Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Du skrev att OM pensionsmyndigheten sätter in pengar direkt på ditt thailändska konto så tar den thailändska banken en avgift på 550 baht.

Sedan skrev du att du har en stående överföring och det sätter man upp mellan två olika konton som man själv har.

Ok TV du har nog rätt där med begreppen. Pensionsmyndigheten sätter in min pension på mitt thailändska konto. Blev det rätt nu, tror du?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Dolemon:

Nä men typ. Coop/Ica dom berömda matvaruaffärena med sina betalkort där du får återbäring på alla dina köp.

Dar av 0,5% bonus på varje köp

Då blir det i slutändan någon krona billigare säger min ärthjärna 555555

Ok jag förutsatte någonstans att vi pratade som överföring till Thaikonto och inte svenska kort. Där av min förvirring till dit svar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Ok jag förutsatte någonstans att vi pratade som överföring till Thaikonto och inte svenska kort. Där av min förvirring till dit svar.

 

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok jag förutsatte någonstans att vi pratade som överföring till Thaikonto och inte svenska kort. Där av min förvirring till dit svar.

Beklagar min dåliga Svenska.

Så ser det ut när jag skickar till min dams konto i Thailand jag har inget själv än,från mitt Svenska kort

TransferWise.thumb.jpg.4cb6ace52a9bf90651fdc3f43da8c8b9.jpg

Avgiften är 256,96:- Skr

Jag skickar 28310,44:- Skr

"Bonusen" jag får när jag änvänder mitt Svenska betalkort 28310,44x0,5% =141,55

Då blir det enligt min ärthjärna 256,96-141,55 =115,41

 

Då är min avg 115,41 iställe för 256,96:-

Det jag får i "bonus" kan man ha liten fest för

P1130024.thumb.JPG.191e66e6bed9a94a291512932beba473.JPG

 

Som jag använder "bonusen" till handla för i Sverige kan jag lägga undan 500:- Bath /per gång för stor party i Thailand 555+

 

Mvh. Dolemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dolemon:

 

Beklagar min dåliga Svenska.

Så ser det ut när jag skickar till min dams konto i Thailand jag har inget själv än,från mitt Svenska kort

TransferWise.thumb.jpg.4cb6ace52a9bf90651fdc3f43da8c8b9.jpg

Avgiften är 256,96:- Skr

Jag skickar 28310,44:- Skr

"Bonusen" jag får när jag änvänder mitt Svenska betalkort 28310,44x0,5% =141,55

Då blir det enligt min ärthjärna 256,96-141,55 =115,41

 

Då är min avg 115,41 iställe för 256,96:-

Det jag får i "bonus" kan man ha liten fest för

P1130024.thumb.JPG.191e66e6bed9a94a291512932beba473.JPG

 

Som jag använder "bonusen" till handla för i Sverige kan jag lägga undan 500:- Bath /per gång för stor party i Thailand 555+

 

Mvh. Dolemon

 

Ok då förstår jag. Själv har jag sagt upp mitt ica-kort nyligen. Känner inte att jag har något behov av det. Onödigt att betala årsavgift som det väl är på Coop kortet också vad jag förstår.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ok då förstår jag. Själv har jag sagt upp mitt ica-kort nyligen. Känner inte att jag har något behov av det. Onödigt att betala årsavgift som det väl är på Coop kortet också vad jag förstår.

Ja det är det men vilket kort är avg. fritt och lämnar bonus ? som jag kan använda att handla för som jag handlar till 95% på Coop.

Bor typ.granne med sådan butik.

 

Handlar man av Partnererbjudanden får man flera poäng per Skr. handlat

 

 

Har inga andra betalkort duger och räcker för snåle Dolemon 555555

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att vakna upp och komma in i värmen @Dolemon

 

0,5% är ett skämt!

Gratis kort som ger bonus och funkar på Coop... Amex Green t.ex. 

 

Släng ett öga i Eurobonustråden som @M33 startade och kom in i matchen ordentligt.

 

Finns ett gäng med godingar här på MPR som kan det där med poäng och återbäring... @apknug är något av en mästare har jag förstått, kanske han kan komma med några tips också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag fått förklarat av en kompis så skulle kommunalkortet MasterCard vara det bästa man kan ha just i dagsläget , Ja   om man e medlem eller någon i familjen . Någon som har koll på hur det funkar inom familjen...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev samet:

Dags att vakna upp och komma in i värmen @Dolemon

 

0,5% är ett skämt!

Gratis kort som ger bonus och funkar på Coop... Amex Green t.ex. 

 

Släng ett öga i Eurobonustråden som @M33 startade och kom in i matchen ordentligt.

