Jump to content
IGNORERAD

Äktenskapsförord vid giftemål


John Khonken

Recommended Posts

Funderose enl min advokat var det ju så man skulle göra.

Äktenskapsförord som registreras hos tingsrätten som gäller vid skilsmässa.

Sedan ett testamente där man skriver hur det skall var vid dödsfall.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • John Khonken

    4

  • Mooauan

    4

  • Nypan

    3

Mest aktiva i denna tråd

,

Fel FEL !!!!

När ni gifter er så blir allt i Sverige gemensam egendom,det kallas giftorättsgods och delas lika vid skilsmässa om man inte har förord.

ÄVEN det du äger innan ni gifter er.

Varför skall man annars skriva äktenskapsförord.

Det som du betalar i Thailand kan du glömma det kan INTE friskrivas i Sverige , förordet gäller endast för och i Sverige.

Glöm INTE att det skall undertecknas innan i springer till prellen.

Kolla sökfunktionen det har skrivits om detta förut.

Ett äktenskapsförord kan registreras hos tingsrätten även när som helst efter vigseln. I Thailand gäller inte äktenskapsförord skrivna i efterhand

Ändrades av noobiefarang

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag skickade in aktenskapsforord igar nar vi sokte hindersprovning i Bangkok. Sa vi far se nar jag far tillbaka allt fran Thai ministeriet. Jag skrev allt i Thailand pa frugan och allt i sverige pa mig. Vi far se om det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har försökt leta på nätet ang min fråga om äktenskapsförord i sverige resp Thailand men blir inte klok på det.

Hur skall pengar hanteras i äktenskapsförord?

Dvs jag har några hundra k på avanza som jag masserar för att ha till när man blir gammal. Dessa växer ju då

förhoppningsvis med åren. Det blir ju en tillgång från innan som sedan växer med ränta och det lilla man

lyckas sticka in per månad i kontot under äktenskapet. Surt om jag lämnar toaringen uppe en gång för mycket och hon vill

dra med hälften av "pensionskapitalet" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort pensionsförsäkringar alltså sådana du själv betalt in "frivilligt", även de ska delas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

Älskar man varandra osv.. Varför ska man då ha äktenskapsförård...

Ändrades av keptang
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

Älskar man varandra osv.. Varför ska man då ha äktenskapsförård...

Precis, varför ska jag skaffa försäkring? Jag är ju frisk idag. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

Älskar man varandra osv.. Varför ska man då ha äktenskapsförård...

Bra fråga! Men jag skulle uttrycka det lite annorlunda. Anser man att att äktenskapsförord behövs kan man egentligen lika gärna låta bli att gifta sig. Vilket är precis vad jag gjort.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, varför ska jag skaffa försäkring? Jag är ju frisk idag. :(

Bra fråga! Men jag skulle uttrycka det lite annorlunda. Anser man att att äktenskapsförord behövs kan man egentligen lika gärna låta bli att gifta sig. Vilket är precis vad jag gjort.

Herr Chang har talat.

Precis - anser man att reseforsakring behovs sa kan man egentligen lika garna stanna hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag tager dig till min äkta, att älska i nöd och lust. Tills döden skiljer oss åt." : är otidsenligt.

"Jag kallar dig min äkta. Tills du blivit knäpp. Eller jag tröttnar" : är modernare.

Vem meddelar prästerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - anser man att reseforsakring behovs sa kan man egentligen lika garna stanna hemma...

För all del...

Kan man försäkra sig mot uteblivet äktenskapsförord?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att de som inget har att förlora eller aldrig varit med om en skilsmässa på nära håll fattar inte vad det innebär.

Börjar man ett liv tillsammans utan tillgångar känns ett äktenskapsförord onödigt.

Men det kan ju vara så någon kommer att ärva och då skall dessa tillgångar delas lika vid en skilsmässa till exempel en släkt gård eller familjeföretag.

