Jump to content
IGNORERAD

Är det möjligt att vara skriven i Thailand som turist?


Danne_BKK

Recommended Posts

Min fråga är om det är möjligt att vara skriven på en adress i Thailand om man enbart är här som turist (är det ok för Thailändska myndigheter att man är skriven i Thailand som turist)? Har idag varit i Thailand i 1,5 år på turistvisa, behöver lämna en adress till skattemasen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Danne_BKK

    10

  • stefan5300

    8

  • Fritz

    6

  • korp

    4

Mest aktiva i denna tråd

Bor du i Thailand minst 6 mån om året anses du av Thailändsk Myndighet som bofast i Thailand, o skall därmed också skatta i Thailand. Är du dessutom Pensionär så är det mycket förmånligare att bo o skatta i Thailand. Men du får inte ha en fast adress kvar i Sverige!!

Lycka till: Ironman

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte hur jag ska göra ? Jag är ju inte pensionär, är 44 år ..Har vänt och vridigt på det hela men vet inte hur jag ska göra med skattemyndigheten i Svergie, dom vill ju ha en adress nu. Jag skulle kunna tänka mig att vara skriven här i Thailand om det är ok som turist! Skatt till Thailand betalar man bara om man har en löpande synlig inkomst i Thailand! Om det skulle vara ok att he en adress i Thailand som turist då bör det räcka med att man gör en adressändringen till folkbokföringen i Sverige... Inte lätt det här, man vet inte vad som är bäst...

Ändrades av Danne_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har varit i Thailand i drygt 2 ar.Jag har min adress hos min sambo och den galler vad jag forstar for

myndigheter i Sverige.Jag ar sjukpensionar efter en stroke och jag far ju post ibland fran myndigheter.Utan att

veta sakert skulle jag tro att det duger med en hotelladress ocksa.Jag har ocksa registrerat en adress hos

min foredetta sambo for post som inte ar sa viktig.Lycka till.PS.Min f.d.bor i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit i Sverige på 3 år.

Jag har löst det så här.

Jag är skriven i Sverige hos en kompis. Hon får öppna alla brev som kommer.

Mina pensioner går in på bankkonton i Sverige.

Sedan "internetbankar" jag dem hit. Räkningar scannar hon in och e-mailar mig och jag internetbetalar.

Krävs underskrift får det gå med snigelpost mellan henne och mig.

Allt fungerar superbra.

Men du måste ha en bra kompis.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte hur jag ska göra ? Jag är ju inte pensionär, är 44 år ..Har vänt och vridigt på det hela men vet inte hur jag ska göra med skattemyndigheten i Svergie, dom vill ju ha en adress nu. Jag skulle kunna tänka mig att vara skriven här i Thailand om det är ok som turist! Skatt till Thailand betalar man bara om man har en löpande synlig inkomst i Thailand! Om det skulle vara ok att he en adress i Thailand som turist då bör det räcka med att man gör en adressändringen till folkbokföringen i Sverige... Inte lätt det här, man vet inte vad som är bäst...

Varför inte skriva ut sej ur Sverige om du inte bor här?

Mvh Baabar jap.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om du vistas mer än 180 dagar skall du vara skriven på den adressen.

EU Lag.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag har inte varit i Sverige på 3 år.

Jag har löst det så här.

Jag är skriven i Sverige hos en kompis. Hon får öppna alla brev som kommer.

Mina pensioner går in på bankkonton i Sverige.

Sedan "internetbankar" jag dem hit. Räkningar scannar hon in och e-mailar mig och jag internetbetalar.

Krävs underskrift får det gå med snigelpost mellan henne och mig.

Allt fungerar superbra.

Men du måste ha en bra kompis.

varför inte köra med autogiro :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte köra med autogiro :blink:

he-he

Dom 2 räkningar jag får per år är "oförutsedda utgifter". :dance1:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Din immigrationsstatus i Thailand har inget med din skattemässiga hemvist att göra.

Om du vistas utanför Sverige mer än 6 månader om året så ska du skrivas ut ur Sverige och skriva dig där du vistas.

Du uppger alltså bara din Thailändska adress till folkbokföringen så är det klart.

Vad du har för visum i Thailand har inget med saken att göra och folkbokföringen bryr sig inte om det.

Vad gäller skattskyldigheten i Thailand, som inträder om du vistas här med än 6 månader om året, så är du skattskyldig

för alla inkomster du får utbetalda i Thailand, samt för utländska inkomster du för in i Thailand under inkomståret.

Om du alltså har en inkomst utomlands som du för in i Thailand så är du skyldig att redovisa den och betala skatt för den i Thailand.

Och även detta gäller oavsett vad du har, eller inte har, för visum.

Det går alltså alldeles utmärkt att vara turist och skriven och betala skatt i Thailand.

Däremot så kan ju Svenska myndigheter ibland vilja se ett hemvistintyg för att bevisa att man är bosatt i Thailand.

T.ex om man haft inkomster de tycker man borde ha skattat för i Sverige och inte tror på att man är bosatt här.

