Jump to content
IGNORERAD

Äktenskapsförord vid giftemål


John Khonken

Recommended Posts

Kan översättningsbyråerna hjälpa mig med det eller kan jag skriva själv och låta översätta det. Måste man gå till en jurist i Thailand. jag vill skriva att allt i Thailand är fruns och allt i sverige mitt. När hon sedan kommer till sverige skriver vi inbördes testamente. Då är jag garderad om något skulle gå åt pipan innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • John Khonken

    4

  • Mooauan

    4

  • Nypan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Du behöver ingen jurist allt i Thailand är hennes. Allt du har innan du gifter dig i Sverige är ditt. Allt som ni sedan skaffar efter giftermålet i Sverige delas 50/50 vid ev skillsmässa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan översättningsbyråerna hjälpa mig med det eller kan jag skriva själv och låta översätta det. Måste man gå till en jurist i Thailand. jag vill skriva att allt i Thailand är fruns och allt i sverige mitt. När hon sedan kommer till sverige skriver vi inbördes testamente. Då är jag garderad om något skulle gå åt pipan innan.

Ta hjälp av en advokat för att allt ska bli rätt och riktigt.

I Thailand är det de thailändska lagarna som gäller och de kan inte påverka egendom m.m. i Sverige. Det samma gäller det omvända.

Skaffa ett äktenskapsförord i båda länderna och registrera dem samtidigt som ni registrerar äktenskapet.

http://www.thailawonline.com/en/family/prenuptial-agreements/prenuptial-agreements

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ingen jurist allt i Thailand är hennes. Allt du har innan du gifter dig i Sverige är ditt. Allt som ni sedan skaffar efter giftermålet i Sverige delas 50/50 vid ev skillsmässa.

,

Fel FEL !!!!

När ni gifter er så blir allt i Sverige gemensam egendom,det kallas giftorättsgods och delas lika vid skilsmässa om man inte har förord.

ÄVEN det du äger innan ni gifter er.

Varför skall man annars skriva äktenskapsförord.

Det som du betalar i Thailand kan du glömma det kan INTE friskrivas i Sverige , förordet gäller endast för och i Sverige.

Glöm INTE att det skall undertecknas innan i springer till prellen.

Kolla sökfunktionen det har skrivits om detta förut.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

bebe har förväxlat reglerna för äktenskap och samboende. Det bebe beskriver gäller för sambos.

Nypan har rätt om vad som gäller för äktenskap, dock har jag för mig att det krävs minst fem års äktenskap för att det ska bli 50/50 delning av det man hade innan äktenskapet. 10% efter första året, 20% efter andra året osv. Jag har en bok om detta som jag tyvärr inte hittar nu. Fru Chang tycks ha städat undan den... av någon anledning ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nypan har rätt. Det är en enkel procedur att skriva de saker som skall undantas från giftorättsgodset och registrera det vid din lokala tingsrätt. Frugan skrev på utan knot, då allt hon ägde innan fortsätter att vara hennes.

Beträffande gemensam anskaffad egendom i Thailand så har du nog en bra lagstiftning som skyddar dig, har hört talas om faranger som har kommit bra ur en skilsmässa. Men det lämpligaste är nog att redan nu resonera som så, att allt du investerar i Thailand förlorar du vid en skillsmässa. na.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen ni ger! great.gif

Bra att veta då jag troligen gifter mig med min thaidam i slutet av nästa år.rtfm.gif

blink.gifblink.gifblink.gif

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

bebe har förväxlat reglerna för äktenskap och samboende. Det bebe beskriver gäller för sambos.

Nypan har rätt om vad som gäller för äktenskap, dock har jag för mig att det krävs minst fem års äktenskap för att det ska bli 50/50 delning av det man hade innan äktenskapet. 10% efter första året, 20% efter andra året osv. Jag har en bok om detta som jag tyvärr inte hittar nu. Fru Chang tycks ha städat undan den... av någon anledning ;-)

Herr Chang har talat.

Detta gäller bara om man kan bevisa att ena parten kan misstänkas ingått gifte mål för att vinna på det ekonomiskt.

Äktenskapsförord behöver ej registreras i tingsrätt.Bara undertecknas av båda och i 2 ex. Bevittning av namnteckning är dock ej krav men värdefullt.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

bebe har förväxlat reglerna för äktenskap och samboende. Det bebe beskriver gäller för sambos.

Nypan har rätt om vad som gäller för äktenskap, dock har jag för mig att det krävs minst fem års äktenskap för att det ska bli 50/50 delning av det man hade innan äktenskapet. 10% efter första året, 20% efter andra året osv. Jag har en bok om detta som jag tyvärr inte hittar nu. Fru Chang tycks ha städat undan den... av någon anledning ;-)

Herr Chang har talat.

Detta gäller bara om man kan bevisa att ena parten kan misstänkas ingått giftemål för att vinna på det ekonomiskt.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Advokat i Bangkok

Hej, jag tror det finns stort intresse av korrekt information om vad som gäller vid internationella äktenskap.

Jag har därför reggat mig i min yrkesroll som advokat.

För de flesta av er är jag känd i annat namn här på forumet.

