Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

7 minutes ago, HuaHindinnge said:

Pengaöverföringar mellan Thai banker går nog till på liknande sätt som i Sverige, alltså inte Swish men vanliga överföringar.

Vanliga överföringar mellan thaibanker går oftast på sekunden. Helg eller inte.

 

I övrigt stämmer nog din teori 2 dvs Transferwise har ett konto på en thaibank, och kan därmed göra sin överföring på typ minuten, även under en helg.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

 

Såg frågeställning men är inte 100 på svaret...Jag arbetar inte på Thai bank😉

 

Men i Sverige, och andra länder, går det att föra pengar mellan konton i samma bank i realtid oavsett dag på året.

 

Teori 1.

Thai banker har kanske velat tjäna pengar på att ligga på överföringen under helgen, men har ändrat uppfattning. 

 

Teori 2.

TW kanske har öppnat konton i flera banker, även om jag tycker de borde ha haft konton i Bangkok Bank hela tiden.

 

Jag vet inte hur TW gör sina överföringar, men de behöver inte använda SWIFT systemet. I princip skulle de kunna ha kvar SEK i Sverige och ha men automatiskt uppkoppling till sina banker och konton i Thailand genom vilken de gör överföringen.

 

Pengaöverföringar mellan Thai banker går nog till på liknande sätt som i Sverige, alltså inte Swish men vanliga överföringar. 

Dina teorier låter ju rimliga, men det är inte så det funkat tidigare. Jag gör ofta överföringar på söndagar och aldrig har pengarna kommit in på mitt thaikonto före 01:00 på måndag (thaitid).

 

Så det är ju en bra teori att nån ändrat nåt, frågan är fortfarande om nån har nån källa på detta?

Det spelar ju ingen större roll, men det vore kul att se varför saker ändras.

 

Sen har jag för mig att TW överför från thaibank, de väntar inte på att pengarna ska överföras till Thailand. Så i teorin har de ju alltid kunna ha "sekundöverföring". Men återigen (teorier åt sidan), nån som har källa eller info på att nåt ändrats angående internationella överföringar på helg? För det har ändrats i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Hmm... Gjorde en "söndagsöverföring" med TW, och räknade kallt med att få vänta tills klockan slagit måndag i Thailand innan pengarna rullade in på kontot (som det alltid varit). Döm om min förvåning när jag först fick meddelande att pengarna skulle sättas in på mitt konto efter 4 minuter, och sen att just det hände.

 

Ni alla som är bevandrade i internationell banking, har det hänt nåt? Jag har aldrig tidigare kunnat överföra till thaibank (Bangkok bank) på helger, det har alltid dröjt till nästa vardag innan pengarna rullat in på kontot. Men nu går det tydligen.

 

Nån som kan upplysa en förvånad (positivt) bankkund?

Ingen lycka i modern internationel banking här på forumet än så länge, kanske inte så konstigt mest HP som hänger här! 

 

Det är i alla fall TW och liknande betalningslösningar som gäller i framtiden! Vem vill betala gammelbankerna för långa öveföringstider, dåliga valutakurser samt en fet avgift på det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Dom här sekundsnabba överföringarna har jag inte upplevt.

 

Skaffade bankkonto i Thailand för en månad sen. Har gjort 3 överföringar från Sverige till thaibanken, den senaste idag på förmiddagen.

 

Varje gång kommer pengarna fram dagen efter kl. 15.00. Idag gjorde jag min överföring ca 11.00. TW säger att betalningen kommer att göras i morgon kl 10.00 och borde hamna på mitt konto kl 15.00. 

 

Jag skickar från ett svenskt kreditkort, Dnb, till Krungsri bank.

 

Kan det spela någon roll vilken bank man har i Sverige och även vilken bank man har i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wanchai:

Dom här sekundsnabba överföringarna har jag inte upplevt.

 

Skaffade bankkonto i Thailand för en månad sen. Har gjort 3 överföringar från Sverige till thaibanken, den senaste idag på förmiddagen.

 

Varje gång kommer pengarna fram dagen efter kl. 15.00. Idag gjorde jag min överföring ca 11.00. TW säger att betalningen kommer att göras i morgon kl 10.00 och borde hamna på mitt konto kl 15.00. 

 

Jag skickar från ett svenskt kreditkort, Dnb, till Krungsri bank.

 

Kan det spela någon roll vilken bank man har i Sverige och även vilken bank man har i Thailand?

Skickade idag på morgonen med betalning från Nordea genom Trustly.

Tog 4 timmar innan pengarna var hos Kasikorn.

Då fick jag följande besked från Transferwise.

 

Kasi..JPG.9aebc14ebc5a088f724ca51f2322d2d5.JPG

 

Men efter 1 timme var pengarna på rätt konto hos Kasikorn.

