Jump to content
IGNORERAD

Ett förlorat turistparadis ?


Rospigg

Recommended Posts

Detta är vad man kan läsa på internet-tidningen expressen.se   Johan som arbetar i Bangkok sammanfattar det han tycker har skett under den senaste åren, särskilt under den senaste tiden.

Protesterna mot från den impopulära regeringen ökar medan kungen kräver kärlek från folket.  Frågan är hur det kommer att sluta om ingen vill kompromissa. Folk börjar bli försiktiga och rädda

för vad de kan skriva på olika sociala medier.  Är Thailand nu på väg mot avgrunden som ett paradis, eller finns det någon framtid ?   Kommer turisterna att våga åka tillbaka då gränserna öppnas?

 

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-johan-i-Thailand-ett-forlorat-turistparadis/

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Rospigg:

Detta är vad man kan läsa på internet-tidningen expressen.se   Johan som arbetar i Bangkok sammanfattar det han tycker har skett under den senaste åren, särskilt under den senaste tiden.

Protesterna mot från den impopulära regeringen ökar medan kungen kräver kärlek från folket.  Frågan är hur det kommer att sluta om ingen vill kompromissa. Folk börjar bli försiktiga och rädda

för vad de kan skriva på olika sociala medier.  Är Thailand nu på väg mot avgrunden som ett paradis, eller finns det någon framtid ?   Kommer turisterna att våga åka tillbaka då gränserna öppnas?

 

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-johan-i-Thailand-ett-forlorat-turistparadis/

 

En riktig stenbordsexpert dom fått tag i.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Esspe said:

En riktig stenbordsexpert dom fått tag i.

Avbruten gymnasieutbildning, ett års deltid på Statoil och sedan telefonnasare i Bangkok.
 

Givetvis gissar jag men så gör Johan och det fick honom publicerad i Expressen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Avbruten gymnasieutbildning, ett års deltid på Statoil och sedan telefonnasare i Bangkok.
 

Givetvis gissar jag men så gör Johan och det fick honom publicerad i Expressen.

Hehe, de börjar nog fundera på om det var så bra att dra in de journalister som var stationerade i SEA för "man kan ju alltid flyga in ett team" om det skulle bli något.

 

Jag har fortfarande ett bra kontaktnät av både thai och svenskar i Thailand på de flesta nivåer i samhället men det är ju inget jag lämnar ifrån mig - jag ska ju ha betalt för jobbet...

 

Får se om någon kryper till korset.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Rospigg:

Detta är vad man kan läsa på internet-tidningen expressen.se   Johan som arbetar i Bangkok sammanfattar det han tycker har skett under den senaste åren, särskilt under den senaste tiden.

Protesterna mot från den impopulära regeringen ökar medan kungen kräver kärlek från folket.  Frågan är hur det kommer att sluta om ingen vill kompromissa. Folk börjar bli försiktiga och rädda

för vad de kan skriva på olika sociala medier.  Är Thailand nu på väg mot avgrunden som ett paradis, eller finns det någon framtid ?   Kommer turisterna att våga åka tillbaka då gränserna öppnas?

 

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-johan-i-Thailand-ett-forlorat-turistparadis/

 

Som vanligt med artiklar från expressen så är det en massa dravel. 

Vadå alltid mutor när man ska förnya visum? Har bott här längre än den där Johan men aldrig behövt betala nån muta på IM. 

 

Och att turisterna skulle sluta åka till Thailand pga dess regim har ju inte hänt förut så varför skulle det hända nu? 

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, LTD said:

Som vanligt med artiklar från expressen så är det en massa dravel. 

Vadå alltid mutor när man ska förnya visum? Har bott här längre än den där Johan men aldrig behövt betala nån muta på IM. 

 

Och att turisterna skulle sluta åka till Thailand pga dess regim har ju inte hänt förut så varför skulle det hända nu? 

 

Samma här. Har aldrig betalat muta till Imm (förutom ett paket bakelser). Vet däremot inte hur många gånger jag har betalat "song loi", fingrar och tår räcker inte till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Jag har betalat tea money på imm i Buriram. Men det var pga min egen klantighet. Vid inträde i Thailand glömde jag visa upp visumet och fick 30 dagar (utan att jag la märke till det). Efter 8 veckor upptäckte jag detta (drygt 3 veckors overstay då).

