Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Bike:

Soengsang skrattar ??

Inget att skratta år Soengsang, högst allvarliga saker detta, Min förra hustru har säkert räddat mig från fetma , jag gillar mat och delikatesser, Hon studerade till dietist på Uppsala Universitet i tre år samt sedan ett år inom diabetes /obesitas, Förhörde henne många ggr innan hennes tentor, det har gett mig insikt i detta med kost och möjligheten till en bättre hälsa genom avvägd kost,  

Skrattar åt din okunskap när du blandar ihop att inte ha utbildning med dumhet, säger lite om de trakterna du också härstammar ifrån....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Mr atm:

Antingen så tar ni det, eller så kommer ni att tvingas ta det.

Det är det som har varit målet från första stund dom gjorde patent av den.

Eller åtminstone begränsa din frihet.

 

 

Bögar MPR.jpg

Kanske din önskedröm, men den som försöker detta med mig får dem  bära ut.

Men vaccinet tar jag gärna oavsett  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Skrattar åt din okunskap när du blandar ihop att inte ha utbildning med dumhet, säger lite om de trakterna du också härstammar ifrån....

Jag blandar inte alls , det är du som inte förstår resonemanget som vanligt.

Jag vet mycket väl vad du menar och vet att det inte finns något samband.

Men vet att du förstår vad jag var ute efter i sista textraden lol

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Bike:

Soengsang skrattar ??

Inget att skratta år Soengsang, högst allvarliga saker detta, Min förra hustru har säkert räddat mig från fetma , jag gillar mat och delikatesser, Hon studerade till dietist på Uppsala Universitet i tre år samt sedan ett år inom diabetes /obesitas, Förhörde henne många ggr innan hennes tentor, det har gett mig insikt i detta med kost och möjligheten till en bättre hälsa genom avvägd kost,  

Började du käka Napoleonbakelser och finska pinnar sen eftersom hon är din före detta?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ser du inte att karantän fungerar?

Tror du smittan bara kommer att försvinna under 2021, trodde eller rättare sagt du påstår ju att du är påläst?

Jag tror att ASQ karantän kommer att gälla under större delen av 2021.

Håller tummarna för att du har rätt 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev Bike:

Soengsang skrattar ??

Inget att skratta år Soengsang, högst allvarliga saker detta, Min förra hustru har säkert räddat mig från fetma , jag gillar mat och delikatesser, Hon studerade till dietist på Uppsala Universitet i tre år samt sedan ett år inom diabetes /obesitas, Förhörde henne många ggr innan hennes tentor, det har gett mig insikt i detta med kost och möjligheten till en bättre hälsa genom avvägd kost,  

Men herregud!!!!

Du har ju studerat på KTH, så inte fan är det din fru som har räddat dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Men herregud!!!!

Du har ju studerat på KTH, så inte fan är det din fru som har räddat dig.

Finns inga dietistutbildningar på KTH. Dessa finner du tillex i Uppsala, förstår att det känns tungt att jag pluggat några poäng på KTH, förlåt men inte tänkte jag på att några störda typer skulle ha problem med detta 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Började du käka Napoleonbakelser och finska pinnar sen eftersom hon är din före detta?

Napoleonbakelser är grymt gott, en ggr/vecka inga problem om man sen lever sunt  resten av tiden, finska pinnar är goda de med. men Karelska piroger med äggsmör är toppen( Karjalan pirakka munavoi kansa ) Förlåt taskig stavning 

 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 timmar sedan, skrev Bike:

Finns studier som visar klart på förhållandet mellan utbildning och mathållning/kostkunskap och fetma. Om Norrlänningar  är mer outbildade eller dummare än andra finns inga utredningar om vad jag vet, men att några med all sannolikhet finns vet jag 🤣 

 

10 minuter sedan, skrev Bike:

Finns inga dietistutbildningar på KTH. Dessa finner du tillex i Uppsala, förstår att det känns tungt att jag pluggat några poäng på KTH, förlåt men inte tänkte jag på att några störda typer skulle ha problem med detta 

Jaha...

Det du menade i ditt ursprungliga inlägg var "Finns studier som visar klart på förhållandet mellan DIETISTutbildning och mathållning/kostkunskap och fetma"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Jaha...

Det du menade i ditt ursprungliga inlägg var "Finns studier som visar klart på förhållandet mellan DIETISTutbildning och mathållning/kostkunskap och fetma"

Vad dessa studier om fetma visar på är att kunskap om kostens betydelse för välbefinnande och en bra hälsa är större bland högutbildade, handlar inte om dumhet utan okunskap. Sen skojade jag om detta med dumhet i Norrland. 

Men skoja är uppenbart något som på detta forum endast skall utövas av de som anser sig tillhöra eliten.

Fö så finns massor om just dessa studier angående obesitas och okunskap om kost och dess betydelse för hälsan 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Skrattar åt din okunskap när du blandar ihop att inte ha utbildning med dumhet, säger lite om de trakterna du också härstammar ifrån....