Hemvistintyg kan fås från immigrationsmyndigheten där du bor, men de kräver oftast att man inte är turist för att skriva ut ett sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skriva ut sej ur Sverige om du inte bor här?

Mvh Baabar jap.gif

Bra fråga. Men det innebär i så fall att man betalar lägre skatt och det är inte solidariskt mot Moder Svea har jag förstått av en del tidigare inlägg cool.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite av ett moment 22 av det hela! Jag frilansjobbar åt uppdraggsgivare i USA och Europa, har sagt upp mig från mitt gammla jobb och jobbar enbart på frilansbasis nu. Allt jobb sköts via dator och kan på så sett jobba fritt från var som helst. Ska man följa de Thailändska reglerna till punkt och pricka så kan man i praktiken inte jobba oavsett vad man jobbar med så länge man befinner sig i Thailand som turist. För att betala skatt så behöver du en inkomst, vilket du i praktiken inte kan ha om du inte får lov utföra något arbete (bortsett från pension, vilket är en annan fråga och inte berör mig)! Samtidigt vill jag slippa att skatta i Sverige eftersom jag inte befinner mig där, skattar gärna i Thailand men kan ju inte det med tanke på att jag inte får lov att utföra något arbete i Thailand även om jag utför arbete över landsgränser. Ja som sagt, frågan är lite knepig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle i praktiken kunna bli dubbelbeskattat om jag förstår det rätt. Om man efter sex månader i Thailand blir automatiskt skatteskyldig för all överföring av pengar från ett svenskt konto till Thailand, pengar som man redan har skattat för en gång eftersom man fortfarande är skatteskyldig i Sverige när ingen adressändring har skett ut från Sverige! Dessutom tar det 6 månader att bli skattebefriad i Sverige vid jobb utanför Sverige om jag har förstått det Svenska regelverket rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personskatten är inte så mycket lägre i Thailand, men bolagsskatten är betydligt lägre för företag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivet av Danne BKK

Samtidigt vill jag slippa att skatta i Sverige eftersom jag inte befinner mig där

Då vill du väl heller inte ha pension eller använda svensk sjukvård

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din immigrationsstatus i Thailand har inget med din skattemässiga hemvist att göra.

Om du vistas utanför Sverige mer än 6 månader om året så ska du skrivas ut ur Sverige och skriva dig där du vistas.

Du uppger alltså bara din Thailändska adress till folkbokföringen så är det klart.

Vad du har för visum i Thailand har inget med saken att göra och folkbokföringen bryr sig inte om det.

Vad gäller skattskyldigheten i Thailand, som inträder om du vistas här med än 6 månader om året, så är du skattskyldig

för alla inkomster du får utbetalda i Thailand, samt för utländska inkomster du för in i Thailand under inkomståret.

Om du alltså har en inkomst utomlands som du för in i Thailand så är du skyldig att redovisa den och betala skatt för den i Thailand.

Och även detta gäller oavsett vad du har, eller inte har, för visum.

Det går alltså alldeles utmärkt att vara turist och skriven och betala skatt i Thailand.

Däremot så kan ju Svenska myndigheter ibland vilja se ett hemvistintyg för att bevisa att man är bosatt i Thailand.

T.ex om man haft inkomster de tycker man borde ha skattat för i Sverige och inte tror på att man är bosatt här.

Hemvistintyg kan fås från immigrationsmyndigheten där du bor, men de kräver oftast att man inte är turist för att skriva ut ett sådant.

noBuzz, innebär det inte (om man följer det du skriver ovan) att man som pensionär ska först betala skatt i Sverige och sen i Thailand för pension som man för in (tex via Internet) i Thailand? Hur fungerar det i praktiken? Tror inte att så värst många vill betala dubbel skatt på sina pensionspengar!

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Garantipension får väl alla som varit skrivna i Sverige ett visst antal år.

Så länge inte de svenska myndigheterna får hum om att du arbetar i Thailand så är det väl inga problem med ev pension vid 65.

Nu vet jag inte hur mycket garantipensionen är i månaden men den räcker säkert till en flaska sangsom om dagen och kanske några knull i veckan.

Så varför bekymra sig om att vara skriven eller ej?

Det mest praktiska problemet man kanske ska tänka på vid en mer permanent flytt till Thailand är ju att ha täckning i Sverige ifall något skulle råka gå snett.

Att bara lämna allt vind för våg är nog inte så smart.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite av ett moment 22 av det hela! Jag frilansjobbar åt uppdraggsgivare i USA och Europa, har sagt upp mig från mitt gammla jobb och jobbar enbart på frilansbasis nu. Allt jobb sköts via dator och kan på så sett jobba fritt från var som helst. Ska man följa de Thailändska reglerna till punkt och pricka så kan man i praktiken inte jobba oavsett vad man jobbar med så länge man befinner sig i Thailand som turist. För att betala skatt så behöver du en inkomst, vilket du i praktiken inte kan ha om du inte får lov utföra något arbete (bortsett från pension, vilket är en annan fråga och inte berör mig)! Samtidigt vill jag slippa att skatta i Sverige eftersom jag inte befinner mig där, skattar gärna i Thailand men kan ju inte det med tanke på att jag inte får lov att utföra något arbete i Thailand även om jag utför arbete över landsgränser. Ja som sagt, frågan är lite knepig!