 

Finns ett gäng med godingar här på MPR som kan det där med poäng och återbäring... @apknug är något av en mästare har jag förstått, kanske han kan komma med några tips också. 

Tack "pappa" för tipset ska kolla om bonuset fungerar på Coop

Tyvärr inga medlems erbjudande på Coop med detta Amex kort 😪

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Dolemon:

Tack "pappa" för tipset ska kolla om bonuset fungerar på Coop

Tyvärr inga medlems erbjudande på Coop med detta Amex kort 😪

Coop är en så kallad dubbeldipp.

Medlemskortet på Coop samlar du cooppoäng med. Samtidigt betalar du med t.ex. Amex Green och samlar Member Rewards poäng. 

 

Coop skickar ofta ut erbjudanden på mail med rabattkoder och annat som ger mellan 10-20% rabatt på hela köpet. 

 

Knepet för att få riktigt bra avkastning är att vara noggrann med valet av produkt/tjänst som man sedan väljer att betala med poängen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

Coop är en så kallad dubbeldipp.

Medlemskortet på Coop samlar du cooppoäng med. Samtidigt betalar du med t.ex. Amex Green och samlar Member Rewards poäng. 

 

Coop skickar ofta ut erbjudanden på mail med rabattkoder och annat som ger mellan 10-20% rabatt på hela köpet. 

 

Knepet för att få riktigt bra avkastning är att vara noggrann med valet av produkt/tjänst som man sedan väljer att betala med poängen. 

Alla rätt, som jag använder och handlar till 95% på Coop passar det mig bäst.

 

Samla poäng och Förtur till konsertbiljetter & gå före i kön som Amex erbjuder passar inte mig, går ej på konserer, gå före i kön vi ska åt samma håll har aldrig bråttom.

 

Mvh. Dolemon

Lever ett sparsamt liv och trivs i mina dolemon kläder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Circle K Mastercard från SEB är utan årsavgift och ger bonus på allt man köper oavsett var.

 

Nackdelen är att man numera bara kan ta ut poängen vid köp på Circle K bensinstationer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Circle K Mastercard från SEB är utan årsavgift och ger bonus på allt man köper oavsett var.

 

Nackdelen är att man numera bara kan ta ut poängen vid köp på Circle K bensinstationer

Egentligen ganska logiskt, genom att bara tillåta uttag i den egna butiken minskar de sina kostnader väsentligt. 

 

Det finna en uppsjö med olika kort som erbjuder återbäring/bonus/poäng. Vilket som passar bäst för var och en behöver man räkna på ordentligt.

 

För en del lämpar sig ett gratiskort med låg avkastning bäst, för andra ett "dyrt" kort men med större avkastning som kompenserar avgiften. 

 

Så det finns inget "rätt" svar på frågan. Dock tycka jag att allt under 2% återbäring är ett skämt. 

 

I visa lägen genom kombination av flera bonusprogram samtidigt kan man uppnå väldigt hög återbäring.

 

Därtill påverkar valet av återbäringsprodukt/tjänst också utfallet. Rena pengar tillbaka eller minska beloppet på fakturan är väldigt populärt men också en av de minst ekonomiskt fördelaktiga formen av återbäring. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickat 19.500 kr till mitt eget konto nu. Avgifter om 177kr tillkommer. 

 

Kampanj på SAS MasterCard denna helgen ger mig återbäring, för mig värd 1771kr.

 

Så 19.500 kr kommer till min bank i Thailand och 19.677kr dras från min bank i Sverige och samtidigt får jag återbäring att köpa saker för motsvarande 1771kr. 

 

Det är fin matematik det. Nästan så jag borde startat en tråd om det igår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev samet:

Skickat 19.500 kr till mitt eget konto nu. Avgifter om 177kr tillkommer. 

 

Kampanj på SAS MasterCard denna helgen ger mig återbäring, för mig värd 1771kr.

 

Så 19.500 kr kommer till min bank i Thailand och 19.677kr dras från min bank i Sverige och samtidigt får jag återbäring att köpa saker för motsvarande 1771kr. 

 

Det är fin matematik det. Nästan så jag borde startat en tråd om det igår. 

Synd man inte är ett "fantast" av SAS 😇

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dolemon:

Synd man inte är ett "fantast" av SAS 😇

Man behöver inte vara fantast av SAS. Jag använder bara deras "valuta" Eurobonus, eftersom det i Sverige är en av de mest fördelaktiga programmen. 

 

Varan/tjänsten levereras oftast av Thai Airways eller Lufthansa eftersom SAS inte flyger till Thailand som är den primära produkt jag köper för poängen.

