Jump to content
IGNORERAD

It jobb ?


ghostr

Recommended Posts

Nån som har koll på hur det är med IT jobb i Thailand ?

Jag antar att de flesta är baserade i Bangkok om det finns ?

Har ett relativt tungt CV o ingenjör i bakgrunden, men undrar om det spelar nån roll om man söker jobb på inhemska företag i Thailand =/.

Nån som har koll på löner för it folk ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hur har det gått för dig? Jag är själv intresserad av flytta till Thailand för att jobba inom IT. Jag brukar ögna igenom ett bevakningsmejl jag får från http://www.xpressjobs.net.

Tyvärr verkar de flesta jobben ha Thai nationalitet som ett krav av någon anledning. Är det någon som lyckats få jobb inom IT trotts det?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra bästa är att fixa ett svenskt IT-jobb och sen med tur och skicklighet bli placerad i Bangkok. Då får man svensk lön plus boende med svensk standard, läge osv. Dessa löner ligger skyhögt över vad man skulle få som anställd direkt i Thailand. Dessutom tror jag det är mycket svårt att få arbetstillstånd förutom då via ett utländskt bolag.

En medlem här på MPR, soiwalker, jobbar i Bangkok för DTAC inom 3G GSM-teknik. Jag har varit i kontakt med honom angående detta tidigare, kolla direkt med honom om ni vill. (DTAC=Telenor)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett expat jobb är mycket svårt, enligt min mening lika svårt som att få ett jobb i Thailand på ett företag direkt..

På min avdelning (i Sverige) som vi är ca 325 st (vi är ca 3500 IT folk allt som allt) så är det bara en som har lyckats att få jobb på ett av företagets sajter utomlands och han jobbar inte i Cobolt gruvorna, utan sitter inom management…

Många gånger så har man ”egen” personal som programmerar och så är det en expat inom management som skall ha lite övergripande koll på sakerna. Nu vet jag inte om ghostr och Mr Lao Kao är programmerare….

Ett tips jag kan komma med är att kontakta de större Universiteten och erbjuda sina tjänster, har själv möjlighet att få jobb i Indonesien på ett Universitet. Lönen ligger då på ca 15-2000 US$. Dock skall sägas att det är via kontakter…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ghostr,

I all välmening, det är inte samma sak att vara på semester i ett land som att jobba och leva på "riktigt" i ett "semesterland".

Som västerlänning förväntas du prestera 150% hela tiden, samt att vara tillgänglig mer eller mindre dygnet runt. Räkna också med att många lokala tittar snett på dig som västerlänning om du lyckas få till semester som är längre än dom lokala förhållanden. Sen mister du oftast en del förmåner som man själv måste betala för som lokalanställd, te.x pensionssparande, "fri" sjukvård. Har själv jobbat som exapt i sju år i fyra länder i Asien, och numera som lokal anställd men vill ändå inte ha det ogjort, men tänk igenom ditt val innan du eventuellt hoppar på ett jobb utomlands.

Men det är klart man slipper ju skotta snö. :dance1:

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanner en handfull svenska killar som jobbar med IT i Thailand och samtliga ar egna foretagare. Dels verkar det i princip omojligt att fa arbetstillstand samt det ar extremt fa expat inom den sektorn. De kackar kod, designar, underhaller databaser, etc via distans och fakturerar eller har egen verksamhet. I December annonserade vi efter ny IT-chef hos oss och fick inte mindre an 3200 sokande varav iaf ett hundratal var faranger villiga att arbeta med thailon (i den hogre klassen forvisso).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanner en handfull svenska killar som jobbar med IT i Thailand och samtliga ar egna foretagare. Dels verkar det i princip omojligt att fa arbetstillstand samt det ar extremt fa expat inom den sektorn. De kackar kod, designar, underhaller databaser, etc via distans och fakturerar eller har egen verksamhet. I December annonserade vi efter ny IT-chef hos oss och fick inte mindre an 3200 sokande varav iaf ett hundratal var faranger villiga att arbeta med thailon (i den hogre klassen forvisso).

Jag har letat efter sådana jobb och sökt flera som IT-chef (bl.a ett på ett stort nytt resort i Pattaya) men jag tror det är omöjligt om man inte pratar flytande thailändska och helst är thailändsk medborgare

Många annonser är på engelska inom management-nivån och det står inte uttryckligen att det krävs thai men i verkligheten är det oftast så

Jag tror också att egenföretagare inom IT är det som gäller om man skall lyckas i Thailand som IT-arbetare.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat efter sådana jobb och sökt flera som IT-chef (bl.a ett på ett stort nytt resort i Pattaya) men jag tror det är omöjligt om man inte pratar flytande thailändska och helst är thailändsk medborgare

Många annonser är på engelska inom management-nivån och det står inte uttryckligen att det krävs thai men i verkligheten är det oftast så

Jag tror också att egenföretagare inom IT är det som gäller om man skall lyckas i Thailand som IT-arbetare.

Varfor skulle vi anstalla en farang utan kulturell koll och kontakter nar man kan fa en minst lika valutbildad och erfaren thailandare for samma eller mindre kostnad. Killen som anstallde har grundexamen fran ABAC eller liknande och Master fran UK. Daremot kontrakterar vi flitigt 2 olika designers for olika uppdrag och bada ar Kiwis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor skulle vi anstalla en farang utan kulturell koll och kontakter nar man kan fa en minst lika valutbildad och erfaren thailandare for samma eller mindre kostnad.

Att man behärskar det engelska språket borde vara ett tungt argument. Jag har hittills inte stött på någon thai, med eller utan master som skriver felfri engelska. Men det kanske är däför Gud uppfann fillipinare :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att ha eget företag i Sverige och jobba mot svenska kunder som datorkonsult i Thailand kan fungera mycket bra. Det gjorde jag några år. Det gäller förstås att ha förstående kunder som inte vill ha ett personligt möte minst en gång i veckan. Men med internet och telefon kan man sköta de flesta kontakterna på ett tillfredsställande sätt.

Problemet för mig var arbetsdisciplinen... det är mycket som lockar och Thailand verkar ha förmågan att plocka fram all min undertryckta dekadens...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man behärskar det engelska språket borde vara ett tungt argument. Jag har hittills inte stött på någon thai, med eller utan master som skriver felfri engelska. Men det kanske är däför Gud uppfann fillipinare :crazy:

Nja, nar det galler IT-killen ar inte skrigtlig engelska sa ohyggligt viktig aven om hans ar relativt felfri av det lilla jag kunnat se g.m email kommunikation.

Nar det galler att vara kompetent gallande engelska sa ligger svenskar i la med tanke pa de horder av australiensare, kiwis, engelsman och jankare som vill jaga drommen i Thailand.

Lite battre engelska men ingen thai vager inte tungt. En farang med ratt cv och flytande muntlig och skriftlig thai ar dock mkt attraktivt - iaf hos oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland glömmer jag av att det här är ett svenskt forum och att alla svenskar inte bott i England :crazy:

Jag tror iaf att om restriktionerna släppte när det gäller arbetstillstånd och ett företag kunde anställa hur många faranger som helst borde det inte vara speciellt svårt att skapa lite kompetens på företaget med all den pull power som Thailand uppenbarligen har. Synd att det inte är så idag. Tror det skulle gynna alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...