Jump to content
IGNORERAD

Nu är GPS armbandet äntligen här. Som vi har längtat?


spooncreek

GPS-armband, bra eller dåligt för turismen?  

50 röster

  1. 1. Vad tycker du om införandet av GPS-armbandet som ska övervaka alla turister i Thailand?

    • Bra - jag har ingenting att dölja - myndighetskontroll är inget problem för mig
      3
    • Bra - myndigheterna vill bara göra vad de kan för att hindra spridningen av Covid19 - kommer inte att missbrukas
      0
    • Dåligt - ytterligare övervakning som myndigheterna i förlängningen kan utnyttja i andra syften
      10
    • Dåligt - kan innebära mindre turism , jag kommer i alla fall inte att åka
      5
    • Dåligt - spridningen kommer ändå inte gå att stoppa
      3
    • Bra - utmärkt att larmet går direkt till myndigheterna när jag får blodtrycksfall på Soi 6 eller Soi Nana, så jag blir raskt omhändertagen
      2
    • Dåligt - tänk om frun kan muta en polisman och får reda på när jag drabbades av blodtrycksfall på Soi 6 eller Soi Nana?
      4
    • Ähhh- det där kommer att rinna ut i sanden, precis som det blev med "Thai Chana" appen
      23


Recommended Posts

Äntligen har den thailändska regeringen infört ännu en av de fantastiska åtgärder som kommer att underlätta för alla som vill spendera vinterhalvåret i Thailand: GPS-armbandet, framtaget på uppdrag av informationsministeriet. Detta armband ska alltså bäras av alla som äntrar Thailand framledes, och ska testas skarpt från 1a november. Inte nog med att armbandet kollar upp vad turisten håller till någonstans 24/7. Det kollar också tempen och blodtrycket, och skickar automatiska larm om det verkar vara fara å färde:

 

The smart device will be distributed for individual foreign visitors and will track their locations and measure the body’s temperature, blood pressure, and heart rate. If the tourist has a body’s temperature above 37.5 degrees celsius, it will immediately alert nearby medical officers for primary health assistance.

 

The wristband can also help the wearers with various problems, including asking for special assistance at their Alternative State Quarantine (ASQ) or Alternative Local State Quarantine (ALSQ) and asking for directions when they get lost, according to the Ministry.

https://thepattayanews.com/2020/10/30/Thailand-announces-smart-band-mandatory-tracking-device-for-foreign-tourists-who-visit-the-country-during-covid-19-pandemic/

 

Det känns naturligtvis väldigt tryggt att juntans informationsministerie tar hand om alla inkommande turister. Inte nog att med att de ser till att de är ordentligt testade innan avgång, ordentligt försäkrade, och för pröjsa för en schysst karantän på 14 dagar , nu är turisterna ordentligt omhändertagna under kanske hela vistelsen (lite oklart än). Man kan redan nu ana att det drastiskt kommer att öka efterfrågan från turister att få besöka de "land of smiles". 

 

Eller vad tycker ni ärade MPR medlemmar, särskilt ni som vanligtvis hänger på låset vid denna tiden på året för att få äntra Thailand?

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bike

    11

  • Risifrutti

    8

  • Soengsang

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och hur mycket behöver man betala till lokala "datorbutiken" för att få armbandet borttaget utan att det larmar - och fortsätter känna av perfekt temp och blodtryck.....  fast den ligger i byrålådan 🤣

 

Nix - har inte längtat!  :-)    (Hoppas det inte är aktuellt i sommar)

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Längtar tills man utrustas med denna thailändska variant på apple watch...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En fotboja deluxe....Vilken puls och blod tryck går inte upp när man närmar sig Pattaya😀... Ge armbandet till flickvännen så är problemet löst...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-30 at 22:00, skrev spooncreek:

Det kollar också tempen och blodtrycket, och skickar automatiska larm om det verkar vara fara å färde:

Det med att blodtrycket mäts är nog helt fel, även om jag ser att den nämns i media.

Finns inga vettiga mindre armband för det, och skulle de nu tagit fram det så är det nog otroligt dyrt, då detta inte finns på marknaden år 2020, iaf ett någorlunda pålitligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det med att blodtrycket mäts är nog helt fel, även om jag ser att den nämns i media.

