Jump to content
IGNORERAD

Perfekte Farangen!


svampen

Recommended Posts

Guest Isan Lover

IL, när ni tagit över risdistributionen och börjar tjäna de summorna som Thaikineserna gör så kommer säkert polisen också!

Hej

Det blir inget övertagande av risuppköp, det är en kartellbildning som blockerar en sån.

Frugan har gett upp planerna p.g.a. detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 645
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    108

  • Baa

    46

  • Avregistrerad clion

    45

  • broder tuk tuk

    43

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

conservator

IL Kan ni inte komma runt den på ngt vis eller skulle detta innebära risker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL Kan ni inte komma runt den på ngt vis eller skulle detta innebära risker?

Hej

Efter vad vi har hört går det inte, det är samma folk i hela kedjan och dom håller ihop.

Ev. skulle t.o.m tråkigheter kunna inträffa, det är en del folk som tjänar mycket på det här.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Efter vad vi har hört går det inte, det är samma folk i hela kedjan och dom håller ihop.

Ev. skulle t.o.m tråkigheter kunna inträffa, det är en del folk som tjänar mycket på det här.

Mvh Isan Lover

Kan man tolka det likvärdigt med drogkartellerna i Colombia dvs rena Maffiaverksamheten eller?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan man tolka det likvärdigt med drogkartellerna i Colombia dvs rena Maffiaverksamheten eller?

Mvh Svampen :wai:

Hej

Colombia kanske är att ta i, men att det är lite maffiaktigt kan man nog påstå.

Och det gäller många branscher i Thailand, konkurens gillas inte och att folk avråds att starta eller motarbetas och t.o.m hotas är inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Colombia kanske är att ta i, men att det är lite maffiaktigt kan man nog påstå.

Och det gäller många branscher i Thailand, konkurens gillas inte och att folk avråds att starta eller motarbetas och t.o.m hotas är inte ovanligt.

Mvh Isan Lover

Kan inte odlarna i varje by gå samman tom med gränsande byar många är starka heter det ju??

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Efter vad vi har hört går det inte, det är samma folk i hela kedjan och dom håller ihop.

Ev. skulle t.o.m tråkigheter kunna inträffa, det är en del folk som tjänar mycket på det här.

Mvh Isan Lover

Jag gjorde för 8 år sedan ett jobb i Thailand för FN. Uppdraget gick ut på att korta distributionsleden vid försäljning. Syftet vara att bonden eller den som producerade skulle få "mer av kakan" Jag fick ett direktiv; "Utredningen får inte inkludera risproduktion och distribution" Anledningen var att detta var områden man inte skulle röra för mycket då det fanns några få människor som tjänade väldigt mycket pengar på dåvarande (tyvärr samma som idag) uppköparsätt.

Den utredning jag då ledde konstaterade att det fanns massor av led att korta bort. Detta skulle medföra att den som producerade t.ex. risbonden, skulle fått avsevärt mer pengar. Tyvärr ledde alltför mycket ac pengarna upp till toppen (=Thaksin och hans hejdukar) så projektet avklingade av sig själv efter att rapporten överlämnats.

Så mycket för Thaksins vilja för folket.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde för 8 år sedan ett jobb i Thailand för FN. Uppdraget gick ut på att korta distributionsleden vid försäljning. Syftet vara att bonden eller den som producerade skulle få "mer av kakan" Jag fick ett direktiv; "Utredningen får inte inkludera risproduktion och distribution" Anledningen var att detta var områden man inte skulle röra för mycket då det fanns några få människor som tjänade väldigt mycket pengar på dåvarande (tyvärr samma som idag) uppköparsätt.

Den utredning jag då ledde konstaterade att det fanns massor av led att korta bort. Detta skulle medföra att den som producerade t.ex. risbonden, skulle fått avsevärt mer pengar. Tyvärr ledde alltför mycket ac pengarna upp till toppen (=Thaksin och hans hejdukar) så projektet avklingade av sig själv efter att rapporten överlämnats.

Så mycket för Thaksins vilja för folket.

Det finns ett par Thaksin dagdrömmare här som säkert vill dementera dessa uppgifter! :D

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte den perfekta farangen för mina pengar kommer att ta slut.hur är det med dej IL har du tillräckligt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag gjorde för 8 år sedan ett jobb i Thailand för FN. Uppdraget gick ut på att korta distributionsleden vid försäljning. Syftet vara att bonden eller den som producerade skulle få "mer av kakan" Jag fick ett direktiv; "Utredningen får inte inkludera risproduktion och distribution" Anledningen var att detta var områden man inte skulle röra för mycket då det fanns några få människor som tjänade väldigt mycket pengar på dåvarande (tyvärr samma som idag) uppköparsätt.

Den utredning jag då ledde konstaterade att det fanns massor av led att korta bort. Detta skulle medföra att den som producerade t.ex. risbonden, skulle fått avsevärt mer pengar. Tyvärr ledde alltför mycket ac pengarna upp till toppen (=Thaksin och hans hejdukar) så projektet avklingade av sig själv efter att rapporten överlämnats.

Så mycket för Thaksins vilja för folket.