Hmm Härstammar ifrån? Jag är uppvuxen i en storstad och har bott här en ganska kort tid.  

Inte fn är jag uppvuxen bland en massa lata, arbetsskygga förtidspensionärer, dessa finns det gott om i  byar som denna. Men lugnt och skönt här med fisket och jakten har jag inte så mycket med dessa att göra 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Bike:

Vad dessa studier om fetma visar på är att kunskap om kostens betydelse för välbefinnande och en bra hälsa är större bland högutbildade, handlar inte om dumhet utan okunskap. Sen skojade jag om detta med dumhet i Norrland. 

Men skoja är uppenbart något som på detta forum endast skall utövas av de som anser sig tillhöra eliten.

Fö så finns massor om just dessa studier angående obesitas och okunskap om kost och dess betydelse för hälsan 

Eh.....

Nu hänger jag inte med ditt resonemang även om jag tror att högutbildade faktiskt har bättre hälsa.

 

Då du själv är högutbildad och bör ha kunskap om kostens betydelse för ditt välbefinnande, så är det väl inte tack vare ditt dietist-ex som du inte är fet?

 

Det är många orsaker till att högutbildade har en mer hälsosam kost än lågutbildade.

Man har oftare tid till vettig matlagning. Man har råd att köpa vettigare matvaror.

 

Jag tror att de flesta i Sverige är relativt kunniga inom kosthållning oavsett utbildning.

Sedan är det mycket som är kulturellt betingat och dieten och matkulturen i hemmet hänger ofta med från förra generationen.

 

Att folk fortfarande äter slarvigt/dåligt, är inte för att dom är omedvetna. Det är för att dom är bekväma....och inte orkar utbilda sig t.ex.

Man ger lite fan i allt, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Eh.....

Nu hänger jag inte med ditt resonemang även om jag tror att högutbildade faktiskt har bättre hälsa.

 

Då du själv är högutbildad och bör ha kunskap om kostens betydelse för ditt välbefinnande, så är det väl inte tack vare ditt dietist-ex som du inte är fet?

 

Det är många orsaker till att högutbildade har en mer hälsosam kost än lågutbildade.

Man har oftare tid till vettig matlagning. Man har råd att köpa vettigare matvaror.

 

Jag tror att de flesta i Sverige är relativt kunniga inom kosthållning oavsett utbildning.

Sedan är det mycket som är kulturellt betingat och dieten och matkulturen i hemmet hänger ofta med från förra generationen.

 

Att folk fortfarande äter slarvigt/dåligt, är inte för att dom är omedvetna. Det är för att dom är bekväma....och inte orkar utbilda sig t.ex.

Man ger lite fan i allt, helt enkelt.

Min kunskap jag fått av mitt ex har gett mig en ganska bra kunskap, kanske lite över medelmåtta då hon läste 120 p/ tre år så tog jag åt mig mycket av dessa studier , de undersökningar /studier jag avsåg visar tyvärr på skillnad även i Sverige. Kan ju bero på att bättre utbildade har mer slantar att lägga på nyttig mat som tillex lax mm, Inget jag springer och handlar varje dag, blir för dyrt för de flesta om man inte har höga löner.

Fetma är ju något man oftast skapar själv genom fel kost samt för lite motion, jag har tack vare mitt ex en bra koll på  vikt, motion och kost, motion får jag mycket genom jakten( gå som hundförare kan vara krävande ) dessutom gym, men tyvärr inte nu längre i dessa tider. Men bra vällagad mat äter vi , både Svensk husmanskost samt Thaimat. Och jo jag tror många har dålig kunskap om sitt födointags roll för hälsan. 

Färdigmat beskrivs ofta som dålig mat, jag vet inte om allt är så, men riktigt lagad mat och lite av varje i varje måltid är vad man idag lär ut, detta med en sund livsstil ger bästa förutsättningar för en god hälsa. Givetvis kan man bli sjuk hur bra man än sköter sig , tyvärr    

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till grundfrågan kommer jag att vaccinera mig så snabbt jag kan. Jag kan känna att antingen vaccinerar man sig direkt eller också får man vänta "några år" innan man vet vilka biverkningar vaccinet ger. Att vända "några månader" är i min mening helt bortkastat - då kan man lika gärna vaccinera sig direkt. 

 

Att mr atm nu kommer att ge mitt inlägg en "snurrig gubbe" ser jag som en bekräftelse på att jag gör rätt 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är det vaccin från delvis svenska AstraZeneca som gäller och vi får vänta till mitten på 2021. Men för de som kan slanta lite extra lär det väl finnas en gräddfil såklart.

 

Thai people will get their first jabs of the Covid-19 vaccine developed by AstraZeneca and the University of Oxford by mid-2021 at the earliest, said Dr Nakhon Premsri, director of the National Vaccine Institute (NVI).

The vaccine developed by AstraZeneca and the University of Oxford will be produced locally at the manufacturing plant of Siam Bioscience Group, located in Pathum Thani.

