Jump to content
IGNORERAD

Tavlors placering i hus

Surin P3

Recommended Posts

Har nu efter flera års taveltittande kommit fram till att en tråd om detta behövs verkligen.

En tavla placeras enligt mig på ett sådant sätt att man kan se den (att den syns helt enkelt).

I de flesta thaihus jag varit i är tavlornas placering (jag menar nu inte bilder på munkar eller Kungen) heludda enligt mig.

Tavlorna placeras helst inte mitt på en tom yta utan helst alldeles för högt (ibland även direkt emot innertaket) och inte i mitten av en vägg heller.

Hur kommer det sig att det blir på detta sätt...?

Ett exempel:

post-3076-125826961547_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har nu efter flera års taveltittande kommit fram till att en tråd om detta behövs verkligen.

En tavla placeras enligt mig på ett sådant sätt att man kan se den (att den syns helt enkelt).

I de flesta thaihus jag varit i är tavlornas placering (jag menar nu inte bilder på munkar eller Kungen) heludda enligt mig.

Tavlorna placeras helst inte mitt på en tom yta utan helst alldeles för högt (ibland även direkt emot innertaket) och inte i mitten av en vägg heller.

Ett exempel:

Hej

Det har med religion att göra, tavlor på Buddha och munkar m.m ska alltid placeras högt över allt annat.

Dom ska helst också vara placerade i ett visst väderstreck, har med solens uppgång och nedgång att göra.

Man får heller inte placera dessa tavlor i t.ex sovrummet på den vägg som fötterna pekar åt när man ligger, utan skall placeras högt på väggen i huvudändan av sängen.

Det finns många regler runt detta.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej Surin!

Har oxå reflekterat över detta. Ser ibland tavlor upphängda på udda ställen på väggarna när man är i LOS

. Nu gäller det inte bara i Thailand detta fenomen. Ser att det finns en tavla som placerats högt även hemma hos oss...

Frågade min thailady nyss om det och hon svarade som IL att Buddha&thaikung tavlor måste hängas högt (låter som Clintan filmen). Det kan jag förstå, men att vanliga tavlor hängs upp på alla möjliga ställen på väggar får jag ingen vettig förklaring på.

Dela på andra sajter

Nja, som jag skrev inom parenteser så var jag inte ute efter just bilder på munkar och inte heller på Kungen, utan helt vanliga tavlors placering...

Dela på andra sajter

Ett exempel:

Hej P3!

I en annan tråd skriver du att du aldrig kan lära dej förstå Thailand.

Nöj dej med detta konstaterande och skit i att undra.:D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Nja, som jag skrev inom parenteser så var jag inte ute efter just bilder på munkar och inte heller på Kungen, utan helt vanliga tavlors placering...

Jag förstår vad du menar. Olika smak eller? :blink:

post-5559-12582733002_thumb.jpg

post-5559-12582733002_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Hej P3!

I en annan tråd skriver du att du aldrig kan lära dej förstå Thailand.

Nöj dej med detta konstaterande och skit i att undra.:D

Jive... efter en miljon frågor så kanske jag kan förstå en sak. Endast en...

Men jag är ganska trögtänkt emellanåt, så det kan ta tid. Men jag vill ju så gärna...?! :crazy:

Dela på andra sajter

Bästa placeringen av tavlor på väggen får man om man använder proportionerna i fibonaccis talserie :P

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Dela på andra sajter

Jive... efter en miljon frågor så kanske jag kan förstå en sak. Endast en...

Men jag är ganska trögtänkt emellanåt, så det kan ta tid. Men jag vill ju så gärna...?! :crazy:

Jag har faktiskt lärt mej en sak - dom tänker inte som vi, men hur dom tänker , det vete f*n.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag utgick ifrån tavlan på bilden och missade parantesen.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Jag utgick ifrån tavlan på bilden och missade parantesen.

Mvh Isan Lover

Faktum är att jag inte ens tittade på bilden jag tog, utan bara råkade få med en buddha :)

Plus att bilden var så suddig att jag inte tänkte på det ens när jag la upp bilden.

En slutsats vi kan dra av denna lilla parentes är att din hjärna processar bilder bättre än text IL.

Och tvärtom för mig då. :crazy:

Dela på andra sajter

Det finns (minst) en bok, på Thai, där det kan läsas om hur tavlor och figurer ska placeras i ett hus. T.e.x. en tavla med en båt på får inte vara i ett sovrum men gärna i samma rum som Buddha. Sova ska man gärna göra tillsammans med fågelbilder.

Då både jag och frugan är födda i något av tigerns år ska vi inte ha elefanter på grindstolparna vilket vi bryter mot boende i Ban Chang. Svärmor har försökt med att få oss att åtminstone byta en elefant mot en tiger. Elefanter inomhus är dock helt OK.

Liten kuriosa. Min lilla, 20 cm, staty av Odin, som jag fick av en kund vid min pensionering, får faktiskt stå bredvid Buddha och ovanför kungen då han är en gud.

Oscar.

Dela på andra sajter

Ett bidrag i taveltråden från en köksvägg i Roi Et.hos svärmor!

Tavlorna sitter ganska högt.till vä överkant av dörrposten.

Fr vä svärfar (R.I.P.) och svärmor x 3, samt underst en ung skoltös...nuvarande sambon. :yes:

Picture142.jpg

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Hej,

ja det finns mycket i Thailand som är styrt av religion och tradition,så man får försöka lära sig vardagliga ting,som ofta har en betydelse av något slag.Ett exempel till är tvätthängning,där underkläder inte får vara på samma lina som övriga klädesplagg och absolut inte högre än huvudhöjd och andra torkande kläder.

Detta lärde jag mig när jag försökte hjälpa till lite och fick smäll på fingrarna :rtfm:

Jag försöker respektera dessa ting så gott det går,men det missas ibland :yes:

Dela på andra sajter

Var glad att det bara är tavlor högt på väggen , i vissa länder hänger det fisk från taket..

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...