Jump to content
IGNORERAD

Testamente


Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan

Det är nog inte alla som känner till att om en svensk, som är bosatt utomlands, avlider så gäller automatiskt arvslagen i det land han bor, inte svensk lag. En ändring i svensk arvslag verkställdes nämligen för några år sedan, vilket jag själv inte hade en aning om tills för ett litet tag sedan då jag fick ett telefonsamtal från thaiänkan till en svensk god vän som jag känt i över 20 år. Han var bosatt och dog här i Thailand förra året och hon fick strax  över en miljon Baht i arv drygt ett halvår efter att han avlidit och deras hus i Pattaya, som han hade betalat kontant 7-8 år tidigare, stod skrivet på henne och det gjorde även bilen så hon skulle säkert kunnat gå vidare utan några ekonomiska problem men . . .
 
Hon är i alla fall en pratglad och trevlig kvinna som jag känt nästan lika länge som gubben. Men varför ringer hon mig? Jo, miljonen som hon redan fått var slut och nu undrade hon om hon kunde få låna pengar tills hon fick mer av arvet eller kunde sälja huset som inte gick att sälja just nu p g a Corona.  ”Sälj bilen så klarar du dig säkert ett tag”, tyckte jag men den hade hon redan gett till en kusin i Isaan som skulle betala henne senare (hmm).

Hon hade säkert också redan lånat pengar av alla hon kände och med tomt kylskåp och obetald elräkning stod jag nu på tur som en nödlösning. Hon ville ha ett lån som hon skulle betala tillbaka då hon fick mer arvspengar eller sålt huset. Jag sa att jag inte lånar ut (till thai) men jag kan skicka 5,000 Baht så du åtminstone inte svälter ihjäl, du behöver inte betala tillbaka. Då tackade hon för det och undrade om jag kunde hjälpa henne att ta reda på när hon skulle få mer pengar från dödsboet, vilket hon var helt övertygad om att hon skulle få. Hur ska jag fixa det, jag är ju ingen jurist?  tänkte jag men lovade i alla fall att försöka. Efter att ha grävt ett tag på internet fann jag vad jag sökte och kontaktade henne igen för kompletterande uppgifter och kunde till slut  meddela att det inte skulle komma några mer pengar. Hon hade fått exakt vad hon skulle ha och fallet var avslutat, i alla fall för min del. 


Vad nytt lärde jag mig själv av det här märkliga uppdraget?

1. Alla bouppteckningar är offentliga handlingar. Vem som helst som har tillgång till en avliden persons personnummer kan gå in på skatteverkets websida och skriva in personnumret för att få bouppteckningen skickad till sig automatiskt per email inom 10 minuter. Det var så jag slutligen gick till väga för att få tag i bouppteckningen efter att ha fått min gode väns personnummer av änkan. Därefter var det bara att läsa igenom den för att få klarhet i just detta fall men jag fortsatte att gräva lite mer i ämnet (se punkt 2-5).

2. Är man bosatt utomlands så är det arvslagarna i landet där man bor som gäller om man inte uttryckligen specificerat i ett testamente att det är svensk arvslag som ska gälla.

3. Man bör skriva ett testamente, vilket min vän hade gjort. Det fanns med som bilaga i bouppteckningen och bestod av endast en sida med fem punkter där det klart och tydligt stod vem som skulle ärva vad och det var underskrivet av två svenska vittnen. Han hade inte specificerat att det var svensk lag som skulle gälla men eftersom testamentet var skrivet innan ändringen i arvslagen hade verkställts så gällde svensk lag enligt ett utlåtande från Stockholms tingsrätt.

4. Man bör välja en svensk juristfirma att bevittna testamentet och be dem arkivera en kopia,samma firma kan sedan utses att göra bouppteckningen när man trillat av pin eftersom en bouppteckning måste skickas in till skattemyndigheten inom en bestämd tid efter det att personen avlidit.

5. Efter att skattemyndigheten fått in en bouppteckning tar det normalt 8-15 månader innan den är färdigbehandlad.

 

Summering: Man bör absolut skriva ett testamente i god tid och specificera att det är svensk lag som ska gälla om man önskar det och är bosatt utomlands, det kan lätt bli för sent. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för denna viktiga information!

Två frågor -

Vet du när arvslagen ändrades i Sverige?

 

Om testamentet upprättades i Thailand innan avslagen i Sverige ändrades, är det då thailändsk eller svensk arvslag som gäller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 minutes ago, Jive said:

Tack för denna viktiga information!

Två frågor -

Vet du när arvslagen ändrades i Sverige?

 

Om testamentet upprättades i Thailand innan avslagen i Sverige ändrades, är det då thailändsk eller svensk arvslag som gäller?

Jag skrev arvslagen men juristerna kallar det för arvsförordningen och den nya versionen började tillämpas den 17 augusti 2015 men
även om du har skrivit testamentet innan detta datum så är jag inte helt säkert på att det är svensk lag som gäller.

I utlåtandet från tingsrätten framkommer nämligen tre saker som gemensamt styrker det faktum att svensk lag skulle tillämpas i just detta fall:
1. Testamentet var skrivet innan den 17 augusti 2015.

