Jump to content
IGNORERAD

Osvensk


Magrood

Recommended Posts

Hej Magrood,

Your wish is my command!

Jag höll väl i och för sig med BP när han tyckte tråden inte hade mycket med Thailand att göra, men nu har du övertygat denna vindflöjel att flytta tråden tillbaka...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    9

  • Herr Chang

    4

  • acarls

    2

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

Mest aktiva i denna tråd

Your wish is my command!

He he he...

Tack... Kommer att sova sött idag...

eftersom jag var vaken halva natten i natt.

pga en spännande bok. :-)

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte äta surströmming en gång och klarade det inte :suicide:

Klarar dock ledigt och lata mig i en thailändsk by vilket inte är så standard.

Undar om de kallar mig typisk eller :whistle:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag läste denna tråd igår kom jag naturligtvis att tänka på den när jag läste följande artikel:

http://www.expressen.se/sport/tennis/1.1792790/osvenskt-och-underbart-soderling

Hej

Ja... det var inte lätt att förstå artikeln... :suicide: alltså vart han ville säga med sin rubrik.

---

Undrar om det är många som inte heller förstår vart jag vill komma med vissa av mina trådar.

he he he

Många gånger vill jag inte komma någon vart. Bara tänka högt, typ.

---

Tillbaks till ämnet.

Jag har inte haft tid att skriva att jag är väldigt stolt över svenskar även om jag själv inte är svensk (inte utseendemäsigt i alla fall).

Jag beundrar Sverige verkligen.

Ett sånt litet land med så lite befolkning som kan åstadkomma så mycket.

Jag minns när jag var här för första gången. Då var jag sexton år och hade precis pluggat biologi i Thailand innan jag kom till Sverige.

Jag var så fascinerad att se de växterna Linne´hade beskrivit i en vanlig svensk skog... sånt som man bara fick se i boken annars.

Sverige har många världskända musikartister trots sin lilla befolkning.

Sen skrattade jag för mig själv när jag läste att den som uppfann kylskåp var just en svensk. :crazy:

Sverige är bland de mest framgångsrika när det gäller data-kunskaper både bland vanliga människor och experter.

Sverige har minst farliga djur - det gillar jag. :-) Och det är bland annat på grund av det här som jag tycker Sverige är världens säkraste land. :great:

---

Det jag gillar mest med Sverige är rättvisa och rättssystemet. Även om jag ibland blir skitförbannad på vissa myndigheter så tycker jag ändå att Sverige är superbra på rättvisa och makt mellan staten och folket.

Nej, nu känns det som om jag fjäskar.

Bäst att sluta här...

---

Ha det gott, folk!

Magrood

- som undrar om hon just nu lider av 10-årskrisen som in/utvandrare? - :suicide:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Ja, ibland önskar man att det bästa från Sverige kunde kombineras med det bästa från Thailand... men det förblir nog tyvärr en önskedröm.

Vad gäller klimatet kan man ju bara spekulera i vad de svenska årstiderna betytt för samhällsutvecklingen. De flesta skulle nog vilja ha det varmare i Sverige, men har det enkla faktum att man inte kan odla året runt medfört en större benägenhet hos svenskar att tänka långsiktigt och de fördelar som följer av det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ibland önskar man att det bästa från Sverige kunde kombineras med det bästa från Thailand... men det förblir nog tyvärr en önskedröm.

Herr Chang har talat.

Är det inte det vi har gjort ??

Alla vi som har en fru / flickvän från Thailand

:great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses...inte var dag som någon har något positivt att säga om Sverige på detta forum. Tack för det inlägget Magrood great.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte det vi har gjort ??

Alla vi som har en fru / flickvän från Thailand

:great:

LOL

Jag hade också samma önskan som HC.

Och nu vet jag att vi har hittat en lösning. :-)

---

Fritz

Jo, det är mycket mer gott om Sverige som vi thailändska tjejer har att säga.