Finns inga vettiga mindre armband för det, och skulle de nu tagit fram det så är det nog otroligt dyrt, då detta inte finns på marknaden år 2020, iaf ett någorlunda pålitligt.

Är armbanden vettiga nog att kunna kompensera temp o tryck när man ligger på hålet?Kanske kommer Bib inspringande innan de två minuterna gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blodtryck är färskvara och för att mäta det korrekt krävs minst en maskin i minst 700-1,000 kr klassen. Det finns billigare modeller, men ingenting jag skulle lita på.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Blodtryck är färskvara och för att mäta det korrekt krävs minst en maskin i minst 700-1,000 kr klassen. Det finns billigare modeller, men ingenting jag skulle lita på.

Ja, men utvecklingen går framåt.

Kommer säkert att finnas i typ en smart klockas format framöver, finns inget idag.

Just att det nämns i media att det ska ingå i detta ”smarta armband” visar så långt de är från verkligheten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Blodtryck är färskvara och för att mäta det korrekt krävs minst en maskin i minst 700-1,000 kr klassen. Det finns billigare modeller, men ingenting jag skulle lita på.

Köpte ett Blodtrycksmätare Beurer BM 45 för 499 SEK från Clas Ohlson men den var jag tvungen att lämna tillbaka, inget att ha för 8 ggr av tio blev det bara error i displayn, hur man än justerade mansetten. Bytte upp till Braun ExactFit 5 för 799 SEK som verkar funka bättre, ibland visar den väldigt låga värden i blodtryck men högt puls som inte stämmer med oxiometern. Men får ett värde mellan tummen o pekfingret som jag får nöja med.

Tycker att dom två är värdelösa, sen vet jag inte om det blir bättre i högre prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Amigo:

Köpte ett Blodtrycksmätare Beurer BM 45 för 499 SEK från Clas Ohlson men den var jag tvungen att lämna tillbaka, inget att ha för 8 ggr av tio blev det bara error i displayn, hur man än justerade mansetten. Bytte upp till Braun ExactFit 5 för 799 SEK som verkar funka bättre, ibland visar den väldigt låga värden i blodtryck men högt puls som inte stämmer med oxiometern. Men får ett värde mellan tummen o pekfingret som jag får nöja med.

Tycker att dom två är värdelösa, sen vet jag inte om det blir bättre i högre prisklass?

Köpte denna på Wish, mest på skoj för den var så billig, men är otroligt imponerad. Stämmer klockrent med de tester jag gör hos läkaren varje gång

 

https://www.wish.com/se/product/b02r-22-lcd-upper-arm-blood-pressure-monitor-with-comfit-cuff---blue-5d4cea7a5e85b40c9eed404f?hide_login_modal=true&share=web

 

Finns lite var stans att köpa inklusive Lazada. Sök efter B02R

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Blodtryck är färskvara och för att mäta det korrekt krävs minst en maskin i minst 700-1,000 kr klassen. Det finns billigare modeller, men ingenting jag skulle lita på.

Har en som kostade 400 baht och den visar typ samma som dem på Bkk Hospital 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev LTD:

Har en som kostade 400 baht och den visar typ samma som dem på Bkk Hospital 

Mäter du en gång så bör du komma hyfsat nära, men gör du test 4 ggr om dagen i två veckor så skulle jag inte lita på den.

 

Ungefär som med en alkomätare. Dom billigare funkar ett par gånger, medans dom pålitligare fungerar minst ett år innan dom måste kalibreras.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Mäter du en gång så bör du komma hyfsat nära, men gör du test 4 ggr om dagen i två veckor så skulle jag inte lita på den.

 

Ungefär som med en alkomätare. Dom billigare funkar ett par gånger, medans dom pålitligare fungerar minst ett år innan dom måste kalibreras.

mitt blodtryck ligger typ alltid inom samma intervall och det skiljer nada dom gånger jag testat på sjukhus och hemma.

Tjejen har lågt blodtryck och det var för hennes skulle jag köpte mätaren, hon brukar också ligga inom samma intervall.

sen om mätaren visar 10% fel kvittar ju fullständigt, att jämföra med en alkoholmätare är inte direkt ett jättebra argument om en säger..

