Jump to content

Livsarkivet

Enis

Recommended Posts

Captain Morgan
11 minutes ago, Enis said:

Med tanke på det som hänt de senaste dagarna med förlorade MPR medlemmar samt vad som hänt inom vår släkt då det långt efter förra generationens frånfälle blossat upp en liten "strid"

Så börjar man ju fundera på livet efter detta och hur de som blir kvar kommer att hantera detta

Livsarkivet kan ju vara en bra början.... och vara otroligt tydlig

https://www.livsarkivet.se/

Enis

Bra initiativ, det ska spridas. 

• Ge karma 1
Tommy

Får nog göra så, man vet ju inte ens om man vaknar imorgon...

stampen_kg.thumb.jpg.9be21b4b62b49b4a9ad0aea7fb520165.jpg

MVH

• Ge karma 5
  • Fint 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Tekkor
54 minuter sedan, skrev Tommy:

Får nog göra så, man vet ju inte ens om man vaknar imorgon...

stampen_kg.thumb.jpg.9be21b4b62b49b4a9ad0aea7fb520165.jpg

MVH

Döden är bara en portal till nästa nivå i livets prövningar, väl där får man nya utmaningar, hur stora beror på hur bra karma du bär med dig från tidigare nivåer...

Arvstvister.

Men man får inte glömma att även om man skriver testamente med advokat och allt så kan det bli strul.

Bröstarvingar och andra som nämns i ett testamente kan göra en klandertalan och skjuta på allt i 6 månader, efter det kan de på sista dagen begära uppskov ytterligare en månad och det utan att tagit upp vad de klagar på.

Om nu inte detta skulle vara nog kan en vägra att underteckna arvskiftet som är ett avtal mellan de som får del av arvet och då går allt till domstolen som är kostsamt och oftast bara fastställer det skrivna testamentet... Ibland går hela arvet åt till domstolskostnader...

En sak man kan göra är att ge gåvor under tiden man lever, dessa är svåra att få till att bli förskottsarv om man gör det snyggt.

Så kan det bli om nån är missnöjd men egentligen inte kan förändra utdelningen av arvet.

måne
7 minuter sedan, skrev Tekkor:

Döden är bara en portal till nästa nivå i livets prövningar, väl där får man nya utmaningar, hur stora beror på hur bra karma du bär med dig från tidigare nivåer...

Arvstvister.

Men man får inte glömma att även om man skriver testamente med advokat och allt så kan det bli strul.

Bröstarvingar och andra som nämns i ett testamente kan göra en klandertalan och skjuta på allt i 6 månader, efter det kan de på sista dagen begära uppskov ytterligare en månad och det utan att tagit upp vad de klagar på.

Om nu inte detta skulle vara nog kan en vägra att underteckna arvskiftet som är ett avtal mellan de som får del av arvet och då går allt till domstolen som är kostsamt och oftast bara fastställer det skrivna testamentet... Ibland går hela arvet åt till domstolskostnader...

En sak man kan göra är att ge gåvor under tiden man lever, dessa är svåra att få till att bli förskottsarv om man gör det snyggt.

Så kan det bli om nån är missnöjd men egentligen inte kan förändra utdelningen av arvet.

Så gör de som känner sig missgynnade och i de flesta fallen är det girigheten som träder in(det skulle de tänkt på emedan den avlidne levde)Arvslagen 3.3 gör det möjligt att skänka bort betydande summor om den avlidne genomfört sin gåva 5 år innan sitt frånfälle.

• Ge karma 1

Måne

Fredman
4 minuter sedan, skrev hamnoi:

Helt rätt imo, och minimerar risken för onödigt tjafs.

Farmor o farfar löste det så att farsan o hans syster alltid fick lika. Sen hade farsan bara mig och min faster 3 barn, vilket betydde att när det ”spillde över” så fick ju jag mer. Men det var väl bara en av mina kusiner som hade ont av det förr. När farsan dog så ”ärvde” jag hans del o det blev 50/50 mellan mig o faster, men det var farmors val, hade inte gnällt om faster hade fått 100%.

En lång historia kort (nåja😉) När mormor levde själv efter morfars bortgång så ringdes det o fjäskades för att jag skulle stå för både det ena o det andra ett tag, gjorde några lyckade lägenhetsköp o renoverade och sålde ihop med min dåvarande sambo o hade en ok slant. Vi är många kusiner då morsan hade 4 syskon, och flera med bra inkomster, villor osv.

Ivf så blev mormors hyresrätt en bostadsrätt, hade ingen aning,men blev varse då en av mina kusiner hade väldigt bråttom o starta en renovering när mormor hamnade på hem. Var dom som övertalat henne o köpa, fast såklart dom som köpt iom att mormor inte hade några pengar.

Sen påstod idi*terna att alla hade fått chansen. Men när mormor behövde en ny ”specialfåtölj” för 5k lös dom med sin frånvaro såklart. Såna människor är löss för mig.

Arv och föreningsliv tar verkligen fram det sämsta hos människan.

• Ge karma 4

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Fritz
25 minuter sedan, skrev Fredman:

Arv och föreningsliv tar verkligen fram det sämsta hos människan.

Föreningsliv? Kan du förklar för en som int begrip?

Det är aldrig försent att ge upp.

Fredman
36 minuter sedan, skrev Fritz:

Föreningsliv? Kan du förklar för en som int begrip?

Jag vet inte om föreningsliv är rätt benämning. Jag har varit med i styrelsen för bostadsrättsföreningen och för föreningen för området där jag har sommarstugan. Jag kan sammanfatta mina erfarenheter med amatörmässighet vilket man kan stå ut med, men blandat med ”sko dig själv och skit i andra” så tröttnade jag.

• Ge karma 8

"Jag tror att höjd- och lågpunkterna är de viktiga. Allt annat är bara... någonstans mittemellan."

Nicholas

Bror min och jag hade sett tillräckligt av dumheter vid arv, så vi klarade första bouppteckning utan problem. 

Oftast knorvar det till sig när någons kärring som inte ens är arvinge börjar lägga sig i. 

Edited by Nicholas
  • Ge karma 3
  • Fint 1
  • Haha 1