Jump to content
IGNORERAD

Är det möjligt att vara skriven i Thailand som turist?


Danne_BKK

Recommended Posts

Hej svejs..Klart du har det. Jag uppfattade frågan som att man som svensk "turist" i Thailand kan slippa svensk skatt på sina inkomster ?.Det tycker jag inte,.

Mvh Fritz...

Bara man betalar skatt någonstans är det väl ok, om man tjänar pengar på nått som inte har nått med Sverige att göra varför skulle man betala skatt till Sverige på dem? Jag är ingen expert på skatt, men man betalar väl skatt där man är bosatt i de flesta fall, oavsett medborgarskap.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Danne_BKK

    10

  • stefan5300

    8

  • Fritz

    6

  • korp

    4

Mest aktiva i denna tråd

Visst är det så att man missar att tjäna in pension under den tiden i livet man bor och eventuellt jobbar i utlandet och inte skattar i Sverige, det få man ta med i sina beräkningar! Sjukvård i Sverige har du dock rätt till men inte socialförsäkring som sjukkassa etc...

BRA PLATTA PÅ TAL OM ANNAT (Rainbow) great.gif

Tjena Danne BKK

Från det ena till det andra, en av dom bästa hårdrocksplattor som någonsin gjorts enligt mitt tycke :great:

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Fritz, jag blir lite förvånad av ditt inlägg, låt säga att en kille flyttar till Norge och jobbar och bor där i 5 år, tycker då inte att han ska betala skatt till Norska staten när han som bosatt använder sig vägar och allmäna medel etc ..? Om du nu tycker det, tycker du då också att han ska betala skatt samtidigt till Sverige för att du som du säger inte ska behöva betala hans pension en dag. Skulle ditt tänk gälla Fritz -ja då skulle nog inga jobba utomlands om de blev tvugna att dubbelbeskattas! Det du har jobbat in har du alltid kvar, de år du är ute och jobbar missar du så klart, så det kanske inte blir brödlimpor du matar fåglarna med, och inte behöver du heller Fritz bidra med brödlimpor, det blir en lägre pension normalt sett om inte dina fonder gör ett gott jobb, svårare än så är det inte)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Nu blandar ni ihop äpplen och päron.

Varför skulle man säga upp sitt medborgaskap bara för att man jobbar utomlands några år?

Och vart skulle man vara medborgare då? Det är väl inte säkert man klassificerar sig som medborgare i det landet som man gästarbetar i?

Inte mycket rörlighet i arbetskraften man skulle få då.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju arbetat i flera år i Sverige och betalat skatt på den lönen. Det är ju den som gör att jag får en pension som är värt nått. Har jag aldrig arbetat i Sverige blir ju pensionen jag får så låg att det inte spelar någon roll egentligen. Inkomstpensionen är ju i särklass den störst delen av den allmänna pensionen, så är det låg kostar det ju inte precis skattebetalarna i Sverige mycket alls.

Jag ber om ursäkt, Jag trodde inte att du betalade någon skatt överhuvudtaget.jag såg i ett annat inlägg att du arbetar och betalar skatt där du bor. sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Danne BKK

Från det ena till det andra, en av dom bästa hårdrocksplattor som någonsin gjorts enligt mitt tycke great.gif

En höjdar platta Stefan

En tidlös platta som alltid kommer att hålla!!

Den gick varm så den glödde på min första spelare.

Både Ritchie Blackmore & Ronnie James Dio har gjort stora avtryck i rockhistorien (ja de övriga också så klart Tony Carey, Jimmy Bain, Crozy Powell)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara man betalar skatt någonstans är det väl ok, om man tjänar pengar på nått som inte har nått med Sverige att göra varför skulle man betala skatt till Sverige på dem? Jag är ingen expert på skatt, men man betalar väl skatt där man är bosatt i de flesta fall, oavsett medborgarskap.

Kloka ord Korp, du har helt rätt !!!!great.gif / Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

En höjdar platta Stefan

En tidlös platta som alltid kommer att hålla!!

Den gick varm så den glödde på min första spelare.