 

Jag är ingen fan av Ica, dock får man ica-poäng på Apoteket. Så någon gång per år går jag in på Ica och hämtar lite gratisvaror. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev samet:

Egentligen ganska logiskt, genom att bara tillåta uttag i den egna butiken minskar de sina kostnader väsentligt. 

 

Det finna en uppsjö med olika kort som erbjuder återbäring/bonus/poäng. Vilket som passar bäst för var och en behöver man räkna på ordentligt.

 

För en del lämpar sig ett gratiskort med låg avkastning bäst, för andra ett "dyrt" kort men med större avkastning som kompenserar avgiften. 

 

Så det finns inget "rätt" svar på frågan. Dock tycka jag att allt under 2% återbäring är ett skämt. 

 

I visa lägen genom kombination av flera bonusprogram samtidigt kan man uppnå väldigt hög återbäring.

 

Därtill påverkar valet av återbäringsprodukt/tjänst också utfallet. Rena pengar tillbaka eller minska beloppet på fakturan är väldigt populärt men också en av de minst ekonomiskt fördelaktiga formen av återbäring. 

Har varit in på amex några gånger och dreglat efter ett platinum några gånger men det men inser varje gång att det blir svårt att räkna hem årsavgiften på förmånerna. Har dock inte riktigt satt mig in i poäng grejen så bra. Handlar man för 150 000kr så får man ytterligare 150000 poäng har jag förstått. kan man göra något vettigt för 300 000 poäng som ger tillbaka lita av avgiften? någon som vet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/11/2020 at 7:04 AM, Jive said:

Idag har jag en stående överföring varje månad av min statliga pension till thaibanken och jag behöver själv inte engagera mig i överföringen.

Om jag skulle låta den stående överföringen gå till TW, så skulle jag sedan själv behöva beordra TW varje månad att vidarebefordra pengarna till thaibanken.

TW har ingen sådan funktion som stående överföring/vidarebefordran. 

Vet inte hur mycket du för över varje månad. Men jag förde över 2x 10000 (kör man mer per överföring blir det som en vanlig banköverföring, med högre avgifter). 

Kostnad överföring Nordea till TW ca 6 kronor för 20000 kronor. Sedan avgift ca 65 kr per överföring. Dock är kursen full dagskurs. Medan till exempel Nordea går ner 2 punkter i kursen. Plus högre avgift för överföringen. 

Sen kom pengarna fram på ca 15 minuter. 

Ser bara fördelar med TW. Om man inte ska skicka stora belopp. Då fördelarna då med TW försvinner. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

Vet inte hur mycket du för över varje månad. Men jag förde över 2x 10000 (kör man mer per överföring blir det som en vanlig banköverföring, med högre avgifter). 

Kostnad överföring Nordea till TW ca 6 kronor för 20000 kronor. Sedan avgift ca 65 kr per överföring. Dock är kursen full dagskurs. Medan till exempel Nordea går ner 2 punkter i kursen. Plus högre avgift för överföringen. 

Sen kom pengarna fram på ca 15 minuter. 

Ser bara fördelar med TW. Om man inte ska skicka stora belopp. Då fördelarna då med TW försvinner. 

Som fördelar nämner du bara kostnaden. Jag ser som en fördel, att jag inte behöver bry mig.  Pengarna kommer in på mitt thaikonto med automatik varje månad utan att jag behöver göra något.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Jive:

Som fördelar nämner du bara kostnaden. Jag ser som en fördel, att jag inte behöver bry mig.  Pengarna kommer in på mitt thaikonto med automatik varje månad utan att jag behöver göra något.

Jag förstår att du inte ser nån fördel med TW, eftersom du inte har behov av att föra över några pengar. Vad jag förstår så får du pengarna direkt från Pensionsmyndigheten insatt på ditt thaikonto.

 

Men OM du skulle föra över pengar, vilken produkt använder du isf? Vad använder du som du tycker är bättre än TW?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag förstår att du inte ser nån fördel med TW, eftersom du inte har behov av att föra över några pengar. Vad jag förstår så får du pengarna direkt från Pensionsmyndigheten insatt på ditt thaikonto.

 

Men OM du skulle föra över pengar, vilken produkt använder du isf? Vad använder du som du tycker är bättre än TW?

Jag har fört över lite större belopp några gånger och då har det blivit från bank till bank. Har inte funderat så mycket vilket sätt som är bäst.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Har varit in på amex några gånger och dreglat efter ett platinum några gånger men det men inser varje gång att det blir svårt att räkna hem årsavgiften på förmånerna. Har dock inte riktigt satt mig in i poäng grejen så bra. Handlar man för 150 000kr så får man ytterligare 150000 poäng har jag förstått. kan man göra något vettigt för 300 000 poäng som ger tillbaka lita av avgiften? någon som vet?