Åkte till imm för att lösa det. Snubben lyssnade på mig och rynkade pannan och sa "Big problem. Can fix but takes long time. But 1000 baht express, fix in 2 hours.". Så 1000 baht fattigare och 2 timmar senare hade jag mitt ursprungliga visa stämplat i passet.

 

All korruption är inte av ondo😇

 

Dessutom har jag betalat 200 baht ett antal ggr för oklara saker vid trafikkontroller (bla för att inte ha bälte på mig i baksätet på en taxi, där det ej fanns bälten...). Men det ser jag mest som kuriosa och en bra story.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig betalt mutor heller för mitt visum, visst en tidsödande process men aldrig att jag behövt muta någon för att få det jag har rätt till. Har inte ens mutat i trafiken, böter har jag betalt men då har jag faktiskt brutit mot reglerna också. Samt fått kvitto på boten.

 

Men alla telefonnasar firmor måste ju betala mutor för att få något som liknar ett visum till sin personal då man inte lagligt kan anställas på de villkoren de erbjuder i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var en polis en gång som föreslog "att jag skulle betala på plats". 

Jag använde det emot honom. Och sa att mutor var illegalt. Ryckte mitt körkort ur handen på honom. Startade motorcykeln. Och åkte därifrån. Han bara stod och gapade. 

När jag är ute med mercan, blir jag väldigt sällan stoppad. Och blir jag det vill dom oftast bara prata lite. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Var en polis en gång som föreslog "att jag skulle betala på plats". 

Jag använde det emot honom. Och sa att mutor var illegalt. Ryckte mitt körkort ur handen på honom. Startade motorcykeln. Och åkte därifrån. Han bara stod och gapade. 

När jag är ute med mercan, blir jag väldigt sällan stoppad. Och blir jag det vill dom oftast bara prata lite. 

Jag har inte alls samma erfarenhet och kunskap av Bkk trafiken som du som bor där, men jag har blivit stoppad ett par gånger på dom mest idi*tiska grunderna och har alltid klarat mig med att säga "I take you to court" och då har dom vinkat oss vidare som ingenting har hänt med stora sloköron.

 

Vet inte om det funkar idag, men för 15-20 år sedan var det inga problem. Åkte man i en finare bil typ nyaste BMW, Audi eller MB så kunde man också få till gång till "Bosse filen" och köra förbi alla köer på väg ut från stan.

 

Sorry för lite OT, men Johan kan nog berätta lite mera😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
41 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag har inte alls samma erfarenhet och kunskap av Bkk trafiken som du som bor där, men jag har blivit stoppad ett par gånger på dom mest idi*tiska grunderna och har alltid klarat mig med att säga "I take you to court" och då har dom vinkat oss vidare som ingenting har hänt med stora sloköron.

 

Vet inte om det funkar idag, men för 15-20 år sedan var det inga problem. Åkte man i en finare bil typ nyaste BMW, Audi eller MB så kunde man också få till gång till "Bosse filen" och köra förbi alla köer på väg ut från stan.

 

Sorry för lite OT, men Johan kan nog berätta lite mera😄

Eller sa va det kanske pecis tvartom!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig betalat en baht i mutor. Jo förresten Certificate of living kostar 500 Baht om mana vill ha det på stört och det vill man ju, så det är väl att betrakta som muta. Annars får man vänta 4-5 dagar så är det gratis.

 

Blivit stoppad i trafikkontroll ett par gånger men brukar slänga ur mig nån fras på thai och sen se oförstående ut och då har dom garvat och vinkat iväg mig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Eller sa va det kanske pecis tvartom!!

Vad var tvärtom? Att jag åkte gräddfilen och polisen vägrade mutor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Vad var tvärtom? Att jag åkte gräddfilen och polisen vägrade mutor?

Dyrare bil ju fler pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Dyrare bil ju fler pengar.

Bra poäng!