2. Testamentet var skrivet på svenska.

3. Han ägde fortfarande en fastighet i Sverige (som han testamenterade till en svensk person).
 

Jag gissar att det inte spelar någon roll i vilket land ett testamente har blivit utfärdat för att gälla, bara det är bevittnat av personer som inte är arvsberättigade.

Däremot är det kanske inte solklart att svensk lag automatiskt åberopas bara för att det är skrivet och bevittnat innan den 17 augusti 2015.

Kanske bäst att skriva ett nytt testamente, det finns säkert färdiga mallar på internet.

 

Googla på "nya arvsförordningen" och liknande så kan du säkert finna mer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Jag skrev arvslagen men juristerna kallar det för arvsförordningen och den nya versionen började tillämpas den 17 augusti 2015 men
även om du har skrivit testamentet innan detta datum så är jag inte helt säkert på att det är svensk lag som gäller.

I utlåtandet från tingsrätten framkommer nämligen tre saker som gemensamt styrker det faktum att svensk lag skulle tillämpas i just detta fall:
1. Testamentet var skrivet innan den 17 augusti 2015.

2. Testamentet var skrivet på svenska.

3. Han ägde fortfarande en fastighet i Sverige (som han testamenterade till en svensk person).
 

Jag gissar att det inte spelar någon roll i vilket land ett testamente har blivit utfärdat för att gälla, bara det är bevittnat av personer som inte är arvsberättigade.

Däremot är det kanske inte solklart att svensk lag automatiskt åberopas bara för att det är skrivet och bevittnat innan den 17 augusti 2015.

Kanske bäst att skriva ett nytt testamente, det finns säkert färdiga mallar på internet.

 

Googla på "nya arvsförordningen" och liknande så kan du säkert finna mer.

 

Stort tack för ditt svar!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
11 minutes ago, Jive said:

Stort tack för ditt svar!

Ska själv ta tag i detta, har bara inte funderat färdigt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken fråga. Vad är då skillnaden mellan Thailändsk och svensk arvslag?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 minutes ago, Mankan said:

Nyfiken fråga. Vad är då skillnaden mellan Thailändsk och svensk arvslag?

Ingen aning, troligen att thaipersoner ärver alla dina tillgångar oavsett vad du har skrivit i ditt testamente om det behandlas i Thailand.
Själv litar jag mer på svensk lagstiftning än på thai, därav vill jag få ut informationen till mina svenska bröder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Nyfiken fråga. Vad är då skillnaden mellan Thailändsk och svensk arvslag?

Ingen större skillnad. Vad man borde prata om här är vikten av att ha ett testamente i Thailand, särskilt om man har tillgångar där och de flesta har väl åtminstone ett bankkonto och vill du underlätta för din partner i Thailand bör där finnas ett testamente även där. Tetstamente i Thailand bör också registreras hos Amphoe.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Nyfiken fråga. Vad är då skillnaden mellan Thailändsk och svensk arvslag?

Som jag har förstått, så är den stora skillnaden att man med svensk arvslag inte kan testamentera  bort barnens arvslott, som är 50%, men med thailändsk, så kan man testamentera allt till t ex hustrun.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har ett testamente och inte är gift och inte har barn i Thailand så går väl 100% till ens svenska arvingar oavsett vilket lands lag som gäller? 

För en sambo i Thailand räknas väl inte som arvinge? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
17 minutes ago, lasseiudon said:

Ingen större skillnad. Vad man borde prata om här är vikten av att ha ett testamente i Thailand, särskilt om man har tillgångar där och de flesta har väl åtminstone ett bankkonto och vill du underlätta för din partner i Thailand bör där finnas ett testamente även där. Tetstamente i Thailand bör också registreras hos Amphoe.

Ett svenskt testamente gäller för samtliga tillgångar, även aktiedepåer och bankkonton i Thailand och andra länder.

Viktigt är att man listar bankernas namn, ort och kontonummer i testamentet och då kvarstår endast frågan om det
känns säkrare att arkivera detta hos en svensk eller thailändsk jurist. Personligen föredrar jag en svensk men man
behöver inte ens anlita en advokat utan skriva testamentet själv och be goda vänner bevittna namnteckningen och

därefter be någon man litar på att förvara en av utskrifterna, en behåller man själv och förvarar hemma.

 

Har man endast tillgångar i Thailand som ska ärvas av en thailändsk partner är kanske ett registrerat testamente i Thailand
att föredra eftersom arvtagaren är thai och då enkelt kan kommunicera med inblandade instanser, men knappast i andra fall.

Jag har haft några personliga ärenden där jag har anlitat thailändska advokater men litar inte på dem.
De kan kräva orimliga arvoden av faranger och man blir båst som vanligt.

 

Det finns livräntor och andra försäkringar där man uppger direkt till försäkringsbolaget vem som ska ärva kvarstående
kapital om man faller ifrån och då bör man nog ange detsamma även i testamentet för att undvika möjlig konflikt.
 

Vad jag erfar kan man inte ha flera testamente, det är normalt endast det som har det senaste datumet som gäller.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...