Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev frogfish:

Jag förde över 40000 bht idag, det tog några sekunder.

 

Jag betalar med svenskt bankkort och för över till mitt konto i Bangkok Bank. Och jag brukar köra Fast transfer. Det kostar nån tia mer, men går (oftast) fort.

 

8 gånger av 10 går det på några sekunder, men ibland kan det ta upp till ett dygn. Lite irriterande om man har bråttom och inte kan lita till 100% på att det går snabbt, men man får planera lite bättre....

Du använde ditt debitcard från svensk bank till Bangkok bank. Jag använder kreditkort att skicka från. Jag börjar tro att dessa detaljer påverkar, kreditkort/debitkort och även vilken bank man har i Thailand.

 

Om jag förstått rätt, så om man skickar från sin bank i Sverige till bank i Thailand så går det till Bangkok bank först för att sen överföras till andra banker med extra avgifter.

 

Är det då likadant med (Transfer)Wise, att det skiljer om man skickar från bank konto, kreditkort eller debitkort och vilken bank man har i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wanchai:

Du använde ditt debitcard från svensk bank till Bangkok bank. Jag använder kreditkort att skicka från. Jag börjar tro att dessa detaljer påverkar, kreditkort/debitkort och även vilken bank man har i Thailand.

 

Om jag förstått rätt, så om man skickar från sin bank i Sverige till bank i Thailand så går det till Bangkok bank först för att sen överföras till andra banker med extra avgifter.

 

Är det då likadant med (Transfer)Wise, att det skiljer om man skickar från bank konto, kreditkort eller debitkort och vilken bank man har i Thailand?

Mitt bankkort är ett kreditkort (MC), jag har Handelsbanken.

 

Vad gäller dina frågor på slutet är det nog bäst att ställa dem till TW, de brukar vara snabba att svara. De har dessutom en chat där man får svar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Mitt bankkort är ett kreditkort (MC), jag har Handelsbanken.

 

Vad gäller dina frågor på slutet är det nog bäst att ställa dem till TW, de brukar vara snabba att svara. De har dessutom en chat där man får svar direkt.

Skulle jag vara en hejare på engelska språket hade jag redan gjort det. Tyvärr är min engelska för dålig.

 

Som jag tidigare skrivit är det inget problem utan enbart nyfikenhet.

 

Vad jag förstått så blir växlingskursen bättre med Wise och det räcker långt för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev gst:

Ungefär 2 satang brukar det vara. Är kursen t ex 3,60, så får man 3,60 på TW, och 3,58 på svensk bank

Lite mer brukar det vara, t.ex idag transferwise 3,6102 mot Bangkok bank 3,5675 .

 

Alltså 10 000 SEK blir 445 THB mer via TW bara i växlingkurs. (1 THB = 100 satang) 2 satang skulle vara 200 THB

rate_transferwise.JPG

rates_bkk_bank.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Amigo said:

Lite mer brukar det vara, t.ex idag transferwise 3,6102 mot Bangkok bank 3,5675 .

 

Alltså 10 000 SEK blir 445 THB mer via TW bara i växlingkurs. (1 THB = 100 satang) 2 satang skulle vara 200 THB

rate_transferwise.JPG

rates_bkk_bank.jpg

Själv använder jag oftast Swedbank, det går inte skicka sek sedan några år tillbaka utan man skickar Baht till bra kurs.

De få gånger jag jämfört med Transferwise har det visat fördel Swedbank på kostnader.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev S m i l e 1:

Vet ej om det skilljer på kursen.

 

Under 3.000kr är små summor

 

2 timmar sedan, skrev S m i l e 1:

Men som t.ex. Länsförsäkringsbank tar 50kr oavsett vilken summa man skickar och t.ex Bangkok Bank tar max 500Baht.

Då blir det väl billigare att skicka med Länsförsäkringsbank om summan som ska skickas är högre än 30.000kr.

Om nedanstående stämmer så verkar ju just Länsförsäkringar ha rätt pissig kurs 

 

image.thumb.png.fac731c7edf4b70b07a240ffc116fd60.png

https://www.valutan.org/land/Thailand/

 

image.png.ea1eb388566e924b9c70b40bd86a4c5f.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Amigo:

Lite mer brukar det vara, t.ex idag transferwise 3,6102 mot Bangkok bank 3,5675 .