Både Ritchie Blackmore & Ronnie James Dio har gjort stora avtryck i rockhistorien (ja de övriga också så klart Tony Carey, Jimmy Bain, Crozy Powell)

Rätt och slätt dom var bäst, Ritchie Blackmore var ju på gång att starta om den första sättningen av bandet men då körde ju Cozy Powell ihjäl sig, så det blev ju tråkigt nog inget av det

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är Svensk, jag vill inte vara nått annat. Varför skulle jag avsäga mig mitt medborgarskap? Jag bor här, jag betalar skatt här, blir jag sjuk åker jag ju inte till Sverige precis.

Förövrigt får alla EU medborgare gratis sjukvård i Sverige också om de nu vill åka dit av någon orsak. Precis som alla Svenskar får gratis sjukvård i hela EU också.

Hejsan Korp,

Varför skriver man ut sig från det land man är medborgare i om man nu vill ha kvar alla sina rättigheter

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Korp,

Varför skriver man ut sig från det land man är medborgare i om man nu vill ha kvar alla sina rättigheter

Darfor att lagen sager att man maste det kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Darfor att lagen sager att man maste det kanske?

Bra då vet jag det.

Då får jag väl sluta att dricka hemkört också, för det får man ju inte heller enligt lagen ;):drinks:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då vet jag det.

Då får jag väl sluta att dricka hemkört också, för det får man ju inte heller enligt lagen wink.gifdrinks.gif

Hehe. drinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att försöka klargöra lite:

Det finns skatteavtal mellan Sverige och Thailand som gör att man inte skall

behöva betala skatt till båda länderna på samma lön.

Har inte orkat lusläsa allt då jag tror min 15% SINKskatt är bättre än att

skatta i Thailand.

Som svensk medborgare har man rätt till akutvård i Sverige även om man är utskriven

och betalar skatt i annat land. MHA EU-kortet så får alla svenskar nödvändig vård i

andra EU-länder, på samma villkor som det landets befolkning. Troligtvis inte gratis

alltså. Vården som ges är till för att du ska kunna bli bra nog för att kunna fortsätta

behandlas i ditt hemland vilket kan bli förbannat dyrt för utskrivna svenskar utan

försäkring.

Om jag har förstått saken rätt så betalar svenska arbetsgivare in 18.5% på

vår bruttolön som avsätts till att bli våran framtida pension från Sverige.

DVS att Stefan etc inte behöver vara oroliga för att era skattepengar går till

utskrivna svenskar. Tvärtom så är vi utskrivna svenskar nettobetalare och betalar

för Stefans sjukvård, barnomsorg, infrastruktur etc.

Känns det bättre nu Stefan?

Rätta mig gärna om jag har förstått fel

/SatanG Jepp Rainbow rockar fett :clapping:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra då vet jag det.

Då får jag väl sluta att dricka hemkört också, för det får man ju inte heller enligt lagen ;):drinks:

Nja, man kan ju valja huruvida man folja lagen eller ej. Jag var mkt lange inte utskriven fran Sverige pga att jag inte reflekterat overagan och sonika glomde bort att gora det under flera ars tid.

Gallande det hemokorda sa skulle jag nog rekommendera dig att skippa det. Inte sa mkt pga olagligheten som vikten av att konservera de fa men tappra hjarncellerna som overlevt langt tid av frekvent pudelrocks-lyssnande. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att försöka klargöra lite:

Det finns skatteavtal mellan Sverige och Thailand som gör att man inte skall

behöva betala skatt till båda länderna på samma lön.

Har inte orkat lusläsa allt då jag tror min 15% SINKskatt är bättre än att

skatta i Thailand.

Som svensk medborgare har man rätt till akutvård i Sverige även om man är utskriven

och betalar skatt i annat land. MHA EU-kortet så får alla svenskar nödvändig vård i

andra EU-länder, på samma villkor som det landets befolkning. Troligtvis inte gratis

alltså. Vården som ges är till för att du ska kunna bli bra nog för att kunna fortsätta

behandlas i ditt hemland vilket kan bli förbannat dyrt för utskrivna svenskar utan

försäkring.

