Jump to content
IGNORERAD

"Mota olle i grind"


loy kratong

Recommended Posts

Varför ska vi reta upp oss på alla fördomar? Är det inte bättre att vi försöker sprida kunskap istället? Så att det blir mer öppet snack och inte bakom ryggen.

Eller vad tycker ni andra här?

mvh BOBO

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    10

  • loy kratong

    5

  • ban99arne

    2

  • BanFang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Bl.a. fördomar om oss som har utländska kvinnor och även de fördomar som möter dessa kvinnor. Speciellt i Sverige, men även de fördomar som finns bland thailändare i Thailand om oss faranger.

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprida kunskapen att det t.ex bara är i ankdammen Sverige som många har svårt att förstå att stora åldersskillnader är ett normalt tillstånd i övriga världen. Oftast gör ju mannen karriär innan han kan skaffa familj. Att vi inte är torskar som blivit upplurade av en "golddigger" (även om de gillar guld). Detta är lite det jag gärna vill att ni funderar över.

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bl.a. fördomar om oss som har utländska kvinnor och även de fördomar som möter dessa kvinnor. Speciellt i Sverige, men även de fördomar som finns bland thailändare i Thailand om oss faranger.

Ok, vad är då dessa fördomar och vad tycker du att folk ska göra för att bekämpa dem? Jag undrar även vilka är det som pratar bakom ryggen på vem, som du skrev i det första inlägget?

Du har säkert en del bra saker att komma med, men jag hänger inte riktigt med ännu måste jag erkänna.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprida kunskapen att det t.ex bara är i ankdammen Sverige som många har svårt att förstå att stora åldersskillnader är ett normalt tillstånd i övriga världen. Oftast gör ju mannen karriär innan han kan skaffa familj. Att vi inte är torskar som blivit upplurade av en "golddigger" (även om de gillar guld). Detta är lite det jag gärna vill att ni funderar över.

mvh Bobo

Jag vet inte, stora åldersskillnader mellan parter i en relation möter ju ofta negativa reaktioner i olika grader i många kulturer, speciellt om det är en äldre kvinna med en yngre män. Det är igen fördom, utan en reaktion på en faktiskt företeelse.

Angående att mannen antas vara torsk och kvinnan en "golddigger" i Thai-Svenska relationer, vad tycker du vi ska göra åt det? Det verkar ju vara relativt halvt vanligt, men jag vet inte. Så klart det inte gäller alla. Jag tror det blir svårt att ändra på den fördomen. Sedan bör vi kanske fokusera på att även om det nu är en sådan typ av relation så spelar det väl egentligen ingen roll, bara alla är lyckliga och har det bra.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, en skicklig guldgräverska är ju inte fy skam i dessa dagar när guldpriset skjutit i höjden.

Guldsmidaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså du är en sån, du. Ja det vet man ju hur såna som ni är.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

välkommen arne vart tyst ett tag :blink:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi brottas med våra egna fördomar som finns på detta forum också?

Typ alla feta farangkvinnor som tittar snett på "oss" som är tillsammans med yngre Thaitjejer.

Samt alla män som är så avundsjuka på killar med snygga Thaitjejer...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå fördommar

Förstår verklingen farang kärringar att de har den inställningen då trafficking existerar i Thailand.

Thailand is a destination country for men, women, and children who are trafficked from Burma, Cambodia, Laos, People’s Republic of China, Russia, and Uzbekistan for sexual and labor exploitation. 7 Children are trafficked for commercial sex and forced labor in begging, fishing, and fish processing.

från

http://www.humantrafficking.org/countries/Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördomar. Enligt Olof Palme. Aka Latin Kings

Det låter ju vackert, trevligt och bra, men det är ju bara vanligt politisk, retorisk propaganda som inte säger något av större praktiskt värde i just vardagen.

Det finns mycket forskning på fördomar, stereotyper och likande. Detta visar de ofta är är grundade i funktionella kognitiva genvägar vilket alla använder sig av för att kunna fungera i sin vardag, därav är det svårt att arbeta direkt mot dem. Men det finns även praktiska teorier om hur man motverkar de negativa aspekterna (vilket det ju finns en otroligt mängd av, rasism osv osv osv) av dessa naturliga och funktionella kognitiva funktion när det kommer till just fördomar och rasism osv.

Han prat är ju främst retorisk, emotionell propaganda. Där han använder en lång rad fraser och uttryck med syftet att skapa en emotionell reaktion, med det yttersta målet att få folk att rösta på Sossarna. Politisk ett otroligt bra tal, men utan något större praktiskt värde för någon samt som vanligt fylld med många lösa antaganden och påståenden.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju vackert, trevligt och bra, men det är ju bara vanligt politisk, retorisk propaganda som inte säger något av större praktiskt värde i just vardagen.

