Jump to content
IGNORERAD

Tv ikväll 20.45-21.00


2much

Recommended Posts

20.45 In Sweden Everybody Can Swim

20.45-21.00 Svensk kortfilm från 2002 av Wiktor Eriksson. Så enkelt det var i Thailand och så kära de var. Men nu har hon kommit till Sverige. Vad blev det av kärleken? Och hon kan väl åtminstone lära sig att simma? I rollerna: Carl-Johan Sundberg, Karen Bernadino, Bertram Heribertson. Textat sid. 299 Bredbild

Kan vara sevärt.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    4

  • BanFang

    3

  • Pele

    2

  • Toboas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Deprimerande liten film... Ett par som glider ifrån varandra på grund av ett prestationsfokus från mannen som dessutom blir "svartsjuk" när hon träffar en vänninna och har lite roligt igen. Och så drunknar hon på slutet och det enda löfte han gav henne i Thailand var uppenbarligen inte uppfyllt... Undrar vad som var tanken med filmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh. Jag läste om programmet tidigare men var och badade under den tiden.

Ska kolla svt-play om den finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vädligt sorglig film om mänsklig osäkerhet kombinerat med en Thai(?)-Svensk relation. Den visar ju ganska bra på vad som kanske kan gå fel i en sådan relation utan att direkt lägga skulden på någon person utan på omständigheterna. I sin nakna och direkta känslomässiga missär kan den kanske vara provocerande. Plus att den ju verkar ganska trovärdig med tanke på de aspekter som tas upp på olika sätt.

Mycket känslor under en sådan kort film. Tack för tipset! :great:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

En koreanska & en filipinska , varför inte några thaitjejer ? unsure.gif

Det är ju en film, ingen dokumentär. De tog väl de skådespelare som var enklast just då.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en film, ingen dokumentär. De tog väl de skådespelare som var enklast just då.

Kul att se "Tre kronor Reine" i gammal fin form :dance1: Synd bara att det var i en tragisk film.. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla goda "Reine", vilken karaktärsskådespelare. En bedrift i sig att spela en och samma roll under hela sin karriär :mdr:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

20.45 In Sweden Everybody Can Swim

20.45-21.00 Svensk kortfilm från 2002 av Wiktor Eriksson.

Kan vara sevärt.

Nä det var ju inte det

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vi ska kunna ha en kul och trevlig diskussion om detta, så kanske någon kan berätta varför de tyckte den var dålig också? Jag tyckte den var bra, men jag kanke missar något som andra har mer koll på. :great:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Deprimerande liten film... Ett par som glider ifrån varandra på grund av ett prestationsfokus från mannen som dessutom blir "svartsjuk" när hon träffar en vänninna och har lite roligt igen. Och så drunknar hon på slutet och det enda löfte han gav henne i Thailand var uppenbarligen inte uppfyllt... Undrar vad som var tanken med filmen?

Tack för slutet, nu "slipper" jag se den... :clapping:

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som inte har sett kortfilmen

http://svtplay.se/v/1765858/kortfilm_i_svt/in_sweden_everybody_can_swim

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Deprimerande liten film... Ett par som glider ifrån varandra på grund av ett prestationsfokus från mannen som dessutom blir "svartsjuk" när hon träffar en vänninna och har lite roligt igen. Och så drunknar hon på slutet och det enda löfte han gav henne i Thailand var uppenbarligen inte uppfyllt... Undrar vad som var tanken med filmen?

En sadan spoiler borde rendera kompanismisk - med en brasklapp om annan bestraffning om Toboas eventuellt inte skulle se det som ett "straff".

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vi ska kunna ha en kul och trevlig diskussion om detta, så kanske någon kan berätta varför de tyckte den var dålig också? Jag tyckte den var bra, men jag kanke missar något som andra har mer koll på. :great:

Jag tyckte den spädde på fördommar, att thai/svenskt par inte kan prata med varandra eller har något att säga varandra, att hon verkar ledsen och inte vill bo i Sve, att "Reine" egentligen inte vill ha någon tjej, utan åka på knullsemestrar till Thai. Filmen spelar hela tiden på fördommar. Jag tror att alla förhållanden är olika, oavsett om det är sve/sve, sve/thai eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att såga en film är ju aldrig snällt särskilt inte när det i alla fall är fråga om något slags konstärligt uttryck. Om det exempelvis var mina barn som gjort filmen skulle jag titta på de tekniska detaljerna, sammansättningen och ha en allmänt positiv attityd. Men när man inte har sådan koppling som jag blir det intressanta vilken eftersmak i form av tankar och känslor som filmen efterlämnar. Reine är uppenbart inte en frisk person som har förmåga eller vilja att förstå sin tjejs behov. Vi vet egentligen inte hur illa ställt det är med honom. Filmen har bara förmedlat ett tillfälle när de sett lyckliga ut, och det var i Thailand när hon gav honom en blomma. Hon berövas livet, han får livstidsfängelse och det andra paret får hemska minnen för resten av livet. Filmen ger en nattsvart bild och inga konstruktiva tankar.

