Jump to content
IGNORERAD

Nytt körkort för mc över 400cc


janne_h

Recommended Posts

Från och med 19e februari 2021 måste man uppgradera sitt Thaikörkort. Om man vill fortsätta att köra big bike. 

Dock oklart vad som gäller om man har utländskt mc körkort. 

 

Man hänvisar till många olyckor med mc. Dock skulle nog jag påstå att det är mest små motorcyklar som är inblandade i olyckor. Och då ofta med alkohol inblandat. 

 

https://thethaiger.com/news/national/Thailand-to-introduce-separate-test-for-big-bike-riders-from-next-year

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte hela världen att behöva skaffa ett sånt, men det känns lite som anledningen är tagen ur arsl*t.

Gissar personligen på att max 0,1% av MC-olyckorna är med "big bike".

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ett nytt medicinsk test måste bifogas, när man förnyar eller tar nytt körkort. 

Och en av kriterierna i detta medicinska test. Vilket diskvalificerar vissa MPR medlemmar... 

Det är att man har en höjd på minst 90 cm 🤣🤣🤣

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2010039/big-bike-riders-set-to-face-tough-tests

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Även ett nytt medicinsk test måste bifogas, när man förnyar eller tar nytt körkort. 

Och en av kriterierna i detta medicinska test. Vilket diskvalificerar vissa MPR medlemmar... 

Det är att man har en höjd på minst 90 cm 🤣🤣🤣

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2010039/big-bike-riders-set-to-face-tough-tests

Även blodtrycket kan ju variera från timme till timme beroende på situation. Blir svårt att kolla, men låter ju bra i teorin.

 

Jag förstår vad dom menar med 90 cm, men blir svårt att tolka när dom inte ger någon specifikation🤣 Ett par skor på 15 cm kan göra stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Från och med 19e februari 2021 måste man uppgradera sitt Thaikörkort. Om man vill fortsätta att köra big bike. 

Dock oklart vad som gäller om man har utländskt mc körkort. 

 

Man hänvisar till många olyckor med mc. Dock skulle nog jag påstå att det är mest små motorcyklar som är inblandade i olyckor. Och då ofta med alkohol inblandat. 

 

https://thethaiger.com/news/national/Thailand-to-introduce-separate-test-for-big-bike-riders-from-next-year

Jag kan inte läsa mig till att man måste uppgradera sitt körkort. Däremot när det är dags att förnya körkortet så gäller

väl de nya kraven? Men det kommer väl att klarna med tiden.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Det är att man har en höjd på minst 90 cm 🤣🤣🤣

 

Är det när man står eller ligger - jag menar nykter eller full?😋🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner bara att detta är djäkligt bra och kanske få bort en del stollar från gatan  , iofs kanske även ett sätt att dra in mer stålar till Statens kassa, Men jag gör gärna testet, kör så mycket MC och klarar jag Svenska kraven vilket jag på skoj gjorde i somras så skall det nog funka med ett Thaitest. Hoppas det blir bromsprov från 100 km, Undrar hur många Thai som fixar att klippa fullt broms från den farten Haha, Manöverprov är skitkul, tar den "lilla" av mina hojar där nere  CBR 500 r 190 kilo samt ABS bromsar, fn vad smidig den är, Även hårdare regler om nykterhet på MC efterfrågas av mig , bara idi*ter som kör MC med alkohol i kroppen, och tyvärr alltför många av dem i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gissning är att minst 99% av "problemhojarna" (eller förarna till dessa) är UNDER 400 cc. Känns lite som ett slag i luften.

Ordna till utbildningen till körkort istället, och kräv körkort i trafiken (inte bara 200 baht) så skulle mkt lösa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Min gissning är att minst 99% av "problemhojarna" (eller förarna till dessa) är UNDER 400 cc. Känns lite som ett slag i luften.

Ordna till utbildningen till körkort istället, och kräv körkort i trafiken (inte bara 200 baht) så skulle mkt lösa sig.

Mc olyckor jag sett under mina 15 år som Thai resenär så är 150cc största mc inblandad i olyckan

thumbnail_20190828_113312.thumb.jpg.a175988cc21df51008ba7eb5e298fb56.jpg

Mvh. väglusen Dollemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Dolle:

Mc olyckor jag sett under mina 15 år som Thai resenär så är 150cc största mc inblandad i olyckan

thumbnail_20190828_113312.thumb.jpg.a175988cc21df51008ba7eb5e298fb56.jpg

Mvh. väglusen Dollemon

Visst är det så, ganska självklart, hur många tunga MC i relation mot 150cc i Thailand 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Bike said:

Få bort fylla och droger från MC åkarna, då minskar problemet säkert drastiskt 

Och hjälm, och gamla gubbar som puttrar runt på landsvägar utan eller med obefintligt lyse. Har varit nära att köra på små motorcyklar utan lyse på kvällen flera gånger. Det är näst en skräck upplevelse när man ser dom dyka upp straxt framför bilen, på en mörk landsväg i isaan. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev janne_h:

Och hjälm, och gamla gubbar som puttrar runt på landsvägar utan eller med obefintligt lyse. Har varit nära att köra på små motorcyklar utan lyse på kvällen flera gånger. Det är näst en skräck upplevelse när man ser dom dyka upp straxt framför bilen, på en mörk landsväg i isaan. 

Inte bara gamla gubbar, det är massor av motorcyklar i Thailand som saknar bakljus. Helt livsfarligt :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...