Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev MaiChai:

Men det är väl lite som att få visa leg på systemet efter man fyllt 30, man ser såpass ung ut så att man hamnar på juvenile detention center...

 

Men i förhållande till många andra länder är Thailands krav rimliga, min karantän kostade 3066 battingar per dygn, inklusive helpension, transfer och två covud tester på plats i ett helt okej hotellrum.

 

Kina låter ju så där lockande...

Kostnaden är ju inte så farlig, så länge man får man man betalat för. Det tråkiga är ju tiden (2 v) som måste läggas på inresorna, iaf för oss som inte kan häcka i Thailand alltför lång tid i taget.

 

Men vi får hoppas på att situationen förbättras framöver, och med det paniken som finns i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minutes ago, frogfish said:

Kostnaden är ju inte så farlig, så länge man får man man betalat för. Det tråkiga är ju tiden (2 v) som måste läggas på inresorna, iaf för oss som inte kan häcka i Thailand alltför lång tid i taget.

 

Men vi får hoppas på att situationen förbättras framöver, och med det paniken som finns i frågan.

Ett viktigt påpekande. I mitt fall innebär en business trip till Kina i realiteten 6 veckor i karantän; ofantligt tråkigt och potentiellt skadligt angående Kinadelen. Jag har har dock inte bara karantänen betald utan dessutom lön under tiden så ekonomiskt sett går jag plus då jag inte kommer kunna köpa en massa dyra IPAs under tiden 😉.

 

Vill man åka till Thailand som turist så är nog, för de allra flesta, själva kostnaden för karantäntiden försumbar. Om man räknar på att man samtidigt förlorar 16 dagar (runt 12 arbetsdagar) så blir ju kostanden en helt annan. För de allra flesta blir ju det en merkostnad på runt 15,000 SEK per person.

 

Personligen tror jag att man kommer kunna åka till Thailand med 48-72h karantän, och givetvis Covid-vaccinering, framemot oktober i år. Helt utan karantän och Covid-vaccinering ligger det nog dock minst 3 år fram i tiden.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev frogfish:

Kostnaden är ju inte så farlig, så länge man får man man betalat för. Det tråkiga är ju tiden (2 v) som måste läggas på inresorna, iaf för oss som inte kan häcka i Thailand alltför lång tid i taget.

 

Men vi får hoppas på att situationen förbättras framöver, och med det paniken som finns i frågan.

Precis, slår man ut kostnaden på vad man hade spenderat under två veckor i Bangkok på hotell, mat, dryck och nöjen så är det helt okej.

 

Lite surt om man redan har ett boende som man betalt för i form av en lägenhet eller liknande men det är ju bara att acceptera om man vill in i landet. Jag tyckte inte att det var något överpris iheller.

 

Men slipper jag det nästa gång för att jag är covidvaccinerad så är det ju en stor anledning till att vaccinera sig tycker jag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, Atom said:

Ett viktigt påpekande. I mitt fall innebär en business trip till Kina i realiteten 6 veckor i karantän; ofantligt tråkigt och potentiellt skadligt angående Kinadelen. Jag har har dock inte bara karantänen betald utan dessutom lön under tiden så ekonomiskt sett går jag plus då jag inte kommer kunna köpa en massa dyra IPAs under tiden 😉.

 

Vill man åka till Thailand som turist så är nog, för de allra flesta, själva kostnaden för karantäntiden försumbar. Om man räknar på att man samtidigt förlorar 16 dagar (runt 12 arbetsdagar) så blir ju kostanden en helt annan. För de allra flesta blir ju det en merkostnad på runt 15,000 SEK per person.

 

Personligen tror jag att man kommer kunna åka till Thailand med 48-72h karantän, och givetvis Covid-vaccinering, framemot oktober i år. Helt utan karantän och Covid-vaccinering ligger det nog dock minst 3 år fram i tiden.

Jag tror som du, att karantänen kommer att kortas mot slutet på året.

 

Kan funka hyfsat för att få in en viss turism från västländer liksom en del affärsresande, men inte för att få igång den viktigaste turismen för Thailand. Jag tänker på kineser, indier, japaner, koreaner och grannländerna, som ofta semesterar 4-10 dagar. Dessutom kan ju de i vissa fall drabbas av en karantän till när de ska tillbaka till hemlandet.