 

Alltså 10 000 SEK blir 445 THB mer via TW bara i växlingkurs. (1 THB = 100 satang) 2 satang skulle vara 200 THB

rate_transferwise.JPG

rates_bkk_bank.jpg

Jag skickar sek, och med Nordea har det nog aldrig skiljt mer än högst 3 satang.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

Jag skickar sek, och med Nordea har det nog aldrig skiljt mer än högst 3 satang.

Skickar du SEK så är det väl den Thailändska mottagarbankens kurs som gäller (några dagar senare) inte Nordeas kurs när du skickar? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Mankan:

Skickar du SEK så är det väl den Thailändska mottagarbankens kurs som gäller (några dagar senare) inte Nordeas kurs när du skickar? 

Du har helt rätt, fel av mig. Skickade alltid i baht. Var så länge sen, så jag tänkte helt fel. Använder ju alltid TW sen nåt år, och då skickar jag SEK, och får kursen av TW.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-03 at 20:32, skrev S m i l e 1:

Men som t.ex. Länsförsäkringsbank tar 50kr oavsett vilken summa man skickar och t.ex Bangkok Bank tar max 500Baht.

Då blir det väl billigare att skicka med Länsförsäkringsbank om summan som ska skickas är högre än 30.000kr.

Betydligt bättre kurs med TW

Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Togthumbnail_20210305_104332.thumb.jpg.3b7bafa050d093062dd5427294a5c809.jpg väl ca 4 sek föra över från Svenskt kort till Kasikorn Bank idag

 

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Dolemon:

Tog väl ca 4 sek föra över från Svenskt kort till Kasikorn Bank idag

 

Tänk på att namnet står på flera ställen på bilden. Ta bort eller byta ut?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Tänk på att namnet står på flera ställen på bilden. Ta bort eller byta ut?

Tack för info.

Jag och ny teknik samt nyvaken 555

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu bytt namn till Wise .

"TransferWise is now Wise. Read more."

 

https://wise.com/

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev hobbe:

Har nu bytt namn till Wise .

"TransferWise is now Wise. Read more."

 

https://wise.com/

 

Hobbe

Det ser väl alla som är kund hos dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
On 3/6/2021 at 8:46 PM, Wanchai said:

Det ser väl alla som är kund hos dem!

Inte nog med att de byter namn, jag läste att alla pengar som skickas till Thailand från och med nu kommer att mellanlanda på en bank i Dubai.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Wise kan göra brittisk direktnotering - Sky (Finwire)

2021-03-19 13:17

Brittiska tech-bolaget Wise överväger att genomföra en direktnotering på Londonbörsen. Det rapporterar Sky News och hänvisar till källor.

Direktnotering har blivit allt vanligare. Spotify genomförde exempelvis en sådan notering. Det betyder i korthet att aktien noteras utan någon listningsemission.

Wise har över nio miljoner kunder och arbetar med transfereringar. Bolaget är mer känt som TransferWise.

Tech-bolaget har anlitat Morgan Stanley och Goldman Sachs. Värderingen bedöms enligt Sky News bli klart högre än föregående års transaktion som skedde till en kurs som värderade bolaget till 5 miljarder dollar.

 

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 3/19/2021 at 1:31 PM, peea said:

Wise kan göra brittisk direktnotering - Sky (Finwire)

2021-03-19 13:17

Brittiska tech-bolaget Wise överväger att genomföra en direktnotering på Londonbörsen. Det rapporterar Sky News och hänvisar till källor.

Direktnotering har blivit allt vanligare. Spotify genomförde exempelvis en sådan notering. Det betyder i korthet att aktien noteras utan någon listningsemission.

Wise har över nio miljoner kunder och arbetar med transfereringar. Bolaget är mer känt som TransferWise.

Tech-bolaget har anlitat Morgan Stanley och Goldman Sachs. Värderingen bedöms enligt Sky News bli klart högre än föregående års transaktion som skedde till en kurs som värderade bolaget till 5 miljarder dollar.