Hej

Jag tvivlar inte på att det var så och inte heller att det fortfarande är så, det är ju sånt här eliten lever på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan inte odlarna i varje by gå samman tom med gränsande byar många är starka heter det ju??

Mvh Svampen :wai:

Hej

Det krävs stora lokaler för förvaring av riset, och fordon för transporter.

Så det är inte helt lätt.

Och du måste ändå sälja till samma kedja när du kommer till Bangkok, och dom kan betala vad dom vill, du har ingen annan att gå till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det krävs stora lokaler för förvaring av riset, och fordon för transporter.

Så det är inte helt lätt.

Och du måste ändå sälja till samma kedja när du kommer till Bangkok, och dom kan betala vad dom vill, du har ingen annan att gå till.

Mvh Isan Lover

Jaså så det finns bara ett typ en "Lantmännen" i BKK ,för det andra skulle väl gå att lösa med gemensamma

jordbruksreformens lån och starta typ ett kollektivt företag?

Jag är ju inte insatt i dessa problem men tycker att det bör finnas en lösning.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså så det finns bara ett typ en "Lantmännen" i BKK ,för det andra skulle väl gå att lösa med gemensamma

jordbruksreformens lån och starta typ ett kollektivt företag?

Jag är ju inte insatt i dessa problem men tycker att det bör finnas en lösning.

Mvh Svampen :wai:

Klart att det finns en lösning...men du vet då krävs det en hel del jobb. Och mera jobb inkräktar på IL:s naturfolk och deras rätt att jaga och fiska större delen av året.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Klart att det finns en lösning...men du vet då krävs det en hel del jobb. Och mera jobb inkräktar på IL:s naturfolk och deras rätt att jaga och fiska större delen av året.

Hej

Den enda lösning jag tror på är en poltisk, men dom är ju med och tjänar på att det är som det är.

Det här går inte att lösa av privatpersoner eller någon by.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den enda lösning jag tror på är en poltisk, men dom är ju med och tjänar på att det är som det är.

Det här går inte att lösa av privatpersoner eller någon by.

Mvh Isan Lover

Nä inte en person eller by men om en hel provins byar skulle agera tillsammans vart det väl lite

tryck på uppköpare osv.

Tror att det är lösningen bondeuppror för politiskt ser det ju dystert ut ,för många mellanhänder

som skor sej på branchen.

Kanske jag har fel men de flesta politiker i nuvarande maktställning tycks skita i landsbyggden!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Welder o soi walker Ingen amulett, patetiskt med buddha-wannabies

4. Nej jag tycker att det är patetiskt med folk som samlar på en annan religions symboler runt halsen i tron att de då passar in bättre. Jag har några som jag fått som gåvor men det är ingen som tar illa vid sig om jag inte använder dem. Jag lyssnar på gumman som vet sånt där bättre.

ja tur att vi alla tänker olika har haft mina amuletter i över 20 år o tänker alderi ta av dom heller

mvh en patetisk buddha wannabi

Håller med :great: här har ni en till buddah wannabe,har ett antal buddha amuletter som jag fått utav mina vänner och det är nånting jag heller inte tar av. Dom som går runt med ett kors runt halsen,är dom ochså wannabes?? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nä inte en person eller by men om en hel provins byar skulle agera tillsammans vart det väl lite

tryck på uppköpare osv.

Tror att det är lösningen bondeuppror för politiskt ser det ju dystert ut ,för många mellanhänder

som skor sej på branchen.

Kanske jag har fel men de flesta politiker i nuvarande maktställning tycks skita i landsbyggden!!

Mvh Svampen :wai:

Hej

Ja dom flesta med pengar, makt och inflytande bryr sig inte det minsta om småbönder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja dom flesta med pengar, makt och inflytande bryr sig inte det minsta om småbönder.

Mvh Isan Lover

Nä de e sant det enda som betyder nåt är deras skörd till så lite Bath som möjligt!

Nä det behövs ett Bondeuppror mot hela den korrupta kjedjan!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä de e sant det enda som betyder nåt är deras skörd till så lite Bath som möjligt!

Nä det behövs ett Bondeuppror mot hela den korrupta kjedjan!

Mvh Svampen :wai:

VA?

Kan Du ta om det där på svenska?

Alla som vill ha ett jobb ska ha rätt till det, bara det inte är här och nu sa en vis man, men det gäller väl inte i LOS?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

VA?

Kan Du ta om det där på svenska?

Alla som vill ha ett jobb ska ha rätt till det, bara det inte är här och nu sa en vis man, men det gäller väl inte i LOS?

Har väl aldrig påstått att alla inte har rätt till jobb,inlägget handlade väl

om den korrupta marknaden och typ kartellbildning för ensamrätt med hot o dyligt!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nya anspäkter/frågor om den Perfekta Farangen enligt BTT! :ironi:

1 Sitter vid innersta bordet vid WC och spanar brudar med kikare?

2 Tror att alla Thaitjejer i Svedala kommer från Baren?

3 Stannar alltid overstay så man får sitta på monkey och bli av med alla

sina ägodelar?

4 Tycker om att vara 2 personligheter typ Dr Jekyll/Mr Hyde?

5 Ursäktar sig alltid efter tankelösa påhopp på MPR?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...