 

Thailand förblir nog relativt turisttomt bra länge till tyvärr. Men de som är trötta på kinesiska gruppresenärer kommer väl att applådera den utvecklingen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ombetts att dela den här online petitionen för att öppna upp Thailand utan karantän från den 1 juli 2021.Gå gärna in och skriv under ifall ni är sugna på en resa...

 

Själv är jag dock lite skeptisk till att det skulle påverka de som bestämmer i Thailand då de mest verkar lyssna på spåkärringar och munkar men det kan knappast skada att de får veta hur många som vill åka till Thailand snart...

 

https://openthailandsafely.org/?fbclid=IwAR278zQB2k3E6lYznieH9go4yvTvHLmfhWPsrrif__MsfNQ04PSKozjDEkE

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 hour ago, MaiChai said:

Har ombetts att dela den här online petitionen för att öppna upp Thailand utan karantän från den 1 juli 2021.Gå gärna in och skriv under ifall ni är sugna på en resa...

 

Själv är jag dock lite skeptisk till att det skulle påverka de som bestämmer i Thailand då de mest verkar lyssna på spåkärringar och munkar men det kan knappast skada att de får veta hur många som vill åka till Thailand snart...

 

https://openthailandsafely.org/?fbclid=IwAR278zQB2k3E6lYznieH9go4yvTvHLmfhWPsrrif__MsfNQ04PSKozjDEkE

Verkar vara ett initativ från vad som antagligen är Thailands mest framgångsrike "farang" i alla fall i nutid, men som du säger..inte lär det hjälpa....

 

image.png.ea3c05b48531407d0d63dfe22d637bbd.png

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev spooncreek:

Verkar vara ett initativ från vad som antagligen är Thailands mest framgångsrike "farang" i alla fall i nutid, men som du säger..inte lär det hjälpa....

Ja nackdelen är väl att det är alldeles för många faranger bakom initiativet...

 

Själv är jag också skeptisk till att det har någon större effekt men man kan ju hoppas?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

MSB: Rykten och desinformation hotar vaccineringen

 

Informationspåverkan beskrivs av svenska myndigheter som ett ökande hot mot vaccineringen mot covid-19.

Därför drar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, igång en särskild utbildningsinsats för kommunikatörer vid landets regioner och kommuner.

"Vi berättar hur man identifierar och vilka strategier man kan använda sig av för att hantera desinformation och vilseledning kopplat till vaccinationen", säger

 

Mikael Tofvesson är chef för enheten för skydd mot samhällspåverkan på MSB och han ger exempel på falsk information som florerar just nu.

Till exempel att det skulle vara bättre att stärka immunförsvaret än att ta vaccin, att vaccinet innehåller microchip eller att det är bättre att blir sjuk än att vaccinera sig. Påståenden som tillbakavisas av Läkemedelsverket.

Mycket av det som av MSB beskriver som informationspåverkan sker i kommentarsfält på sociala medier. Sara Nilsson, kommunikationschef vid region Jämtland Härjedalen ger exempel hur det kan se ut på regionens Facebooksida.

– Det kan ju vara länkar till exempelvis källor som kanske inte är trovärdiga eller säkerställda. Mycket sånt där man kan ifrågasätta avsändaren och syftet.

Enligt Mikael Tofvesson på MSB finns det olika orsaker till varför desinformation sprids.

– Det ena är att det kanske finns aktörer som vill underminera förtroendet för Sverige och det svenska samhället. Det andra är den ekonomiska faktorn, att vissa vill få läsare till sina sidor för att få in annonsintäkter och använder information som skapar vaccinoro.

I hotbilden nämns också det som kallas Främmande makt, stater som driver olika påverkanskampanjer.

– Något vi sett vissa främmande makter bedriva just nu är att man sprider negativ bild och desinformation kring vaccin eller vaccinframställningen, säger Mikael Tofvesson.

Han lyfter vikten av att alla människor är källkritiska och för myndigheternas kommunikatörer gäller det att bemöta falska uppgifter med vetenskap och fakta.