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Amigo:

Köpte ett Blodtrycksmätare Beurer BM 45 för 499 SEK från Clas Ohlson men den var jag tvungen att lämna tillbaka, inget att ha för 8 ggr av tio blev det bara error i displayn, hur man än justerade mansetten. Bytte upp till Braun ExactFit 5 för 799 SEK som verkar funka bättre, ibland visar den väldigt låga värden i blodtryck men högt puls som inte stämmer med oxiometern. Men får ett värde mellan tummen o pekfingret som jag får nöja med.

Tycker att dom två är värdelösa, sen vet jag inte om det blir bättre i högre prisklass?

Du får vad du betalar för. Dom billigare håller inte över längden. Lägg ett par hundralappar till och köp dig en riktigt bra som du kan lita på!

 

Köpte min på *pote* för 999 kr och det är samma som vårdcentralen använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Du får vad du betalar för. Dom billigare håller inte över längden. Lägg ett par hundralappar till och köp dig en riktigt bra som du kan lita på!

 

Köpte min på *pote* för 999 kr och det är samma som vårdcentralen använder.

NÄr jag går till vårdcentralen, har de ett Omron som måste tömmas på minne varje gång, ta bort batteri för att kunna använda. Tror den kostar ca 1300 - 1500 SEK på apoteket. Samma där, hon måste mäta tre fyra ggr för att få ett värde. Tycker att den är inte bättre än den som jag har.

 

Men själva armbandet, ett sätt att kontrollera. Hoppas det inte blir bestående sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

mitt blodtryck ligger typ alltid inom samma intervall och det skiljer nada dom gånger jag testat på sjukhus och hemma.

Tjejen har lågt blodtryck och det var för hennes skulle jag köpte mätaren, hon brukar också ligga inom samma intervall.

sen om mätaren visar 10% fel kvittar ju fullständigt, att jämföra med en alkoholmätare är inte direkt ett jättebra argument om en säger..

Visar en billig alkomätare fel med 10% så kan det vara skillnaden mellan rattfylla eller inte i Sverige. Har du ett stabilt blodtryck behöver du inte oroa dig, men ligger det för högt så skulle inte jag lita på en billig mätare utan satsa på en mer professionell.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

NÄr jag går till vårdcentralen, har de ett Omron som måste tömmas på minne varje gång, ta bort batteri för att kunna använda. Tror den kostar ca 1300 - 1500 SEK på apoteket. Samma där, hon måste mäta tre fyra ggr för att få ett värde. Tycker att den är inte bättre än den som jag har.

 

Men själva armbandet, ett sätt att kontrollera. Hoppas det inte blir bestående sen.

Man mäter alltid flera gånger för att få ett snitt värde på VC om dom är seriösa. Kan bero på många orsaker att det går upp och ner, men kan man inte lita på "maskinen" blir det jobbigt.

 

Självklart tömmer dom minnet då det inte är relevant för ett engångstest.

 

Använder själv en Omron M4 efter rådgivande med läkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Peolito:

Köpte en Omron m3 comfort för en tusing. Ligger nära värdet jag får på vc.

Det är ganska normalt att man har lite lägre blodtryck när man är hemma gentemot när besöker en sjukvårdsinrättning. Man är mera avslappnad.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Det är ganska normalt att man har lite lägre blodtryck när man är hemma gentemot när besöker en sjukvårdsinrättning. Man är mera avslappnad.

 

Ja, det stämmer bra.

White coat syndrome, eller white coat hypertension är vanligt. Dvs. att blodtrycket är högre i

sjukhusmiljö.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/White_coat_hypertension

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev biker:

Ja, det stämmer bra.

White coat syndrome, eller white coat hypertension är vanligt. Dvs. att blodtrycket är högre i

sjukhusmiljö.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/White_coat_hypertension

 

mvh

biker

 

Jag får det absolut, hela konceptet gör det så för mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Det är ganska normalt att man har lite lägre blodtryck när man är hemma gentemot när besöker en sjukvårdsinrättning. Man är mera avslappnad.

 

Säg inte det... många här har ju ett thaifruntimmer hemma... det kan påverka blodtrycket på flera sätt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag får det absolut, hela konceptet gör det så för mig.

Samma här och har intresserat mig lite för detta, jag har ingen rädsla för läkaren utan det är någt annat som styr impulsen. En bra läkare märker av detta då pulsen även blir snabbare, Syrran hade diagnosen hypertoni fram till dess att hom fick en mätare på handleden över en veckas tid, sen var uslaget något lågt tryck Lol   mao White cote syndrom 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...