Men vill inte riktigt framstå som typ rövslickare... he he he

Skulle bli väldigt många i så fall. :mdr:

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe acarls och Magrood,

Visst har många redan kombinerat det bästa från Thailand och Sverige ;-)

Sen är det ganska intressant vad thaidamer tycker om Sverige jämfört med hur länge de varit där. Jag har fått uppfattningen att det oftare går i positiv riktning ju längre man varit i Sverige. Medan många faranger är otroligt nöjda med Thailand till en början, men allt eftersom åren där går så börjar man fokusera på baksidorna. Om man nu ska tro på alla inlägg på diverse forum.

Anpassar sig thailändare till Sverige lättare (på lång sikt) än svenskar till Thailand? OK, vi kan förstås anse att thailändare inte anpassar sig så mycket vad gäller mat och umgänge (ej heller faranger i Thailand)... men hur är det vad gäller att gilla allmänna livsvillkor i samhället?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe acarls och Magrood,

Visst har många redan kombinerat det bästa från Thailand och Sverige ;-)

Sen är det ganska intressant vad thaidamer tycker om Sverige jämfört med hur länge de varit där. Jag har fått uppfattningen att det oftare går i positiv riktning ju längre man varit i Sverige. Medan många faranger är otroligt nöjda med Thailand till en början, men allt eftersom åren där går så börjar man fokusera på baksidorna. Om man nu ska tro på alla inlägg på diverse forum.

Anpassar sig thailändare till Sverige lättare (på lång sikt) än svenskar till Thailand? OK, vi kan förstås anse att thailändare inte anpassar sig så mycket vad gäller mat och umgänge (ej heller faranger i Thailand)... men hur är det vad gäller att gilla allmänna livsvillkor i samhället?

Herr Chang har talat.

Hej

Det är intressant iakttagelse från dig.

Mitt snabba och skämtsamma svar (med lite allvar i) är att vi inte anser oss att vara bäst i hela världen. :crazy:

Anledningen till att vi är så besatta av vår egen mat är kanske för att det är bland de få saker som vi kan vara stolta över jämfört med andra länder- nej jag skojar bara... jag tror knappt att man väljer sin mat på grund av stolthet.

(Ojjj - har jag läst för mycket på MPR så jag börjar känna mig så liten liten nu?)

---

Det ligger nog i vår natur att maten är en viktig del i vår livskvalitet.

När man bor i ett helt främmande land med kyla och mörker och allt det svåra kan maten - det som ligger nära i vårt hjärta - vara en bra tröst.

Sen är det som någon annan smak. Har man vant sig vid söt smak så smakar saker som är mindre söta inget gott.

Har man vant sig vid starkare mat tycker man att annan mat inte smakar något.

Sedan är vi inte vana vi mycket mjölkprodukter. Vi tycker det luktar och smakar "mjölk och smör". Äter man för mycket av det känns det som om man vill spy. Svårt att förklara.

---

Själv saknade jag mest maten, värme och ljus samt kompisar under mina första år i Sverige.

Efter några år har man lyckats och haft råd att införskaffa sig thai mat oftare.

Ljus och värme - det vande jag mig nog efter tre fyra år i Sverige. Jag lider inte av det lika mycket som förut.

Kompisar har jag kontakt med och jag har fått nya kompisar här.

Så efter några år är det inte så mycket kvar man lider av av livet här.

---

Men en svensk med en syn att Sverige är bland de bästa länderna...

Visst är det kul med strand, bad, sol och billiga varor ---

Men sånt vänjer man sig vid ganska snabbt också. Uppskattning för det minskar med tiden.

Och man börjar se sig omkring och hitta en massa som är sämre än Sverige. (Man glömmer bort att om det hade varit precis som Sverige så hade man lika gärna stannat hemma.)

---

bla bla bla och bla bla...

Nu är det dags att göra annat.

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...