– Det är befolkningen som är fokus för allt det kommunikativa arbetet just nu. Så när vi stärker en kommunikatör ute i en region då är det ju för att den ska kunna bli en bättre motpart och kommunikatör till befolkningen.

Sara Nilsson, kommunikationschef vid region Jämtland Härjedalen välkomnar insatsen men hade gärna sett att den kommit tidigare.

– Hela den här vaccinationsprocessen drog igång ganska intensivt och det gör väl mycket att man önskar att det hade kommit lite tidigare.

 

https://sverigesradio.se/artikel/msb-rykten-och-desinformation-hotar-vaccineringen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Mikael Tofvesson är chef för enheten för skydd mot samhällspåverkan på MSB och han ger exempel på falsk information som florerar just nu.

Till exempel att det skulle vara bättre att stärka immunförsvaret än att ta vaccin, att vaccinet innehåller microchip eller att det är bättre att blir sjuk än att vaccinera sig. Påståenden som tillbakavisas av Läkemedelsverket.

Mikrochip förstår jag men att dom andra båda påståendena skulle vara falska är ju bara en fråga om vad man anser själv. Jag är t.ex. helt övertygad om att du får ett bättre skydd om du haft Corona på riktigt än om man sprutar in ett artificiellt vaccin. Stärka immunförsvaret kan ju inte heller vara fel ffa som vi ännu inte vet vilka sidoeffekter vaccinet har. Känns lite som att Storebror pekar med hela handen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Esspe:

Mikrochip förstår jag men att dom andra båda påståendena skulle vara falska är ju bara en fråga om vad man anser själv. Jag är t.ex. helt övertygad om att du får ett bättre skydd om du haft Corona på riktigt än om man sprutar in ett artificiellt vaccin. Stärka immunförsvaret kan ju inte heller vara fel ffa som vi ännu inte vet vilka sidoeffekter vaccinet har. Känns lite som att Storebror pekar med hela handen.

Nu ska du inte vara sån, bara rätta in dej i ledet som en god medborgare och låt storebror bestämma...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Esspe:

Mikrochip förstår jag men att dom andra båda påståendena skulle vara falska är ju bara en fråga om vad man anser själv. Jag är t.ex. helt övertygad om att du får ett bättre skydd om du haft Corona på riktigt än om man sprutar in ett artificiellt vaccin. Stärka immunförsvaret kan ju inte heller vara fel ffa som vi ännu inte vet vilka sidoeffekter vaccinet har. Känns lite som att Storebror pekar med hela handen.

Alternativet var ju om det är bättre att vaccinera sig ELLER låta sig bli smittad av viruset och eftersom viruset i sig kan orsaka rätt otrevliga saker i din kropp (och du vet i förväg inte om du kommer drabbas av några av dessa otrevligheter) är det bättre att vaccinera sig så man slipper bli smittad och ta alla risker det medför.

 

Har man varit smittad redan blir ju valet helt annorlunda.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

TV fortfarande handlar det om ett okänt vaccin som inte är testat under lång tid och att Sveriges beslutsfattare inte tar på sig ansvaret om det går åt helvete skriftligt till Svenska folket. Då är frågan löst. Enkelt va

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Alternativet var ju om det är bättre att vaccinera sig ELLER låta sig bli smittad av viruset och eftersom viruset i sig kan orsaka rätt otrevliga saker i din kropp (och du vet i förväg inte om du kommer drabbas av några av dessa otrevligheter) är det bättre att vaccinera sig så man slipper bli smittad och ta alla risker det medför.

 

Har man varit smittad redan blir ju valet helt annorlunda.....

Fortfarande upp till betraktaren. Staten ser ju hellre att man tar vaccin men vilket som är bäst är ju en smaksak. Det beslutet måste ju var och en få ta, inte MSB.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Gubbar, sluta vara så hariga. Nu har till och med Dolly tagit en spruta.