Och jag har aldrig tidigare skrivit om juridik.

Jag ska svara på frågor och startar ny tråd i de ämnen som efterfrågas.

Hälsningar

Per

Advokat med intresse och erfarenhet av Thailand!

Fri rådgivning utan kommersiellt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett äktenskapsförord för gifta i Sverige ska vara registrerat i tingsrätten för att vara giltigt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett äktenskapsförord för gifta i Sverige ska vara registrerat i tingsrätten för att vara giltigt.

Mvh Thaikonsult

Och ett thailändskt äktenskapsförord skall registreras samtidigt som man registrerar giftermålet om man gifter sig i Thailand eller registrerar det på en ambassad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen blir det lite annat om du har särkullerbarn och inga gemensamma barn, då går allt till särkullebarnet.

Alltså dina tillgångar, inte din fru's..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni skriver ett äktenskapsförord med er thaidam, glöm då inte att få äktenskapsförodet översatt så hon förstår vad hon skriver på eller att hon åtminstone får innebörden förklarad för sig på sitt eget språk. Det förhindrar vid en eventuell skilsmässa att en tvist uppstår kring äktenskapsförordets giltighet på grund av att endera parten inte förstått innehållet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte att vara mycket tydlig och komplett i alla avtal som upprättas. Svensk avtalslag säger att om ett avtal är tvetydigt så ska det tolkas till fördel för den som EJ formulerat avtalet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina synpunkter. jag kommer att testa min ide här. kommer att fråga översättningsbyrån om dom kan översätta detta så att tiracen förstår. kommer även att göra samma i sverige fast då med lite annan text för att gardera mig bättre. Jag gör det för att vara skyddad om något går på tok.Annars är det inga problem för tiracen . hon ärver allt i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan översättningsbyråerna hjälpa mig med det eller kan jag skriva själv och låta översätta det. Måste man gå till en jurist i Thailand. jag vill skriva att allt i Thailand är fruns och allt i sverige mitt. När hon sedan kommer till sverige skriver vi inbördes testamente. Då är jag garderad om något skulle gå åt pipan innan.

Jag skrev mitt själv på engelska och fick det översatt till Thailändska, sen skrev vi under båda två på engelska och thai. Två vittnen skall det ochså vara. Det skall naturligtvis upprättas innan man gifter sig. Sedan hade jag fått lära mig att det skull registreras samtidigt som vi gifte oss här men på ampö vägrade dom, det var för långt (en halv A4). Det enda dom ville ta in i giftermålslicensen var en vers om min rätt att bo i hennes hus så länge jag lever och det skrev dom in på ett helt obegripligt sätt. Det var stor cirkus på ampö med flera resor fram och tillbaka till en juristbyrå men där försäkrade dom mig att vårt äktenskapsförord var giltigt även om ampö inte vill registrera det.

I Sverige lät jag sedan regisrera den engelsa versionen vid tingsrätten, kostade 200 kronor tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina synpunkter. jag kommer att testa min ide här. kommer att fråga översättningsbyrån om dom kan översätta detta så att tiracen förstår. kommer även att göra samma i sverige fast då med lite annan text för att gardera mig bättre. Jag gör det för att vara skyddad om något går på tok.Annars är det inga problem för tiracen . hon ärver allt i alla fall

Inte kan du väl ha två OLIKA äktenskapsförord?

Har du ingen som ärver dig i Sverige kan du antagligen strunta i testamente.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse

Tack för dina synpunkter. Jag tyckte bara att i sverige borde man specifisera äktenskapsförordet. Inget annat. Men möjligtvis har jag fel där. Som vi alla vet är svensk byråkrati värre det var endast därför. När det gäller testamente ärver vårat gemensamma barn allt såklart. Men jag vill skriva in ett skydd för frugan så att hon sitter i orubbat bo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej lyfter tråden.Efter läst om Paul Anka.

Glöm ej att skriva både testamente och äktenskapsförord.

Mina önskemål var:

Äktenskapsförord som gäller om vi går isär.

Men samtidigt vill jag att om jag dör så skall inte alla mina tillgångar gå till mina tidigare barn.

Jag vill alltså att vid skilsmässa själv välja hur jag gör. Men vid dödsfall se till att mina tidigare barn och min nya fru får som jag önskar det.

Jag registrerade ett äktenskapsförord i Tingsrätten.

Plus ett testamente om hur mina tillgångar skall fördelas när jag dör för utan detta får min nya fru inte ärva något pga äktenskapsförordet. I detta kan jag reglera att hon skall ha alla våra till gångar i Thailand. Så att inte mina tidigare barn behöver bråka om värderingar och dylikt här i Thailand. Mitt testamente har jag skrivit tillsammans med en advokats hjälp för att se till att så få frågetecken finns som möjligt för att undvika bråk när jag dör.

Men nu till en fråga hur förvara man ett testamente på bästa sätt. Själv har jag det i bankfack men finns det flera sätt att förvara det på så att man minimera problemen när man dör.