Platinum är fint. Frågan är dock om det är rätt kort för dig. Avkastningen i rena poäng är inte så stor skillnad mot de betydligt billigare korten Green och Gold. Dock finns det massor av förmåner på Platinum, statusar att få på hotellkedjor, hyrbilar osv. men har du det behovet? 

 

Men viktigast, vad vill du köpa för dina poäng? MR som man samlar på Amex kan man sedan växla till en mängd olika flygbolag, hotellkedjor osv... men växlingskursen är inte så fördelaktig. 

 

Så vet du redan nu att syftet är flygbiljetter med ThaiAir så finns det bättre lämpade kort, t.ex. SAS Amex Premium eller Elite. 

 

Men behöver du poäng både till flyg, hotell och hyrbil samt är i behov av status på dessa, ja då är troligtvis Platinum bästa valet. Dock är avgiften hög, så reser man sällan är det troligtvis billigare att betala extra för de tjänster som statusen skulle innebära. 

 

En stor källa till poäng är värvningar och nyteckningar. Så även om man "älskar" ett kort skall man fundera över vinsten/förtjänsten av att byta kort lite då och då för maximering av poängintjäning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-12-11 at 17:34, skrev Dolemon:

 

Beklagar min dåliga Svenska.

Så ser det ut när jag skickar till min dams konto i Thailand jag har inget själv än,från mitt Svenska kort

TransferWise.thumb.jpg.4cb6ace52a9bf90651fdc3f43da8c8b9.jpg

Avgiften är 256,96:- Skr

Jag skickar 28310,44:- Skr

"Bonusen" jag får när jag änvänder mitt Svenska betalkort 28310,44x0,5% =141,55

Då blir det enligt min ärthjärna 256,96-141,55 =115,41

 

Då är min avg 115,41 iställe för 256,96:-

Det jag får i "bonus" kan man ha liten fest för

P1130024.thumb.JPG.191e66e6bed9a94a291512932beba473.JPG

 

Som jag använder "bonusen" till handla för i Sverige kan jag lägga undan 500:- Bath /per gång för stor party i Thailand 555+

 

Mvh. Dolemon

 

 

On 2020-12-12 at 04:48, skrev samet:

Dags att vakna upp och komma in i värmen @Dolemon

 

0,5% är ett skämt!

Gratis kort som ger bonus och funkar på Coop... Amex Green t.ex. 

 

Släng ett öga i Eurobonustråden som @M33 startade och kom in i matchen ordentligt.

 

Finns ett gäng med godingar här på MPR som kan det där med poäng och återbäring... @apknug är något av en mästare har jag förstått, kanske han kan komma med några tips också. 

 

13 timmar sedan, skrev samet:

Skickat 19.500 kr till mitt eget konto nu. Avgifter om 177kr tillkommer. 

 

Kampanj på SAS MasterCard denna helgen ger mig återbäring, för mig värd 1771kr.

 

Så 19.500 kr kommer till min bank i Thailand och 19.677kr dras från min bank i Sverige och samtidigt får jag återbäring att köpa saker för motsvarande 1771kr. 

 

Det är fin matematik det. Nästan så jag borde startat en tråd om det igår. 

Ja tyvärr funkar ju inte amex att skicka pengar med TW. Det fina med TW är bland annat att man blir debiterad i SEK vilket gör att amex ohemula valuta påslag hade kunnat undvikas.

 

Men inte fan ska du nöja dig med att skicka 19.500kr och få 1 771 kr, sätt snurran i rullning det är ju dina egna stålar. 10 dubbla och du 17 710 kr 100 dubbla och du 177 100 kr! Skicka två miljarder när du ändå är igång och få 1 771 000 kr! 

 

Naturligtvis ett skämt men ändock med substans, svårt att hinna med på två helger till att börja med samt andra begränsningar, men intressant som tankeexperiment.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en jävla massa strul med att verifiera godkändes det slutligen. Skickade samtidigt med LF och det kom fram idag, TF lär väl komma i morgon. Kurs totalt LF 3,51 TW 3,53.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Efter en jävla massa strul med att verifiera godkändes det slutligen. Skickade samtidigt med LF och det kom fram idag, TF lär väl komma i morgon. Kurs totalt LF 3,51 TW 3,53.

Sen tillkommer väl bankavgifterna både i Thailand och i Sverige för din överföring från LF?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev gst:

Sen tillkommer väl bankavgifterna både i Thailand och i Sverige för din överföring från LF?

Dom är inräknade.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...