Känns sådär om dom thailändska bankerna kan börja bromsa dom snabba överföringarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wanchai:

Dom här sekundsnabba överföringarna har jag inte upplevt.

 

Skaffade bankkonto i Thailand för en månad sen. Har gjort 3 överföringar från Sverige till thaibanken, den senaste idag på förmiddagen.

 

Varje gång kommer pengarna fram dagen efter kl. 15.00. Idag gjorde jag min överföring ca 11.00. TW säger att betalningen kommer att göras i morgon kl 10.00 och borde hamna på mitt konto kl 15.00. 

 

Jag skickar från ett svenskt kreditkort, Dnb, till Krungsri bank.

 

Kan det spela någon roll vilken bank man har i Sverige och även vilken bank man har i Thailand?

Brukar alltid få mina pengar kl 13 dagen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Skickade 130k en lördag och cashen landa hos Bangkok bank samma dag. 

Screenshot_20210302_051410.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar allt mellan 3000-50000 bath kommer fram samma dag fast det inte är till mig bara från mig i Sverige Coop till Thai Kasikorn bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog bara om man använde fast transfer som det kommer kvickt (om man har bråttom). För mig kommer alltid pengarna kl 14 dagen efter 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Kan man använda dem för att skicka omvänt?

Från Th till Swe?

Jag har letat på sidan men har inte lyckats att hitta hur det skulle gå till.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev gst:

Är nog bara om man använde fast transfer som det kommer kvickt (om man har bråttom). För mig kommer alltid pengarna kl 14 dagen efter 

Jag använder fast transfer. Pengarna som jag skickade igår ca 11.00 kom in på min thaibank straxt efter 14.00 idag. Detta gäller thaitid.

 

Någon sekundsnabb överföring har jag inte fått som många påstår.

 

Kan det vara vilken bank man använder i Thailand?

 

Mitt första försök att öppna konto i Thailand var Kasikorn, då många verkar använda denna bank. Svaret jag fick var att det behövdes WP. Gick till Bangkok bank och fick samma svar. Sen Krungsri och där var det inget problem. Mitt pass och tjejens husbok plus id, sen inga problem.

 

Jag har inget problem att det tar ett dygn, utan undrar över de sekundsnabba överföringar som vissa påstår sig kunna göra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 hour ago, Wanchai said:

Jag använder fast transfer. Pengarna som jag skickade igår ca 11.00 kom in på min thaibank straxt efter 14.00 idag. Detta gäller thaitid.

 

Någon sekundsnabb överföring har jag inte fått som många påstår.

 

Kan det vara vilken bank man använder i Thailand?

 

Mitt första försök att öppna konto i Thailand var Kasikorn, då många verkar använda denna bank. Svaret jag fick var att det behövdes WP. Gick till Bangkok bank och fick samma svar. Sen Krungsri och där var det inget problem. Mitt pass och tjejens husbok plus id, sen inga problem.

 

Jag har inget problem att det tar ett dygn, utan undrar över de sekundsnabba överföringar som vissa påstår sig kunna göra. 

Jag gjorde en sekundsnabb överföring förra veckan från Nordea till Bangkok Bank. Andra ggr har det det tagit längre tid. Kompisen för över från Nordea till KTB. Sekundsnabbt förra månaden, denna månad tog det nio timmar.

 

Svaret på varför det tar olika tid ligger nog hos Transferwise. Min gissning är att TF:s överföringstider har att göra med vad de har för pengar tillgängliga på de olika konton de måste ha hos olika banker världen över, i vårt fall Thailand specifikt

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag använder fast transfer. Pengarna som jag skickade igår ca 11.00 kom in på min thaibank straxt efter 14.00 idag. Detta gäller thaitid.

 

Någon sekundsnabb överföring har jag inte fått som många påstår.

 

Kan det vara vilken bank man använder i Thailand?

 

Mitt första försök att öppna konto i Thailand var Kasikorn, då många verkar använda denna bank. Svaret jag fick var att det behövdes WP. Gick till Bangkok bank och fick samma svar. Sen Krungsri och där var det inget problem. Mitt pass och tjejens husbok plus id, sen inga problem.

 

Jag har inget problem att det tar ett dygn, utan undrar över de sekundsnabba överföringar som vissa påstår sig kunna göra. 

 

37 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag gjorde en sekundsnabb överföring förra veckan från Nordea till Bangkok Bank. Andra ggr har det det tagit längre tid. Kompisen för över från Nordea till KTB. Sekundsnabbt förra månaden, denna månad tog det nio timmar.

