Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

On 2020-12-11 at 22:48, skrev samet:

Dags att vakna upp och komma in i värmen @Dolemon

 

0,5% är ett skämt!

Gratis kort som ger bonus och funkar på Coop... Amex Green t.ex. 

 

Släng ett öga i Eurobonustråden som @M33 startade och kom in i matchen ordentligt.

 

Finns ett gäng med godingar här på MPR som kan det där med poäng och återbäring... @apknug är något av en mästare har jag förstått, kanske han kan komma med några tips också. 

Vart hittar man @M33`s Eurobonustråd?

Jag har sökt men icke funnit..

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vart hittar man @M33`s Eurobonustråd?

Jag har sökt men icke funnit..

Man blir medlem i gruppen "Status och Poäng" som han startat, där finns det en tråd om Eurobonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev samet:

Man blir medlem i gruppen "Status och Poäng" som han startat, där finns det en tråd om Eurobonus.

Aha, stort tack!

Så grupperna är kvar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Aha, stort tack!

Så grupperna är kvar.

Tydligen är grupper kvar. Där måste man söka medlemskap och grupp administratör kan radera inlägg efter smak. Det är konstigt att det inte används flitigare eftersom många tycker att hela MPR skulle fungera så.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Tydligen är grupper kvar. Där måste man söka medlemskap och grupp administratör kan radera inlägg efter smak. Det är konstigt att det inte används flitigare eftersom många tycker att hela MPR skulle fungera så.

Jag kollade lite på grupper och där var ett par som nog mest var till för inbördes beundran.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-12 at 17:07, skrev samet:

Coop är en så kallad dubbeldipp.

Medlemskortet på Coop samlar du cooppoäng med. Samtidigt betalar du med t.ex. Amex Green och samlar Member Rewards poäng. 

 

Coop skickar ofta ut erbjudanden på mail med rabattkoder och annat som ger mellan 10-20% rabatt på hela köpet. 

 

Knepet för att få riktigt bra avkastning är att vara noggrann med valet av produkt/tjänst som man sedan väljer att betala med poängen. 

På den tiden jag bodde i Sverige så va nog Coop den tråkigaste affären att handla i, uselt sortiment jämfört med ex Ica Maxi. Men allt för poängen kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev LTD:

På den tiden jag bodde i Sverige så va nog Coop den tråkigaste affären att handla i, uselt sortiment jämfört med ex Ica Maxi. Men allt för poängen kanske? 

Och tråkigast personal bara gamla kärringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev biran:

Och tråkigast personal bara gamla kärringar. 

Och när gamla kärringar går i pension i parti och minut så anställer dom bara nya gamla kärringar att fylla upp luckorna ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

På den tiden jag bodde i Sverige så va nog Coop den tråkigaste affären att handla i, uselt sortiment jämfört med ex Ica Maxi. Men allt för poängen kanske? 

Där jag bor har jag att välja mellan Ica Supermarket, Coop och Ica Kvantum. Här är Coop klart överlägset, fräschaste butiken, bästa charken och viktigt för gumman, bästa utbudet av frukt och grönt. 

 

Jag var själv en Ica-människa i 20år, skulle aldrig falla mig in att handla på skitbutiken Konsum. Men så öppnade en stor Coop, den fick en chans och imponerade, cirka 3år sedan jag byte. Är otrogen ibland och går till Ica, men den har fan blivit ännu sämre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biran:

Och tråkigast personal bara gamla kärringar. 

Då är du på fel butik. I min finns det inte många över 30år. Å mest brudar som de flesta tillhör den övre delen på skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

På den tiden jag bodde i Sverige så va nog Coop den tråkigaste affären att handla i, uselt sortiment jämfört med ex Ica Maxi. Men allt för poängen kanske? 

Glöm inte att de brukar var dyrast också. Det ger extra poäng! 

 

Fast som @sametskriver stor Coop kan var riktigt bra och över lag har Coop blivit något bättre. Framförallt har nog Ica blivit sämre, slänger ut varumärken man vill ha och ersätter med sina egna samt tar mer och mer betalt.

 

Mer och vassare konkurrens behövs på denna oligopolsmarknad! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/10/2020 at 6:25 PM, spooncreek said:

Icke så, det var förr,  men inget man behöver "vänja sig vid" längre.  Min största  invändning mot att det via traditionella banker tar 2-3 dagar är för att jag redan på det glada 90-talet, som bankanställld, lärde mig varför. De tjänar pengar på vad som då kallades "float" dvs räntan medans de låg på pengar som redan då kunde överföras snabbare.

 

Därför gillar jag de nya bankerna, som Transferwise, där avgift, kurs och tid för överföring är specade innan man trycker på ok. 

alla älskar float

https://sv.wikipedia.org/wiki/Panaxia

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, apknug said:

Glöm inte att de brukar var dyrast också. Det ger extra poäng! 

 

Fast som @sametskriver stor Coop kan var riktigt bra och över lag har Coop blivit något bättre. Framförallt har nog Ica blivit sämre, slänger ut varumärken man vill ha och ersätter med sina egna samt tar mer och mer betalt.