Det finns mycket forskning på fördomar, stereotyper och likande. Detta visar de ofta är är grundade i funktionella kognitiva genvägar vilket alla använder sig av för att kunna fungera i sin vardag, därav är det svårt att arbeta direkt mot dem. Men det finns även praktiska teorier om hur man motverkar de negativa aspekterna (vilket det ju finns en otroligt mängd av, rasism osv osv osv) av dessa naturliga och funktionella kognitiva funktion när det kommer till just fördomar och rasism osv.

Han prat är ju främst retorisk, emotionell propaganda. Där han använder en lång rad fraser och uttryck med syftet att skapa en emotionell reaktion, med det yttersta målet att få folk att rösta på Sossarna. Politisk ett otroligt bra tal, men utan något större praktiskt värde för någon samt som vanligt fylld med många lösa antaganden och påståenden.

Hej Korp.

Ja så kan man se det ur ett akademsikt synsätt. Men hur vanligt folk som jag själv, tillhör så tycker jag att detta tal av Olof är hur jag själv själv ser på fördomar. Och dess konsekvenser.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Korp.

Ja så kan man se det ur ett akademsikt synsätt. Men hur vanligt folk som jag själv, tillhör så tycker jag att detta tal av Olof är hur jag själv själv ser på fördomar. Och dess konsekvenser.

MVH BanFang

hmm ja, jag lider nog lite av politiker förakt mitt i allt också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det gick att få fart på er med ett så pass luddigt ämne!preved.gif

Begreppet fördomar har ju olika innebörd för olika individer, så det är bara trevligt att höra hur ni resonerar.

Min största fördom är att tro att jag inte har några fördomar.mdr.gif

Mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det låter ju vackert, trevligt och bra, men det är ju bara vanligt politisk, retorisk propaganda som inte säger något av större praktiskt värde i just vardagen.

Det finns mycket forskning på fördomar, stereotyper och likande. Detta visar de ofta är är grundade i funktionella kognitiva genvägar vilket alla använder sig av för att kunna fungera i sin vardag, därav är det svårt att arbeta direkt mot dem. Men det finns även praktiska teorier om hur man motverkar de negativa aspekterna (vilket det ju finns en otroligt mängd av, rasism osv osv osv) av dessa naturliga och funktionella kognitiva funktion när det kommer till just fördomar och rasism osv.

Han prat är ju främst retorisk, emotionell propaganda. Där han använder en lång rad fraser och uttryck med syftet att skapa en emotionell reaktion, med det yttersta målet att få folk att rösta på Sossarna. Politisk ett otroligt bra tal, men utan något större praktiskt värde för någon samt som vanligt fylld med många lösa antaganden och påståenden.

Själv tycker det här talet är genialt i all sin enkelhet. Tycker det beskriver väldigt bra vad fördomar är och vad dom kan grunda sig på och att det handlar ju just om vardagen!/mvh

"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna. Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta. Men så enkelt är det ändå inte. Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori. Den har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen - på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken. Därför ligger fördomen alltid på lur, även i ett upplyst samhälle. Den kan blossa ut i ett stickord, en obetänksam replik, en nedrighet i det lilla. Kanske menar den som handlar inte så illa. Men för den som träffas kan det riva upp sår som aldrig läks. De flesta av oss människor har ett behov att hävda oss gentemot andra. Och då står fördomen mot den avvikande - utlänningen, främlingen - till förfogande som en sista skans." Olof Palme, Radioanförande, 25 december 1965

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker det här talet är genialt i all sin enkelhet. Tycker det beskriver väldigt bra vad fördomar är och vad dom kan grunda sig på och att det handlar ju just om vardagen!/mvh

"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna. Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta. Men så enkelt är det ändå inte. Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori. Den har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen - på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken. Därför ligger fördomen alltid på lur, även i ett upplyst samhälle. Den kan blossa ut i ett stickord, en obetänksam replik, en nedrighet i det lilla. Kanske menar den som handlar inte så illa. Men för den som träffas kan det riva upp sår som aldrig läks. De flesta av oss människor har ett behov att hävda oss gentemot andra. Och då står fördomen mot den avvikande - utlänningen, främlingen - till förfogande som en sista skans." Olof Palme, Radioanförande, 25 december 1965

/mvh

Instämmer med föregående talare. great.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker det här talet är genialt i all sin enkelhet. Tycker det beskriver väldigt bra vad fördomar är och vad dom kan grunda sig på och att det handlar ju just om vardagen!/mvh