 

Tänkte mer på en förbokad taxi med fast pris. Har självt upplevt det från Bkk > Hua Hin i en splitter ny MB.

 

En vanlig Toyota taxi hade garanterat inte fått åkt i samma fil. Till och med frugan reagerade på varför vi "trängde oss" innan hon fattade varför. Hon sa att det var diplomat filen.

 

Jag såg det även på vägen tillbaka, men då satt vi i en buss.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/21/2020 at 5:44 PM, Scandinaviancorner said:

Dyrare bil ju fler pengar.

Min uppfattning är att risken att bli stoppad är störst om du har en "normal bil". Har du en riktigt sunkig bil/pickis så vet polisen att där finns inget att hämta och har någon en hyfsat ny, importerad bil, så tänker polisen "den där jäveln kanske har kontakter och då blir det bara jobbigt, vi släpper honom och plockar nästa japanska bil istället".  

 

Rent empiriskt konstaterande är att jag aldrig blivit stoppad sedan jag bytte från japansk till svensk bil; dessvärre är inte fartkamerorna lika förlåtande  😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Min uppfattning är att risken att bli stoppad är störst om du har en "normal bil". Har du en riktigt sunkig bil/pickis så vet polisen att där finns inget att hämta och har någon en hyfsat ny, importerad bil, så tänker polisen "den där jäveln kanske har kontakter och då blir det bara jobbigt, vi släpper honom och plockar nästa japanska bil istället".  

 

Rent empiriskt konstaterande är att jag aldrig blivit stoppad sedan jag bytte från japansk till svensk bil; dessvärre är inte fartkamerorna lika förlåtande  😉

Där har vi förklaringen till jag inte blivit stoppad "Fake Farmer"

thumbnail_20170610_123722.thumb.jpg.4bd8ab6296c06f947f8a3a1da4e2008a.jpg

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Dolle said:

Där har vi förklaringen till jag inte blivit stoppad "Fake Farmer"

thumbnail_20170610_123722.thumb.jpg.4bd8ab6296c06f947f8a3a1da4e2008a.jpg

 

Mvh. Dollemon

Måste vara dina gulliga shorts som räddat dig ☺️

 

Känns som att 90% av alla som stoppas är hyfsat nya pickupper men framförallt om de har en massa "dret" eller folk på flaket.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Måste vara dina gulliga shorts som räddat dig ☺️

 

Känns som att 90% av alla som stoppas är hyfsat nya pickupper men framförallt om de har en massa "dret" eller folk på flaket.  

Tack, köper allt jag kommer över i Dollemon kläder

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Atom said:

Min uppfattning är att risken att bli stoppad är störst om du har en "normal bil". Har du en riktigt sunkig bil/pickis så vet polisen att där finns inget att hämta och har någon en hyfsat ny, importerad bil, så tänker polisen "den där jäveln kanske har kontakter och då blir det bara jobbigt, vi släpper honom och plockar nästa japanska bil istället".  

 

Rent empiriskt konstaterande är att jag aldrig blivit stoppad sedan jag bytte från japansk till svensk bil; dessvärre är inte fartkamerorna lika förlåtande  😉

Ja kan nog bara hålla med. Du vet ju vilken bil jag kör. Då du sett den. Och visst har det hänt att polisen stoppat mig. Men då för att dom mest bara vill titta in i kupén (dom frågar inte ens efter körkortet) . 

Har fått en böter med kvitto i poliskontroll för fortkörning, sen jag köpte bilen. 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja kan nog bara hålla med. Du vet ju vilken bil jag kör. Då du sett den. Och visst har det hänt att polisen stoppat mig. Men då för att dom mest bara vill titta in i kupén (dom frågar inte ens efter körkortet) . 

Har fått en böter med kvitto i poliskontroll för fortkörning, sen jag köpte bilen. 

 

Mersa med kolfiber och keramik bromsar?? Typ som Lewis Hamilton har?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, audirs2 said:

Mersa med kolfiber och keramik bromsar?? Typ som Lewis Hamilton har?

20200622_184712.thumb.jpg.9becd8f275718a57f2d2c551403011b4.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...