Min erfarenhet är att mötet med thaitjejen och första tidens vistelse i Sverige är fylld av mångfaldiga positiva känslor och passion. Och en mycket sorgesam tid när tjejen måste resa tillbaks för att ordna PUT. Mycket krångel med myndigheter men till slut en seger. Jag hade velat se en film som förmedlar detta istället.

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

>Fördommar fördommar fördommar. Här får vi alla med TGF en örfil för att vi är osociala, okompetenta och allmänt tråkiga så att vi inte kan få en svensk flicka. För killen i huvudrollen ger verkligen dom intrycken. Och även på Thailands sekvensen ger han dessa intryck. Sen att han i sin lilla värld inte klara av att släppa det svenska att alla SKA vara lika, alla ska kunna simma, det är ju sorgligt. Den killen hade även knuffat en svensk tjej om det varit så.

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

skitfilm hur fan kan dom visa sånt :diablo:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så här vi upplevs eller borde enl Sveriges Television så kan vi väl inte göra något annat än ta till oss detta.

Men några frågor kommer upp.

Varför är det viktigt att vissa en sådan här film på Sveriges Television?

Varför är viktigt att göra en sådan här film vad är budskapet?

Varför slår Sveriges Television på redan liggand människor genom att vissa denna filmen.

Varför gör man en sådan här film vad vill man få fram med den filmen?

Jag tror inte någon efter denna filmen kommer säga vad lik du var honom det törs ingen men.

Hälsningar från Moo Till släkten här på MPR som han i filmen sa. För om Sverige får fortsätta att driva en sådan här propaganda så vill väl ingen snart kännas vid en.

Ändrades av Mooauan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tycker att det var en tämligen avslöjande och deprimerande film som belyser en stackars mans fysiska och psykiskt tragiska tillkortakommanden. Det var lite ”Torsk på Tallin” stuk över handlingen, men den saknade helt Killinggängets komiska inslag.

Man kan med rätta frågar sig varför någon gör en sådan här trist film utan att samtidigt förmedla någon vettig sensmoral. Bakom filmens uppkomst döljer sig säkert inget avsky mot den internationell sexhandeln, och det finns heller ingen utsträckt hjälpande hand till de fattiga kvinnor som ser en svinkall simtur i Svedala som en lockande fribiljett bort från barlivet.

I mina ögon är detta bara ännu ett opportunt tillfälle att få porträttera en osäker, misslyckad och ynkligt tafflig svensk karl. Filmen följer med andra ord bara den långvariga och chikanerande trend av mansrollen som finns i Sverige. Dvs att låta män i kvinnors sällskap få agera som löjliga och osäkra pajaser.

Denna skeva och vanskapta bild av mannen och mansrollen matas vi dagligen med i politik, TV och tidningar. Att förlöjliga den svenska mannen slog igenom på allvar med tv-serien Svensson Svensson, sedan kom alla jäkla politiker som började kalla sig ”feminister” med Taliban-Gudrun i spetsen och därefter fick vi nörd-TV med FC Z . Numera går det knappt att undvika detta dolda manshat över huvud taget om man väljer att titta på reklamfinansierad TV.

Jag antar att de flesta svenska män är lite avtrubbade vid det här laget eftersom de kan sitta kvar i soffan och även fnissa lite inställsamt med sin fru när de ser på alla dessa menlösa och opraktiska herrar som florerar i svenska reklamfilmer. Skulle förhållandet vara det omvända med kvinnor som istället förlöjligas på olika vis i TV så skulle det snabbt bli ett ramaskri med sexistiska anmälningar och nerringda telefonväxlar.

Men det är ju bara min egen lilla subjektiva förhållning till den proklamerade svenska mansrollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Varför bara fokusera på den där mes-killen, han hade ju misslyckats med vad han än tar sig för? Jag tycker Reine-karaktären var trevligare och visar hur bra det kan bli. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Varför bara fokusera på den där mes-killen, han hade ju misslyckats med vad han än tar sig för? Jag tycker Reine-karaktären var trevligare och visar hur bra det kan bli. :wai:

Instämmer!

Reine-karaktären och hans dam var som handen i handsken.

Båda var öppna och skojfriska och utan en massa ångest och moralkakor i bagaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer!

Reine-karaktären och hans dam var som handen i handsken.

Båda var öppna och skojfriska och utan en massa ångest och moralkakor i bagaget.

Blev pluskarma för det inlägget. Inte för att jag sett programmet och vet vad ni pratar om, blev för att du skrev ett inlägg kortare än 5000 meningar som jag orkade läsa :P

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...