 

Dessutom säger ihärdiga rykten att man man muta sig fram i kön här i Thailand. Eftersom nästan alla MPR medlemmar har inkomster i den övre kvartilen är det väl bara att lätta på lädret och få det överstökat.😉

 

 

merlin_184500012_6e984cf3-b5fd-4b04-936b-5cb4c5d8eda0-articleLarge.jpg.63326445ea9f422698f5790671c7bcc4.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
46 minuter sedan, skrev Esspe:

Fortfarande upp till betraktaren. Staten ser ju hellre att man tar vaccin men vilket som är bäst är ju en smaksak. Det beslutet måste ju var och en få ta, inte MSB.

Självklart får alla välja men jag har svårt att se hur man riskera så mycket på så oklara grunder. Märkligt hur mycket hjärnan kan spela spratt med logiken för en del.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Självklart får alla välja men jag har svårt att se hur man riskera så mycket på så oklara grunder. Märkligt hur mycket hjärnan kan spela spratt med logiken för en del.....

Nu var det ju uttalandet från MSB om falsk information jag hängde upp mig på, inte en åsikt jag framförde.

Det är ju fortfarande mycket som är oklart vad gäller vaccin. Senast idag ett par dödsfall som kopplades till AZ vaccin.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
26 minuter sedan, skrev Esspe:

Nu var det ju uttalandet från MSB om falsk information jag hängde upp mig på, inte en åsikt jag framförde.

Det är ju fortfarande mycket som är oklart vad gäller vaccin. Senast idag ett par dödsfall som kopplades till AZ vaccin.

Det finns väldigt mycket falsk information på olika forum och sociala medier om vaccinerna och troligen ligger det till och med statliga utländska organisationer bakom delar av detta vilket är väldigt oroande

 

Se bara på en del konspirations-kära medlemmar på detta forum och allt dom vräker ur sig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det finns väldigt mycket falsk information på olika forum och sociala medier om vaccinerna och troligen ligger det till och med statliga utländska organisationer bakom delar av detta vilket är väldigt oroande

 

Se bara på en del konspirations-kära medlemmar på detta forum och allt dom vräker ur sig

Javisst gör det det men poängen var ju att det jag påpekade inte kan betecknas som falsk information, vilket MSB gör.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Nu var det ju uttalandet från MSB om falsk information jag hängde upp mig på, inte en åsikt jag framförde.

Det är ju fortfarande mycket som är oklart vad gäller vaccin. Senast idag ett par dödsfall som kopplades till AZ vaccin.

Bedömer du att infon du fått om dödsfallen kopplade tillAZ´s vaccin som trovärdiga eller falsk information?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev MaiChai:

Bedömer du att infon du fått om dödsfallen kopplade tillAZ´s vaccin som trovärdiga eller falsk information?

Reuters betecknar jag som trovärdig och det gör nog du med? 

 

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea/south-korea-probing-two-deaths-after-astrazenecas-covid-19-vaccine-kdca-idUSKCN2AV0D5

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Esspe:

Anser du att det finns en koppling mellan dödsorsaken och vaccinet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
28 minutes ago, Esspe said:

Dom där hade ju redan ena foten i....precis som det står i artikeln är det knappast sprutan som skickade dem till andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Det är ju tyvärr du som gör kopplingen, i Reuters artikeln står det att man undersöker om det finns någon koppling mellan vaccineringen och dödsfallen - det är ingalunda klarlagt ännu. Vilket också framgår.

 

Synd att sådan här "sanning" sprids - jag antar att det på anti-vaccinerings sidor så är det redan klarlagt att det var vaccinet som dödade dem långt innan undersökningen är klar. Skulle undersökningen sen visa att det inte har något samband så är det bara Big Pharma, Soros, Gates och Bilderbergarna som mörkat det hela...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det är ju tyvärr du som gör kopplingen, i Reuters artikeln står det att man undersöker om det finns någon koppling mellan vaccineringen och dödsfallen - det är ingalunda klarlagt ännu. Vilket också framgår.

 

Synd att sådan här "sanning" sprids - jag antar att det på anti-vaccinerings sidor så är det redan klarlagt att det var vaccinet som dödade dem långt innan undersökningen är klar. Skulle undersökningen sen visa att det inte har något samband så är det bara Big Pharma, Soros, Gates och Bilderbergarna som mörkat det hela...

Nej jag skrev att det var mycket som var oklart. Om det har någon koppling får utredningen visa.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...