The Thai government is working with AstraZeneca and the University of Oxford to jointly produce the vaccine at a pharmaceutical manufacturing plant of Siam Bioscience Group near Bangkok. Siam Bioscience Group was selected by the UK-based pharmaceutical firm as its regional partner to produce the vaccine for the Southeast Asian region.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2024891/thais-to-get-1st-covid-shots-by-mid-2021

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Bike:

Min kunskap jag fått av mitt ex har gett mig en ganska bra kunskap, kanske lite över medelmåtta då hon läste 120 p/ tre år så tog jag åt mig mycket av dessa studier , de undersökningar /studier jag avsåg visar tyvärr på skillnad även i Sverige. Kan ju bero på att bättre utbildade har mer slantar att lägga på nyttig mat som tillex lax mm, Inget jag springer och handlar varje dag, blir för dyrt för de flesta om man inte har höga löner.

Fetma är ju något man oftast skapar själv genom fel kost samt för lite motion, jag har tack vare mitt ex en bra koll på  vikt, motion och kost, motion får jag mycket genom jakten( gå som hundförare kan vara krävande ) dessutom gym, men tyvärr inte nu längre i dessa tider. Men bra vällagad mat äter vi , både Svensk husmanskost samt Thaimat. Och jo jag tror många har dålig kunskap om sitt födointags roll för hälsan. 

Färdigmat beskrivs ofta som dålig mat, jag vet inte om allt är så, men riktigt lagad mat och lite av varje i varje måltid är vad man idag lär ut, detta med en sund livsstil ger bästa förutsättningar för en god hälsa. Givetvis kan man bli sjuk hur bra man än sköter sig , tyvärr    

Varför har hela västvärlden blivit tjockisar sen man började följa USAs kostrekommendationer från 60-talet, mycket kolhydrater och lite fett? 

 

Det är väl fortfarande det som lärs ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Wanchai:

Varför har hela västvärlden blivit tjockisar sen man började följa USAs kostrekommendationer från 60-talet, mycket kolhydrater och lite fett? 

 

Det är väl fortfarande det som lärs ut!

Hmmm tror du har missar rejält om du tror att Dietister lär sina patienter att äta mycket kolhydrater och lite fett. Balanserad kost gäller sedan länge, skall du välja bort så väljer man bort en del fett och kolhydrater, du kan däremot inte skippa kolhydrater helt, då orkar du ingenting då det är bränslet i kroppen.  Fett och kolhydrater som inte bränns blir just till fett i kroppen. Protein är en av de viktigaste byggstenarna, fett behöver du samt en del kolhydrater, problemet är att många inte vet hur mycket de förbränner med sin dagliga aktivitet 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Bike:

Hmmm tror du har missar rejält om du tror att Dietister lär sina patienter att äta mycket kolhydrater och lite fett. Balanserad kost gäller sedan länge, skall du välja bort så väljer man bort en del fett och kolhydrater, du kan däremot inte skippa kolhydrater helt, då orkar du ingenting då det är bränslet i kroppen.  Fett och kolhydrater som inte bränns blir just till fett i kroppen. Protein är en av de viktigaste byggstenarna, fett behöver du samt en del kolhydrater, problemet är att många inte vet hur mycket de förbränner med sin dagliga aktivitet 

tror inte många på MPR förbränner så mycket, gillar mest, fika, äta mat, sitta på resturang

umgås och äta mat eller som några som skriver här, laga mat och äta. Det ser man också

på dera bilder, hur många kilo för mycket, Ok jag har ca 5 till 10 kilo för mycke för min längd

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Bike:

Hmmm tror du har missar rejält om du tror att Dietister lär sina patienter att äta mycket kolhydrater och lite fett. Balanserad kost gäller sedan länge, skall du välja bort så väljer man bort en del fett och kolhydrater, du kan däremot inte skippa kolhydrater helt, då orkar du ingenting då det är bränslet i kroppen.  Fett och kolhydrater som inte bränns blir just till fett i kroppen. Protein är en av de viktigaste byggstenarna, fett behöver du samt en del kolhydrater, problemet är att många inte vet hur mycket de förbränner med sin dagliga aktivitet 

Man kan skippa kolhydrater till 100%, inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

tror inte många på MPR förbränner så mycket, gillar mest, fika, äta mat, sitta på resturang

umgås och äta mat eller som några som skriver här, laga mat och äta. Det ser man också

på dera bilder, hur många kilo för mycket, Ok jag har ca 5 till 10 kilo för mycke för min längd

 Jag är bara lite för kort för min vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Wanchai:

Man kan skippa kolhydrater till 100%, inga problem.

Beror på vad du skall göra, en hel dags pulsande i skogen och meter djup snö, då behöver du en del av dessa  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
23 minutes ago, Nicholas said:

Kvinnor och barn först. 

Sen kanske... 

Auktoritetsstyrda, idi*ter och naiva.

I och för sig same same.

 

IMG-20201126-WA0000.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Mr atm said:

Auktoritetsstyrda, idi*ter och naiva.

I och för sig same same.

 

IMG-20201126-WA0000.jpg

fel

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...