Jump to content
IGNORERAD

Visum 3 mån


ghostr

Recommended Posts

Hej.

min flickvänn skall nu i Jan. ansöka om visum till Sverige, men jag har lite frågor.

Jag kommer åka till Thailand den 9:e Jan och den 13:e skall vi tillsammans gå och lämna in visum ansökan.

Dock så är jag oklar med lite saker.

1. Vi hade tänkt ansöka om visum för besök hos vänn, dvs inte turist visum.

2. Jag kommer stå som garant under tiden som hon är i Sverige. Var nån som skrivit i en annan tråd att det kunde bli problem om man stod som garant ????

Uppskattar snabba svar, trodde inte ovanstående skulle vara problem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert på detta men snabbt svar...

1. 3 mån Turist visum och "besök av en flickvän" är samma sak. nån måste alltid stå som garant. dock enklare om det är din flickvän.

2. Problem med garant, Nej... såvida ni inte får problem mellan er. Du står som garant för mat och uppehälle under vistelsen.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, turistvisum och besöksvisum är inte samma sak. För turistvisum behövs ingen garant annat än sökanden själv som ska kunna visa att man har tillräckligt med pengar för att själv kunna ordna mat, logi, resor och annat i Sverige. Jag tror mig ha sett siffran 40 euro per dag som krav. Alternativt har man köpt någon slags paketresa med hotell och frukost.

Vid besöksvisum förmodas man bo hos garanten som då ska visa att denne har tillräckligt med pengar för att besökaren ska ha åtminstone mat och logi. Eftersom det då inte behöver röra sig om hotell och restaurangbesök så är kraven på tillgångar hos garanten lägre.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

den 13:e skall vi tillsammans gå och lämna in visum ansökan.

Har hon bokat tid just den dagen?

Frågar bara så du inte missat att allting måste gå via callcenter tills man fått tid när ansökan skall lämnas..

Att du är med gör ingen skillnad för Ambassaden, men det ju klart ett stöd för flickvännen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bara ett exempel datum, men jag vi försöker boka en tid. Men just nu kan man ej boka för nästa år på callcentret då de ej har uppdatrat sina semester listor grrr.

Fick Svenska ambassaden att skicka dem förra veckan till dem...

Nej jag vet att jag ej behöver vara med, men som du skrev så är jag med som stöd.

Har läst allt som står på sweden abroad om o söka visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst allt som står på sweden abroad om o söka visa.

Det är inte alla som gör det... Det kan ju sabba planerna rejält om man inte läser på...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

funderar på att ta hit tjejen på besök.skall alla handlingar skrivas på engelska,eller hennes på thai mina på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att ta hit tjejen på besök.skall alla handlingar skrivas på engelska,eller hennes på thai mina på svenska?

På engelska alternativt på svenska.

Det finns översättningsbyråer i samma byggnad som ambassaden.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...