Om jag har förstått saken rätt så betalar svenska arbetsgivare in 18.5% på

vår bruttolön som avsätts till att bli våran framtida pension från Sverige.

DVS att Stefan etc inte behöver vara oroliga för att era skattepengar går till

utskrivna svenskar. Tvärtom så är vi utskrivna svenskar nettobetalare och betalar

för Stefans sjukvård, barnomsorg, infrastruktur etc.

Känns det bättre nu Stefan?

Rätta mig gärna om jag har förstått fel

/SatanG Jepp Rainbow rockar fett :clapping:

ja

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, man kan ju valja huruvida man folja lagen eller ej. Jag var mkt lange inte utskriven fran Sverige pga att jag inte reflekterat overagan och sonika glomde bort att gora det under flera ars tid.

Gallande det hemokorda sa skulle jag nog rekommendera dig att skippa det. Inte sa mkt pga olagligheten som vikten av att konservera de fa men tappra hjarncellerna som overlevt langt tid av frekvent pudelrocks-lyssnande. :crazy:

Tycka att Rainbow är pudelrockare, ja då ska det nog inte skrivas om andras hjärnceller :whistle:

overagan är det ett nytt internetord

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite av ett moment 22 av det hela! Jag frilansjobbar åt uppdraggsgivare i USA och Europa, har sagt upp mig från mitt gammla jobb och jobbar enbart på frilansbasis nu. Allt jobb sköts via dator och kan på så sett jobba fritt från var som helst. Ska man följa de Thailändska reglerna till punkt och pricka så kan man i praktiken inte jobba oavsett vad man jobbar med så länge man befinner sig i Thailand som turist. För att betala skatt så behöver du en inkomst, vilket du i praktiken inte kan ha om du inte får lov utföra något arbete (bortsett från pension, vilket är en annan fråga och inte berör mig)! Samtidigt vill jag slippa att skatta i Sverige eftersom jag inte befinner mig där, skattar gärna i Thailand men kan ju inte det med tanke på att jag inte får lov att utföra något arbete i Thailand även om jag utför arbete över landsgränser. Ja som sagt, frågan är lite knepig!

Det finns folk som bor och är skrivna i Thailand men åker hem och jobbar i Sverige kortare perioder varje år.

De får ut sin lön i Thailand och skattar i Thailand, men jobbar alltså inte där.

Sedan finns andra som har andra inkomster, t.ex inkomster från olika rättigheter etc som går som lön och skattas i Thailand,

utan att något arbete utförts i Thailand.

Men.. jag förstår din situation. Men är man turist så turistar man. Och jobbar man så jobbar man. :)

Jobbar får du visst göra i Thailand. Men du behöver ett arbetstillstånd och det kostar ju lite.

Det idi*tiska är ju att man inte har ett regelverk som tillåter arbete för utländska arbetsgivare utan representation i Thailand.

Alltså som tillåter att anställda i utländska verksamheter kommer till Thailand för att bo, jobba på distans och betala skatt här.

noBuzz, innebär det inte (om man följer det du skriver ovan) att man som pensionär ska först betala skatt i Sverige och sen i Thailand för pension som man för in (tex via Internet) i Thailand? Hur fungerar det i praktiken? Tror inte att så värst många vill betala dubbel skatt på sina pensionspengar!

Mvh

BBJ

Hej BBJ,

Som SatanG skriver så finns dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Thailand som reglerar ditt fall.

Du behöver alltså inte betala skatt i Thailand för skattad inkomst från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Hej BBJ,

Som SatanG skriver så finns dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Thailand som reglerar ditt fall.

Du behöver alltså inte betala skatt i Thailand för skattad inkomst från Sverige.

Phuuh, det tackar man för. Den lilla kaka som man gnetat ihop vill man ju inte att den äts upp från flera håll dance1.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara man betalar skatt någonstans är det väl ok, om man tjänar pengar på nått som inte har nått med Sverige att göra varför skulle man betala skatt till Sverige på dem? Jag är ingen expert på skatt, men man betalar väl skatt där man är bosatt i de flesta fall, oavsett medborgarskap.