 

Mer och vassare konkurrens behövs på denna oligopolsmarknad! 

ja men du nämner bara 2 spelare (oligopol)

 

ska man få ica etc på knä får man av principiella skäl ta en sväng till Lidl

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att trådar tar helt ny riktning. Börjar med TransferWise och slutar med Coop och ICA. Kanske kan få in lite Covid-19 också?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biran:

Konstigt att trådar tar helt ny riktning. Börjar med TransferWise och slutar med Coop och ICA. Kanske kan få in lite Covid-19 också?

Du får vänta lite . Svensk invandrarpolitik ska in först .

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Surin P3:

Censur suger.

Även anarki. Nån j-vla ordning får det väl ändå vara på ett forum skulle kanske salig C-H Hermansson uttryckt sig. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Även anarki. Nån j-vla ordning får det väl ändå vara på ett forum skulle kanske salig C-H Hermansson uttryckt sig. ;)

Tycker man att censur och anarki är motsatser eller att anarki undviks med censur, då är man inte helt rätt ute.

Till och med helt fel ute.

 

3.608 nu på transferwise.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Tycker man att censur och anarki är motsatser eller att anarki undviks med censur, då är man inte helt rätt ute.

Till och med helt fel ute.

 

3.608 nu på transferwise.

 

Och jag tycker att du helt missuppfattat vad ordet censur egentligen betyder eftersom du tog upp ämnet i det sammanhang som du gjorde. För anledningen till ditt inlägg var väl menat som en kommentar till inläggen strax ovanför det du skrev?  Äsch, skit samma...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen är olidlig, ska vi ner mot 3,5 igen eller kan jag beställa en Marguerita?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Esspe:

Spänningen är olidlig, ska vi ner mot 3,5 igen eller kan jag beställa en Marguerita?

Beställ 2 för att vara säker 55555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hmm... Gjorde en "söndagsöverföring" med TW, och räknade kallt med att få vänta tills klockan slagit måndag i Thailand innan pengarna rullade in på kontot (som det alltid varit). Döm om min förvåning när jag först fick meddelande att pengarna skulle sättas in på mitt konto efter 4 minuter, och sen att just det hände.

 

Ni alla som är bevandrade i internationell banking, har det hänt nåt? Jag har aldrig tidigare kunnat överföra till thaibank (Bangkok bank) på helger, det har alltid dröjt till nästa vardag innan pengarna rullat in på kontot. Men nu går det tydligen.

 

Nån som kan upplysa en förvånad (positivt) bankkund?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Hmm... Gjorde en "söndagsöverföring" med TW, och räknade kallt med att få vänta tills klockan slagit måndag i Thailand innan pengarna rullade in på kontot (som det alltid varit). Döm om min förvåning när jag först fick meddelande att pengarna skulle sättas in på mitt konto efter 4 minuter, och sen att just det hände.

 

Ni alla som är bevandrade i internationell banking, har det hänt nåt? Jag har aldrig tidigare kunnat överföra till thaibank (Bangkok bank) på helger, det har alltid dröjt till nästa vardag innan pengarna rullat in på kontot. Men nu går det tydligen.

 

Nån som kan upplysa en förvånad (positivt) bankkund?

Ping @HuaHindinnge har trolign svaret på detta! 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Hmm... Gjorde en "söndagsöverföring" med TW, och räknade kallt med att få vänta tills klockan slagit måndag i Thailand innan pengarna rullade in på kontot (som det alltid varit). Döm om min förvåning när jag först fick meddelande att pengarna skulle sättas in på mitt konto efter 4 minuter, och sen att just det hände.

 

Ni alla som är bevandrade i internationell banking, har det hänt nåt? Jag har aldrig tidigare kunnat överföra till thaibank (Bangkok bank) på helger, det har alltid dröjt till nästa vardag innan pengarna rullat in på kontot. Men nu går det tydligen.

 

Nån som kan upplysa en förvånad (positivt) bankkund?

 

11 minuter sedan, skrev apknug:

Ping @HuaHindinnge har trolign svaret på detta! 

Såg frågeställning men är inte 100 på svaret...Jag arbetar inte på Thai bank😉

 

Men i Sverige, och andra länder, går det att föra pengar mellan konton i samma bank i realtid oavsett dag på året.

 

Teori 1.

Thai banker har kanske velat tjäna pengar på att ligga på överföringen under helgen, men har ändrat uppfattning. 

 

Teori 2.

TW kanske har öppnat konton i flera banker, även om jag tycker de borde ha haft konton i Bangkok Bank hela tiden.

 

Jag vet inte hur TW gör sina överföringar, men de behöver inte använda SWIFT systemet. I princip skulle de kunna ha kvar SEK i Sverige och ha men automatiskt uppkoppling till sina banker och konton i Thailand genom vilken de gör överföringen.

 

Pengaöverföringar mellan Thai banker går nog till på liknande sätt som i Sverige, alltså inte Swish men vanliga överföringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...