Jag tycker nog att äktenskapsförord och DNA-test på barn skall vara obligatoriskt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att äktenskapsförord och DNA-test på barn skall vara obligatoriskt.

Moo

Jajomen, folk skall absolut inte fa valja sjalva. Ar det nagra som kan reglera tillit,karlek, osv sa ar det staten. Vidare sa borde det aven vara obligatoriskt att som familj se till att producera 2,1 barn och namnge dem Johan och Anna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, ge henne hälften innan ni gifter er istället så får ni reda på om hon älskar er på riktigt.

Det är ju synd att gifta sig i onödan.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga! Men jag skulle uttrycka det lite annorlunda. Anser man att att äktenskapsförord behövs kan man egentligen lika gärna låta bli att gifta sig. Vilket är precis vad jag gjort.

Herr Chang har talat.

Jodu Changen...

Det borde du ha berättat för mej liiite tidigare, phu det blev smutsigt. Och dyrt.

Nästa gång (om det blir en nästa gång) blir det äktenskapsförord.

Herr Odin har .Mullrat. hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz skrev

"Äh, ge henne hälften innan ni gifter er istället så får ni reda på om hon älskar er på riktigt.

Det är ju synd att gifta sig i onödan."

Var hittar man dam som nöjer sig med hälften? :(

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man dam som nöjer sig med hälften? sad.gif

Poffa

Äh vaddå... lova henne resten efter giftermålet. Man kan ju inte ge dem allt innan man får deras kärlek bekräftad. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så konstigt med att vilja få lite trygghet mot oförutsedda händelser?

Hennes släkt kanske förlorar allt om fyra år och terroriserar henne till vansinne och tvingar henne till att skiljas

eller vad som för att få ut några slantar. Det kan ju finnas massor med olika konstiga och mindre konstiga saker

som händer som inte påverkas av hur vi känner för varandra?

Sen om man tycker att det låter för kargt så går det ju alltid att tidsbegränsa avtalet så att det

går ut efter säg 7 år.

Folk verkar ha någon sorts "köpa thaifru"-komplex så fort detta kommer upp på tal i forumen. Klart

att avtal skulle skrivas oavsett vart partnern är ifrån?

Ändrades av elikswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - anser man att reseforsakring behovs sa kan man egentligen lika garna stanna hemma...

Vilket klockrent svar!

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så konstigt med att vilja få lite trygghet mot oförutsedda händelser?

Hennes släkt kanske förlorar allt om fyra år och terroriserar henne till vansinne och tvingar henne till att skiljas

eller vad som för att få ut några slantar. Det kan ju finnas massor med olika konstiga och mindre konstiga saker

som händer som inte påverkas av hur vi känner för varandra?

Sen om man tycker att det låter för kargt så går det ju alltid att tidsbegränsa avtalet så att det

går ut efter säg 7 år.

Folk verkar ha någon sorts "köpa thaifru"-komplex så fort detta kommer upp på tal i forumen. Klart

att avtal skulle skrivas oavsett vart partnern är ifrån?

Jag tror inte det handlar om att man gifter sig med en thaitjej, utan att man ska gardera sig om den ene partnern, går in i ett förhållande med mycket mer kapital och vill inte förlora hälften vid en eventuell skilsmässa.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

Älskar man varandra osv.. Varför ska man då ha äktenskapsförård...

En bra anledning kan t.ex. vara att skydda sig mot frugans död om det finns särkullsbarn.

Det kan ju vara trist att bli tvungen att sälja huset/lägenheten i Sverige om damen råkar avlida och hennes barn begär ut sina laglotter. Ett hus i Stockholmsområdet kan ju efter några decenniers ägande ha gått upp ansenligt i värde. Det kan hända att man då inte har råd att betala ut laglotten på huset utan att sälja den.

Är huset specificerat som enskild egendom har särkullsbarnen ingen rätt till den vid frugans död.

Ändrades av noobiefarang

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...