 

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Spännande! Hade gärna ägt aktier i Wise. Riktigt fint bolag och de har inga dåliga investerare i ryggen direkt... Vet bland annat att Sir Richard Branson och Peter Thiel köpte in sig för flera år sedan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gjorde en överföring i kväll, torsdag, när kursen gick upp över 3,70, jag skickade 10.100kr-avgift 97kr, så det blir 10003kr som växlas till baht kl 21.00 och de mottog pengarna kl 21.02. När jag har skickat tidigare har jag fått pengarna nästa dag vid kl 14.00 och ett brev på morgonen vid 8 snåret att de har betalt ut pengarna till min bank. Nu skulle jag få dom på måndag och inte fredag som jag trodde. 4 dagars överföringstid är ju sämre än bank till bank.

 

Vad jag vet är det inga extra helgdagar som skulle kunna förklara längden 4 dagar. Eller börjar de göra som bankerna och håller pengarna några dagar?

 

Kanske dags att hitta någon annan att skicka med om det blir såhär framöver. När jag håller på och lägger in uppgifterna står det att pengarna är framme den 7 maj men när allt är klart har det ändrat till 10 maj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärde tjejen härom dagen att skicka , Funkade fint var på hennes thaikonto på tio min..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wanchai:

Gjorde en överföring i kväll, torsdag, när kursen gick upp över 3,70, jag skickade 10.100kr-avgift 97kr, så det blir 10003kr som växlas till baht kl 21.00 och de mottog pengarna kl 21.02. När jag har skickat tidigare har jag fått pengarna nästa dag vid kl 14.00 och ett brev på morgonen vid 8 snåret att de har betalt ut pengarna till min bank. Nu skulle jag få dom på måndag och inte fredag som jag trodde. 4 dagars överföringstid är ju sämre än bank till bank.

 

Vad jag vet är det inga extra helgdagar som skulle kunna förklara längden 4 dagar. Eller börjar de göra som bankerna och håller pengarna några dagar?

 

Kanske dags att hitta någon annan att skicka med om det blir såhär framöver. När jag håller på och lägger in uppgifterna står det att pengarna är framme den 7 maj men när allt är klart har det ändrat till 10 maj.

Jag skickade i tisdags eftermiddag, och fick pengarna på Bangkok Bank kl 14 onsdag thaitid som vanligt

 

När jag skickade stod det att det skulle ta 36 timmar, men det gjorde det således inte

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev wavis:

Lärde tjejen härom dagen att skicka , Funkade fint var på hennes thaikonto på tio min..

 

 

11 timmar sedan, skrev gst:

Jag skickade i tisdags eftermiddag, och fick pengarna på Bangkok Bank kl 14 onsdag thaitid som vanligt

 

När jag skickade stod det att det skulle ta 36 timmar, men det gjorde det således inte

Vilken bank har din tjej @wavis jag som @gst har Bangkok bank och pengarna kommer alltid 14.00 exakt dagen efter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wanchai:

Gjorde en överföring i kväll, torsdag, när kursen gick upp över 3,70, jag skickade 10.100kr-avgift 97kr, så det blir 10003kr som växlas till baht kl 21.00 och de mottog pengarna kl 21.02. När jag har skickat tidigare har jag fått pengarna nästa dag vid kl 14.00 och ett brev på morgonen vid 8 snåret att de har betalt ut pengarna till min bank. Nu skulle jag få dom på måndag och inte fredag som jag trodde. 4 dagars överföringstid är ju sämre än bank till bank.

 

Vad jag vet är det inga extra helgdagar som skulle kunna förklara längden 4 dagar. Eller börjar de göra som bankerna och håller pengarna några dagar?

 

Kanske dags att hitta någon annan att skicka med om det blir såhär framöver. När jag håller på och lägger in uppgifterna står det att pengarna är framme den 7 maj men när allt är klart har det ändrat till 10 maj.

Nu kom pengarna kl 14 idag så det blev som vanligt, en dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

Vilken bank har din tjej @wavis jag som @gst har Bangkok bank och pengarna kommer alltid 14.00 exakt dagen efter. 

När jag skickar pengar kvällstid i Sverige så har damen pengarna på kontot dagen efter hon har Kasikorn Bank

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

 

Vilken bank har din tjej @wavis jag som @gst har Bangkok bank och pengarna kommer alltid 14.00 exakt dagen efter. 

SCB. Innan tjejen kom till Sverige så skickade jag lite varje månad o var stor skillnad när pengarna kom in, Allt från tio min till två dagar o vid helg längre tid. Hon får lön den 25e o då skall väl det skickas ner lite till, Ska kolla då hur lång tid det tar   

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...