 

Svaret på varför det tar olika tid ligger nog hos Transferwise. Min gissning är att TF:s överföringstider har att göra med vad de har för pengar tillgängliga på de olika konton de måste ha hos olika banker världen över, i vårt fall Thailand specifikt

Jag har Nordea och Bangkok Bank. Använder alltid easy transfer, och pengarna har alltid kommit kl 14 (thaitid) dan efter. Överför pengarna direkt från mitt bankkonto i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag använder fast transfer. Pengarna som jag skickade igår ca 11.00 kom in på min thaibank straxt efter 14.00 idag. Detta gäller thaitid.

 

Någon sekundsnabb överföring har jag inte fått som många påstår.

 

Kan det vara vilken bank man använder i Thailand?

 

Mitt första försök att öppna konto i Thailand var Kasikorn, då många verkar använda denna bank. Svaret jag fick var att det behövdes WP. Gick till Bangkok bank och fick samma svar. Sen Krungsri och där var det inget problem. Mitt pass och tjejens husbok plus id, sen inga problem.

 

Jag har inget problem att det tar ett dygn, utan undrar över de sekundsnabba överföringar som vissa påstår sig kunna göra. 

När jag för över är KL:06,00 lokal tid typ i Thailand 

Sen när dom små liven vaknar och tittar till Banken allt melan KL09-11 så sitter pengarna där

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag har inget problem att det tar ett dygn, utan undrar över de sekundsnabba överföringar som vissa påstår sig kunna göra.

Jag förde över 40000 bht idag, det tog några sekunder.

 

Jag betalar med svenskt bankkort och för över till mitt konto i Bangkok Bank. Och jag brukar köra Fast transfer. Det kostar nån tia mer, men går (oftast) fort.

 

8 gånger av 10 går det på några sekunder, men ibland kan det ta upp till ett dygn. Lite irriterande om man har bråttom och inte kan lita till 100% på att det går snabbt, men man får planera lite bättre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Överför från ICA bnken till Bangkok bank,med Trustly, det tar 4-8 timmar på vardagarna, gör betalningsuppdraget kl 06-07 på morgonen sv tid.

Det gick väldigt snabbt för ca ett år sedan, nån minut bara, men inte längre, trots samma genomförande. I för sig ingen betydelse men har man vant sig på nån sekund är det svårt att gå tillbaka till långsam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gångerna det går på några sekunder är när både svenska banken och thai banken har öppet samtidigt, typ kl 10:00 svensk tid då kl är 16:00 i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Transferwise avgifter

500kr 18.05kr 3.6%

1.000kr 20.99kr 2.1%

2.000kr 26.85kr 1.34%

3.000kr 32.72kr 1.09%

5.000kr 44.45kr 0.89%

10.000kr 73.77kr 0.74%

50.000kr 308.40kr 0.72%

100.000kr 601.66kr 0.60%. 

 

Det blir dyrt i % att skicka små summor.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Men som t.ex. Länsförsäkringsbank tar 50kr oavsett vilken summa man skickar och t.ex Bangkok Bank tar max 500Baht.

Då blir det väl billigare att skicka med Länsförsäkringsbank om summan som ska skickas är högre än 30.000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Transferwise avgifter

500kr 18.05kr 3.6%

1.000kr 20.99kr 2.1%

2.000kr 26.85kr 1.34%

3.000kr 32.72kr 1.09%

5.000kr 44.45kr 0.89%

10.000kr 73.77kr 0.74%

50.000kr 308.40kr 0.72%

100.000kr 601.66kr 0.60%. 

 

Det blir dyrt i % att skicka små summor.

 

Men du slipper mottagaravgiften som banken tar vid vanlig TT-överföring.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Men som t.ex. Länsförsäkringsbank tar 50kr oavsett vilken summa man skickar och t.ex Bangkok Bank tar max 500Baht.

Då blir det väl billigare att skicka med Länsförsäkringsbank om summan som ska skickas är högre än 30.000kr.

Men vad får man för kurs då?

 

39 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

 

Det blir dyrt i % att skicka små summor.

 

Vad är "små summa"?

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
15 minutes ago, Jive said:

Men du slipper mottagaravgiften som banken tar vid vanlig TT-överföring.

Jo men visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1
6 minutes ago, Amigo said:

Men vad får man för kurs då?

 

Vad är "små summa"?

Vet ej om det skilljer på kursen.

 

Under 3.000kr är små summor

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev S m i l e 1:

Vet ej om det skilljer på kursen.

 

Under 3.000kr är små summor

Vad jag följt skiljer det till TW:s fördel. OK Får skicka över  3 000 SEK härefter. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev S m i l e 1:

Vet ej om det skilljer på kursen.

 

Under 3.000kr är små summor

Ungefär 2 satang brukar det vara. Är kursen t ex 3,60, så får man 3,60 på TW, och 3,58 på svensk bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...