"Demokratin är fast förankrad här i landet. Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna. Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste. Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta. Men så enkelt är det ändå inte. Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori. Den har ett mycket enklare ursprung. Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen - på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken. Därför ligger fördomen alltid på lur, även i ett upplyst samhälle. Den kan blossa ut i ett stickord, en obetänksam replik, en nedrighet i det lilla. Kanske menar den som handlar inte så illa. Men för den som träffas kan det riva upp sår som aldrig läks. De flesta av oss människor har ett behov att hävda oss gentemot andra. Och då står fördomen mot den avvikande - utlänningen, främlingen - till förfogande som en sista skans." Olof Palme, Radioanförande, 25 december 1965

/mvh

Den är ju just det som den inte är. Det Mr Palme påstår är orsaken till fördomar saknar helt förankring till forskning om sterotyper, fördomar, rasism. Det låter vacker, det verkar så enkelt och självklart vilket kanske kan vara tilltalande. Det är i sig själv en fördom mot personer som uttrycker rasism och annat, det är en förenkling som är banal att det hindrar arbete mot fördomars negativa följder.

Om man stigmatiserar denna företelese så kan man ju aldrig prata om de verkliga orsakerna och hur man bör bekämpa de negativa aspekterna av ett naturligt sätt att organisera och strukturera verklighet som har en lång rad mer positiva effekter än negativa.

Visst hans tal är positivt, vackert och har en del viktiga ppunkter, men det är främst politisk propaganda som är otroligt förenklat och är i sin grund inte speciellt produktivt eller nyttigt.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det Mr Palme påstår är orsaken till fördomar saknar helt förankring till forskning om sterotyper, fördomar, rasism.

Jag förstår inte? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ju just det som den inte är. Det Mr Palme påstår är orsaken till fördomar saknar helt förankring till forskning om sterotyper, fördomar, rasism. Det låter vacker, det verkar så enkelt och självklart vilket kanske kan vara tilltalande. Det är i sig själv en fördom mot personer som uttrycker rasism och annat, det är en förenkling som är banal att det hindrar arbete mot fördomars negativa följder.

Om man stigmatiserar denna företelese så kan man ju aldrig prata om de verkliga orsakerna och hur man bör bekämpa de negativa aspekterna av ett naturligt sätt att organisera och strukturera verklighet som har en lång rad mer positiva effekter än negativa.

Visst hans tal är positivt, vackert och har en del viktiga ppunkter, men det är främst politisk propaganda som är otroligt förenklat och är i sin grund inte speciellt produktivt eller nyttigt.

Istallet for att bara saga Palme sa vore det val pa sin plats att du presenterar en alternativ analys eller? Menar du att nagott av det han namner i talet ar fel i sak. Om du upplever resonemaanget som sa forenklat borde det inte vara nagra problem for dig att klargora vad bristerna ar ()for det har du faktiskt inte lyckats med annu. Nar du anda ar igang kan du val och ta och upplysa oss om hur landet ligger gallande det "stora avslojandet" ocksa - sakert fler an bara jag som vantar pa "sanningen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte? /mvh

Palme påstår att fördomar grundas i:

"ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. ... ett uttryck för okunnighet och rädsla. och är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen"

Detta är en sådan förenkling att det är löjligt, samt det är i hög grad fel, möjligen påverkar dessa faktorer förekomsten av rasism och hur det främställs i ett visst samhälle under en viss situation.

Att påstå detta som han gör är direkt skadligt i arbete mot rasism. Det gör att folk känner skam när de tänker tankar som kan vara delvis baserat på fördomar och tror att det är inte ok att prata om det. Att individer organiserar och strukturar sin verklighet på förenklingar, fördomar, stereotyper osv är ett naturligt biologiskt sätt som hjärnan fungerar, det ger en lång rad fördelar. Men kan även ge negativa effekter på olika sätt, tex rasism. Genom att påstå det som Palme gör leder bara till en slutenhet och känsla av skam om detta företeelser. Vardagsrasismen är ju den som är mest skadlig och den göms bara ännu mer genom dessa korkade tal som Palmes är ett exempel på.

Om vi alla kunde accepetera att fördomar, stereoptyper är uttryckt för en normal kognitiv process så kan vi alla sedan börja öppet prata om de negativa aspekter som också kommer från detta. Då blir det produktivt och sakligt, och kan kopplas till vardagen för alla.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar du anda ar igang kan du val och ta och upplysa oss om hur landet ligger gallande det "stora avslojandet" ocksa - sakert fler an bara jag som vantar pa "sanningen".

Den stora "sanningen" verkar vara så underbart irriterande för en del som gott kan vara irriterade, så där skriver jag nog aldrig något :diablo:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora "sanningen" verkar vara så underbart irriterande för en del som gott kan vara irriterade, så där skriver jag nog aldrig något :diablo:

Ja det ar nog klokt att rationalisera bort ditt tillfalliga hybris pa det satt du kanner dig mest bekvam :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...