Jisses..Skojar du ??

Fattar jag det rätt så vill du inte betala skatt till Moder Svea men fortfarande behålla ditt svenska medborgarskap ??

I så fall så har du tammetusan sämre skattemoral än mig...1zgarz5.gifmdr.gif

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses..Skojar du ??

Fattar jag det rätt så vill du inte betala skatt till Moder Svea men fortfarande behålla ditt svenska medborgarskap ??

I så fall så har du tammetusan sämre skattemoral än mig...1zgarz5.gifmdr.gif

Fritz...

Jag har skrivit ut mig från Sverige (till UK), jag betalar ingen skatt där, jag är fortfarande Svensk medborgare. Vad skulle problemet med det vara?

Jag har fortfarande rätt till min svenska pension oavsett vart jag bor, jag har även rätt till UK pension vart jag är bor. Även om detta nu är långt i framtiden just nu.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit ut mig från Sverige (till UK), jag betalar ingen skatt där, jag är fortfarande Svensk medborgare. Vad skulle problemet med det vara?

Jag har fortfarande rätt till min svenska pension oavsett vart jag bor, jag har även rätt till UK pension vart jag är bor. Även om detta nu är långt i framtiden just nu.

Det var ju roligt för dej.

Svensk Pension duger att ta emot den dagen det är dags, men du vill inte vara med och betala för att få den.

Tycker du det är rätt att jag mfl ska arbeta och betala skatt idag för våran pension och när det är dags för dej att ta ut pension så ska vi bara gladeligen dela med oss till dej.

Systemet är byggt att det funkar så, jag vet. Men ditt inlägg gör ju oss skattebetalare förbannade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit ut mig från Sverige (till UK), jag betalar ingen skatt där, jag är fortfarande Svensk medborgare. Vad skulle problemet med det vara?

Jag har fortfarande rätt till min svenska pension oavsett vart jag bor, jag har även rätt till UK pension vart jag är bor. Även om detta nu är långt i framtiden just nu.

Hej svejs..Klart du har det. Jag uppfattade frågan som att man som svensk "turist" i Thailand kan slippa svensk skatt på sina inkomster ?.Det tycker jag inte,.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit ut mig från Sverige (till UK), jag betalar ingen skatt där, jag är fortfarande Svensk medborgare. Vad skulle problemet med det vara?

Jag har fortfarande rätt till min svenska pension oavsett vart jag bor, jag har även rätt till UK pension vart jag är bor. Även om detta nu är långt i framtiden just nu.

Ja det är väl inga problem. Men om du nu själv har skrivit ut dig från Sverige och inte betalar skatt där, då vill du väl inte heller nyttja svensk sjukvård om det behövs. Du har inte försökt att avsäga dig ditt svenska medborgarskap?

Det är ofta prat om vilka rättigheter man har men inte vilka skyldigheter man har.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att man missar att tjäna in pension under den tiden i livet man bor och eventuellt jobbar i utlandet och inte skattar i Sverige, det få man ta med i sina beräkningar! Sjukvård i Sverige har du dock rätt till men inte socialförsäkring som sjukkassa etc...

BRA PLATTA PÅ TAL OM ANNAT (Rainbow) great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju roligt för dej.

Svensk Pension duger att ta emot den dagen det är dags, men du vill inte vara med och betala för att få den.

Tycker du det är rätt att jag mfl ska arbeta och betala skatt idag för våran pension och när det är dags för dej att ta ut pension så ska vi bara gladeligen dela med oss till dej.

Systemet är byggt att det funkar så, jag vet. Men ditt inlägg gör ju oss skattebetalare förbannade.

Jag har ju arbetat i flera år i Sverige och betalat skatt på den lönen. Det är ju den som gör att jag får en pension som är värt nått. Har jag aldrig arbetat i Sverige blir ju pensionen jag får så låg att det inte spelar någon roll egentligen. Inkomstpensionen är ju i särklass den störst delen av den allmänna pensionen, så är det låg kostar det ju inte precis skattebetalarna i Sverige mycket alls.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väl inga problem. Men om du nu själv har skrivit ut dig från Sverige och inte betalar skatt där, då vill du väl inte heller nyttja svensk sjukvård om det behövs. Du har inte försökt att avsäga dig ditt svenska medborgarskap?

Det är ofta prat om vilka rättigheter man har men inte vilka skyldigheter man har.

Jag är Svensk, jag vill inte vara nått annat. Varför skulle jag avsäga mig mitt medborgarskap? Jag bor här, jag betalar skatt här, blir jag sjuk åker jag ju inte till Sverige precis.

Förövrigt får alla EU medborgare gratis sjukvård i Sverige också om de nu vill åka dit av någon orsak. Precis som alla Svenskar får gratis sjukvård i hela EU också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...