Hej igen. Jag är absolut ingen skatteexpert, långt därifrån, utan framförde bara en åsikt direkt ifrån ryggmärgen.

Exemplet Kalle Karlsson lämnar Sverige för Thailand och försörjer sig här men betalar ingen som helst skatt till Sverige. Säg att han 10 år senare blir sjuk och är i behov av lång och dyrbar sjukhusvård. Ska han då som inte betalat något till sin svenska sjukförsäkring under dessa år bara kunna komma tillbaka till Sverige och åtnjuta den svenska sjukvården för samma billiga penning som andra svenska medborgare ?

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen. Jag är absolut ingen skatteexpert, långt därifrån, utan framförde bara en åsikt direkt ifrån ryggmärgen.

Exemplet Kalle Karlsson lämnar Sverige för Thailand och försörjer sig här men betalar ingen som helst skatt till Sverige. Säg att han 10 år senare blir sjuk och är i behov av lång och dyrbar sjukhusvård. Ska han då som inte betalat något till sin svenska sjukförsäkring under dessa år bara kunna komma tillbaka till Sverige och åtnjuta den svenska sjukvården för samma billiga penning som andra svenska medborgare ?

Mvh Fritz...

Ja Fritz, det kan man fråga sig.

Nu är det ju dock så att svenska sjukvården ska vara lika för alla som anses tillhöra Sverige i någon mening.

Man kan ju då också fråga sig om det är rimligt att thaidamen som kommit på UT får gratis dyrbar vård i Sverige för någon åkomma trots att hon inte betalat ett öre skatt i Sverige?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska staten skita i de medborgare som vill komma tillbaka. Låt svikarjävlarna dö! :)

Men vad gör vi med Kalles brorsas skattepengar?

Han som jobbade och betalade skatt hela sitt liv gick och dog vid 63 och aldrig hann bli långvarigt sjuk.

När ska folk lära sig att allmän välfärd och enskild rättvisa inte går hand i hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja Fritz, det kan man fråga sig.

Nu är det ju dock så att svenska sjukvården ska vara lika för alla som anses tillhöra Sverige i någon mening.

Man kan ju då också fråga sig om det är rimligt att thaidamen som kommit på UT får gratis dyrbar vård i Sverige för någon åkomma trots att hon inte betalat ett öre skatt i Sverige?

Herr Chang har talat.

myke bra svar lars

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Haller med NB om att hela debatten haltar betydligt eftersom det verkar finnas de som pa allvar tror (och tycker) att det skall finnas ekonomisk rattvisa i socialforsakringssystemet.

Vad hander da om man drar det till sin spets? Skall de som ar laginkomsttagare och betalar mindre skatt fa lite samre vard? Skall rokare overhuvudtaget fa vara med i systemet da de oftast, trots inkomst, ar en forlustaffar for staten, skall barn som annu inte hunnit betala skatt fa vard? (tank om de flyttar utomlands efter sin utbildning), osv.

Hela iden med ett socialforsakringssystem ar just att det dels ar en forsakring, dar vissa tjanar pa det och vissa forlorar pa det precis som en vanlig forsakring, samt dels ar ett verktyg for att garantera alla individer (oavsett inkomst)tillgang till grundlaggande samhallsservice.

Det svara, och nast intill omojliga, ar val nar man skall borja dra granserna. Detta eftersom granserna ocksa kommer vara orattvisa och oforskyllt drabba vissa individer. Hellre da en orattvisa som innebar att vissa personer "ofortjant" far tillgang till den svenska valfarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Fritz, det kan man fråga sig.

Nu är det ju dock så att svenska sjukvården ska vara lika för alla som anses tillhöra Sverige i någon mening.

Man kan ju då också fråga sig om det är rimligt att thaidamen som kommit på UT får gratis dyrbar vård i Sverige för någon åkomma trots att hon inte betalat ett öre skatt i Sverige?

Herr Chang har talat.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Changen. Känner mig just nu som uppfinnaren i TV-serien Lorry ( Peter Dalle) som efter att fått sina briljanta uppfinningar sågade vid fotknölarna avslutade med kommentaren " tänkte inte på det "

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...