jag minns rätt så ger Thailandsförfattning Kungen rätt att själv utsee sin efterträdare.

Kungen kommer att hammna i samma status som Rama V vilket betyder att han lär erhålla en status liknande Budda så ingen kommer att kunna ( våga ) ifrågasätta hans beslut om efterträdare!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen kan utse sin efterträdare- prinsessan Sirindhorn har redan titeln kronprinsessa.

En lösning att gå runt problemen både med legenden och kronprinsens impopularitet är att utse Sirindhorn till efterträdare och samtidigt utse kronprinsens son till hennes efterträdare.

men frågan är hur sugen kronprinsen är på den lösningen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Kungen kan utse sin efterträdare- prinsessan Sirindhorn har redan titeln kronprinsessa.

En lösning att gå runt problemen både med legenden och kronprinsens impopularitet är att utse Sirindhorn till efterträdare och samtidigt utse kronprinsens son till hennes efterträdare.

men frågan är hur sugen kronprinsen är på den lösningen.

En fråga om Hon har titeln kronprinsessa har "kronprinsen" samma titel verkar lite mysko? Att Kungen kan utsee sin efterträdare var jag nästan säker på men kan han verkligenutsee sin efterträdares efterträdare det verkar lite mysko!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gott om prins och prinsesstitlar i Thailand.

Den titel som kunget gett "kronprinsen" ar dock hogre an den som han har tilldelat "kronprinsessan", sa sett till titlarna sa har redan kunget gjort sitt val. Ett val som torde bli helt forrodande for kungahuset med den genuint impopulare kronprinsen som kung.

Formellt har kungen i Thailand i princip ingen makt, utan kungens i praktiken stora inflytande kommer enbart av att han ar alskad av folket och med den otroligt illa omtyckta kronprinsen vid makten sa kommer kungen i praktiken att bli den galionsfigur som han enligt forfattningen ska vara.

Kungamakten i Thailand avskaffades redan 1932.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...