Moo

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel: Skilsmässa inträder och om man inte vill bli blåst på allt i Thailand. (vilket en hel del generösa faranger har upplevt)

Är det inte så ?? att man kan upprätta kontrakt om lån mellan sig själv och Thaifrun, där lånebeloppet

som Thaifrun har gjort vid husköpet, och betalats av Mr Farang skall återbetalas helt eller delvis i samband med skilsmässa.

En advokat har diskuterat med mig i dessa banor iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kan du väl aldrig få till både äktenskapsförord och testament som funkar.

Hur skall du få tillbaka de pengarna som du lånar ut i Thailand hon säljer väl förmodligen huset omg till en släkting.

Efter detta vad gör du då stämmer (Stämningar kostar pengar i Thailand) henne i domstol till att betala de pengar som hon helt säker inte längre har på sina konton.

Och skall du sedan bevaka hennes ekonomi i alla år därefter.

I Thailand kan man som utlänning äga Bilen Lägenheten och man får vara nöjd med det.

Därför tycker jag att äktenskapsförord i Thailand inte är aktuellt.

Men därimot glöm aldrig testamentet om ni har äktenskapsförord i Sverige.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kan du väl aldrig få till både äktenskapsförord och testament som funkar.

Hur skall du få tillbaka de pengarna som du lånar ut i Thailand hon säljer väl förmodligen huset omg till en släkting.

Efter detta vad gör du då stämmer (Stämningar kostar pengar i Thailand) henne i domstol till att betala de pengar som hon helt säker inte längre har på sina konton.

Och skall du sedan bevaka hennes ekonomi i alla år därefter.

I Thailand kan man som utlänning äga Bilen Lägenheten och man får vara nöjd med det.

Därför tycker jag att äktenskapsförord i Thailand inte är aktuellt.

Men därimot glöm aldrig testamentet om ni har äktenskapsförord i Sverige.

Moo

Gör du inget så är risken stor att vad som helst händer.

Men Du börjar med att skriva ett Habit avtal. (Tror det heter så - Jag gjorde det) Det innebär att du har ett avtal som ger dig full rätt att bo i det hus och gå omkring ostörd på din tomt du köpt intill din död. Kontraktet är officiellt och ligger på Land Office och

blockerar också all försäljning av fastigheten intill du är död.(Såvida du inte kommer överens med Frun om försäljning.) Därmed har du en tidsfrist oavsett vad som händer i äktenskapet.

Steg 2 enl advokat var att upprätta ett låneavtal. Lånet som Thaifrun tecknat med Farang skall betalas inom

ett datum om förslagsvis 2 år. Om paret är fortsatt på god fot med varann efter 2 år, skrivs ett nytt låneavtal.

Jag gjorde fas ett av denna variant. Om Habitavtal.

Naturligtvis måste man göra dessa ÖK medans man är överens med varandra. Och hjälp av en advokat är en självklarhet.

Jag har också exempel på nära håll där farang förlorat 10 miljoner baht. p.g.a Thaidam utan att ha några

garderande avtal. Men med hygglig advokat lyckades han få tillbaka 5 av millarna. Alltid något.

Nu har han startat om med ny Thaihustru.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en bra tråd som kommit upp igen.

Har själv försökt skriva äktenskapsförord med enskild egendom och testament som gäller vid skilsmässa eller dödsfall, men det går inte att uppfylla formkraven.

Kontaktade två olika byråer om detta och står fortfarande utan ett giltigt avtal innan giftermålet.

Önskemål:

1. Enskild egendom som skyddas vid skilsmässa (bränt barn skyr elden om nån undrar)

2. Att enskild egenom ärvs och utgör enskild egendom

3. Särkullbarn får ut laglott/förskott på arv

4. Gemensamma barn

Har provisoriskt löst detta med en Livförsäkring till mina två barn och gumman med en 1/3 var.

Ser gärna förslag på äktenskapsförord och testament.

Är nog många som vill skydda TGF vid dödsfall men också skydda sig själv vid skilsmässa.

Tack för ordet.

Svar från byrå till gumman:

Till att börja med så kan man inte göra skillnad mellan vad som ska gälla vid äktenskapsskillnad vid dödsfall eller skilsmässa. Ett äktenskapsförord om enskild egendom gäller i båda fallen, dock kan man ha rätt att få den gemensamma bostaden på sin lott även om den enligt äktenskapsförord utgör enskild egendom.

Hans barn kommer att ha rätt till sina laglotter vid arvsskiftet, oavsett testamente. Detta innebär att hälften av hans kvarlåtenskap ska delas mellan hans barn. Om han testamenterar bostaden till dig så har du rätt till den endast så länge det inte kränker barnens rätt till sin laglott. Det kan alltså innebära att du måste lösa ut barnen för att få behålla bostaden, om den är värd mer än hälften av hans tillgångar vid arvsskiftet.

Om ni gifter er så har du alltid rätt att vid din makes dödsfall fortfarande äga ett belopp som motsvarar i dagsläget cirka 160 000 kronor. Detta inkluderar alla de tillgångar som du har efter bodelningen med avdrag för eventuella skulder.

Som det ser ut i dag så kommer du vid skilsmässa inte ha rätt till något mer än din bil och hälften av de egendomar som ni har som inte är enskilda, med avdrag för skulder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...